Bolling scheepsdek

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Marc, 9 mei 2017.

  1. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Hey,

    Ik ben bezig met een R.c scheepsmodel van een klein werkscheepje.
    Op het echte schip is de grootste breedte van het dek zo'n kleine 5 meter.Op mijn model is dat ongeveer zo'n 23 cm.
    Meestal zie je dan dat een dek wat bol staat in de breedte om zo het water te laten aflopen. Bestaat er daar een vaste formule voor? Bv 2 cm pet lopende meter?

    mvg

    Marc
     
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Dordrecht
    Marc,

    Daar is volgens mij niet echt een vuistregel voor.
    Ik heb zowel op de Vlissingen als op de Vorstenbosch van de VT aan dek gelopen en de verschillen waren bijna stuitend.
    Op de Vlissingen merkte je bijna niets van de bolling terwijl je op de Vorstenbosch bijna tegen een berg aan het oplopen bent.
    Dit zijn binnenvaart schepen maar op zeeschepen waar ik op gevaren heb was de bolling ook niet overdreven, op zee zijn ze toch voortdurend in beweging en krijgt het water meestal geen kans stil te blijven staan.

    Volgens mij is het gewoon zolang het water er maar afloopt. Kans bestaat ook dat het afhankelijk is van de obstakels welke op het dek geplaatst zijn.

    Groet,
    Mathieu
     
    Marc vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo uit mijn blote hoofd is de dekbolling 1/50 deel van de breedte. Waar ik het heb gelezen weet ik zo niet meer, anders kon ik ernaar vewijzen. Die 2 cm/meter komt dus aardig in de richting. Bij een breedte van 23 cm kom je dus op een kleine 5 mm uit. Maar in een helder ogenblik dacht ik aan het Gusto boek. Baggeraar heeft daar een link naar geplaatst, zie hieronder. Kijk op blz 17.Gr. Klaas.

    http://adhenniebakker.nl/pdf_files/Gusto_boek.pdf
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2017
    Marc vindt dit leuk.
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik schrok er van
    blz16 is weggedreven.
    Maar in de originele papieren versie, hier op zolder zit die blz ook niet.:D Pfff
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wat een goede archivaris al niet heeft (bewaart) en nog terug kan vinden ook! En daar maken we dan dankbaar gebruik van Harm. En jij nu maar prakkizeren wat er op die bladzijde 16 moet staan. Gr. Klaas.
     
  6. Imre68

    Imre68

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Vlaardingen
    Marc. Ik heb voor mijn boten een mal van de deksronding, heb hem even nagemeten en kom op een dek breedte van 23cm ook uit op 4à 4,5 mm.
     
    Marc vindt dit leuk.
  7. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Bedankt voor de vele antwoordjes.
    Ik heb ook een mal gemaakt en gebruik ongeveer 4 mm ronding op ongeveer 20 cm. Lijkt nog rond genoeg en toch niet teveel.
     

Deel Deze Pagina