matthijsfh
verslagschrijvers
Goede middag,
Al jaren lees ik met veel plezier de diverse bouwverslagen op dit forum. Leer daar veel van en er worden juweeltjes gebouwd. Zelf bouw ik zo nu en dan vliegtuigen maar nog niet de tijd / moeite genomen om er verslagen van te maken.
Nu ga ik dat goedmaken ;-)
Nadat ik een aantal hoogdekkers en ook een laagdekker gebouwd heb (en een AT-6 Texan aan het bouwen ben), is het tijd voor een twin engine.
Dus waar ik onlangs aan begonnen ben, is een project wat zeker lang gaat duren en ook een redelijke kans van falen heeft. Maar *als* het gaat lukken, wordt het denk ik een prachtige kist.
--> Het gaat om de EV-55 Outback van de vliegtuigbouwer "Evektor".
Dit is toch een geweldige kist om te zien?
Wat tech info van wat ik ga bouwen:
Wingspan : ongeveer 180 cm
Romplengte : ongeveer 150 cm
Motoren : elektrisch
STAP 1
Contact gezocht met Evektor met de vraag of er CAD modellen beschikbaar zijn. Helaas, dat is (nog) niet het geval. Het gaat hier namelijk om een prototype (inmiddels is er ook een 1e pre-productie exemplaar). Wel het vriendelijke antwoord om vooral vragen te stellen als ik details zou willen weten voor het schaal nabouwen. Super vriendelijk toch?
STAP 2
Op internet zijn een aantal modellen te vinden van dit toestel. Er is een model voor MS Flight Simulator. Helaas blijkt dit model bij nadere inspectie toch vooral een andere kist te zijn die voorzien is van de EV-55 kleuren, maar qua vorm en verhoudingen nogal afwijkt.
Op een CAD site ben ik een zeer goed model tegengekomen wat door een beroeps CAD-tekenaar gemaakt is. Met hem contact gehad en mijn ideeen uitgelegd. Helaas blijk het model serieus geld te gaan kosten, het maken van deze modellen is namelijk zijn werk. De kosten waren, voor mij, onacceptabel hoog.
STAP 3
Dan maar in Solidworks aan de slag om op basis van de 3 Views en fotos een romp te maken. Dat is een pakket wat ik toch beter wilde leren gebruiken, en dan is dit een mooie test-case (en het was niet makkelijk, kan ik zeggen). Maar, ik denk dat het heel aardig gelukt is. Zie hieronder. Inmiddels is het model nog iets verbeterd. De "lijnen" van de romp lopen netter dan op de screendump.
Note: omdat dit een vliegend schaalmodel moet worden, zal ik voor de vleugels & profielen wat concessies moeten doen. Hierover later meer.
STAP 4
De romp gaat gemaakt worden van epoxy met glasvezelmatjes. Nu is dat voor mij een relatief nieuwe techniek en wil ik e.a. dus proberen voordat ik "full scale" ga. Ook bezit ik een 3D frees machine (CNC router) en daarmee kan ik dus delen van dit ontwerp in 3D frezen.
1+1=2 --> schaal versie (1:3) van het model dat ik uiteindelijk wil gaan maken.
Dus ben ik nu bezig om 2 mallen te frezen om daar 2 helften van de romp in te kunnen (proef) lamineren. Deze mallen zullen ongeveer 50 cm lang zijn, omdat dat de grootste maat is die ik kan frezen.
Een idee wat ik van mijn vliegclub heb: MDFmallen maken want MDF is niet luchtdicht. Je kan er dan dus een vacuummal van maken.
Wordt vervolgd......
Al jaren lees ik met veel plezier de diverse bouwverslagen op dit forum. Leer daar veel van en er worden juweeltjes gebouwd. Zelf bouw ik zo nu en dan vliegtuigen maar nog niet de tijd / moeite genomen om er verslagen van te maken.
Nu ga ik dat goedmaken ;-)
Nadat ik een aantal hoogdekkers en ook een laagdekker gebouwd heb (en een AT-6 Texan aan het bouwen ben), is het tijd voor een twin engine.
Dus waar ik onlangs aan begonnen ben, is een project wat zeker lang gaat duren en ook een redelijke kans van falen heeft. Maar *als* het gaat lukken, wordt het denk ik een prachtige kist.
--> Het gaat om de EV-55 Outback van de vliegtuigbouwer "Evektor".
Dit is toch een geweldige kist om te zien?
Wat tech info van wat ik ga bouwen:
Wingspan : ongeveer 180 cm
Romplengte : ongeveer 150 cm
Motoren : elektrisch
STAP 1
Contact gezocht met Evektor met de vraag of er CAD modellen beschikbaar zijn. Helaas, dat is (nog) niet het geval. Het gaat hier namelijk om een prototype (inmiddels is er ook een 1e pre-productie exemplaar). Wel het vriendelijke antwoord om vooral vragen te stellen als ik details zou willen weten voor het schaal nabouwen. Super vriendelijk toch?
STAP 2
Op internet zijn een aantal modellen te vinden van dit toestel. Er is een model voor MS Flight Simulator. Helaas blijkt dit model bij nadere inspectie toch vooral een andere kist te zijn die voorzien is van de EV-55 kleuren, maar qua vorm en verhoudingen nogal afwijkt.
Op een CAD site ben ik een zeer goed model tegengekomen wat door een beroeps CAD-tekenaar gemaakt is. Met hem contact gehad en mijn ideeen uitgelegd. Helaas blijk het model serieus geld te gaan kosten, het maken van deze modellen is namelijk zijn werk. De kosten waren, voor mij, onacceptabel hoog.
STAP 3
Dan maar in Solidworks aan de slag om op basis van de 3 Views en fotos een romp te maken. Dat is een pakket wat ik toch beter wilde leren gebruiken, en dan is dit een mooie test-case (en het was niet makkelijk, kan ik zeggen). Maar, ik denk dat het heel aardig gelukt is. Zie hieronder. Inmiddels is het model nog iets verbeterd. De "lijnen" van de romp lopen netter dan op de screendump.
Note: omdat dit een vliegend schaalmodel moet worden, zal ik voor de vleugels & profielen wat concessies moeten doen. Hierover later meer.
STAP 4
De romp gaat gemaakt worden van epoxy met glasvezelmatjes. Nu is dat voor mij een relatief nieuwe techniek en wil ik e.a. dus proberen voordat ik "full scale" ga. Ook bezit ik een 3D frees machine (CNC router) en daarmee kan ik dus delen van dit ontwerp in 3D frezen.
1+1=2 --> schaal versie (1:3) van het model dat ik uiteindelijk wil gaan maken.
Dus ben ik nu bezig om 2 mallen te frezen om daar 2 helften van de romp in te kunnen (proef) lamineren. Deze mallen zullen ongeveer 50 cm lang zijn, omdat dat de grootste maat is die ik kan frezen.
Een idee wat ik van mijn vliegclub heb: MDFmallen maken want MDF is niet luchtdicht. Je kan er dan dus een vacuummal van maken.
Wordt vervolgd......
Laatst bewerkt: