Borgschroef dolgedraaid bij poging omdraaien van as

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Petervd81, 19 sep 2017.

  1. Petervd81

    Petervd81

    Lid geworden:
    20 jan 2017
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo,

    Ik heb een nieuwe Turnigy SK3 3542 1000kv gekocht: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aerodrive-sk3-3542-1000kv-brushless-outrunner-motor.html

    Nu moet ik voor de setup in mijn vliegtuig, een Calmato Sports EP 1400, de as omdraaien.
    Er zitten 2 kleine borgschroefjes die de as vastzetten. De juiste maat bleek imbus 1.5mm te zijn, helaas was mijn 1.5 net iets te klein waardoor beide schroefjes een klein beetje rond waren geworden van binnen.
    Ik vond een 1.5 uit een ander setje die strakker paste. 1 schroef kreeg ik daarmee los, de andere heb ik daarmee nu echt dolgedraaid.
    Hoe moet ik dit nu aanpakken?

    Alvast bedankt!
    Peter
     
  2. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    De betreffende schroef afschrijven, een drupje secondenlijm voorop je net iets te kleine imbussleuteltje, die er in, LET OP dat het niet in de schroefdraad loopt, smeer desnoods de randen even in met vaseline, een spuitje accelerator, even wachten en dan de schroef eruit draaien en weggooien.

    Anders uitboren.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  3. Petervd81

    Petervd81

    Lid geworden:
    20 jan 2017
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt!
    De seconde lijm was niet sterk genoeg.
    Ik ben gaan uitboren maar dat ging erg langszaam eigenlijk kwam ik niet verder dan 2mm diep. Uiteindelijk ben ik maar gewoon gaan proberen de as eruit te slaan, en dat lukte. Gelukkig was de schroef die er wel uit ging de enige die in het platte vlak van de as viel, de andere was gewoon extra en deed volgens mij niets/ bijna niets.

    Ik vind het wel raar dat ik om de as om te draaien nu een plat stuk halverwege de as moet gaan slijpen. Waarom zou dat niet in de fabriek gedaan worden? Doen andere merken dat wel?
    Er zat wel een extra borgring bij voor aan de achterkant van de motor, ik neem tenminste aan dat die daarvoor dient?[​IMG]
     
  4. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Die borgring is inderdaad voor op de as die dan aan de achterkant uit de motor steekt. Doordat je 'm andersom monteert, zou in theorie de kracht op de prop ervoor kunnen zorgen dat je de motor uit elkaar trekt, die ring is om dat eventueel te voorkomen. Die hoe je niet strak tegen de motor aan te schroeven, zeg een mm er vanaf dat hij mooi vrij loopt is goed.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bij de SK3's heb je toch altijd zowel een klassieke propadapter met spanconus als een propadapter om vast te schroeven aan de andere kant van de bel. Zo kun je hem langs beide kanten gebruiken...
     
  6. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Niet bij alle SK3's, maar bij de meeste is het inderdaad niet nodig. (ook in dit geval)

    Er zijn wat nieuwere versies die geen bel meer hebben met "bolt-on" adapter. Ik kies daarom altijd de V1 modellen.
     
  7. Petervd81

    Petervd81

    Lid geworden:
    20 jan 2017
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik had die bolt-on adapter dus ook kunnen gebruiken? Dan zou ik de as af moeten slijpen zodat die niet meer uitsteekt aan de andere kant. De as omdraaien leek me een betere oplossing.
     
  8. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Die borgring is juist voor als je de bolt-on adapter gebruikt.. en waarom zou je dan de as moeten afslijpen. Zolang ie verder niets in de weg zit..
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Volledig mee eens.
     
  10. Petervd81

    Petervd81

    Lid geworden:
    20 jan 2017
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Rotterdam
    Hij zit aan de buitenkant van de motormount. Achter de motormount zit de lipo. Daar zou de as dan naar binnensteken waardoor de lipo niet maximaal naar voren kan, en het lijkt me niet fijn zo'n ronddraaiend deel vlakbij de lipo
     
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Hoop voor jou dat je de achterste flens niet hebt krom geslagen want dan gaat je as er niet meer recht in passen..

    vraag me niet hoe ik dat weet ;)
     
  12. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Dat kan kloppen, is afhankelijk van hoe je toestel opgebouwd is uiteraard. Doorgaans moet hij eerst nog door het motorschot heen, vaak zit er dan nog iets van een 'afstandshouder', enz, en dan is het geen probleem. Als je motor recht op een relatief dunne firewall zit, en de accu's daar recht achter liggen, ja.. dan kan het een probleem zijn.

    Het is jammer dat fabrikanten nog vast zitten in het steenkolentijdperk en nog steeds brandstof-motormounts bouwen, zelfs voor electrokisten, ipv gewoon front-mounted mounts maken in de motorkap.

    Zo krijg je dan dus:

    20170921_112224.jpg

    Hier is hoe ik het opgelost heb voor het uitstekende asdeel, in de batterijhouder:

    aoL1jtf.jpg

    Bij de groene pijl zie je afstandshouders tov de firewall, om contact met de as te voorkomen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina