Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Sadkingbilly, 24 dec 2010.

  1. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Hoi allemaal,

    Dit gaat in ieder geval een winterproject worden (ik moet de keus van motoren sowieso herzien denk ik). Ik heb via dit forum een Hercules C-130 van Willem Bravenboer gekocht (span 180 cm, lengte ongeveer 135 cm, vlieggewicht 1500-2000 gram schat ik)

    Helaas loop ik tegen een aantal dingen aan:

    - geen bouwbeschrijving. Niet echt een hopeloos gemis aangezien het meeste voor zich spreekt maar voor een paar dingetjes lastig

    - hoe kan ik dit piepschuim bewerken? schuren/snijden? Waarschijnlijk komt er 18 grams glasdoek overheen zodat ik niet supernetjes hoef te werken maar als het makkelijk te bewerken is..

    - ik had 3S2200 in gedachten als aandrijving met vier buitenlopertjes van 200W (totale thrust 1200 gram) maar gezien de maat, zou 4S3600 mogelijk zijn? Natuurlijk wel weer duurdere motoren.. maar ik kan toch grotere props kwijt dan ik dacht.

    Eerst eens lekker van de kerst genieten (afgelopen maand geen vrije dag gehad) en dan op mijn gemak kijken wat ik met deze kit kan.

    Foto tot nu toe, MX16s ernaast voor schaal:

    [​IMG]

    -edit- twee keer zelfde foto is ietwat onnodig ;)

    Meer info volgt zodra ik vooruitgang boek :)
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2011
  2. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Volgens mij komt deze DXF redelijk in de buurt van wat ik hier heb - of het nu het originele plan is of een afgeleide ervan. De maten komen vrijwel overeen. Deze maar aanhouden voor nu dus (tenzij iemand de originele bouwbeschrijving nog ergens heeft en deze naar mij wil opsturen/mailen, dat zou nog beter zijn natuurlijk!)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2011
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Even een abotje.
    Ik heb er zelf nooit een gehad, maar ind het is een leuke kist.
    De motor ophanging vond ik minder (zo'n kartonnen rolletje volgens mij), maar misschien kom jij wel met een mooier alternatief.
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2010
  4. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Daar heb ik vanavond ook mijn hoofd al over zitten breken (de vrouw keek toch naar "all you need is love"), zoals ik meerdere toestellen heb gezien (rond rolletje inderdaad met achterkant in vorm vleugel) vind ik superlelijk, het moet wel enigzins lijken op het origineel. Zit er dus dik in dat ik met de schuimsnijder aan de slag moet (met een template moet ik makkelijk vier dezelfde kunnen snijden) en met een rol schuurpapier..

    Eerst maar eens kijken of ergens nog een bouwbeschrijving opduikt, want zoals de vleugel er nu op moet lijkt me niet de bedoeling eigenlijk. De vleugel rust nu op een soort 'schouder'.
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zit er nog geen profiel aan de vleugel dan?
    Bij ons op de club had iemand ook zo'n model die deed ook nog een koolstof feter aan de boven en onderkant in de vleugel.
    Verder kan ik je ook niet helpen helaas.
     
  6. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ja hoor alles is gesneden, alleen de neus moet in vorm geschuurd (denk ik) worden. Ik zal morgen een foto maken in daglicht, de flits zorgt voor overbelichting nu
     
  7. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
  8. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Zojuist voor de tweede keer een email naar Willem gestuurd. Hopelijk deze keer wel antwoord (kan de eerste keer natuurlijk iets misgegaan zijn). Ik wacht het weer even af.

    Ik zie al wel dat als ik dit serieus wil aanpakken het maar goed is dat het winter is.. Gaat behoorlijk wat werk in zitten! Nacelles maken die enigzins lijken, intrekbaar landingsgestel, versteviging van de vleugel, vleugelbevestiging met bouten, eventueel een deelbare romp (ding is echt groot, geen idee waar ik 'm moet laten) en glassen of bespannen met papier voor wat meer stevigheid. Geschikte aandrijving vinden (2 kilo thrust op vier motoren en liefst onder de 20A max, lastig). Em dan natuurlijk nog schilderen of spuiten ;)
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De Hercules moet je zo laten als hij is .;)

    Ga je hem glassen , verstevigen, deelbaar maken enz krijgje een Hercules die je niet meer schaal kan vliegen.
    En dat is zonde voor het concept wat Willem ooit ontworpen heeft .

    Mijn Hercules hatte een gewicht van 1600 gram vliegklaar met een 8 zellen Nicd .

    Ik heb er zelfs een alu hulpstuk voor gemaakt om deze te wikkelen . :D
    Wij hadden er meerdere op de club en ik heb er vroeger wel een 5 tal gebouwd van de Hercules.
    Ook de Transall werd veel gemaakt bij ons omdat die elke 2de dag overkwamen van Wunsdorf .

    Mvg Johan
     
  10. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    5 jaren plan dus :p
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De IMA kit heb je makkelijk in 14 dagen vliegklaar (met spuiten van waterverf :D )

    Mvg Johan
     
  12. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Robert, STFU ;) deze gaat voor de lente vliegen!
    Ik heb de beschrijving van Willem gekregen, kennelijk was er inderdaad iets misgegaan de eerste keer. Dit gaat echt heel veel schelen!

    Vanavond als ik rustig zit (uit te buiken na het eten) eens even kijken wat voor lijm ik kan gebruiken. Ik heb helaas geen 'reststukjes' erbij dus zal voorzichtig op de binnenkant moeten testen maar epoxy zal vast prima werken, en anders UHU POR.

    Vlieggewicht moet liever niet hoger dan 1550 gram, de 4S setup kan ik dus wel vergeten. Wordt dus 3S2200 met vier goedkope buitenlopertjes :)
     
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Neem bruislijm om te lijmen , als je kan krijgen de witte Beli-zell.

    Er is gewoon niks beter voor schuim toestellen als bruis.

    Mvg Johan
     
  14. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb geen idee wat dat is (beli-zell dan), maar de HEMA verkoopt hier wel bruislijm in tubes van 3 euro ofzo. Volgens mij heb ik dat wel liggen, ik zal eens kijken :) bedankt voor de tip!

    Kan dat schuren gewoon met droog schuurpapier of moet ik er van dat zwarte voor kopen dat je nat moet gebruiken?
     
  15. ultim@te

    ultim@te Guest

    leuk project , mag ik stiekum vragen waar je de kit kan kopen ( link ) en wat de kosten er van zijn ?

    suc6 met de bouw ( hoor net dat je er 5 jaar voor uit trekt dus dat moet te doen zijn :D )

    fijne kerst trouwens voor u allen .

    cheers!
     
  16. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Robert moet je niet serieus nemen, ik bouw mijn projecten altijd heeeeeel snel af ;)

    Kopen is waarschijnlijk niet meer mogelijk (of je moet Willem een mail sturen op willembravenboer.nl om te vragen of hij nog kan/wil snijden), dit is een tweedehands kit die al een aantal jaren niet meer te krijgen is. De originele prijs was 100 gulden (of daaromtrend) voor zover ik weet. Dat heb ik er overigens omgerekend ook voor betaald :)
     
  17. ultim@te

    ultim@te Guest

    hey , bedankt in ieder geval voor de info , als jij evt de dxf plannen van deze kist hebt , ik werk veel met CAD en ik heb ook een schuimsnijder :D

    zou jij evt die cad plannen kunnen sturen als je ze hebt .

    alvast bedankt.

    mijn mail adres pb ik je dan wel als je ze wilt versturen .
     
  18. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
  19. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb geen cad bestanden van dit toestel maar wel van een die er vrij veel op lijkt (span is 10 cm groter maar verder komt het aardig overeen, zal het vanmiddag even opzoeken thuis en de link hier posten :) Voor het maken van de kop van het toestel heb je wel enig creatief inzicht nodig denk ik, volgens mij waren het alleen de maten van de romp en vleugel(s).

    Robert, ik denk dat je gelijk hebt met de motoren, maar of 2x3S2200 een goed idee is? Dan zit je bijna aan 400 gram aan accu's; is er toevallig iemand die nog ergens een 8S1700 nimh pakketje heeft liggen (wat er origineel voor bedoeld was)? Ik ben benieuwd naar het gewicht, dan weet ik wat ik er ongeveer in kan stoppen.. Hoe schakel je een BEC uit overigens, dat zit toch vast op de ESC?

    Wat eventueel een idee kan zijn is twee keer 3S1500 of 1800 15C, die zijn niet zo zwaar :) eerst maar eens beginnen met in elkaar zetten, vanavond direct even motoren, regelaars, een ontvanger en wielen bestellen. Intrekbaar vergeet ik dan maar denk ik, levert teveel gewicht op.
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2010
  20. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik denk dat je met een 8 cllen nicd pak ook wel rond de 400 gram uit komt hoor. dus 2 paketten is dan misschien ook wel een optie.
     

Deel Deze Pagina