bouw binnenvaartschip armira

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Armira, 20 feb 2018.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kv , vitesse Konstant, zegt niets over toerental of vermogen&stroom dat motor aan kan. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.

    Motor Kv (in toeren per minut, per volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en -stroom (in ampère) betreft kunnen ...
    1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      rpm_onbelast = spanning × Kv.
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      stroom = koppel × Kv
    3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
      capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
    In het kort:
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren een vast toerental.
    Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2018
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor de echte toerenvreters moet je toch bij inrunners zijn, met name de ijzerloze inrunners zoals de Kontronik Tango. Buitenlopers kunnen door hun grotere diameter meer koppel leveren bij gegeven stroom.
    Leuke video's
    brushless motor animations and simulations - RCG
     
  3. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Hier een filmpje van een standaard Springer met een 700 Kv buitenloper op 2S en een 10A autoregelaar. Loopt als een naaimachine:



    Volgas gaat ze duiken want er zit enorm veel tork achter zo'n motortje, maar met het gas net aan kruipt ze door het water.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mike, Als ik me goed herinner had je een rubber koppeling tussen motor en schroefas. Heeft die het geweld kunnen weerstaan? En je schroef was ongeveer 40 mm? In wezen bepaalt de schroef mee hoeveel kracht er op de koppeling komt. Bij mij trok de rubber koppeling van de 2 mm schroefas. Heb het 200 Watt motortje vervangen door een 80 Watt exemplaar. Helaas 1090 Kv, dus wat minder goed in het laagtoerig gebied. Maar belast valt het alles mee en schat ik dat het rond de 500 zit. Gr. Klaas.
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Heb je al een beslissing genomen voor de aandrijving?
    Mijn voorstel: Gebruik de motor van Raboesch 109 - 73 Blue RM730TRQ Brushed Motor 12 Volt RM-700 Series, max belast toerental 3820. Vermogen 27,5 W, t.o.v. theoretisch berekend vermogen 30 W
    Plaats i.v.m. de kleine vrijheid naar de kiel, motor BOVEN(achterstevoren) een standaard schroefas en koppel deze op de motor met een tandriem.
    De motor past dan in de bovenbouw.
    Ik heb al diverse toepassingen gezien. (voor onderdelen zie b.v. Conrad)
    Voordeel sterke en enigszins dempende aandrijving op de schroef, verder met de verhouding tussen de aandrijfschijven kan je de reductie bepalen en evt. wijzigen
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2018
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ik vrees dat je met 3820 toeren en 25 mm schroefdiameter de 30 Watt niet in het water krijgt. Het is maar een relatief klein schroefje voor een groot schip en dan heb je om kracht te kunnen zetten wel wat toeren nodig. Nu redeneer ik praktijk gericht en uit ervaring met mijn eigen scheepjes. Snap dat het voor Rien moeilijk is om op dit valk een ei te leggen. Misschien dat Roel van Essen er een idee over heeft.
    Die heeft een hoop ervaring met grote en kleine schroeven, dikke en "dunne" motoren. Gr. Klaas.
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je vermoeden klopt, vandaar mijn berekening 2417 t/min en het advies voor een tandriem om het toerental te reduceren.
    Zie mijn eerdere berichten #37 en #41.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2018
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Volgens mij moet je om kracht te kunnen zetten met de toeren omhoog. Als het schip eenmaal "loop" heeft heb je relatief weinig toeren nodig om op schaalsnelheid te kunnen varen. Maar je wilt in een noodgeval ook wel eens flink op de rem kunnen trappen. Voor zover dat met zo'n klein schroefje gaat zonder lucht te slaan. Maar Rien is gewend om met zo'n echt spul te varen en weet dat hij lengte nodig heeft om te kunnen stoppen. In mijn jonge jaren had ik voor een schip met 1000 ton waterverplaatsing helemaal 250 PK om alles mee te doen. Was soms wel eens afzien. Leeg de schroef een stukje boven water en geen boegschroef. Dus je snapt dat het nu met enigszins overpowered modellen relatief gemakkelijk varen is. En bijna alle modellen varen vol gas boven hun schaalsnelheid. Gr. Klaas.
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu gaat bij mij het licht uit. Eerst niet met de "kleine scheepsschroef" en dan wel met een hogertoerental?
    Overigens, door het gebruik van de straalbuis bij de Amira is het schroef rendement hoger, dan berekend.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Laten we deze discussie hier maar niet verder voeren. Op een of andere manier gaan de begrippen langs elkaar heen en het is niet mijn opzet om daarmee Rien zijn verslag verder te ontsieren. Gr. Klaas.
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaar mijn eerdere reactie, om de voortgang te voeren op mijn een van de twee topics, "vragen aan stoompomp" of "Modelstoomsleepboot DockyardV".
    Hoop je een keer te ontmoeten in Vierpolders, twee keer struikelen.
     
  12. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Hallo beste forum leden
    Ben vandaag eens naar een echte modelbouwzaak in Köln geweest lig momenteel met mijn schip in Godorf
    https://www.derkum-modellbau.com/
    ging erheen om een paar messing buisjes te kopen voor de roer assen kwam de winkel uit met dit:
    WIN_20180309_18_00_26_Pro_LI.jpg

    Weet niet of het verstandig was kosten alles bij elkaar €230
    maar een schroefas van earonaut is in tekorten
    14 kanaals zender , lipo batterij , servo van Dpower AS 215BBMG, batterijlader van carson
    En natuurlijk een messing buisjes van 6mm buiten binnen 5.2 , een van buiten5.2 binnen 4.2 om lagers van te maken en een roeras naar model Roel van Essen
    verder wilde ik de motor van Klaas bestellen https://www.banggood.com/Racerstar-...8aFE75e8KNu_BRRoCohwQAvD_BwE&cur_warehouse=CN
    en de schroef en straalbuis
    https://www.modelbouwshopnederland....-148/rechtsdraaiend-30mm-draad-m4-rab-148-01/
    https://www.modelbouwshopnederland.nl/c-204927/straalbuizen-jet-nozzles/
    Dus conclusie wordt geen static model:koud: :)
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2018
    Tug.NL en MikeMohawk vinden dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Wat ben je aan het bouwen?
    Binnenschip, vliegboot of vliegtuig.
    Met de voorgestelde motor kan je een nog grotere propeller monteren Nu zelfs een 11" pitsch 7. Voordeel grotere luchtsnelheid, dus kleiner vleugel oppervlakte.
     
  14. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Bedoeling was dat het een schip wordt :) Deze motor werd voorgesteld en is mooi klein past net recht achter de schroefas daarom dus.en zover ik begreep zou die dus ook kunnen
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooie sterke motor, indien je problemen hebt met de koppeling, dan kan je altijd nog toepassen, wat een andere modelbouwer heeft bedacht.
    Bron, De Modelbouwer 2016, nr 7, blz 18 e.v., auteur Harry Prinsen.
    Zie scan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 10 mrt 2018
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Doe maar ruig Rien! Maar m.b.t. varend of droog is het ei gelegd. Zie ik daar onder op de foto een motorregelaar? Voor een auto waarschijnlijk en hopelijk want die kunnen de motor twee kanten op laten lopen. Maar je zult wel uitgelegd hebben wat je ermee wilt. Zou er een dubbele kruiskoppeling tussen zetten. Dan is de uitlijning niet zo kritisch. Gr. Klaas.
     
  17. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Klopt volgens de verkoper (die er hopelijk zoals het leek) verstand van had paste deze ook op die motor is een
    https://www.derkum-modellbau.com/rc...schiffe/d-power-wave-25a-bec-brushless-regler
    Speciaal voor scheepsmodellen
    De zender en ontvanger zijn van Carson https://www.derkum-modellbau.com/rc...carson-reflex-stick-multi-pro-14-kanal-24-ghz
    Heb voor deze gekozen omdat hij 14kanalen heeft voor evt verlichting masten kopschroef en stuurhut weet nog niet hoe alles aan te sluiten maar als het zover is (over enkele jaren ;))kom ik daar nog wel op terug.:friends:
    Accu https://www.derkum-modellbau.com/ak...wer-hd-2200-2s-lipo-_74v_-30c---xt-60-stecker
    lader https://www.derkum-modellbau.com/rc...2v-und-230v/carson-expert-charger-xbase-20-se
    Hoop dat het een beetje goed spul is :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2018
  18. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Even een kleine update heb de spanten allemaal uitgezaagd en uitgelijnd, ben nu bezig met het vlak heb de kimmen uit
    een balkje van hardhout gemaakt die ik uitgefreesd heb, voor de zij en bodem platen, geeft het geheel beetje meer stevigheid dacht ik, en kan ik later mooi rond schuren.
    Zit nog met een klein probleempje, als ik de kopschroef kanalen werkelijk op schaal 1:72 maak worden deze 1 bij1.5 cm vraag me af of dat gaat werken, iemand hier ervaring mee ?? WIN_20180318_17_35_00_Pro_LI.jpg WIN_20180318_17_18_05_Pro_LI.jpg WIN_20180318_17_21_04_Pro_LI.jpg
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen ervaring mee Rien, maar vraag me wel gelijk af hoe je de aandrijving maakt. Met een pomp(je), of met een scheepsschroef? Al een flauw idee hoe hoog/laag de uitgangen zitten? In het echt weet je dat al natuurlijk. Zit te denken aan een ruitensproeierpomp met twee uitgangen. Heb nog zo'n ding liggen. Eens kijken of ik er een proef(je) mee kan doen. Laat je de bevindingen weten. Gr. Klaas.
     
  20. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    De bedoeling was de schroef erachter te zetten moet de achterste spanten nog iets lager maken dan kan de straalbuis erin, die krijg ik volgende week pas, dan pas ik de tunnel en spanten helemaal aan, heb ze nu express iets te hoog gehouden kan makkelijker afzagen dan erbij zagen
     

Deel Deze Pagina