Boren met 0.3 mm

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door erikborgers, 15 nov 2016.

  1. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Vraag: heeft iemand ervaring met het gebruik van een handboortje? Ik heb alleen een mini elektrische maar ik zie op veel bouwverslagen mensen werken met een handboor. Ik moet 0.3 mm gaan boren in een plastic romp. Werkt dit beter? Nog een voorkeur voor een type? Ik zie ze met en zonder veer.
     
  2. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik vind het zelf erg prettig werken en heb diverse handboortjes met diverse maten boortjes er in. Ik gebruik de simpelste handboor je moet alleen zorgen dat de bovenkant kan draaien zodat je hem gemakkelijk in de palm van je hand kan houden terwijl je met je vingers draait. 0,3 mm is erg klein. Veel mensen lopen weg met de boortjes met een 3,2mm schacht maar die zijn keihard en breken snel als je ze in een handboor gebruikt. Zelf heb ik voor een paar centen een lading boortjes gekocht bij Ali Express. Die zijn minder hard en breken minder snel (al is dat bij 0,3mm relatief) Kort inspannen in ieder geval.
     
  3. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    De handboortjes (pin vice) koop ik trouwens ook bij Ali
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik boor gaatjes met 0.3 mm meestal met de kleine proxxon op hoog toeren uit de hand.
    Je moet inderdaad die dunne wat flexibele boortjes gebruiken die veren iets mee.
    Bij gebruik in een vertikale boorstandaard met hendel breek je ze direct omdat je niet fijngevoelig druk kan geven.
    Er zijn wel houdertjes voor in de verticale boorstandaard te koop waarmee je gevoelig met de hand het boortje in het product duwt.

    Ik heb 2 pin vices maar in die twee krijg ik die dunne boortjes niet recht ingespannen.
     
  5. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
     
  6. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer

Deel Deze Pagina