Bouw Cat Ct660 truck met Nooteboom pendel-x dieplader

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Catwoman, 13 okt 2015.

  1. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    603
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo allemaal.
    Hier de start van mijn nieuwe project.
    Na de bouw van de cat385 graafmachine moet er natuurlijk een geschikte zwaar transport combinatie komen om deze te kunnen vervoeren.
    ..de truck wordt een cat CT660,maar dan een 8 x 6 ,4assen,1 stuuras voor,3 assen achter waarvan 1 stuuras.
    Verder wordt de truck uitgerust voor zwaar transport en voorzien van een vouwkraan.
    ..de dieplader wordt zoiets als hierboven,aan de voorzijde een zwanenhals met daarachter een 2-assige interdolly,een skeleton laadvloer,met aan de achterzijde 5 as stellen aan beide zijden.
    Alle as stellen worden bestuurbaar.
    De oplegger wordt in hoogte verstelbaar dmv hydrauliek.
    ..voor het chassis heb ik gekozen voor een wedico profi chassis set,bedoeld voor een peterbilt...
    ..aan de voorzijde van de originele truck zitten de voorste bladveren aan speciale ophangingen,waar gelijk de bumper aan de voorzijde aan vast gemonteerd wordt...
    ...deze dus nagemaakt...
    ..en gemonteerd...
    ..de twee achterste assen komen aan een pendel ophanging/vering van scale-art...
    ..deze heb ik aangepast,origineel "vallen" de assen behoorlijk naar beneden als je het chassis optild,met deze plaatje met beugels,wordt dit beperkt...
    ..er blijft toch noch een voldoende grote veerweg over...
    ..de twee aangedreven achterste assen van scale-art....
    ..hierboven zijn de assen gemonteerd,aan de voorzijde een aangedreven stuuras van scale-art,de middelste stuuras is de stuuras van wedico,die in het profi chassis pakket zat....
    ...ik was vast gaan bouwen aan dit model omdat ik een rollend chassis wilde hebben om te kijken of de scale-art Palfinger kraan erop zou passen,en ik deze kon gaan bestellen...
    Hij past dus prima ,hij staat ongeveer op zijn plaats op deze foto,tussen de kraan en de cabine komt nog een zwaar transport rek te staan.
    aan de achterzijde van de truck komt ook nog een extra set stempels....
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017
  2. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    603
    Locatie:
    Nijmegen
    ..voor de aandrijving heb ik gekozen voor de nieuwe scaledrive aandrijving van scale-art.
    Deze aandrijving heeft 2 schakelbare standen,grote vertraging en kleine vertraging,op de uitgang zit nog een verdeler aandrijving die los of tegen de versnellingsbak aan gebouwd kan worden.
    Deze verdeler zorgt voor de aandrijving naar de voor-en achterwielen.
    Als motor heb ik een faulhaber 45 watt motor erbij gekocht.....
    Nu het geheel in elkaar zetten...
    ...de assen met de tandwielen...
    ..standaard zitten er gewone boutjes en moertjes bij,ik heb deze ,waar ze te zien zijn,vervangen door modelbouw boutjes en moertjes....
    ...de versnellingsbak gemonteerd in het chassis...
    ...de scale-art aandrijfassen worden geleverd met een cylindrisch uiterlijk,zonder flenzen,dit klopt niet met het 1:1 ,dus heb ik deze voorzien van flenzen met boutjes...

    ..voor zover de eerste foto's vanaf nu ga ik hier aan verder werken...

    Groetjes,Charlotte.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017
    bram1324 en Rakthi vinden dit leuk.
  3. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    482
    Locatie:
    dronten
    Hallo Charlotte, Meid maak ons gek. Eerst het fantastische bouwverslag van je graafmachine en nu
    een verslag over het vervoermiddel. :D:D:D:D:D:D:D:D ( en ook nog op wedico basis :):):))

    Succes met bouwen en ik wacht met spanning op je update's.
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  4. Fixit

    Fixit

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Badhoevedorp
    dit word weer een bouwverslag waar iedere 1 weer met kwijl uit zijn mond hoeken gaat volgen wat haal je op je nek
     
  5. marcelinets

    marcelinets

    Lid geworden:
    25 aug 2012
    Berichten:
    1.410
    Locatie:
    Rotterdam
    Eerst je hele mooie bouwverslag graafmachine, en nu een truck en dieplader, weet 100 % zeker dat beide een heel mooi bouwverslag gaat worden.
    Heel veel bouw plezier Charlotte, we blijven jou zeker volgen.

    mvg Marceline
     
  6. Rakthi

    Rakthi

    Lid geworden:
    22 mei 2015
    Berichten:
    119
    Locatie:
    België
    WOW! En ik dacht dat de excavator top was ... Ziet er naar uit dat de lat weer hoger gelegd wordt! Nog maar pas begonnen en al zoveel kleine detail aanpassingen.

    ;) Stephan.
     
  7. Cor

    Cor

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.112
    Locatie:
    Heemskerk
    Weer een zeer ambitieus projekt.
    Zal het met plezier volgen :)
     
  8. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    316
  9. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    603
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank jullie wel allemaal,ga mijn best doen.
    @Peter, idd, die had ik ook gezien, mooi gemaakt idd.
    Ik ga alleen de cabine van metaal maken.

    Groetjes, Charlotte.
     
  10. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Twente
    Ziet er weer veel belovend uit, gaat zeker een mooie combinatie worden.

    Succes, en ik blijf je volgen.

    Mvg Richard
     
  11. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    603
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je Richard,
    weer iets verder...
    ..bij getriebedockter in duitsland deze schokdempers kunnen scoren,gat maat is iets te groot,dus van een servo rubber een insert gemaakt...
    ..daarna de houder gemaakt die tegen het chassis geschroefd wordt...
    ...en gemonteerd bij de voorste stuur-as...
    ..en bij de tweede stuuras,hij steekt iets boven het chassis uit,maar er komt nog een sub-chassis bovenop,dus dat is geen probleem...

    Nu verder met het stuursysteem voor de beide stuur-assen.....

    Groetjes, Charlotte.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017
  12. denman

    denman

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Op de Veluwe
    Als of het niks is, prachtig weer! Dat wordt weer genieten.
     
  13. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.165
    ik ga dit verslag zeker volgen
    maar de cat is toch tamiya schaal en deze truck wedico schaal
    de cabine gaat u van metaal maken,is 3D kunstof gieten niet n optie
    die palfinger waar komt die vandaan als ik vragen mag
    succes met de bouw
     
  14. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    603
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je Markioo,
    Nee hoor, de cat385 is 1:16, en ook de truck wordt 1:16.
    Nee, metaal is mijn ding,en vindt ik persoonlijk fijner om mee te werken.
    De Palfinger is van Scale-Art, en heb ik gekocht bij Hobma modelbouw.

    Groetjes, Charlotte.
     
  15. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.165
    okay dank u wel voor het antwoord
    tja scale art maakt echt verschrikkelijk mooi spul en u verbeterd het nog eens toch in de puntjes echt geweldig,
    ik heb nu waterproof toetsenbord dus kan lekker zitten kwijlen van uw bouwverslag fotoos
     
    graafie68 vindt dit leuk.
  16. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    603
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je.

    Weer wat verder....
    ..voor het stuursysteem metalen hevels gemaakt met lagertjes erin...
    ...voor de stangen 2 mm gehard staaldraad gebruikt,waar weer een dun buisje omheen komt om het robuuster te doen lijken....
    ..en hier de hevel gemonteerd,de bedoeling was om vanaf hier ook de achterste as aan te sturen, maar na verschillende aanpassingen blijft er te veel speling in zitten, waardoor de wielen van de tweede stuuras niet mooi terug komen in de middenstand,dus het plan aangepast,en ga ik 2 servos gebruiken voor de aansturing van de assen,de tweede servo wordt dan gemixt en apart ingesteld ivm de draaihoek/cirkel ....
    ...de tweede stuuras is van Wedico,deze draait rond de messing pen zonder lagers,dus dit aangepast en lagertjes geplaatst...
    ...hierboven is de tweede stuur-as te zien,en de verbinding naar de servo....
    ...hierboven is de servo te zien,ik heb gekozen voor een servo met 20 kg stelkracht,aangezien deze as wel iets voor z'n kiezen krijgt met een gewicht van de kraan en de accu van +- 2,5 kg....
    ...hierboven is de servo te zien van de voorste stuur-as...
    ....en de aansturing naar de as zelf...

    Groetjes, Charlotte.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017
    Tug.NL en Rakthi vinden dit leuk.
  17. Johan14

    Johan14

    Lid geworden:
    17 sep 2014
    Berichten:
    38
    Ja wadde. Je vorige verslag was al subliem.
    Respect voor wat je maakt.:thumbsup:
     
  18. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Hoi Charlotte, Wat jammer dat je de 2e stuuras niet met de stuurstang werkend krijgt. Met wat Caster op je 2e as hadden de wielen toch in het spoor moeten lopen denk ik, althands dan willen de wielen altijd rechtuit rollen namelijk. succes verder met de bouw.
     
  19. Cor

    Cor

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.112
    Locatie:
    Heemskerk
    Prachtig om te zien en te volgen :)
     
  20. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    603
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je Cor.

    weer wat verder....
    ..op een plaatje boven de vooras komen de servo's voor de versnellingsbak en voor de differentiël lock van de voor-as,de diff.lock wordt met een bowden kabel bediend,hier een paar geleide blokjes voor gemaakt,zodat deze mooi vloeiend loopt...
    ...hier zie je de servo's in het frame gemonteerd en de stang naar de versnellingsbak is ook gemaakt...
    ..hier zie je de bowden kabel naar de as lopen,later nadat het frame in de lak staat,wordt de binnenkabel aangesloten op het handletje boven de linkse bladveer...
    ...hier zie je de achterassen,ook daar zit een diff.lock op,en moet aangestuurd worden.De bowdenkabel loopt aan de binnenzijde van het frame door blokjes met gaatjes die ik daarvoor gemaakt heb...
    ...en hier zie je de kabel verder naar de voorzijde lopen...
    ...om dan uit te komen voor de servo in de aluminium houder die ik gemaakt heb,waar de bowden buitenkabel straks in geklemt kann worden met een klein schroefje.De servo om de beide diff.locks te bedienen ligt tussen het frame onder de elektro motor.

    Groetjes, Charlotte.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017
    cvdh en Rakthi vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina