Fotor
Forum veteraan
Ik heb toch zo'n leuk nieuw project
. Een depron ASK-21. Pas geleden zag ik foto's hiervan in de FMT van januari en ik was meteen verkocht. Ik heb veel instructie gegeven op de full-size 21, dus dan is het extra leuk zoiets te gaan bouwen. Het bleek dat je de tekening van dit project kon bestellen bij de uitgever van de FMT. Dat heb ik dus maar gedaan. Er ligt nog depron genoeg op mijn zolder.
Normaal zou ik voor een depron kist niet zo snel een bouwverslag starten, maar aangezien dit iets heel anders is dan het gemiddelde depron vliegtuig (een 'echte' zwever) met ook een nogal afwijkende romp bouwwijze dacht ik dat het ook voor anderen wel eens interessant zou kunnen zijn.
Dit moet het gaan worden:
Zoals je ziet een mooie ovale romp. Alvast een kleine hint over de opbouw van die romp:
Zelf heb ik zoiets nog nooit gezien.
Nog wat verdere gegevens:
- spanwijdte 1.42m
- pendelhoogteroer
- rolroeren over de hele spanwijdte
- werkend richtingroer
- vleugel met balsa ligger, enkele ribben en depron boven- en onderhuid
- gewicht opgave 165g (oei! da's licht, ik weet niet of ik dat ga redden)
- scharnierende cockpitkap met daaronder de elektronica
- daarwerkelijk in- en uitklappende motor. De motorsteun wordt niet met een servo bewogen, maar gewoon door de motor zelf. Als je gasgeeft richt hij zichzelf op, als het gas eraf gaat zakt hij weer terug in de romp. De propeller blijft wel 'op het vliegtuig' liggen.
- hij wordt uitgerust met 2 schuimwielen. Volgens de tekening zouden grondstarts zelfs vanaf kort gras mogelijk moeten zijn. Gras betwijfel ik, maar starten vanaf asfalt is natuurlijk ook leuk.
De setup:
- servo's: HXT 500. 3 stuks nodig (hoogte - rol - richting)
- ontvanger: MZK penta of Corona 4k synth ontvanger
- motor: HXT 16g outrunner, 1700 Kv met 6x4 prop
- ESC: Turnigy 6A
- accu: Himodel 2s 300 mAh of 460 mAh. De 460 mAh accu is 5g zwaarder dan de 300 mAh, maar aangezien de motor die ik gebruik ook iets te zwaar is kan een paar gram extra voorin waarschijnlijk geen kwaad. En het geeft natuurlijk 1,5x zoveel motortijd.
De handleiding heeft het over een 8g motortje, en meer zou je eigenlijk niet moeten doen ivm te grote zwaartepuntverschuiving en teveel thrust. De thrust staat lekker boven je vliegtuig te trekken (geeft nose-down moment), en je vliegtuig is met motor omhoog toch al neuslastig (zwaartepunt schuift een eind naar voren als motor omhoog komt). Eigenlijk had ik dit 10g motortje op het oog, maar die is al een tijdje niet op voorraad, en bij HC weet je nooit wanneer het weer wel komt. Ik heb besloten hier niet op te gaan wachten en het met de 16g motor te proberen. Als het niet werkt kan ik later altijd nog een 10g inbouwen. Ik zet er een niet al te grote prop op zodat de thrust in ieder geval beperkt wordt.
Over de bestelling van de tekening bij VTH: de levering heeft ruim een week geduurd. Het kwam netjes in een kartonnen envelop. Bij de tekening (A0 formaat) zit een uitgebreide bouwbeschrijving met enkele foto's. Er hadden van mij wat meer foto's in gemogen, maar de tekst is heel uitgebreid en duidelijk (Duits uiteraard, maar voor mij aardig leesbaar). Daarnaast was er ook een woordenlijst meegeleverd met allerlei bouwtermen in Duits, Frans en Engels, alfabetisch gesorteerd in alledrie de talen. Netjes! Op de tekening staan niet alleen de onderdelen, maar ook diverse bouwstappen zoals opbouw van romp en vleugels uitgetekend. Alles maakt een prima indruk op me.
Ik zal hopelijk komende week beginnen met het uitsnijden van de eerste delen. De ASK21 zal de aandacht moeten delen met een Sagitta en werk.
Ik hoop dat ik met dit verslagje wat mensen kan inspireren.
Raymond

Normaal zou ik voor een depron kist niet zo snel een bouwverslag starten, maar aangezien dit iets heel anders is dan het gemiddelde depron vliegtuig (een 'echte' zwever) met ook een nogal afwijkende romp bouwwijze dacht ik dat het ook voor anderen wel eens interessant zou kunnen zijn.
Dit moet het gaan worden:

Zoals je ziet een mooie ovale romp. Alvast een kleine hint over de opbouw van die romp:

Zelf heb ik zoiets nog nooit gezien.
Nog wat verdere gegevens:
- spanwijdte 1.42m
- pendelhoogteroer
- rolroeren over de hele spanwijdte
- werkend richtingroer
- vleugel met balsa ligger, enkele ribben en depron boven- en onderhuid
- gewicht opgave 165g (oei! da's licht, ik weet niet of ik dat ga redden)
- scharnierende cockpitkap met daaronder de elektronica
- daarwerkelijk in- en uitklappende motor. De motorsteun wordt niet met een servo bewogen, maar gewoon door de motor zelf. Als je gasgeeft richt hij zichzelf op, als het gas eraf gaat zakt hij weer terug in de romp. De propeller blijft wel 'op het vliegtuig' liggen.
- hij wordt uitgerust met 2 schuimwielen. Volgens de tekening zouden grondstarts zelfs vanaf kort gras mogelijk moeten zijn. Gras betwijfel ik, maar starten vanaf asfalt is natuurlijk ook leuk.
De setup:
- servo's: HXT 500. 3 stuks nodig (hoogte - rol - richting)
- ontvanger: MZK penta of Corona 4k synth ontvanger
- motor: HXT 16g outrunner, 1700 Kv met 6x4 prop
- ESC: Turnigy 6A
- accu: Himodel 2s 300 mAh of 460 mAh. De 460 mAh accu is 5g zwaarder dan de 300 mAh, maar aangezien de motor die ik gebruik ook iets te zwaar is kan een paar gram extra voorin waarschijnlijk geen kwaad. En het geeft natuurlijk 1,5x zoveel motortijd.
De handleiding heeft het over een 8g motortje, en meer zou je eigenlijk niet moeten doen ivm te grote zwaartepuntverschuiving en teveel thrust. De thrust staat lekker boven je vliegtuig te trekken (geeft nose-down moment), en je vliegtuig is met motor omhoog toch al neuslastig (zwaartepunt schuift een eind naar voren als motor omhoog komt). Eigenlijk had ik dit 10g motortje op het oog, maar die is al een tijdje niet op voorraad, en bij HC weet je nooit wanneer het weer wel komt. Ik heb besloten hier niet op te gaan wachten en het met de 16g motor te proberen. Als het niet werkt kan ik later altijd nog een 10g inbouwen. Ik zet er een niet al te grote prop op zodat de thrust in ieder geval beperkt wordt.
Over de bestelling van de tekening bij VTH: de levering heeft ruim een week geduurd. Het kwam netjes in een kartonnen envelop. Bij de tekening (A0 formaat) zit een uitgebreide bouwbeschrijving met enkele foto's. Er hadden van mij wat meer foto's in gemogen, maar de tekst is heel uitgebreid en duidelijk (Duits uiteraard, maar voor mij aardig leesbaar). Daarnaast was er ook een woordenlijst meegeleverd met allerlei bouwtermen in Duits, Frans en Engels, alfabetisch gesorteerd in alledrie de talen. Netjes! Op de tekening staan niet alleen de onderdelen, maar ook diverse bouwstappen zoals opbouw van romp en vleugels uitgetekend. Alles maakt een prima indruk op me.
Ik zal hopelijk komende week beginnen met het uitsnijden van de eerste delen. De ASK21 zal de aandacht moeten delen met een Sagitta en werk.
Ik hoop dat ik met dit verslagje wat mensen kan inspireren.
Raymond
Laatst bewerkt door een moderator: