Botsing drone met bemand zweefvliegtuig langs de kust 28-10-2017

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door PH_AJH, 30 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    @M.l.v.Doesburg hebben jullie iets van het incident gemerkt, bv waar het zich daadwerkelijk afspeelde en op welke hoogte?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het schijnt ter hoogte van Hillegom gebeurd te zijn.
    Er wordt geschreven:
    Zaterdagmiddag 28 oktober 2017 raakte een (civiele) drone en een zweefvliegtuig elkaar boven de kust bij Hillegom
    Drones mogen in het gebied bij Hillegom tot 120 meter hoogte komen. Het zweefvliegtuig zou op 150 meter hoogte moeten vliegen. Toch hebben beiden elkaar in de lucht geraakt.

    Als je dan Flightradar ernaast legt dan zie je dat de zwever zelden boven de 200 voet uitkomt (60 meter).
    En de piloot is geen vaste vlieger van de Kennemer Club, dus was hij wel bekend met de situatie daar?
    En als het goed is moet elk incident gemeld worden, tijd, lokatie, situatie/
    Als het niet gemeld is (ik kan het niet terugvinden) dan zit er een luchtje aan.

    lange-antares-20e-glider-was-struck-by-consumer-drone-2.jpg
     
    houtjesplakker en Peter Den vinden dit leuk.
  3. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Wij hebben alleen 2 uurtjes op langevelderslag gevlogen. Niks meegekregen van het incident. Wij zijn met de modelvliegtuigen allemaal zo ver mogelijk bij de zwevers vandaan gebleven.
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Apart dat Hillegom als lokatie genoemd wordt. Ik ken Hillegom toevallig erg goed (ik woon er al 40 jaar), maar het licht toch echt niet aan de kust. Ver is het ook niet, maar toch enkele kilometers weg. Dat Hillegom genoemd wordt doet wel vermoeden dat het incident bij Langevelderslag of iets noord daarvan heeft plaatsgevonden.

    Ik ken deze situatie van meerdere kanten. Ik sta tegenwoordig regelmatig als modelvlieger op Langevelderslag, en heb er in het verleden ook meerdere hellingvluchten gemaakt met echte zwevers. Ik kan me niet herinneren dat er modelvliegers waren toen ik daar vloog, en voor de deltavliegers waait het meestal ook al te hard als het goed genoeg is voor de zwevers. Over de parapentes hoef je je al helemaal geen zorgen te maken, het verschil in bruikbare windsterkte is veel te groot. Heel vers zijn de herinneringen van het 1:1 hellingvliegen niet, ik ben 12 jaar geleden gestopt met zweefvliegen.

    Als er door zowel zweefvliegers als modelvliegers gevlogen wordt dan ligt er in mijn ogen bij beide partijen een verantwoordelijkheid. In het ideale geval vindt er vooraf coordinatie plaats, maar dat is wat lastig omdat de zweefvliegers vanaf het vliegveld komen en vooraf dus de modelvliegers niet in levende lijve zien. Als ik met een zweefkist aan de helling zou hangen en gezien heb dat er modelvliegers bezig zijn, dan zorg ik dat ik voor de passage op die plek wat hoogte pak. Andersom zorg ik nu als modelvlieger dat ik de grote zwevers goed in de gaten hou en zorg dat mijn model uit de weg is als de grote zwevers langskomen (laag of ver vooruit vliegen). In mijn ogen is dat common sense, maar wellicht is dat niet bij elke model- of zweefvlieger in even grote mate aanwezig.
    Er wordt door de zwevers soms best laag gevlogen, maar bij een leeg duin is dat niet zo'n probleem. De hoogte en afstand tot het duin zijn prima nauwkeurig te regelen tijdens het vliegen.

    De oranje hesjes op de grond zijn in principe alleen om een landingsveld uit te zetten en dit vrij te houden op het moment dat er een vliegtuig komt landen. Dat gebeurt nooit onverwacht, er is radiocontact. Tot de landing is bovenblijven geen probleem, en met de remkleppen en die harde wind is een doellanding niet te moeilijk.
     
  5. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Mij bekruipt meer en meer een onaangenaam gevoel over dit zaakje.

    Ten eerste valt mij op dat op het zweefvliegportaal erg weinig sprake is van enige zelf-reflexie.

    Het enige waar dit een beetje op lijkt en enig besef van boter op het hoofd is de bijdrage van ene deZwever die stelt:

    Citaat’’ De bemande luchtvaart is met te weinig luchtvaartuigen op te weinig dagen (hellingweer) aanwezig aan de duinhellingen waar dat gebruikelijk is. Dronevliegers zijn er tegenwoordig min of meer altijd. En als het waait zijn er ook vliegers, kitesurfers en modelvliegtuigen aanwezig. De overheid mag dan vereisen dat elke gevaarlijke situatie en zeker aanvaringen gemeld worden, de vraag is of dat wenselijk of meer: wel in ons belang is. Het zweefvliegen aan het duin zou mogelijk lang & breed tot t verleden behoren mocht duidelijk worden hoe groot de kans op schade, letsel en al wat voortvloeit uit aanvaringen met wat dan ook werkelijk is.
    Natuurlijk moet er enige ontwikkeling worden afgedwongen in de veiligheid tussen onbemande en bemande luchtvaart’’ einde citaat.

    Ernstig is dat als hieruit door autoriteit eenvoudige conclusies getrokken worden de huidige kop van jut, het drone-vliegen en in het directe verlengde hiervan het reguliere modelvliegen, weer het kind van de rekening kunnen zijn.

    Als ik kijk naar wat er nu geregeld is zie ik eigenlijk weinig verschil met de mogelijkheid van een incident met wandelend publiek, deltavliegers, model-hellingvliegers, vliegeraars, Kite-strandbuggie’s, strandzeilers, Paarden, honden, beschermde zeearenden die ineens vanuit de duinrand opvliegen en kite-surfers.

    Allemaal categorieën die in de 30tiger jaren van de vorige eeuw toen dit is begonnen nauwelijks tot niet op het strand voorkwamen.

    Stel je even voor wat er gebeurt als er een kitesurfer gehaakt word ipv een tik van een hobbiedrone.

    Ik zie vooralsnog geen enkele maatregel vanuit de zweefvliegerij om hier mee om te gaan.

    En nogmaals: ik zou het zeer betreuren als deze manier van vliegen zou verdwijnen, maar zoals de meeste zweefvlieg-reageerders er nu in staan vragen ze er bijna om.
    Voor mijn part wordt het hele strand afgezet, maar zoals dit nu gaat in het licht van de veiligheidsbelemmeringen die voor drones en modelvliegtuigen gelden slaat de huidige praktijk nergens op.

    Ten tweede: De zweefvliegers in het item beroepen zich op een uitzondering in het luchtvaartregelement, maar weten op geen enkele manier duidelijk te maken waarin de veronderstelde drone vlieger nu ernstig verwijtbaar fout zit.

    Ten derde: gezien ook zijn opstelling en andere uitingen op het zweefvliegportaal lijkt de heer Urselmann niet iemand die snel eigen zwakheden zal etaleren.

    Voorlopig vind ik nergens dat dit incident bij de autoriteit is gemeld en regulier onderzocht. Detailinformatie wordt er niet gegeven, zoals: hoe zag de drone er uit, kleur bv, waar gebeurde het precies, hoe hoog en hard vloog de heer Urselmans.

    Ten vierde: Het heeft er alle schijn van dat de heer Urselmann een belang heeft bij de fabrikant van Antares die er niet op zullen zitten te wachten dat er constructieve zwakheden aan het licht zouden komen.

    Wel kan je op het log zien dat hij zeer veel zeer laag vliegt (jawel hij mag tot 5mtr laag) en met hoge snelheid hetgeen toch wel risicovol genoemd mag worden: ik zie geen tekenen dat hier ook een eigen verantwoordelijkheid wordt genomen.

    Aangezien de heer Urselmann zo weinig onderbouwing verstrekt moet ik het ook maar doen met een oordeel over het schade-foto'tje.

    Nu denk ik enige ervaring met schade aan polyester catamarans te hebben en de vertoonde schade aan de winglet overtuigt mij nu niet direct van een botsing met een klein hard metalen object.

    Ik zou deze schade ook consistent kunnen vinden met een aanraking van de winglet met het duin bijvoorbeeld of extreme dwarskrachten. (buigspanning op de ronding door een zijdelinkse tik geeft dikwijls zo een uitbreking van polyester en de getoonde delaminatie-scheur)

    Tot slot: ik heb er geen bezwaar tegen als een meelezende (ook) zweefvlieger mijn bovenstaande zienswijze onder de aandacht van het zweefportaal wil brengen.


    PS: als ik wist dat Fotor daar vloog zou ik er echt alle vertrouwen in hebben, behalve, als het vloed is moet je bijna paralel landen, dan helpt ook de harde wind weinig.
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Meen je dat nou....? Modelvliegtuigen moeten altijd wijken voor bemande luchtvaart. Dat weet als het goed is iedere modelvlieger/dronepiloot, en dat is altijd al zo geweest.

    Dat klopt. De Onderzoeksraad publiceert ieder kwartaal een rapportage, daar vindt je alle meldingen in terug. Totdat er een rapport is kun je van geen enkel incident of ongeval ergens iets terug vinden. Ook niet als er een 737 neerstort. Het is mij dan ook niet helemaal duidelijk wat je met deze opmerking probeert te zeggen.

    Je kunt ook zelf aanhaken in het draadje op Zweefportaal. Dan blijft de discussie waar hij hoort.

    De enige reden dat ik dit draadje geopend heb is om degene die eventueel deze botsing heeft veroorzaakt in contact te laten komen met de zweefvlieger, die met een hoop schade zit.
    Beiden kunnen het dan melden bij hun verzekeraar en dan hoor je vanzeld wie aansprakelijk is voor de schade. Dat is alles.

    Ik distantieer me van alles wat hier verder wordt geschreven, met name het in twijfel trekken van personen of de belangen die Urselmann zou hebben bij het feit "dat er constructieve zwakheden aan het licht zouden komen" bij Antares zweefvliegtuigen.
    .
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2017
    Ariel en ron van sommeren vinden dit leuk.
  7. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Voor zover even de discussie. Als iemand weet wie hierbij betrokken is gelieve even melden. Dan kunnen de betrokkenen worden gekoppeld en de schade afgehandeld.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina