WORKSHOP: inkorten cabines
Iets nieuws hier op het forum.
Er zijn een hoop mensen die vragen hebben omtrent het inkorten en verbouwen van bepaalde cabines.
Ik zal proberen aan de hand van mijn verbouwingen van de Terberg/Volvo FH 12 en de Mercedes 1838 te laten zien waar je op moet letten.
Ik begin met de Volvo als voorbeeld.
Ik werk persoonlijk aan de hand van foto's en afbeeldingen van deze truck die op internet te vinden zijn.Ik vergelijk ze met elkaar en ga af op enige details.Lettende op de handgrepen,contouren in het plaatwerk,lichtunits enz enz.
Bij de Volvo kwam ik tot de conclusie dat de cabine verlaagt moet worden om er een Terberg of een Volvo FM van te maken.
Lettende op het gedeelte onder het voorruit en de bovenzijde grille.Deze afstand moet kleiner.
Op het oog zal ik dan de cabine aftekenen.Dit keer wordt het wel meten geblazen,want zowel links als rechts moet het gelijk lopen.
Nadat ik een lijn getrokken heb,plak ik plakband bij het lijntje.Dit makkelijker met zagen.Oftewel,dit wordt je 'begeleiding' met het zagen.
Nu is het de bedoeling dat je de ijzerzaag over de hele cabine gebruikt.Je zet de zaag er gewoon op,precies naast het plakband en met rustige bewegingen begin je met zagen.Ga je te snel,dan zal het plastic warm worden en een beetje smelten.Gebruik het hele blad,liefst een nieuw zaagblad met de tandjes naar voren.
Op een gegeven moment ben je bijna door de cabine heen.Dit voel je aan de zaag,hij krijgt een beetje weerstand.
Dan draai je de cabine naar de volgende zijde(je begint bij de voorzijde).Zorg ervoor dat je precies langs het plakband zaagt.Als je scheef zaagt,ga je automatisch door je plakband heen.
Zo ga je alle vier de zijde van de cabine door zagen.
Nu heb je dus twee helften cabines liggen.Maar er moet nog een keertje gezaagd worden.Dit keer vlak boven de grille.
Let op,bij het zagen gaat de cabine wel torderen.Als je rustig zaagt,houd het plastic zich goed.
Ook weer precies langs de plakbandzijde zagen.
Uiteindelijk heb je dus een strookje plastic over.En als het goed passen de onderste en bovenste deel van de cabine weer precies op elkaar,alleen nu zonder het stukje ertussen.
Het strookje bewaren we,want dat hebben we nodig.
Mocht het om een reeds gespoten cabine zijn,dan de binnenzijde ervan de verf compleet weghalen dmv een stukje schuurpapier.Net zolang tot het witte plastic tevoorschijn komt.Dit doen we ook met het strookje.
Dit is om de lijm goed in te werken ,rechtstreeks op het plastic.
De twee delen gaan we op elkaar plakken.Even opruwen met een stukje schuurpapier en dan de lijm gebruiken.Ik gebruik de lijm van het bekende merk .H. met die naald.Die laat het plastic een beetje smelten,waardoor de delen heel goed aan elkaar blijven zitten.
De randjes waar je zaag langs geweest is,lijmen we ook.Aan de binnenzijde de stukjes van het strookje,die je ertussen uit gezaagd heb.
Je laat het 24 uur goed drogen op kamertemperatuur en de volgende dag heb je een verlaagde cabine.
Mocht je alleen een dagcabine willen,dan het gedeelte wegzagen wat weg moet op de bovenstaande manier.
Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.Vragen?
stel ze maar.
groetjes Marcel.