Bougiedop verwijderen en met moer vastzetten

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door frankmim, 20 sep 2017.

  1. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Hallo,

    Bij de bouw van mijn nieuwe kist past de motor in zijn geheel mooi onder de motorkap. Echter de bougiedop niet! Aangezien ik het zonde vind om een gat daarvoor in de motorkap te maken, zat ik te denken aan een oude oplossing van vroeger die wij weleens bij brommers deden. De bougiedop verwijderen en daar een ringetje aan solderen en dit ringetje met een moertje op het schroefdraad van de bougie vastzetten.

    Kan dit ook ook met de huidige moderne benzine motoren met elektrische ontsteking zoals wij ze gebruiken met onze vliegtuigen? Zoals DA, DLE, DLA etc?

    Groet Frank
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het kan wel, en v.w.b. de motor of de ontsteking zal er vermoedelijk niks geks gebeuren.
    Of het ook storing oplevert kan ik niet zeggen: als je geen ontstoorde bougie hebt, ben je afhankelijk van de ontstoorde bougiekap, per slot van rekening.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik verwacht fikse storingen. Mocht het niet anders kunnen dan zou je kunnen proberen om binnenkant van motorkap en motorspant met metaal te bekleden, en vervolgens 'aarden' aan motor. Eventueel fijnmazig, millimeter, gaas.
     
  4. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Storing, hmmm.... daar had inkom niet stikbij gestaan.
    Is er niemand die dit eerder heeft gedaan?
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nogmaals: veel benzinemotoren, ook in RC toepassingen, hebben slechts een heel lullig dun plastic bougiekapje, dus het HOEFT niet, dat het stoort.

    Maar sommigen hebben een ontstoorde bougiekap, en hebben die ook nodig....
     
  6. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Als ie goed vastzit heb je nergens last van mits ontstoorde (RC) bougie gebruikt.
    En als je last krijgt neemt de failsafe het over, maw gas gaat dicht, minder storing en weer terug "zweven" totdat je weer beter bereik hebt en dan landen en iets anders verzinnen ;)
     
  7. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
    Te weinig info. Welke bougie / draad / flat seat/ tappered seat etc. Indien je de BRISK bougie kunt plaatsen: Roto maakt nog steeds gebruik van de korte BRISK bougie en de bijbehorende bougiekap. Mailtje naar Roto en je kunt de ontsteking bij hun bestellen.
    Wil je passen? Heb nog zo een ontsteking op voorraad.
    Hans
     
  8. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
    Verder schrijf je: En daar een ringetje aan solderen.
    Bŕrrr krijg daar toch echt de kriebels van.
    Nog niet een motoren, ontsteking fabrikant gezien die zich hier aan (solderen) durft te wagen.
    Hans
     
  9. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    18-bougiekabel-solex.jpg

    Zo eng is dat niet hoor!
    Kijk, hier ook bij een solex, zo hadden veel brommertjes het toen. Ook Vespa,Batavus etc.
    Rechts zie je een oogje aan de kabel die je over het schroefdraad van de bougie schoof en met een moertje vast zette.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar iets zegt me dat dat ringetje niet gesoldeerd was....
     
  11. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Hardsolderen is ook solderen ;)
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt.... maar dat heb ik nog nooit gezien bij kabelverbinders....
     
  13. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Klopt,is er met schroefdraad ingedraaid, maar ik zou niet weten waarom het met een drupje zilver niet zou kunnen.
    Ik zou natuurlijk ook eenzelfde oogje kunnen gebruiken en deze erin draaien.
    Het gaat mij om het principe, zonder bougiedop.
     
  14. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe wil je het na het solderen weer isoleren? Plakband of krimpkous?
    Trouwens, bij dat soort toepassingen (trillingen) leid een soldering vaak tot draadbreuk nét naast de soldering.
     
  16. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
    Solderen is mijn inziens uit den boze. Wisten ze bij Solex al.
    Verder ben ik vanochtend nog bij MVVS in Brno binnengelopen. Had nog een drill-jig nodig. Zij zijn nog op zoek naar een verkooppunt in NL. Nog iemand interesse?
    Groet Hans
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Solex wel maar wij toen nog niet. :rolleyes:
    Bij mijn vaders Solex was de bougie met een oogje aan de kabel op de bougie gemonteerd. Dat oogje was er afgebroken en m'n vader wilde toch graag rijden. De winkels waren al dicht dus wat te doen. Ik wist het wel. :D Een stuk afstrippen en van de blote draad een oogje gebogen dat om de bougie aansluiting past. Voor de stevigheid dat oogje dicht gesoldeerd en geheel vertind. Na montage werkte alles als de beste en m'n vader kon op pad.
    Een uur later belde m'n oom of m'n vader nog wel kwam, maar hij was al lang weg en zou er al moeten zijn.
    Het heeft een poos geduurd voordat wij wisten wat er aan de hand was. Uiteindelijk bleek dat de bougiekabel onderweg bij het oogje was afgebroken en m'n vader moest fietsen. Dat gaat vrij goed met een Solex maar het is wel zwaar. Ik hoef je niet te vertellen dat m'n vader niet echt blij weer thuis kwam. ;)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat dus....
     
  19. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
    Mooi verhaal Ernst. Heb er nog even over nagedacht.
    Het werkt überhaupt niet, zowel geschroefd, gekrompen of gesoldeerd, Frank heeft het over motoren met elektronische ontsteking.
    Het ringetje werkt allen bij mechanische ontsteking, bij deze gaat de massa via motorblok naar ontsteking.
    Bij elektronische ontsteking is de buitendraad de massa. Stroomkring.

    Groet Hans
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar is wat aan te doen natuurlijk: in Israel loopt iemand rond die dol was op kleine motortjes, en bijvoorbeeld 2,5 cc gloeipluggers met CDI uitrustte (zodanig, dat het nog zinvol was ook: even zwaar vliegtuig, even lange vliegtijd), ofwel, nog gestoorder dan ik.
    Die haalde de omkasting van de ontsteking weg, kortte de bougiekabel in, en liet het metalen gedeelte van de bougiedop weg, draaide gewoon een stukje van de mantel onder een van de cylinderkop bouten....
     

Deel Deze Pagina