Bouw Eagle - Quartel

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Gilbert, 5 okt 2006.

  1. Gilbert

    Gilbert Guest

    Ik heb net een Eagle gekocht van Quartel. Ik heb ervaring met RC auto's, stikken van vliegers maar niet met orni's. Ik heb al veel gelezen op het forum (zeer hulpzaam) maar toch een paar eenvoudige vragen : de handleiding zegt secondenlijm voor hout-hout. Is houtlijm niet beter? Ik denk dat de tandwielkast eens ingebouwd niet meet te demonteren is. Klopt dat? Nog enig ander advies? Ik heb het houten 'paneel' ingescand zodat ik dat later kan maken in een ander materiaal (steviger). Welke zender kan ik best aankopen (ik heb op dit moment alleen 2 kanaals)

    Later zou ik graag andere vleugels maken. Lichte bolling? In opwaartse beweging, kleiner oppervlak

    Alvast bedankt voor de reacties. Gilbert
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    gebruik toch maar die secondenlijm om gewicht te besparen en momenteel is de kwaliteit van de secondenlijm verbinding net zo goed als die van houtlijm, aleen vele malen lichter. Dat van die tandwielen kan kloppen, maar daar weet FBK meer over te vertellen, deze heeft een eagle gemodificeerd. Heel slim om alles in te scannen, als sterker vervang materiaal kun je glasvezelplaat gebruiken, neem dan minimaal 1,5 mm dik en maximaal 3 mm dik. Je hebt minimaal een drie kanaals zender nodig eventueel met een delta of v-staart mixer, dat hangt een beetje van de staart aansturing af.
     
  3. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb voor de Eagle epoxylijm gebruikt, in eerste instantie ook secondenlijm gebruikt, maar dat ging op zwaar belaste verbindingen toch loszitten na verloop van tijd. De ene secondenlijm is de andere niet natuurlijk :cry:
    De tandwielen zijn later nog wel te demonteren uit de tandwielkast, je moet dan wat borgringen etc. losmaken.
     
  4. Servowire

    Servowire Guest

    Ik heb deze vogel ook, en bijna klaar.

    Ik heb alles met secondelijm, en enkele dingen (draagvlakken e.d.) met Epoxy gelijmt.

    Vragen:

    -Iemand ervaring met vliegen van deze vogel?
    -Hoeveel ampere trekt de Speed 300?
    -Vliegt deze indoor ook redelijk?
    -Ervaring met 2/3 cellen lipo?

    Thx!
     
  5. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    lees eerst onderstaand draadje eens door. Dan zijn waarschijnlijk al je vragen beantwoord :wink:
    Heb je daarna nog vragen, dan zijn we natuurlijk altijd bereid om deze te beantwoorden :wink:
    eagle-aangepast-en-hij-vliegt-nu-het-fijntunen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
  7. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat stuurt prima Niek en je kunt dan ook 2 lichte servo'tjes gebruiken. Als je het andere systeem gebruikt, denk ik niet dat voor richting een 5gram type het overleeft :cry:
    Ik mix een beetje hoog bij als ik richting geef, dan kun je heel scherpe bochten maken. Hoe stuurt de wingbird nu met die vliegtuigstaart eigenlijk?
     
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    In my humble opion wel goed, maar heb de indruk dat met zon hele staart meer 'up'gegeven kan worden.
    (te?) kleine roertjes?

    Probeer morgen te A zelf maar eens;), (mode 1)
     
  9. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    De Eagle is nu bij Quartel voor 50 euro in de uitverkoop, prima prijs, ik heb mooi een reserve onderdelen set besteld :lol:
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik weet niet zeker of deze vragen wel in het draadje staan, dus hierbij:

    Ik vlieg de Eagle met 2cellen Lipo (capaciteit tussen 470mAh en 1600mAh), met de Speed300 motor kom je dan uit tussen de 6A en 7A volgas, afhankelijk van de kwaliteit en capaciteit van de gebruikte cellen.
    De Eagle vliegt prima met 2S Lipocellen, maar zorg wel dat ie niet te zwaar wordt, bv. gooi die doorzichtige plastik rompschalen in de prullenbak en gebruik 9 gram servo's met de V-staart aansturing, zie dit draadje :wink: Even zoeken, ik weet ook niet meer waar het precies staat :wink:
    eagle-aangepast-en-hij-vliegt-nu-het-fijntunen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Gilbert en Servowire,

    hoe gaat het met de bouw van de Eagle?
    Nog nieuws? Al proefvluchten gemaakt?
     
  12. Gilbert

    Gilbert Guest

    fbk,

    Ik heb net het laatste deel gelijmd. En o wee tijdens het passen is de kop afgebroken. Ik heb reeds gezien dat dit een zwak deel is, dus misschien direct iets nieuws verzinnen. Mischien de 2 koolstofstaafjes lijmen en daarover een 'schuim'- kop. Ik wil onderaan ook wat schuim om de impact van de landing te dempen.

    In het Eagle draadje las ik de up/down weinig effect heeft. Kan ik dan proberen met 2 kanalen te vliegen? Ik heb een hitec 81MG servo van uit een micro auto. Is dat een goed idee? Of toch beter direct een nieuwe zender/ontvanger?

    Ik kijk wel uit naar mijn eerste vlucht...
     
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Die kop meteen vervangen door een schuimexemplaar is een goed idee. Die breekt er zowiezo toch een keer af, een zwak onderdeel van de Eagle :cry:
    Ik heb een massieve kop van "roofmate" isolatieschuim gemaakt en deze met dubbelzijdig plakband op de voorspant bevestigd. Dan kan ie nog eens vervangen worden.
    Ik denk dat het wel mogelijk is om met alleen motorbediening en richting te vliegen.
    Veel doet hoog/laag inderdaad niet, maar toch is het wel fijn om te hebben, ik heb bv. de richting een beetje met hoog gemixed, daardoor maakt ie betere bochten. Verder is het wel fijn bij tegenwind om een beetje down te kunnen geven, om iets beter tegen de wind in te komen, de vliegsnelheid is nl. vrij laag. De hoogte regel je hoofdzakelijk met de motor.
    Als je inderdaad maar 1 servo gaat gebruiken, maak dan wel een konstruktie om hoog/laag te kunnen verstellen op het veld.
     
  14. Gilbert

    Gilbert Guest

    Eindelijk eerste vlucht gemaakt. De vogel vliegt zoals gebouwd volgens de handleiding. De eagle heeft neiging tot 'stallen' denk ik en minder gas geven is nodig om de kop niet te veel in de hoogte te 'duwen'. Tijdens de tweede landing voorste deel van de hout constructie beetje geplooid. Ik heb er nu een stukje aluminium opgekleefd. De vogel weegt nu rond de 350 g, maar ik probeer nog wat gewicht te minderen. Het sturen gaat volgens mij redelijk goed. Ik zal binnenkort eens wat foto's posten.

    Ik zag ook de Eskalibri met afsluitbare 'gaten' in de vleugels. Is dat een goed concept? Ik vraag mij af of een 'bolling' in de vleugels een goed idee zou zijn (geleend van de vliegers)

    Sorry voor de gebruikte terminologie maar ik ben nog niet echt thuis in de vliegtuig-orni wereld.

    Groeten, Gilbert
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dat stallen kan komen door een te hoog staande staart, of een niet goed liggend zwaartepunt.

    De eskalibri is de beste Ornithopter die ik tot nu toe gezien heb. Die "kleppen" in de vleugels werken perfect.

    Die bolling in de vleugels komt eigenlijk vanzelf tijdens het klapwieken.
     
  16. Gilbert

    Gilbert Guest

    Bedankt. Ik zal de staart aanpassen.

    Ik zag ooit eens een foto van die 'kleppen' maar vind hem niet meer terug. Iemand met meer orde?

    Ik wil die kleppen ook wel eens proberen. Is het een idee om die openingen te dichten met depron?
     
  17. jan.van.gent

    jan.van.gent

    Lid geworden:
    9 nov 2005
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gent (Belgiƫ)
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Kleppen in de vleugels,
    tja, ik moet het eerst eens goed zien werken voor ik het geloof, sorry.
    Volgens mij geven kleppen geen verbetering. Ik heb hiermee diverse testen met de Eagle gedaan en ik ben niet overtuigd.
    Mijn ervaringen zijn dat een orni zoveel mogelijk WIND naar achter moet maken, met de juiste instelhoek van de staart krijgt je dan een goed vliegende orni.
    Verder moet de vleugel elastisch zijn, daardoor kan ie tijdens het op en neer flappen die luchtstroom naar achter produceren.
     
  19. Gilbert

    Gilbert Guest

  20. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen

Deel Deze Pagina