bouw beunschip 86-9,5

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door dreesman, 9 mrt 2015.

  1. dreesman

    dreesman

    Lid geworden:
    8 mrt 2015
    Berichten:
    21
    IMG-20170517-WA0027.jpeg IMG-20170517-WA0029.jpeg IMG-20180320-WA0002.jpg IMG-20180320-WA0009.jpg IMG-20180320-WA0010.jpg en de opbouw van messing
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2018
  2. dreesman

    dreesman

    Lid geworden:
    8 mrt 2015
    Berichten:
    21
    IMG-20170529-WA0059.jpeg IMG-20171023-WA0022.jpeg IMG-20171030-WA0010.jpeg IMG-20180320-WA0015.jpg IMG-20180320-WA0016.jpg en recent wat detail en schilderwerk gedaan
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 23 mrt 2018
  3. dreesman

    dreesman

    Lid geworden:
    8 mrt 2015
    Berichten:
    21
    IMG-20180320-WA0003.jpg IMG-20180320-WA0004.jpg en de stuurhut niet te vergeten, gemaakt van aluminium
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2018
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Beetje moeilijk volgen met die kleine plaatjes. Zou je de volgende op volledige grootte kunnen plaatsen?
    En een beetje tekst wordt ook op prijs gesteld. Foto's "vertellen" een hoop, maar soms vraag je je af hoe zou dat zijn gemaakt?
    Bij voorbaat dank! gr. Klaas.
     
  5. dreesman

    dreesman

    Lid geworden:
    8 mrt 2015
    Berichten:
    21
    Klaas
    Volgens mij als je op de plaatjes klikt worden ze uitvergroot. Maar zal de volgende keer kijken of het lukt om ze op volledige grootte te plaatsen.
    Zal een stuk duidelijker zijn.
    Als je iets wil weten vragen kan altijd
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zie iets roodkoper-achtigs bij de dekken. Printplaat of is het koperplaat? En de verschansing van messing? Solderen met een bout, of met een brander(tje)? Gr. Klaas.
     
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    dreesman,
    Je hebt hier onder "Bouwverslagen - Schepen" - waar je nu je verslag schrijft - ten alle tijden nog de mogelijkheid om je eigen verslag te wijzigen of aan te passen (dus ook het voorgaande van hierboven).
    Ik weet niet hoe je nu je foto's plaatst, maar ik vermoed via "Invoegen ....." ?
    Je kan ook je foto's via "Afbeelding" plaatsen (linkje invoegen naar de plaats waar de foto geparkeerd staat zoals bijv. Google foto's o.i.d.).
    Behalve dat de foto's dan in het groot verschijnen kan je ze ook makkelijker (per foto?) voorzien van eventueel aanvullend onderschrift en wordt e.e.a. voor vele een stuk duidelijker en interessanter om te volgen ;).

    Groet, Bert
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik denk via Upload Bestand.
    Alleen heeft hij NIET gekozen voor "volledige afbeelding" maar gewoon voor miniatuur.
    (En dan krijg je dat je zo'n "waardeloos" verslag krijgt met postzegels.
    Jammer, want het nodigt niet uit om te volgen wanneer je perse elke postzegel MOET aanklikken.)
     
  9. dreesman

    dreesman

    Lid geworden:
    8 mrt 2015
    Berichten:
    21
    was minder moeilijk om aan te passen dan ik eerst dacht.
    dus bij deze de foto's op volledige grootte.
     
    Bert V, Marco_Polo en Zeiler vinden dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nu is het een stuk beter te volgen! Wat voor materiaal is er gebruikt voor de dekken, roef en boeïng? Lijkt op koper en messing. Gesoldeerd met een bout, of brandertje? Gr. Klaas.
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Geweldig, bedankt voor de genomen moeite.
    Die kopschroef is een mooi ontwerp zo.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben heel benieuwd hoe dat in de praktijk uit gaat pakken op kleine schaal: met name hoe je de stand van het stuurrooster gaat bijhouden.
    In het echie heb je een richtings-indicator op het console, maar op je afstandbediening heb je die vermoedelijk niet (en het vaart ook heel lastig als je iedere keer naar je zender moet kijken i.p.v. naar je model).
    Maar had je niet makkelijker die schroef-as horizontaal gehouden? Veel lagere bouwhoogte, en zo heel veel hoogte heb je niet in je model, volgens mij....

    Buiten dat, draait de schroef in deze opstelling "achteruit" wat A) het rendement behoorlijk vermindert, en B) de kans op verliezen aanzienlijk vergroot (maar daar zijn, toegegeven, goede technische oplossingen voor)
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, In tegenstelling van een zeeschip heeft een binnenschip ongeladen voorop bijna geen diepgang. Dat is één van de redenen dat een boegschroef in een horizontale buis moeilijk toepasbaar is. Vandaar de uitvoering met een aanvoer in het vlak en de uitstroom via kanalen in de zij en vooruit. Zo kun je de boegschroef ook gebruiken om achteruit te varen. Met een stuurrooster gaat dat ook. Weliswaar met verliezen, maar inlaat en uitgang zitten altijd onder water. Gebruik je een normale schroef dan draait die inderdaad achteruit, maar je kunt ook zelf een schroef maken met de gewenste spoed in de bladen. Gr.Klaas.
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    We hoeven hier niet op een litertje minder of meer diesel te letten.
    Ik heb mijn ballastsysteem op eenzelfde manier en het werkt perfect.

    Hier meer


    .
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    In het echt worden dit soort boegschroeven ook gebruikt om ballast te zetten in het ruim. Gaat als een raket. Gr. Klaas.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... wij hebben "in het echie" precies hetzelfde type boegschroef, en toevallig staat bij ons de motor verticaal, maar bij twee vroegere zusterschepen lag de as horizontaal.

    Overigens heeft de voordiepgang niet veel te maken met de horizontale of verticale plaatsing van de schroef, en ik doelde ook niet op een "gewone" boegschroef, maar op de ligging van de as. Ook deze boegschroef heeft een horizontaal stukje. Het was mij meer te doen om de beperkte bouwhoogte in het model, want nu steekt de electromotor nog een flink stuk omhoog.

    Qua rendement ging het me niet om de litertjes diesel, maar de reductie in stuwkracht, die bij roosterboegschroeven toch al niet om over naar huis te schrijven is (in het echt) en bij schaalverkleining alleen nog maar verder afneemt. Vandaar ook: "Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt", want ik denk dat zo'n klein roostertje, met van die ieniemini leischoepjes gewoon niet zo veel doet.

    Dat dit soort boegschroeven ook voor ballasten gebruikt werd, wist ik niet. Bij ons zou dat niet bruikbaar zijn in verband met de benodigde opvoerhoogte (en sowiso kunnen we, als we de boegschroef al zouden kunnen draaien op de hulpmotoren, dan geen lading meer uitpompen, want daar hebben we dan niet meer genoeg prik voor).
     
    dreesman vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ongeveer... die van ons is dan toevallig van "van ballegooijen" of zoiets...
    Maar wel dat idee. Al heb ik sterk de indruk dat motor en schroef daar vandaan komen, en tunnel en stuurrooster geheel en al werfproductie zijn.

    Hele hoop vermogen nodig, voor een heel klein beetje stuwkracht....
     
  19. dreesman

    dreesman

    Lid geworden:
    8 mrt 2015
    Berichten:
    21
    Klaas
    De opbouw is inderdaad helemaal van messing, daar heb ik voor gekozen omdat dat mooi dun is en goed te bewerken is en ook sterk is.en het solderen doe ik door middel van een klein brandertje
     
  20. dreesman

    dreesman

    Lid geworden:
    8 mrt 2015
    Berichten:
    21
    Het schroefje van de boegschroef heb ik later nog aan gepast, kopje van schroef heb ik er af gevijld en andersom er weer er opgeplaatst. Dus het schroefje draaide nu vooruit wat aanzienlijk meer schroefwater opleverd. De asjes heb ik zo hoog mogelijk gehouden zodat bij het afgeladen varen geen kans is dat het scheepje volloopt.
     

Deel Deze Pagina