bouw binnenvaartschip armira

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Armira, 20 feb 2018.

  1. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    even een vraagje:
    Ben bezig de spudpalen te maken en wilde deze d.m.v. een klein electromotor met vertraging, als lier te gebruiken, zit enkel met de eindafslagen boven kan ik een eindschakelaartje zetten onderaan echter niet
    iemand een idee hoe dit op te lossen
    was ook bezig met een servo deze neemt echter te veel plaats in
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2018
  2. Solutio

    Solutio

    Lid geworden:
    31 okt 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Aan boord
    Misschien een optie om het touw precies lang genoeg te maken, en dan iets maken waar het touw tegenaan draait als hij negatief op wil rollen, dat je hem daar op af laat slaan. Beetje lastig uitleggen, hoop dat je het begrijpt.
     
  3. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Begrijp wat je bedoeld weet echter niet hoe
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Kun je je "liertje" zo opstellen dat het aan de ene kant scharniert en op het andere eind tegen een schakelaartje drukt. Zodra de spanning van de hijsdraad valt schakelt de lier uit. Diode over de schakelaar om wel de andere kant op te kunnen draaien. Heb zoiets gezien bij een sleeplier en ankerlier. Daar werkte het als de lijn of ketting strak kwam. Nu nog even zoeken waar ik het heb gezien.
    http://www.modelbouwforum.nl/thread...tschakelen-met-schakelaar-hoe-te-doen.257647/
    Denk wel dat je het snapt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2018
  5. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Rien,
    Ik weet niet hoe diep je wil kunnen maar wat denk je van een draadje aan het onderste puntje vastmaken en die naar boven laten lopen met een gewichtje op het eind.
    De eind schakelaar dan boven op monteren.
    Wanneer de spudpaal onderin is zou het gewichtje aan het touwtje bovenin moeten zijn en die laat je de eindschakelaar bedienen.
    Ik hoop dat je het zo snapt, anders maak ik later even een schetsje.

    Groet,
    Mathieu

    Edit:
    Spudpaal.jpg
    Dit principe dus. Het zou ook moeten werken met de telescopische uitvoering, het touwtje langer houden.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2018
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
  7. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Snap niet helemaal hoe je dat wilt doen het gewchtje zou als je omhoog gaat dan om de lier komen
    ik wilde twee keer telescopisch uitschuiven in totaal 9 cm
    20181114_194737.jpeg
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mijn idee was liertje op een scharnier en het gewicht van de spudpaal houdt het liertje vrij van de switch die het uitvieren stopt. Even ervan uitgaand dat de spudpalen niet uit hun huis kunnen zakken. Gaat de spanning van de hijsdraad dan zakt de lier op de switch en stopt het uitvieren. Hijsend kantelt de lier aan het eind de andere kant op tegen de andere eindswitch. Misschien moet er een armpje aan de lier om voldoende kantelkracht te genereren. Stukje dyneema snoer op de lier. Is soepel, licht en glad. Gr. Klaas.
     
  9. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Vond het ook een goed idee heb het geprobeerd, echter het gewicht van de spudpaal is niet genoeg om het liertje vrij te houden , heb de onderste paal al verzwaard maar lukte niet
     
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Rien,
    Je schreef dat je het al iets met een servo geprobeerd had maar dat je daar te weinig plaats voor had.
    Ik weet niet met welke en wat voor servo je het geprobeerd hebt, maar is / was dat ook met een zeilservo?
    Een servo als bijv. deze zou je via één of meerdere (katrol)blokjes op een plaats kunnen legen of zetten waar je hem misschien wel kwijt kunt, maar weten doe ik dat natuurlijk niet en is het maar een ideetje.
    Zou dit toch je oplossing kunnen zijn, dan heb je in elk geval geen eindschakelaars meer nodig.
    Groet, Bert
     
  11. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Heb er niet zoveel verstand van maar een zeilservo blijft toch draaien en dus heb je een eind afslag nodig, ik had een 180 graden servo met groot tandwiel daarnaast een klein tandwiel met draadtrommel op zo'n maat dat deze precies 3 keer rond ging en de draad 9 cm opwind dit werkte aardig maar is te groot geworden om in te bouwen.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  12. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Het probleem hierbij is dat ik geen 9 cm ruimte heb het hele schip is maar 15 breed dan moet de motor al in de andere zijde staan en daar zit een schakelaar nadeel van 1:72 bouwen
     
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Nee, een zeilservo (met winch) blijft niet onbeperkt draaien maar maakt afhankelijk van zijn uitvoering een aantal omwentelingen aangegeven met T (turns).
    In het geval van het voorbeeld is dat 4 omwentelingen en daarna stopt hij net zoals elke andere servo gewoon.
    De omtrek van de winchtrommel x het aantal T bepaald zo een beetje de lengte van je touw of lijn waar je wat mee zou kunnen spelen.
    Als je zender programmeerbaar is kan je daar misschien ook nog wat (naar minder omwentelingen / lees minder uitslag) halen.
    Maar als je hem niet kwijt kan houdt alles natuurlijk vanzelfsprekend op :oops:.
    Groet, Bert
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je zou van een miniservo en een naaimachinespoeltje een mini-zeilwinch kunnen maken. Eindloze lijn met een paar slagen om het spoeltje en verderop door een katrol met veer laat lopen. Moet je nog wel iets bedenken voor de afslag op de eindstanden van de spudpaallijnen. Heb zoiets ooit ergens gezien, maar waar ook weer. De lijn ging door een paar oogjes verbonden aan de eindswitches. In de servo de mechanische stop verwijderen en de motordraden naar buiten en via de eindswitches laten lopen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2018
  15. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Is al even geleden dat iets heb gepost maar even de vorderingen heb inmiddels de den en het rium in orde gemaakt
    WIN_20181226_19_53_24_Pro_LI.jpg
    WIN_20181226_19_53_38_Pro_LI.jpg

    Heb een systeem bedacht voor de voormast onderdelen van een oude relais gebruikt zelfde aansluitschema als de stuurhutkolom alleen gebruik ik hier visdraad
    WIN_20181226_19_53_51_Pro_LI.jpg


     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2018
    bram1324 vindt dit leuk.
  16. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Weer even een update de elektriciteit zo goed als af enkel nog achter vleugel en toplicht
    Maar alles werkt spudpalen eerst nog maar laten zijn,ga nu het voor en achterdek vastzetten en de boeings maken

     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2019
    Tug.NL, bram1324 en pnj vinden dit leuk.
  17. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Nog even een close-up van hhet achterschip

     
    beemstra, bram1324 en Jan Walpot vinden dit leuk.
  18. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Prachtig, daar zit een flinke brok techniek in!

    Mvg,

    Pascal.
     
  19. pnj

    pnj

    Lid geworden:
    16 sep 2009
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Geweldig.
    Ziet er top uit
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gefeliciteerd met het resultaat Rien! Mooie oplossingen gevonden voor de techniek. Om aan- en nagloeien van de schijnwerpers te simuleren zou je een condensator over die leds kunnen zetten. Geen kritiek hoor! Succes met de afbouw verder! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina