Bolle lipo

Na het rijden vandaag was mij lipo accu opgezet of in ieder geval paste het omhulsel niet goed meer. Ik heb een foto toegevoegd duidelijk te maken wat ik bedoel. Tevens duurt het langer om deze accu vol te laden dan zijn tweeling broer. Is de lipo defect?
3e5ujate.jpg

2

Laatst bewerkt door een moderator:
Meestal gaat een LiPo accu bolstaan als je de accu te zwaar belast of te ver ontlaadt of juist te ver oplaadt...

Het is mogelijk dat deze accu zelf weer terugkomt in zijn oorspronkelijke staat, maar zoniet...

Dan zijn de cellen beschadigd en er onstaan gassen in de accu, als deze gassen ontsnappen reageren de gassen met water, omdat er al water in de lucht zit kan de LiPo spontaan en zeer fel gaan branden. Zie YouTube...

Heel erg oppassen met deze accu dus, beste is de stekkers eraf knippen (1 voor 1, pas op voor sluiting) en enige tijd in zout water leggen om er zeker van te zijn dat de accu volledig ontladen is en dan weggooien.

Ik kan de "case" weer terug klikken, kan het zijn dat deze niet meer goed bevestigd zijn en dat ik er bijvoorbeeld ducktape omheen kan doen?

2

Hij is nog geen 10 keer gebruikt en het was alleen aan de achterkant kan het dan niet zo zijn dat alleen de case los liet of kan dat alleen als hij ook opgezet is geweest?

2

'Verplicht' leesvoer, paragraaf 11, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

Wat instructie-filmpjes voor omgang met LiPo's.
Accu's laden, gebruiken en bewaren

En ook
lipo accu en lader

Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
Beginnen met elektro - MBF

Ik had dit stuk al doorgelezen maar ben niet zeker of dit met bol staan van de accu wordt bedoelt omdat ik hem eigenlijk zo terug kan klikken?

2

Hij staat in ieder geval niet meer bol aangezien ik hem zo terug kan klikken. Ik heb hem vrijwel direct terug kunnen klikken dus weet niet hoe lang een echt bolle lipo bol blijft staan?

2

Een bolle lipo blijft bol, er komt gas(methaan dacht ik) in de lipo cellen en worden daardoor opgeblazen. Open hem gewoon weer en kijk of de cellen hard of bol staan... Ook al kan je het zo terug klikken dan kunnen ze nog steeds bol staan (ps de hardcase zit normaal met CA lijm bevestigd).

Prima dan ga ik dat even bekijken! Iedereen bedankt voor hun bijdrage!

2

Tevens duurt het langer om deze accu vol te laden dan zijn tweeling broer. Is de lipo defect?
Dat is al geen goed teken.
Vergelijken van de prestaties bij het belasten zal duidelijkheid geven.
Ik verwacht dat hij eerder leeg zal zijn.
Wat is de capaciteit de C rating en wat is de maximum stroomverbruik van de auto.
Misschien belast je hem te zwaar.;)

Laatst bewerkt:
Dat wordt wel lastig aangezien ik ze beide nodig heb in mijn savage flux.

2

Er wordt al sinds het begin van het LiPo tijdperk allerhande onzin en halve waarheden over die LiPo's geschreven. Zo ook hier weer, indianen verhalen over bolle LiPo's die gevaarlijk zijn omdat het gas spontaan in de fik vliegt als het in de lucht komt. Methaan gas in LiPo's. 8O LiPo's in zout water leggen om te ontladen. En zo komen er nog wel meer voorbij op dit forum.
Het is al vele keren beschreven door mij en door anderen dat dit toch niet het geval is. Ga maar eens naar een heel oud draadje en lees dat eens helemaal door. Daar staat eigenlijk alles wat er moet gebeuren en waarom. Zo kan je op een veilige manier een oude LiPo "onschadelijk" maken.

Nog even over dat bol staan, meestal gebeurt dat wanneer de chemie intern onstabiel wordt. Als dat bij een lege (te ver lege) accu gebeurt dan is het gevaar minder groot dan bij een (over) volle accu. Over het algemeen zal bij een te ver ontlaadde LiPo de chemie instabiel worden waardoor er enige gasvorming ontstaat. Exact welke verbindingen er uiteen vallen weet ik niet want ik ben geen chemicus en veel fabrikanten houden de samenstelling van hun accu zo veel mogelijk "geheim". Als er voldoende gas kan ontstaan zou de verpakking open kunnen scheuren en het gas kunnen ontsnappen. Het is wel zo dat dit gas echt niet spontaan in de fik vliegt wanneer het uit de LiPo zal ontsnappen en het is ook geen Methaan! Methaan is een rottingsgas wat ontstaat bij het verrotten/verteren van organisch materiaal. Een scheet :oops: kan voor wel 50% uit Methaan bestaan! Maar ook in de modder in sloten en kanalen en composthopen ontstaat veel Methaan.

Wanneer een LiPo overladen wordt is het een ander verhaal, dan ontstaat er wel een gevaarlijke situatie. De energie die door de lader in de accu wordt gepompt kan niet meer worden opgeslagen. Die energie zal nu in de accu, in het elektrolyt om meer precies te zijn, elektrolyse doen ontstaan. Hierdoor worden de diverse componenten waaruit dat elektrolyt bestaat weer vrijgemaakt waardoor er onder andere waterstof gas en zuurstof ontstaan. Die combinatie is zeer brandbaar. Als dat lang genoeg door gaat ontstaat er ook zuiver Lithium door de elektrolyse van de Lithium Ionen.
Zuiver Lithium, zuurstof en waterstof is een zeer gevaarlijke combinatie. Op een bepaald moment zal het Lithium ontbranden. Dat steekt het waterstof en zuurstof mengsel aan waardoor de verpakking met een klap openscheurt en er een stevige steekvlam kan ontstaan.
Wat er dan gebeurt is onder andere op jouwbuis terug te vinden. Ik zou het niet graag in huis zien gebeuren dus neem ik mijn voorzorgmaatregelen. Ook die zijn al ruimschoots op dit forum ter sprake gekomen.

Er wordt al sinds het begin van het LiPo tijdperk allerhande onzin en halve waarheden over die LiPo's geschreven. Zo ook hier weer, indianen verhalen over bolle LiPo's die gevaarlijk zijn omdat het gas spontaan in de fik vliegt als het in de lucht komt. Methaan gas in LiPo's. 8O LiPo's in zout water leggen om te ontladen. En zo komen er nog wel meer voorbij op dit forum.
Het is al vele keren beschreven door mij en door anderen dat dit toch niet het geval is. Ga maar eens naar een heel oud draadje en lees dat eens helemaal door. Daar staat eigenlijk alles wat er moet gebeuren en waarom. Zo kan je op een veilige manier een oude LiPo "onschadelijk" maken.

Nog even over dat bol staan, meestal gebeurt dat wanneer de chemie intern onstabiel wordt. Als dat bij een lege (te ver lege) accu gebeurt dan is het gevaar minder groot dan bij een (over) volle accu. Over het algemeen zal bij een te ver ontlaadde LiPo de chemie instabiel worden waardoor er enige gasvorming ontstaat. Exact welke verbindingen er uiteen vallen weet ik niet want ik ben geen chemicus en veel fabrikanten houden de samenstelling van hun accu zo veel mogelijk "geheim". Als er voldoende gas kan ontstaan zou de verpakking open kunnen scheuren en het gas kunnen ontsnappen. Het is wel zo dat dit gas echt niet spontaan in de fik vliegt wanneer het uit de LiPo zal ontsnappen en het is ook geen Methaan! Methaan is een rottingsgas wat ontstaat bij het verrotten/verteren van organisch materiaal. Een scheet :oops: kan voor wel 50% uit Methaan bestaan! Maar ook in de modder in sloten en kanalen en composthopen ontstaat veel Methaan.

Wanneer een LiPo overladen wordt is het een ander verhaal, dan ontstaat er wel een gevaarlijke situatie. De energie die door de lader in de accu wordt gepompt kan niet meer worden opgeslagen. Die energie zal nu in de accu, in het elektrolyt om meer precies te zijn, elektrolyse doen ontstaan. Hierdoor worden de diverse componenten waaruit dat elektrolyt bestaat weer vrijgemaakt waardoor er onder andere waterstof gas en zuurstof ontstaan. Die combinatie is zeer brandbaar. Als dat lang genoeg door gaat ontstaat er ook zuiver Lithium door de elektrolyse van de Lithium Ionen.
Zuiver Lithium, zuurstof en waterstof is een zeer gevaarlijke combinatie. Op een bepaald moment zal het Lithium ontbranden. Dat steekt het waterstof en zuurstof mengsel aan waardoor de verpakking met een klap openscheurt en er een stevige steekvlam kan ontstaan.
Wat er dan gebeurt is onder andere op jouwbuis terug te vinden. Ik zou het niet graag in huis zien gebeuren dus neem ik mijn voorzorgmaatregelen. Ook die zijn al ruimschoots op dit forum ter sprake gekomen.

Dit gaat dus grotendeels dwars op wat staat in: Wat is een lipo en hoe gebruik je die. Punt 11.
Ik zou graag deze laatste gecorrigeerd willen zien naar wat er momenteel van waar is. We moeten geen zaken lezen die achterhaald of niet juist zijn.

Kan je vertellen wat je precies bedoeld Tom? Waar staat mijn reactie in dit draadje dwars op wat er HIER (ook door mij) geschreven is? Wat moet er dan gecorrigeerd worden?

Kan je vertellen wat je precies bedoeld Tom? Waar staat mijn reactie in dit draadje dwars op wat er HIER (ook door mij) geschreven is? Wat moet er dan gecorrigeerd worden?
Hoi Ernst,
Tenzij ik iets verkeerd begrijp, gaat het mij om deze regels uit het begin van jouw bericht hierboven.

Er wordt al sinds het begin van het LiPo tijdperk allerhande onzin en halve waarheden over die LiPo's geschreven. Zo ook hier weer, indianen verhalen over bolle LiPo's die gevaarlijk zijn omdat het gas spontaan in de fik vliegt als het in de lucht komt. Methaan gas in LiPo's. LiPo's in zout water leggen om te ontladen. En zo komen er nog wel meer voorbij op dit forum.

In Art. 11 heb je het over zout water om langzaam te ontladen. Nu begrijp ik dat het onder de Indianenverhalen valt.
Dat is waar ik even mee zat. Nogmaals; ik kan het totaal verkeerd begrepen hebben.

Tom, lees artikel 11 nog eens door:
Stap 1: ontladen met fietslampje.
Stap 2: opensnijden
Stap 3: In zout water leggen
Stap 4: weggooien

Het ontladen gebeurt dus al vóórdat ze in het zoutbad gaan.

Ik kan bevestigen dat de procedure zonder problemen verloopt, mijn (beschadigde) lipo ligt op dit moment te soppen in een zoutbad. Gisteren helemaal ontladen met een lampje (uurtje of 12 aangesloten laten liggen) en daarna stonden de cellen flink bol. Buitenste plastic eraf, en de cellen één voor één open gesneden. Geen steekvlammen of andere heftige reacties gezien/gehoord. Daarna in een oude emmer met een handje zout erin gedaan. Vandaag gaan ze in de restafvalbak.

Max.

Dat lipos in zout water leggen tussen de indianenverhalen genoemd word kan inderdaad verwarrend over komen.
Ik doe dat ook en dat werkt gewoon goed.:confused:;)

Back