Er wordt al sinds het begin van het LiPo tijdperk allerhande onzin en halve waarheden over die LiPo's geschreven. Zo ook hier weer, indianen verhalen over bolle LiPo's die gevaarlijk zijn omdat het gas spontaan in de fik vliegt als het in de lucht komt. Methaan gas in LiPo's. 8O LiPo's in zout water leggen om te ontladen. En zo komen er nog wel meer voorbij op dit forum.
Het is al vele keren beschreven door mij en door anderen dat dit toch niet het geval is. Ga maar eens naar
een heel oud draadje en lees dat eens helemaal door. Daar staat eigenlijk alles wat er moet gebeuren en waarom. Zo kan je op een veilige manier een oude LiPo "onschadelijk" maken.
Nog even over dat bol staan, meestal gebeurt dat wanneer de chemie intern onstabiel wordt. Als dat bij een lege (te ver lege) accu gebeurt dan is het gevaar minder groot dan bij een (over) volle accu. Over het algemeen zal bij een te ver ontlaadde LiPo de chemie instabiel worden waardoor er enige gasvorming ontstaat. Exact welke verbindingen er uiteen vallen weet ik niet want ik ben geen chemicus en veel fabrikanten houden de samenstelling van hun accu zo veel mogelijk "geheim". Als er voldoende gas kan ontstaan zou de verpakking open kunnen scheuren en het gas kunnen ontsnappen. Het is wel zo dat dit gas echt niet spontaan in de fik vliegt wanneer het uit de LiPo zal ontsnappen en het is ook geen Methaan! Methaan is een rottingsgas wat ontstaat bij het verrotten/verteren van organisch materiaal. Een scheet

kan voor wel 50% uit Methaan bestaan! Maar ook in de modder in sloten en kanalen en composthopen ontstaat veel Methaan.
Wanneer een LiPo overladen wordt is het een ander verhaal, dan ontstaat er wel een gevaarlijke situatie. De energie die door de lader in de accu wordt gepompt kan niet meer worden opgeslagen. Die energie zal nu in de accu, in het elektrolyt om meer precies te zijn, elektrolyse doen ontstaan. Hierdoor worden de diverse componenten waaruit dat elektrolyt bestaat weer vrijgemaakt waardoor er onder andere waterstof gas en zuurstof ontstaan. Die combinatie is zeer brandbaar. Als dat lang genoeg door gaat ontstaat er ook zuiver Lithium door de elektrolyse van de Lithium Ionen.
Zuiver Lithium, zuurstof en waterstof is een zeer gevaarlijke combinatie. Op een bepaald moment zal het Lithium ontbranden. Dat steekt het waterstof en zuurstof mengsel aan waardoor de verpakking met een klap openscheurt en er een stevige steekvlam kan ontstaan.
Wat er dan gebeurt is onder andere op jouwbuis terug te vinden. Ik zou het niet graag in huis zien gebeuren dus neem ik mijn voorzorgmaatregelen. Ook die zijn al ruimschoots op dit forum ter sprake gekomen.