Bouw containerschip op basis van Norstar romp

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MarcoB, 22 jul 2011.

  1. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo allemaal,

    Zoals beloofd een apart lijntje over de verbouwing van de Norstar naar iets totaal anders namelijk een containerschip schaal 1:50

    Voor degene die de Norstar als schip niet kennen hieronder een foto van het model:
    [​IMG]

    Ik heb haar gebouwd ergens in de jaren 94/95 en sindsdien heb ik er weinig tot niets aan gedaan. Ze heeft ongeveer 10 jaar opgeslagen gestaan en de laatste jaren heb ik haar meegenomen naar de WSD. De lol is er echter wel af, ze is al zo oud dat de kunststof van de opbouw verouderd en bros geworden is terwijl ze nog lang niet af is. De hoeveelheid tijd die nodig is om haar af te maken (herbouwen + afwerken) is veel meer dan ik beschikbaar heb. Tegelijkertijd kan ik ook geen afstand van haar doen.
    Ik heb dus besloten haar te verbouwen tot iets wat ik wel kan afmaken: een containerschip. Ik merk dat ik het nu weer leuk vind en de motivatie heb om er echt wat van te gaan maken.

    Eerst heb ik een poging gedaan een blok containers te maken als lading, zonder comntainers immers geen containerschip. De containers zijn gemaakt van een blok tempex afgewisseld met een laag MDF en beplakt met afbeeldingen van containers. De lading is dus te maken, tijd voor de verbouwing

    [​IMG]

    Om er een containerschip van te maken is het van belang dat de verhoudingen beter kloppen, daarvoor is het nodig dat ze iets langer wordt en lager. Dat houdt het betere zaagwerk in. Ze zal uiteraard beide schroeven behouden, de meeste containerschepen hebben een enkele schroef maar ik heb er ook een aantal gevonden met dubbele schroef dus dat is geen probleem.

    Afgelopen dinsdag heb ik er uiteindelijk de zaag ingezet. Ze is overdwars doorgezaagd voor de verlenging en tevens heb ik haar ongeveer 9 centimeter lager gemaakt, twee dekken dus.

    Op dat moment bevond ik me op het trieste dieptepunt waarbij het model me deed denken aan de restanten van een schip op een sloopstrand.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Om er niet al te verdrietig van te worden ben ik meteen begonnen met het weer opbouwen, op de foto ben ik bezig met de aanpassing van de achterzijde
    [​IMG]

    Vervolgens het model even op het gras gezet om een beetje indruk te krijgen van de afmetingen en verhoudingen, ook de containers even aan dek gezet.
    [​IMG]

    Op de laatste twee foto's staat ze met het de volgende twee blokken containers en de eerste aanzet voor de verlenging. Het MDF blok op het achterschip moet nog beplakt worden met containers. Tussen beide achterste blokken komt straks de opbouw.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu eerst de romp bij het tussenstuk dicht maken en dan alle plekken bijwerken met epoxy en glas.

    Tot de volgende keer.

    Groeten, Marco
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Tja, van scheiden komt leiden he. Dat is het spreekwoord.

    Ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk is geweest om de zaag in je eigen werk te zetten maar het vooruitzicht van iets nieuws is dan weer heel leuk.

    Wat wordt de lengte van de dame na de complete make-over?
    Ik blijf het volgen in ieder geval.

    P.S. Je ziet er nu al een containerschip in..
     
  3. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Wiggie,

    Blij dat je het er in ziet, ik zie het zelf ook maar soms is de wens de vader van de gedachte, niet waar?
    Makkelijk was het inderdaad niet, ik heb twee uur met de zaag rond de boot gedrenteld en allerlei dingen verzonnen die zogenaamd eerst moesten gebeuren.

    De verlenging heb ik bepaald op basis van de verhoudingen. De meeste containerschepen zitten rond de 1 op 8 in hun breedte lengte verhouding. Ik moet daar echter aan toevoegen dat ik ook naar de totale lengte heb gekeken. Ik zat vlak bij de 4 meter en ik kon het niet laten, ze wordt 4,01 meter. Daarmee wordt ze dus 1 op 8.

    Groeten, M
     
  4. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dus het zou nog net moeten kunnen in de aanhangwagen????? 4 m1 Das best een eind.
    Volgens mij ben je dan langer dan de Mailline mascotte.

    Of volgend jaar een grotere bus mee naar de WSD.
     
    Tom Berk vindt dit leuk.
  5. Engineer H.

    Engineer H.

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Worcester, UK
    Hoi Marco.

    Dat bracht even een paar herinneringen terug ! Ik heb 5 jaar op de Norstar als Second Engineer gevaren, 92 tot 97, en een hele mooie tijd meegemaakt. Ze is later verkocht en als Snav Campania op de Middelandse Zee gaan varen. Helaas is ze onlangs gescrapped, dus je kan met gerust hart de zaag erin zetten !!
    Veel succes met je verbouwing naar containerschip. Ik heb ook op een containerschip gevaren tijdnes mijn stage periode, da's heel lang geleden....dat was op de Nedlloyds Rosario.
    Ik vaar nu op de Pride of Bruges, voorheen de Norsun, ook van P&O Ferries. Dit schip is nu bijna 25 jaar oud en zal over een paar jaar uit de vaart gaan.

    Groetjes en succes.
    Hans
     
  6. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Onzettend mooi schip die je daar doormidden zaagt :D

    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat ;)

    Groetjes, Mark
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.746
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, dat is het niet.
    Het is: van scheiden komt lijden.
     
  8. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Zo, tijd voor een update,

    Toch wel handig zo'n vakantie, kan ik tenminste wat meters maken.

    Inmiddels ben ik al weer een stuk verder. De verlenging zit dicht en is verbonden met het achterschip, dat is dus nu een geheel. Vandaag ben ik bezig geweest om die verbinding vast te maken en ook het voorschip er tegen aan te passen. Hoera, in een keer recht en in lijn met elkaar. De romp is kaarsrecht gebleven en voor en achterschip zitten precies in elkaars verlengde.

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de gangboorden doorgetrokken en de hele boel geschuurd en in een eerste laag plamuur gezet. De gangboorden en dekken maak ik voor het eerst van 4 mm MDF afgesloten met epoxy. Voor mij is dat nieuw maar ik dacht dat wanneer triplex kan, dit ook moet kunnen en het is van zichzelf al een stuk gladder. Constructieve waarde heeft het dek in mijn geval toch niet.
    Opnieuw even de containers aan boord gezet om opnieuw alle verhoudingen te bekijken, volgens mij gaat het wel goed komen. Ik moet nog 4 containerblokken maken en ik kom dan vrijwel precies bij het voordek uit, dat komt dus ook goed.

    [​IMG]

    Tot slot moest deze kapitein vanmiddag even lui uitrusten van alle arbeid.
    [​IMG]

    Vanavond zijn alle nieuwe of bijgewerkte delen in de epoxy en glas gezet. Ik kan dus morgen of overmorgen verder met het plamuren.

    Ik heb ook nog even zitten rekenen want dit is natuurlijk geen model van een bestaand schip, ik ontwerp terwijl ik bouw. Het wordt een model van een containerschip met een TEU van ongeveer 4650 containers. Dit is dus niet een van de grootste, maar ook niet echt klein.

    Tot de volgende keer.

    Marco
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Dat is een zeer nette verlenging geworden, wat een beest van een schip, zeg! Ik heb al een probleem met transport terwijl mijn schip slechts tegen de twee meter lang is, die van jou gaat over de vier meter heen, gok ik?

    Wel mooi hé? Dat grotere werk...
     
  10. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    hmmm geef die gozer een paddle en je hebt een cano :):):)....

    no kidding, very nice work!!
     
  11. mark19

    mark19

    Lid geworden:
    4 jan 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    nijland
    Word een mooie electriese kano.. Groen bezig :p goed voor het mileu 0,0% Co2 per km haha
     
  12. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ziet er goed uit Marco!

    De schottels jeuken alweer om tewerkgesteld te worden volgend jaar!
    Ik blijf trouwens jaloers op de ruimte die je tot je beschikking hebt!
     
  13. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    :shock: En dat zeg jij met je formaat badkuip?
     
  14. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Het word weer schitterend ... Vindt het wel zonde van de ferry,maar je keuze pakt niet verkeerd uit,,,,..

    Bij deze ook een abbootje op je verslag...

    Grtz Vincent,
     
  15. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Haha, daar heb je gelijk in Adam.
    Maar er zelf in kunnen liggen redt ik toch echt niet hoor.

    Mijn opmerking ging in eerste instantie over de grote werkruimte en dito achtertuin waar Marco over beschikt. Daar kan ik alleen maar over dromen namelijk.
     
  16. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Hoi,

    Ik volg je verbouwing van de Norstar, maar hoop dat je niet de fout in gaat om de containers tegen elkaar aan te zetten. Er is bijna geen schip waar dat gebeurd. Op nagenoeg alle containerschepen zit er tussen 2 klampen containers minimaal 1 meter ruimte. Dit om ze vast te kunnen zetten.

    Gr. Ron (Containerkraan machinist)
     
  17. kier

    kier

    Lid geworden:
    1 jan 2010
    Berichten:
    7
    ziet er heel mooi uit deze metafose
     
  18. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo heren,

    Ik ben nu bezig om de ondersteuningen van de containers in het gangboord te frezen. saai klusje want ik heb er tachtig nodig, ben al over de helft. Ook ben ik weer een paar stappen verder met plamuren, nog even en ik kan met de dubbel coat aan de gang.
    Ik kom snel weer met een paar foto's

    @Ron, Ik ben bang dat ik die fout al heb gemaakt. Van foto's die ik heb bekeken meende ik dat er steeds twee klampen tegen elkaar stonden. Ik heb inmiddels gezien dat ik dat niet goed heb gedaan. Zo heb ik inmiddels al 4 blokken containers gemaakt en ook de lengte van het voorschip en achterschip ten opzichte van de deling van de romp is er op afgestemd. Ik krijg dus nu 2 klampen containers en dan tussenruimte. Van jou begrijp ik dat dat dus half goed is of eigenlijk half fout. Veranderen wordt nu wel erg lastig. Als je nog meer zaken ziet waar ik rekening mee moet houden, laat het me svp weten, je kent die schepen beter dan ik denk ik als je er de hele dag boven hangt!

    @Wiggie, wat de werkruimte betreft, dat is denk ik iets wat in het oosten van het land wellicht wat makkelijker is, denk maar zo, aan jou kant is meer water en dat is met schepen wel zo handig!

    Groeten, M
     
  19. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Zo, weer een stukje verder.

    Het bekende ritueel van plamuren, schuren, plamuren enz is weer afgesloten. Tijd voor een kleurtje. Ik ben zelf aan het mengen geweest om een beetje in de buurt te komen van de Maersk kleuren, volgens mij zit ik aardig in de richting.

    Gisteravond de eerste laag DD dubbelcoat op de romp gezet. Helaas ben ik zelf nu ook half blauw en het spul blijkt verbazingwekkend slecht van je huid te verwijderen, nou ja, dat slijt wel weer. De overgang tussen de originele romp en de verlenging kan ik zelf aan de buitenkant niet terugvinden dus ik ben tevreden.

    De hele romp wordt nog een keer in de dubbel coat gelakt en daarna het onderwaterschip nog een keer, grijs. Daarna krijgt ze nog een brede rode bies op de waterlijn.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tot de volgende keer.

    Marco
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Zo,weer een paar kleuren verder.

    Hoewel het uiteraard geen model wordt van een bestaand schip heb ik haar toch in de Maersk kleuren geschilderd. Nu nog een fictieve Maersk naam.

    Zoals jullie misschien zien heb ik geen openingen voor balasttanks gemaakt. Ik durf dat uiteindelijk toch niet aan. Bovendien zet ik voor ongeveer 15 kilo aan containers aan dek en die staan wel tot zo'n 45 centimeter boven de waterlijn. Door balasttanks te maken verhoog ik ook weer het zwaartepunt. Consequentie is dus dat ik voortaan met nog 40 kilo extra beton moet zeulen.

    Ik kom er trouwens tot m''n schande achter dat het Maersk Line moet zijn en geen lines, even een "S" weghalen dus.

    Een paar plaatjes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot de volgende keer weer.

    Marco
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina