bouw binnenvaartschip armira

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Armira, 20 feb 2018.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In één stap kom je er vele vooruit.
    Gelukkig voor jouw heb ik jaren geleden de Raboesch catalogus opgeslagen.
    De spoed van je gekozen scheepsschroef is (pitsch) 30.7 mm.
    Dus toerental: vaarsnelheid 0,82 = omw/sec X 0,037 X 0,55
    Toerental, conversie: omw/sec= 0,82/(0.037 x 0,55) = 40.29 omw/sec = 2417 omw/min
    Goed haalbaar toerental.
    Nu benodigd vermogen (Nm/sec).
    Om je schip met 0,82m/sec te verplaatsen, moet de scheepsschroef wegschroeven: 2417/60 X 0,037 m/sec X gewicht van water(10N) = 14,9 W.
    Om in elektrische eenheden te spreken, 12 V - 1,2A. Geen extreme waarden.
    Dus rekeninghoudend met een nuttig rendement van de schroef (0,55) kan je met 30W motorvermogen goed varen/
    Verder kan ik je als stoombouwer niet helpen, maar of je het vermogen haalt uit STOOM op uit STROOM. het principe blijft gelijk.
    Samenvattend:
    - Schroef 25 mm, spoed 37mm
    - Toerental 2400/min.
    - Berekend motorvermogen 30 W.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2018
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op de club vaar ik met de Theodoor Heuss, redding kruiser.
    Het schip heeft een lengte van ca. 70 cm, motor vraagt max. 2,5A bij 6V( 2 LIPO)
    Hierin zit een borstelmotor uit de vorige eeuw.
    Met de regelaar volgens onderstaande link, kan ik het schip probleemloos voor- en achteruit sturen.

    https://www.banggood.com/Waterproof...p-1030025.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

    Deze regelaar verzorgt tevens de benodigde voedingsspanning voor de ontvanger.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Kost niks, maar de kans is erg groot dat je ze in de motor hoort fluiten/schakelen.
    Wanneer je duidelijk met je schip wilt laten horen dat er een "moulinex" in staat ok.
    Maar wanneer je een stille motor wenst, zal je toch voor een hogere schakelfrequentie moeten kiezen.

    https://www.modellbau-regler.de/shop/index.php?cPath=4&MODsid=9t17vbavo7m3q9d6qih2g709r7

    Zelfbouwregelaars zijn stil over het hele gebied, de koop regelaars hoor je bij bepaald toerental. (volksregler)
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Eerste regel, Inderdaad, op mijn scoop, is te zien, dat het afgegeven vermogen bepaald wordt door de puls breedte. De frequentie is zo hoog, dat door de massa traagheid van de borstelmotor er geen pulsering zal ontstaan.
    Tweede regel, over het algemeen maakt de koppeling en de schroef meer lawaai.(wat te denken aan een tweecilinder voldruk stoommachine)
    Derde regel, een hoge schakelfrequentie is goed toepasbaar bij "brushless" motoren.
    Daarom ben ik het eens met mede forum lid : k-k.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De spanning pulseert, maar de stroom veel minder. De zelfinductie van de spoelen maakt de stroom vlakker.
    Koppel = stroom × Kv (in SI eenheden)
    Daarmee wordt koppel ook vlakker

    Een hogere schakelfrequentie is nodig om warmteontwikkeling te verkleinen. Een pulserende stroom geeft meer koperverliezen in de wikkelingen dan een gladde stroom, en dus meer warmte. Een hogere PDM/PWM schakelfrequentie houdt de stroom vlakker, de zelfinductie doet dan beter zijn werk. Hoe gladder hoe beter. Zie ook crestfactor (wikipedia).

    [​IMG]
    Uit www.consult-g2.com/course.html
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vraag: wat is het voordeel voor een 30W borstel electromotor?
    De zelfinductie van de spoelen is zo groot, dat een cos phi van 0,7 niet gehaald wordt.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Het voordeel zou kunnen zijn dat zo'n motor beter lage toeren wil lopen dan een borstelloze motor. Heb 3 Bühler motoren (ZonV. 03 Bühler 6-18 VDC Motor) in gebruik en stuur die aan met een CTI regelaar. Inderdaad fluiten de motoren tot aan halve kracht een beetje, maar ze willen heel langzaam lopen. In mijn slepers (met een grote schroef) is dat om te manoeuvreren ideaal. Het geluid neem ik dan maar op de koop toe. Als het schip meer dan 3 meter van de kant is hoor je het amper en bij één van de schepen heb ik met een geluidsmodule het uitlaatlawaai van een 6 cilinder Deutz 545.
    In mijn andere sleepboot liggen twee andere regelaars met hetzelfde geluid, maar ook zeer langzaam regelbaar. Natuurlijk zijn er betere (en ook iets duurdere) regelaars die geen piepend geluid in de motor veroorzaken. En ieder moet maar kiezen waar hij gelukkig mee is. In het filmpje hieronder hoor je een 750 Kv borstelloos motortje. In de lage toeren redelijk goed te regelen, maar het geluid was storend. Dacht eerst dat het een combinatie was van de frequentie van de regelaar en het aantal polen in de motor, maar het bleken slechte lagers te zijn.

    Met een 1000Kv motortje was het rare geluid weg, maar dat ding heeft wat meer moeite met lagere toerentallen. Voor mij geeft deze combinatie echter een acceptabel vaargedrag. Met dual rate op de zender is het maximale vermogen goed te beteugelen. Er ligt een 7,2 V 4 Ah accu Nimh accu aan. De schroef is 30 mm eigen fabricaat met relatief weinig spoed. Schat het op 15 mm. Geen idee hoeveel vermogen in het spel is. Zal komende zomer het amperage eens meten.
    Het 30 A Banggood regelaartje gaf na 3 dagen de geest, terwijl het 10 A ding van Hobbyking heel blijft. Kwestie van pech hebben? Al doende leert men.
    Natuurlijk zijn er borstelloze motoren die ook langzamer willen lopen, maar daar hangt in combinatie met een regelaar een heel ander prijskaartje aan. Scheelt zomaar een factor 5. En deze motoren hebben een relatief grote diameter en ook een veel groter vermogen. Gr. Klaas.


     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is dan een bijkomend voordeel.
    Het belangrijkste is dat je het "aansnijden de fases" dan niet meer hoort in de motor.
    Ik dacht wel eens dat ik mijn stoomfluit hoorde met de boot best veraf, maar dan was het een langzaamvarende speedboot op 5 meter afstand (dichtbij dus).
     
  9. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    In de eerste plaats bedankt voor jullie reacties, moet eerlijk zeggen heb nooit geweten en tot nu toe me er ook nog niet in verdiept, dat er zo'n wetenschap achter zat.
    Als ik het dus goed begrijp kun je met een borstelloze motor slechter het lage toerental regelen maar voordeel is dat ze kleiner zijn
    wat voor soort regelaars bedoel jij hiermee dan klaas
    Heb me intussen al eens verdiept in wat ik wil gaan bestellen:
    schroefas https://www.modelbouwshopnederland....onderhoudvrije-schroefas-draad-m4-rab-301-01/
    Deze kun als het goed is inkorten tot 50mm
    Schroef : https://www.modelbouwshopnederland....-148/rechtsdraaiend-30mm-draad-m4-rab-148-01/
    wil ik de bladen laten aftoppen voor straalbuis
    Straalbuis: https://www.modelbouwshopnederland.nl/c-204927/straalbuizen-jet-nozzles/
    een opmaat gemaakte straalbuis
    Aluminium straalbuis van 30 mm buitenzijde 26 mm binnenzijde hoogte van 12.5 mm
    motor en regelaar zit ik aan de borstelloze optie van klaas te denken
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingr-tm-brushless-car-esc-10a-w-reverse.html
    https://www.banggood.com/Racerstar-...8aFE75e8KNu_BRRoCohwQAvD_BwE&cur_warehouse=CN
    deze motor omdat hij klein is
    servo: https://hobbyking.com/nl_nl/turnigytm-xgd-11hmb-digital-servo-ds-mini-servo-3-0kg-0-12sec-11g.html
    roeren wil ik zelf maken alleen moet nog even kijken hoe ik het met de assen ga doen


    moet eerlijk zeggen dat als er opties zijn die duurder kosten, en beter zijn ik daar ook geen probleem mee heb
    Heb niet direct een budget maar de bouwdozen die ik tot nu toe gebouwd heb, zaten altijd ergens rond de 700 a 1000 euro dus daar ga ik nu ook maar een beetje van uit
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2018
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Met een borstelmotor heb je daar geen enkel probleem mee.




    edit, hier is het lage toerental nog beter te zien:



    edit: Commentaar veranderd, want dat was verkeerd.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2018
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Met die duurdere regelaars bedoelde ik dezelfde Volksregler als Baggeraar. Heeft net een paar filmpjes gezet.
    Dat je met de Volksregler een heel langzaam toerental haalt dat klopt dat als een bus.
    Dat is in de filmpjes goed te zien. De Hectoperm motor van het eerste filmpje is echter veel rumoeriger dan een Bühler.
    Naar mijn gevoel moet de combinatie van borstelloze motor en regelaar die jij aangeeft wel willen werken
    Bestel bij de regelaar wel een programmeerkaart. Dat programmeert handiger.
    Nu geven borstelloze motoren wel wat meer en ander geluid dan borstelmotoren.
    Wil je helemaal geruisloos varen neem dan een regelaar zoals in het filmpje met een Bühler motor.
    Maar ik vrees dat deze relatief dikke motor (40 mm diameter) moeilijk recht voor de schroefas te krijgen is.
    http://www.hobbieplaza.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=65_70&products_id=186
    Al aan een koppeling voor tussen motor en as gedacht. Als je voldoende lengte hebt neem dan een dubbele kruiskoppeling.
    Heb je altijd een beetje speling als motor en as niet exact voor elkaar komen.
    Weet niet hoe dik dat je roeren worden, maar omdat ze vrij hangend zijn adviseer ik om vrij dikke roerkoningen te nemen.
    Moeten goed in de doorvoer passen, anders gaat het zwabberen.
    Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2018
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Omdat ik een hoorapparaat en een hoorimplantaat heb, had ik het fluiten nooit gehoord, dus sorry voor de ontkenning.
    Verder om vervuiling van dit draadje te voorkomen stop ik hier. Verdere aanvullingen/commentaren gaarne op mijn item "Dockyard V".
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    PWM-frequentie van de regelaar i.p.v. op 8kHz op 16 of zelfs 32kHz kiezen.

    Voor vliegtuigen en speedboten geen probleem, voor (langzame) boten wel. Dat zit 'm niet zozeer in het type motor, maar in het werkingsprincipe van een borstelloze regelaar. Er zit e.e.a. in de pijplijn, zie deze video in een zeeeeer langdurig (vanaf 2004) en actief controller development draadje op RCG.
    Langzaam genoeg?
    BLDC controller - RCG View Single Post

    BLDC = Brushless DC

    Voor de liefhebber: het gebruikt FOC, Field-Oriented-Control, ik weet er nog niet veel van, behalve dat de elektrische en complexe getallen vectoren je om de oren vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2018
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Had het filmpje al eens gezien Ron. Indrukwekkend. Begrijp dat er een regelaar aan ligt, die terugkoppeling uit de motor krijgt. Maar die zullen wel prijzig zijn. Gr. Klaas.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die terugkoppeling uit de motor-spoelen geldt ook voor gewone brushless regelaars Klaas. Behalve bij brushless regelaars met sensoren, die krijgen hun terugkoppeling van drie sensoren in/op de motor.
    Sensored brushless controllers worden voornamelijk bij RC auto's gebruikt, en daarmee zou langzaam varen wél mogelijk zijn, inclusief de achteruit.
     
  16. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Als je met je schip wilt gaan vliegen is dit een ideale motor. Je kan een 6" propeller monteren en met een 2 LIPO van 7,4V draait het motortje 7,4 x 2200 = ruim 16.000 t/min.
    Outrunners zijn hardlopers en daardoor zeer geschikt voor vliegtuigen, speedboten en andere snelheidsmonsters.
     
  18. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Oke mijn foutje dacht is 2200 t/min , kan natuurlijk ook een paar vleugels aanbouwen :)
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    die 2200 kv vermelding is geen kilo volt of zoiets, maar toeren per minuut per volt.
    2200kv is dan 2200 RPM bij 1 Volt
    bij 7.4 V geeft dat 16280 rpm
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb zo juist de catalogus van Raboesch geladen.
    Zie www.raboeschmodels.com
    Op pag. 15 tot 17 zag ik leuke toepasbare motoren.
    Voordeel: Raboesch Models BV • Schepenveld 18 • NL-3891 ZK Zeewolde • The Netherlands
    Overigens, je telefoonkosten zijn voor eigen rekening.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2018

Deel Deze Pagina