Botter volgens Beylen

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Gert Schmitz, 13 sep 2015.

  1. Gert Schmitz

    Gert Schmitz

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Heerhugowaard
    1442155600252-97150912.jpg Mijn naam is Gert Schmitz.
    Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een bouwdoos van een zuiderzee botter. De doos is van het niet meer bestaande merk Authentic Shipmodels en bestaat uit onbewerkt hout, voornamelijk eikenhout, en beslag.
    De bouwbeschrijving en tekeningen zijn van J. van Beylen, zoals ooit gepubliceerd door de NVM.

    Mijn vraag is wie er ooit een botter volgens de bouwbeschrijving van Beylen heeft gebouwd en of ik die af en toe eens een vraagje kan stellen..
     
  2. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    hoi gert vragen kan je zo hoor we komen er wel uit als er iets niet moest kloppen , of iemand hem hier op dit forum gemaakt heeft weet ik ijgelijk niet
     
  3. Gert Schmitz

    Gert Schmitz

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Dankje Amazone. Ik verwacht zeker dat ik dat nodig zal hebben.
     
  4. Carool van Kesteren

    Carool van Kesteren

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Boxtel
    Beste Gert, als je iets wilt weten over botters, dan laat maar horen. Het lastige is dat Jules een Belg is, en daarom andere termen gebruikt in zijn boek, dan gangbaar zijn bij de Nederlandse zuiderzeebotters. Overigens zijn benamingen van onderdelen in Harderwijk bijv. soms ook weer anders dan in Spakenburg. Ik ben wel benieuwd naar de afmeting van de zijzwaarden op de tekening, ik heb namelijk aan oud bottermodel waarvan de zwaarden ooit vervangen zijn, en die kloppen niet. Ik wil de schaal die ik heb uitgerekend controleren aan de hand van deafmetingen in de tekening van Jules, maar om nu 50 euro te gaan betalen voor die tekening zie ik niet zo zitten.
     
  5. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    420
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi Gert,
    Ik heb exact de zelfde botter gebouwd en kan jou wel wat informatie/foto,s sturen
    het is een perfect ogend model geworden.
    Groet Albertmobiel
     
  6. Carool van Kesteren

    Carool van Kesteren

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Boxtel
    Albert, ik ben ook zeer geinteresseerd. Ik heb het boek van Jules maar niet de tekening, en wilde wat dingen controleren, mede ook door de disccussie indertijd tussen van Beylen en Dorleijn.
     

Deel Deze Pagina