bouw binnenvaartschip armira

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Armira, 20 feb 2018.

  1. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Papendrecht
    Inderdaad in het ruim (lekker veilig) het water bij de roeren kan ik ook nog niet verklaren misschien iets te brede roeren
    wat er mis ging, de tandriem brak had niet de juiste maat dus er tijdelijk een doorgesneden en aan elkaar geplakt met seconde lijm moet er nog een op de juiste maat bestellen
    Vind dat de kopschoef heel goed werkt de hoofdmotor wil bijna niet achteruit net als bij de echte armira met leeg schip hebben we ook geen achteruit doen ook alles met de kopschroef
     
  2. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.433
    Locatie:
    Oostvoorne
    Denk dat bij geladen schip de achteruit beter werkt en dat er minder water wegspuit bij de roeren. Door de tunnel heb je vooruit flink schroefwater. Enig idee hoeveel toeren je schroef maakt? Denk haast een beetje (te)veel. Bij mijn tankertje maakt de schroef (30 mm) volaan rond de 8.000 toeren (1.100 kV op 7,2 Volt) en dan gaat het veel te hard. Helemaal om te manoeuvreren. Heb dit deels "opgelost" door de draairichting van de motor om te keren en het kanaal dat de regelaar aanstturt te reversen. Daarbij de achteruit op 50% geprogrammeerd. Dit alles bij gebrek aan dual rate op de zender. Heeft wel tot gevolg dat achteruit slaan gauw te hard gaat. Het schroefje is eigen fabrikaat met weinig spoed. Gr. Klaas.
     
  3. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Papendrecht
  4. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Papendrecht
    nog even foto van de machinekamer,wordt al aardig vol, vanmorgen de kabels maar eens geordend nu alles werkt
    20180715_100547[1].jpg
     
  5. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.433
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wordt een heel bedrijf daar onderdeks Rien. We boffen dat er tegenwoordig een grote keus aan miniatuurspullen is. En nog betaalbaar ook. En hoe ervaar je deze manier van bouwen t.o.v. de statische modellen? Haast niet vergelijkbaar denk ik, maar wel veel uitdagingen om een en ander uit te denken en werkbaar te maken. Sta er versteld van dat je het elektronisch gedeelte zo snel oppakt. Succes verder met het afwerken. Gr. Klaas.
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    1.289
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Proefvaart ziet er veelbelovend uit.
    Mochten er geen kleine probleempjes zijn is dat eerder verdacht dan geluk hebben.
    Nu weet je perfect waar je nog extra aandacht moet aan schenken.
    Succes met de verdere afwerking
     
  7. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Papendrecht
    Vind het eigenlijk leuker dan de statische modellen omdat dat bouwdozen waren, hier moet je echt alles zelf maken,en ben blij dat ik toch voor de rc ben gegaan, elektronisch gezien, heb ooit zelf de hele elektriciteit van mijn eerste en tweede schip vernieuwd
     
    Bert V vindt dit leuk.
  8. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.101
    Locatie:
    zuid holland
    :banana::yes:
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    623
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat is de ware modelbouwer, die een op schaal werkend varend rc bestuurbaar model bouwt.
    :yes: :worship:
     
  10. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Papendrecht
    zoals je ziet doet de kopschroef het boven verwachting goed hij geeft ontzettend veel kracht en het schip draait ook goed:yes:
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.433
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb nog even naar het filmpje zitten kijken en het valt me op dat het kleine schroefje best wel in staat is om (vooruit) snel gang in het schip te krijgen. En ook de boegschroef doet het goed, zelfs met de uitgangen boven water. Kan daarmee onder water alleen maar beter gaan. Maar dan is er ook meer massa te verplaatsen. Zo te zien wil het schip op hoofdmotor en roeren ook goed draaien. De kunst is om goed gedoseerd gas te geven. In ieder geval totdat het schip een beetje vaart maakt. De koperen pijpen voor en achter, moeten dat geleiders van een paar spudpalen worden? Standpijpen zijn ze een beetje te dik voor. Ideaal om zo even in het ruim te kunnen proefvaren, maar ik wens je niet al te veel gelegenheid om dat te doen. Er kan beter vracht in liggen, ook al is het ligwerk. Misschien breng je Itasca wel op een idee. Die vaart af en toe, in combinatie met vracht, met een of meerdere ruimen vol water. Leuk om dit zo te kunnen volgen. Ben benieuwd of je (buiten weinig achteruit bij leeg schip) meer overeenkomsten met de 1:1 Armira opvallen. Gr. Klaas.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.618
    Locatie:
    Tussen Tiel, Nijmegen, Maas & Waal
    Blijven de roeren bij volle uitslag, links en rechts, netjes evenwijdig staan, d.w.z. minste stromingsweerstand?
    Of is niet-evenwijdig juist de bedoeling?
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2018
  13. Solutio

    Solutio

    Lid geworden:
    31 okt 2017
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Aan boord
    Bij de meeste nieuwere binnenvaartschepen worden ongelijke roerhoeken toegepast, zodat bij hoge roeruitslag de opening tussen de roeren groter blijft, waardoor er meer water de goede richting in word gestuwd.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  14. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Muiden
    mooie bouw hoor!. ik vind het varen erg geslaagd uitzien. de boegschroef doet het echt perfect. leuk om te zien dat al dat rekenwerk en discussiƫren uiteindelijk wel nut heeft.
     
  15. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Papendrecht
    Help
    Heb de lampen in stuurhut en radarmast, dus de radar hoornlicht dekverlichting (4 halogeenlampen) en de stuurhut verlichting aangelegd met een centrale min, nu kom ik er achter dat de rc switch de min aansturen probleem dus hoe kun je dit het best oplossen of gaat dat enkel door relais er tussen te zetten hoop, dat er ook iets anders mogelijk is
    Heb inmiddels een stekker stopcontact verbinding gemaakt tussen de woning en het schip zodat als je de woning er afhaalt geen kabels hebt
    WIN_20180809_20_36_04_Pro_LI.jpg
    WIN_20180809_20_35_40_Pro_LI.jpg
    WIN_20180809_20_37_50_Pro_LI.jpg
     
  16. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.433
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Ook ik heb de fout gemaakt om een centrale min in de verlichting van de mast (6 leds) te bouwen. Om dit te schakelen met relais was wel mogelijk, maar heb uiteindelijk ervoor gekozen om het geheel opnieuw te bedraden en de leds gelijk te vervangen. Wel een gepruts met 7 draden in een sleuf in de mast en naar binnen op een printje met weerstanden. Als je nog plek hebt voor relais kun je (per groep) deze aansturen via de min en daarmee de plus naar de verbruikers.
    Inmiddels de overbrenging tussen motor en schroefas naar wens?
    Gr. Klaas.
     
  17. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Papendrecht
    Weer even een update ben eerst een tijd bezig geweest de radarmast te maken
    heb zelf lampen en schhijnwerper gemaakt omdat ik ze niet zo klein kon krijgen
    De dekverlichting ,hoornlicht en radar werken nachtlichten en zwaailamp vond ik niet nodig
    20180818_141110.jpg

    Heb voor de radar deze motor gebruikt :https://nl.aliexpress.com/item/1X-E...r-1-5-3V1200rpm-200rpm-40rpm/32820924441.html
    Was de kleinste die ik kon vinden dus radar is in verhouding iets te groot
     
    MikeMohawk en Bert V vinden dit leuk.
  18. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Papendrecht
    Weer eens een bericht van mij, ben tijdje met de electriciteit bezig geweest om in de machinekamer alles aangesloten te krijgen ben bijna klaar zodat het dek erop kan heb inmiddels wel de stuurhut trap gemaakt wat toch wel een tijdje heeft geduurt voordat hij goed werkte de trap is van hout en de relingen van koperdraad

    20181012_163336.jpeg 20181012_163904.jpeg 20181012_163842.jpeg 1539355722904.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2018 om 17:10
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.010
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die trap vind ik een knap stukje werk!
     
    Armira vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.433
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat moet een heel gepiel zijn geweest met al die kanteltreden, trekstang en relingscepters. En dan moet het nog soepel de hefstuurhut volgen. Knap hoor om dat in hout uit te voeren. Gr. Klaas.
     
    Armira vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina