Bouw en vlieg ervaringen met de FOKKER S 11.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door 4stroke, 5 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 4stroke

    4stroke

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Burgh-Haamstede
    Het is niet zo'n "spannend" model maar ik wil toch eens kijken of er meer bouwers en vliegers zijn, die een model van de S 11 hebben of hebben gehad.

    Ikzelf heb een jaar of 10 geleden een tekening besteld bij "HOBBY BULLETIN',(dat bestond toen nog), Kees Martens had de tekening met bouwbeschrijving gemaakt.
    Door allerlei beslommeringen vorige winter pas aan het bouwen ervan begonnen, echt houtbouw, en dat vind ik nog steeds het mooiste.
    Er wordt in deze bouwmap veel aan het inzicht van de bouwer overgelaten, dus wellicht kunnen we hierover ervaringen uitwisselen.

    Ben benieuwd of er nog meer rondvliegen of rondgevlogen hebben op de modelvliegvelden in Nederland, België en wellicht ook in andere landen.

    Groetjes, Jan Hamminga.


    [/b]
     
  2. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Dag Jan,

    Ik weet dat er een aantal Fokker S 11 hebben gevlogen. Deze waren gemaakt n.a.v. een bouwtekening van Yke Rusticus, die er volgens mij nog steeds zelf één heeft. Ik heb er destijds één ingevlogen en mag wel zeggen dat hij goed vliegt. Het was een model van 2,30 mtr. spanwijdte.

    Groet,

    Bert
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Is dit die S11 die waar ook een verslag van stond in de HB?
    Ik heb die HB nog wel hier of daar liggen en dat ziet eruit als een mooie schaalkist.

    Damn, er komen steeds weer meer te volgen draadjes bij :D
    Zou de winterbouwperiode weer aangebroken zijn :?
     
  5. 4stroke

    4stroke

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Burgh-Haamstede
    Inderdaad berto, in de HB van sept '96 stond een verslag van de S 11 bouwmap, die ik zelf heb.
    Is ook een mooie schaalkist en je kunt heewl veel dingen toevoegen om hem nog meer "waarheidsgetrouw" te maken
    Spanwijdte 2,02 meter, gewicht ca. 5 kg, (zal wel zwaarder worden, is bij mij altijd zo), lengte 1.80 meter. Schaal 1 op 5 1/2.
    Oorspronkelijk bedoeld voor een ZG 23, bij mij komt er een SAITO 180 (30 cc) viertakt (natuurlijk!!) op. Power genoeg, dacht ik zo.

    Ik zit alleen nog een beetje te dubben v.w.b. de motorbevestiging. Motor komt in ieder geval op z'n kop te hangen.
    Direct op het brandschot kan niet vanwege het geluid (resonantie) Moet dus in rubbers. Maar hoe weet ik eigenlijk nog niet.

    Ben ook wel benieuwd naar de S 11 van Yke Rusticus, waar Bert het over heeft en zelfs mee gevlogen heeft.

    Gr. Jan.
     
  6. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
  7. 4stroke

    4stroke

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Burgh-Haamstede
    Bedankt Jan brilman, ik heb de URL bekeken, mooie plaatjes.


    Bert ook bedankt.
    Ben overigens op de site zeer interessante vervolgprojecten tegengekomen. Ga zeker eens mailen met Yke.

    Wie weet hoe je het best trillingsdempende motorophanging voor een 30cc SAITO kan maken?
    Heb wel een ideetje, nl met "DUBRO mounts", maar ik weet niet zeker of dat nou dé manier is.
    Heb te maken met een max. inbouwlengte met de ivm de motorkap op de S11.
    Wie weet hier meer van of heeft ervaringen hiermee?



    Groetjes Jan.
     
  8. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Jan,
    bekijk onderstaand foto maar eens, het is mijn Flair Stearman met een FA180 op een Dubromount!! werkt perfect hoor!

    [​IMG]

    Groet,

    Frank
     
  9. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Dag Frank,

    Welkom op het forum :D
    Veelbelovende Stearman. Laat er eens meer van zien, hier op het forum zijn allemaal genieters van mooie schaalmodellen.
    Wellicht kunnen we je ook nog zover krijgen om in te stappen in het wedstrijdcircuit.

    Bert
     
  10. 4stroke

    4stroke

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Burgh-Haamstede
    Hallo Frank,

    bedankt voor de foto van de FA 180 op je Stearman. Je hebt me hiermee over de streep getrokken, bij mij komt de FA 180 definitief met DUBROMOUNTS op de S11 te zitten.

    Wie weet hoe je foto's in een post op het forum moet zetten?
    Dan kan ik wat laten zien van de S11.

    Ik heb al wat zitten "vogelen", maar helaas.

    Groetjes, Jan.
    [/img]
     
  11. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Klik op ImageShack, kijk naar de demo. Je moet op de site je plaatjes uploaden en dan de URL die op de site verschijnt naar je bericht slepen. Ik heb de ImageShack toolbar geinstalleerd maar weet niet of dat een vereiste is.
    Succes! :wink:
     
  12. 4stroke

    4stroke

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Burgh-Haamstede
    Aangestoken door de bouwverslagen op dit onderdeel van het forum wilde ik van mijn S11 ook een (beknopt) bouwverslag gaan laten zien.
    Binnenkort begin ik hiermee, aangevuld met foto's natuurlijk. (is me eindelijk gelukt foto's enz te uploaden).


    [​IMG]


    Zo moet hij eruit komen te zien.

    Tot gauw,

    Jan.
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooi, wij wachten in spanning af.
     
  14. 4stroke

    4stroke

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Burgh-Haamstede
    Zoals gezegd ben ik aangestoken door de vele mooie bouwverslagen op het forum.
    Daarom wil ik van de bouw van de FOKKER S11 ook een beknopt bouwverslag laten zien.
    Het zal er bij lange na niet zo proffesioneel uitzien als bij topic's, die ik tot nu toe gevolgd heb.

    We beginnen met de kale romp van de S11, ik heb helaas geen foto's van de eerdere bouwactiviteiten.
    Hij is opgebouwd uit 3 mm triplex, balsa en grenen latjes in div. maten.

    [​IMG]

    De bovenkant van de romp.....

    [​IMG]

    De onderkant met de al ingebouwde servo's en stuurkabels.....

    [​IMG]

    De achterkant met kielvlak en stabilo.......

    [​IMG]

    Dit was het voor deze keer, we gaan eerst weer wat bouwen.

    Tot de volgende keer........

    Jan Hamminga.
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ziet er goed uit :thumbsup:
     
  16. 4stroke

    4stroke

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Burgh-Haamstede
    Hier zijn we weer....


    De afgelopen weken hebben we ons geworpen op het plaatsen van de SAITO 180 op de S11.
    We wilden hem in de kap houden, wat gezien de royale afmetingen van het motorschot en motorkap moest lukken, zelfs als hij gewoon op z'n kop werd gezet i.p.v. onder een hoek.



    [​IMG]



    Voorkant van de romp met het motorschot. De hartlijnen staan uit het midden ivm de zijwaartsstelling en de motordomping. (Beiden 2 graden). De gaten voor de DUBRO MOUNTS zijn al geboort en voorzien van inslagmoeren aan de binnenkant.



    [​IMG]


    De DUBRO MOUNTS staat erop. Met dank aan Frank Hartog, hij heeft ons over de streep getrokken, nadat we eerder twijfelden over de manier van motorbevestiging.
    Het zijn de zwaarste exemplaren, volgens de leverancier zijn ze geschikt voor 20 cc 2takt of 25 cc 4takt, we hebben zelf een 30 cc viertakt, maar volgens Frank is dat geen probleem.
    Aan de onderkant is ruimte gehouden voor afvoer van de koellucht en om de uitlaat een plaatsje te kunnen geven.


    [​IMG]


    De motor staat erop. Dat was nog een heel gepriegel, omdat de caburateur in de weg zat en die kun je er natuurlijk niet aflaten. De motor moest eigelijk 20 mm naar voren, maar dan werd de inbouwlengte te groot ivm met de motorkap. We bouwen een schaalmodel, dus.........
    De oplossing werd gevonden in het verdraaien van de aanzuigbuis met carburateur, dat kan bij de SAITO's vanaf 20cc, hulde aan SAITO.
    De inbouwlengte is nu precies goed, de propmeenemer zal nu ca 3 mm buiten de kap gaan steken. Precies goed dus....
    Te zien is, dat de uitlaat mooi past in de uitsparing aan de onderkant.


    [​IMG]


    Je ziet hier duidelijk, dat de carburateur verdraaid staat t.o.v. de motorhartlijn ivm de voet van de mount. Het gaat allemaal maar net. De gasschuifbediening loopt via enkele stangetjes en ball links naar het gasservo boven in de romp.



    Zo dit was het weer voor deze keer.
    Inmiddels zijn we bezig aan het maken van de motorkap. Een heel werk, dat kan ik alvast verklappen. :bye:


    Groetjes, Jan Hamminga.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    De romp is toch niet helemaal opgebouwd uit balsaklossen, zoals je ze aan de onderkan van de neus ziet?

    Ziet er verder mooi uit.


    jan.

    (De smilies doen het niet meer!!??)
     
  18. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Volgens mij had je de motor precies aan de andere kant van je motorsteun moeten monteren. Er zit namelijk een vlakke en een schuine kant aan ten opzichte van je firewall bevestiging. Op deze manier geef je de motor ongemerkt upthrust wat voor een uitdagende maiden flight kan zorgen.


    Ziet er goed uit verder!
     
  19. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Misschien dat de foto wat vertekent is maar de motor zit echt wel goed op zijn steun hoor, :yes:
    hij is gemonteerd op het vlakke deel van de mount, en als, naar ik aanneem, het motorschot
    zelf onder een hoek ingebouwd is heeft de motor keurig een 2 gr. downthrust!
    Wat ook een beetje verwarrend is: op de foto met de mount zonder de motor is deze verkeerd om gemonteerd!

    (en ik kan het weten! :teacher: )

    groet,

    Frank
     
  20. 4stroke

    4stroke

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Burgh-Haamstede
    Jullie zien ook alles.....


    Klopt Frank, de mounts zonder motor erop zitten verkeerd. Heb niet de moeite genomen om nog een foto te maken met de mounts goed gemonteerd, ik dacht, dat zien ze toch niet. :oops: :oops:

    Wat betreft de opmerking van Jorrit, de mounts zitten echt goed hoor, de foto vertekend de boel, zoals Frank ook al had gezien. Maar toch bedankt voor je oplettendheid, voor het zelfde geld is het wel zo en gaan we er mee de lucht in........ en dan hebben we een probleem.
    Ook ik spreek uit ervaring........ :teacher:
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina