Geduldig wordt er verder gewerkt aan de Baleinera Olandese waarbij het uitgangspunt is: hoe maak ik het model zo historisch correct mogelijk door het model aan te passen (zonder daarbij helemaal opnieuw te moeten beginnen). Ik probeer het zo te beschrijven dat jullie de gemaakte keuzes kunnen volgen en mij zo mogelijk op verkeerde keuzes kunnen wijzen zodat ik bij een volgend model die fout niet meer maak :idea:
De onderlinge afstand van de berghouten komt me wat eigenaardig voor, ik heb echter onvoldoende bewijs voor een ander verloop ervan kunnen vinden dus heb ik het maar volgens de bouwbeschrijving uitgevoerd.
Het eerste wat ik gedaan heb is het fineren van de kopse delen van de multiplex delen van de romp (kielbalk, balk voor/achtersteven, roer etc.)
Daarnaast is de romp voor de eerste keer in de gekozen kleuren geschilderd, het resultaat bevalt met goed.
Ik ben daarna verder gegaan met het aankleden van het dek.
Voor de ramen in het achterschip heb ik ervoor gekozen geen gaten in de romp te maken (= de bouwbeschrijving) maar om in plaats daarvan het vensterglas grijs te schilderen, ik ga nog proberen of ik er een glas in lood structuur van kan maken (mogelijk met een klein netje) daarover later meer.
Ik heb besloten een aantal zaken aan het model aan te passen:
- de twee balken op het achterschip waaraan de roeiboten hangen worden vervangen door een lange balk (conform het model in het scheepvaartmuseum te Amsterdam)
- het roer krijgt de gebruikelijke 5 scharnieren (en niet 3 zoals in de bouwbeschrijving).
- een deel van de puttingijzers (de kettingen onderaan het want) van het model roesten al in de verpakking, ik zal ze allemaal vervangen door nieuwe.
- de boegspriet van het model heeft aan het einde een knie met daaraan een 5 cm lange vlaggemast. Dit lijkt een niet gebruikelijke constructie. Op alle schilderijen en alle modellen uit die tijd staat aan het einde van de boegspriet een mars (slechts op een schilderij is een zaling afgebeeld) met een sprietmast waaraan een kleine ra is bevestigd en bovenaan de sprietmast is een mastop met daarop een vlaggemast. Ik kies hier voor het aanpassen van het model met een sprietmast etc. De exacte maten moet ik nog bepalen, later meer hierover. De tuigage wordt nu natuurlijk ook aangepast.
- de lantaarn achterop het model is het meest afgrijselijke stukje gietwerk wat ik ooit gezien heb

. Ik wil het vervangen door een andere maar ik ben nog niet uit hoe het moet gaan worden. Had dit soort schepen 1 lantaarn of meer, wat was de kleur van de lantaarn(s)? Het meest gebruikelijk lijkt een grote lantaarn met blank glas te zijn. Ik heb al wel een idee hoe ik voorkom dat de vlag/vlaggemast en de lantaarn elkaar in de weg zitten. Meer hierover later.
- volgens de bouwbeschrijving horen er geen paarden aan de ra's, volgens Rolf Hoeckel "Modelbouw van schepen" zouden paarden pas na 1640 aan de ra's zijn bevestigd. Het model in het scheepvaartmuseum heeft wel paarden. Ik kies ervoor om de ra's van mijn model van paarden te voorzien.
Nog veel te doen en te belissen dus.
Maar ....... voor ik de romp af kan maken zal ik eerst nog de nodige bestellingen moeten doen en binnen moeten krijgen.
Ik heb een lijst onderdelen samengesteld die ik nodig heb om al deze aanpassingen te kunnen doen.
Ik heb een webwinkel met een groot assortiment gevonden (in Nijkerk
Modelbouw De Kombuis ) je de bestelling laten opsturen of na afspraak ophalen. Meer hierover later