Bouw Cat CT660 truck met Nooteboom euro pendel-x interdolly 3-smalbed-6 dieplader

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Catwoman, 13 okt 2015.

  1. Fixit

    Fixit

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Hallo Charltte wat maak je er weer wat moois van en heel mooi en duidelijk bouw verslag een genot om dit te volgen
     
  2. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Charlotte, dit ziet er weer errug profi uit allemaal....
    Even wat anders....de 2 versnellingsbak van ScaleArt heb je hier een artikelnr. van?

    Mvgr Ron
     
  3. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank jullie wel,
    @ Ron:ik heb hem besteld via Hobma modelbouw,op de site van scaleart kun je hem zien:
    https://scaleart-shop.de/ScaleDRIVE/Getriebe/Getriebe-ScaleDRIVE.html
    Dit is een budget serie van scaleart, maar ziet er allemaal wel goed uit,enigste puntje wat ik zelf aan te merken heb op de versnellingsbak is de overbrenging van de motor naar de rest,dit gebeurd met een tandriempje,we zullen zien wat de ervaring gaat worden.... .
    De faulhaber motor moet je apart erbij bestellen ( +- 100,-- ), ik heb gekozen voor de 45 watt uitvoering, de zwaarste die scale-art leverd.

    Groetjes, Charlotte.
     
  4. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Charlotte,
    Ik volg dit ook met belangstelling, mooie details reeds maar ik verwachte meer zelfbouw van u, laadkraan ?? geen zelfbouw dat verwonderd mij na wat ik van u reeds gezien heb, hoop dan ook meer zelfbouw te zien verder in dit verslag. niet slecht bedoeld hoor.
    In verband met u CAT kraan, de hydrauliek motor die kan zo enkel maar als pomp dienen, om een tweeweg aanstuurbare hydrauliek motor te maken heb je verschillende platen nodig die elk om hun eigen as kunnen bewegen zodanig dat de olie beide richtingen kan aangestuurd worden. net als de spiegel die in de pomp zit,als die verkeerd zit dan pompt die niet, hetzij gelijke druk teweegbrengt en dan kan geen rotatie bekomen worden. Het is een moeilijk thema om dit in modelbouw toe te passen.
    En de knikdumper komt die ook nog :)

    Groetjes,
    johan
     
  5. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Bedankt Charlotte voor de link....
    Mooi spul dat ScaleArt.

    Mvgr Ron
     
  6. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Graag gedaan Ron :)
    Ja, het is niet goedkoop, maar heel mooi spul allemaal.
    @ Johan :
    Er komt genoeg zelfbouw op/aan hoor, wees maar neit ongerust.
    Waarom geen kraan zelf maken ? Simpel omdat ik geen zin en tijd heb om weer 2 jaar aan 1 project te werken,buiten dat is de kraan van scale-art perfect gemaakt, en op een paar model boutjes na, zou ik het niet beter kunnen maken.
    Verder wordt de dieplader geheel zelfbouw, en zal ook een behoorlijke uitdaging zijn met zoveel assen en een hydraulisch systeem.
    Knikdumper ga ik niet bouwen, wel staat er nog een off-road dumper in de planning, een Cat777D.
    Deze dus :

    Groetjes, Charlotte.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017
    Tug.NL vindt dit leuk.
  7. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Altijd leuk als er nog projekten/gedachten in de wachtkamer staan :)
     
  8. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Mancave? Womancave?

    Heb je misschien een foto van je werkplaats?

    Ik ben altijd benieuwd naar: Wat heeft (wo)man tot beschikking tot het maken van modellen.

    Ga zo door!

    Mvg Richard
     
  9. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je wel Richard,
    Haha,ja Womancave is mijn werkplaats niet helemaal denk ik,ik heb er ook geen foto van, vindt ik ook niet nodig.
    Maar als je het weten wilt, ik heb een Quantum draaibank ( 600 mm tussen de centers) en een HBM BF30 freesbank staan, beide machines met digitale uitlezing.
    Verder ook veel los en klein gereedschap,Proxon Multi tools etc.
    Door mijn vorige werk besmet geraakt met techniek, en na de fijnmechanische opleiding +- 20 jaar geleden , ben ik thuis begonnen met een klein werkplaatsje, wat uitgegroeid is tot wat het nu is.
    Voor de HBM frees had ik eerst een oude Huvema, maar die was niet zuiver genoeg, vandaar de aanschaf enkele jaren geleden van de HBM machine.
    Maar weer verder met het thema:
    ...hierboven zie je de ontvanger op de servo's aangesloten om deze af te stellen en te programmeren in de zender...
    Alvorens verder te gaan met het chassis en aanbouwdelen, ga ik eerst de bodemplaten van de cabine en het extra rek achter de cabine maken, zodat e.e.a elkaar niet in de weg gaat zitten.
    ....het rek achter de cabine komt op een eigen sub-frame te staan,net als de vouwkraan,zodat bij reparatie van de gearbox deze apart van het chassis geschroefd kan worden om er makkelijk bij te kunnen.
    Hierboven zie je de bevestigingsplaten waarmee het subframe op het hoofd chassis vastgebout gaat worden...
    ..hierboven zie je de subframes geplaatst op het hoofdframe...
    ...vervolgens de bodemplaat erop gesoldeerd....
    ...en een blik op hoe het gaat worden...,onderin het rek komt een 12 volt 3,2 Ah lood accu,de onderzijde van het rek wordt geloten met panelen, waar deurtjes op nagebouwd gaan worden, de bovenzijde van het rek wordt open ,om plaats te bieden aan een radiator met koel-fan, luchtketels etc. ...

    groetjes, Charlotte.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017
    Rakthi vindt dit leuk.
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Charlotte,

    Ik was even wat minder op het forum en zie nu dit mooie project! :thumbsup: Ook dit zal vast weer een juweeltje worden, ik heb een stoel op de eerste rij gepakt! :koud:
     
  11. Fixit

    Fixit

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Badhoevedorp
    waar om een lood accu en geen lippo zijn een stuk kleiner en lichter
     
  12. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Bij alle positieve reactie eerder in het verslag geplaatst sluit ik me volledig aan.
    Na je vorige project was ik al fan.....
    Dus dit komt vast en zeker ook weer als een plaatje er uit te zien.
     
  13. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je Lex,
    Dank je Marco,
    @ Fixit : Lipo wil ik sowieso niet,verder zijn deze accu's veel duurder etc. .Gezien mijn goede ervaringen bij mijn kraan ( meer als 1 uur draaien op 1 accu ) heb ik besloten om in de truck dit ook toe te passen, mede omdat de kraan ook vermogen gaat gebruiken uit de accu.
    Gewicht ? , als de truck iets zwaarder wordt, licht hij ook beter op de "weg " ,zeker handig ,gezien het gewicht wat hij moet gaan trekken straks met de dieplader en kraan erop , +- 40 kg.

    ...verder...
    ..het maken van de suspension units waar de cabine op rust...
    ...naast de tekening van de originele...
    ..waarom zoveel moeite doen ? simpel;omdat de suspension vanaf de buitenzijde te zien is onder de cabine,zie de tekening bij het boortje..
    ..bovenop de units komt een dwarsbalk...
    ..zoals hier te zien is,hier wordt de cabine aan vastgezet...
    ..de dwarsbalk zit van onderaf vastgeschroefd aan de suspension units, zodat de cabine later gemakkelijk losgemaakt kan worden van het chassis indien dit nodig is....
    ..aan de voorzijde zitten ook twee aparte steunen waar de cabine aan vast gemaakt wordt,en die heb ik ook nagebouwd...
    ...hier zijn ze aan het chassis vastgezet...
    ...en ook de steunen gemaakt waar de cabine aan vastgemaakt gaat worden,ook deze zijn met 1 boutje los te maken, voor het gemakkelijk los te maken van de cabine.....

    Dat was het weer,
    Groetjes, Charlotte.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017
    Tug.NL, Rakthi en Vonk vinden dit leuk.
  14. Fixit

    Fixit

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Badhoevedorp
    ziet er weer fantasties uit Charlotte alleen heb ik 1 vraag di tekeningen zijn die van een echte kabienen of heb je die ook eerst zelf gemaakt
    Remko
     
  15. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je wel Remko,
    De tekeningen komen uit een Pdf bestand wat ik op internet gevonden heb van de Cat ct660,daar staan alle bruikbare ( en benodigde )tekeningen in.
    Alleen uitvergroten op schaal etc. .

    groetjes Charlotte.
     
  16. Vonk

    Vonk

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Oirschot
    Zo.. weer mooi bezig Charlotte!
     
  17. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je wel Vonk,

    Weer verder...
    ...hier boven nog wat foto's van mijn 1:50 diecast model van de truck en oplegger,die ook van pas komen bij de bouw van de 1:16 ...
    ..hierboven is de constructie van de bodemplaat van de cabine te zien,hiervoor heb ik de tekening van het dak gebruikt ,aangezien ze dezelfde maten hebben....
    ...hier zijn de steunen vastgeschroefd aan het chassis en van soldeertin voorzien, daarna wordt de bodemplaat vastgesoldeerd aan de steunen door de plaat boven te steunen te verwarmen,hierdoor zit de plaat op de juiste plaats vast aan de steunen...
    ...en daarna losgeschroefd van het chassis...
    ...en nog extra vastgezet met een aantal schroefjes...
    ..daarna gestart met het frame van de cabine, hier bouw ik weer op dezelfde manier als bij de kraan,de bodemplaat wordt vanaf de onderzijde aan de cabine vastgeschroefd op het frame,zodat het interieur dus op de bodemplaat gebouwd kan worden buiten de cabine.
    Hiertoe zijn de delen die op de bodemplaat liggen van massief messing,de rest van het frame is van vierkante buis...
    ...en nog een blik van de zijkant...

    groetjes, Charlotte :bye:
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2017
    bvdh, Vonk en Rakthi vinden dit leuk.
  18. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    ik zag foto van de combinatie en dacht u bent al ver,maar t is t 1:50 model als 3D meetvoorbeeld,
    maar blijf u op de voet volgen succes
     
  19. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Charlotte,

    Je bent weer goed bezig, ziet er gaaf uit!!
    Succes met het vervolg....

    Groetjes Ron
     
  20. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Gaat allemaal weer perfekt :)
     

Deel Deze Pagina