Fotor
Forum veteraan
De eerste 2 pagina's in dit draadje gaan over een model van 2,5 meter. Deze wordt (nog?) niet gebouwd. Het verhaal van de 1:4 versie begint in post 50. Onderstaand verhaal met de motivatie waarom er een Ka-7 moest komen blijft uiteraard van kracht.
Ik heb een tijdje zitten twijfelen of ik weer een bouwverslag zou starten, maar ik heb de indruk dat bij de zweefvliegers toch wel een redelijk aantal mensen het leuk vinden zo'n draad te volgen. Ik zit bij zo'n bouwverslag niet direct te wachten op allemaal complimenten, maar het is wel leuk als ik mensen ermee kan inspireren. Toch maar doen dus.
In dit verslag begin ik niet bij de bouw, maar neem ook de voorbereidingen mee. Wat gaat er allemaal vooraf aan de bouw? De start van het echte bouwen kan nog wel een tijdje op zich laten wachten. Soms zal er een tijd niets gebeuren in deze draad, dan gebeurt er ook echt niets. Maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat er een vliegende Ka-7 komt.
Ik wil dus een Ka-7 gaan bouwen. Waarom een Ka-7? Omdat ik zelf mede-eigenaar ben geweest. Ik heb een aandeel gehad in de PH-271. Op mijn harde schijf vond ik een tekening van een model met een spanwijdte van 250 cm (1:6,4), een lekkere handzame maat. Meteen gingen mijn gedachten uit naar 'mijn' goede oude PH-271. Die moest dus maar gebouwd gaan worden.
De Ka-7 is een tweezitter die in produktie kwam in het begin van de jaren 60. Hij is veel gebruikt voor het opleiden van nieuwe zweefvliegers. De spanwijdte is 16 meter, beste glijgetal 26. Er zijn ca 550 Ka-7's gebouwd.
Vliegen doet de Ka-7 prettig. Het is geen moeilijk vliegtuig, het enige waar je mee moet oppassen zijn de remkleppen. Deze zijn zo enorm effectief dat je beter niet kunt landen met de kleppen vol uit, dan zakt het vliegtuig snel door. Het zicht vanuit de voorste zitplaats is prima, vanuit de achterste zitplaats een stuk minder. Je zit daar met je hoofd tussen de voorkant van de vleugels wat het uitzicht erg beperkt. De Ka-7 heeft een erg herkenbaar silhouet door de hoog geplaatste vleugel met flinke negatieve pijlstelling en positieve V-stelling.
Enkele foto's van het grote voorbeeld:
De tekening bestaat uit 2 dwg files met de vleugels en de romp en enkele dxf files met alle ribben en rompspanten.
Een maat van me (woont op nog geen km afstand) heeft in zijn schuur een CNC-frees staan waarmee hij prachtige ribben en spanten voor me zou kunnen frezen. Na een voorzichtige mail zijn kant op of deze files voor hem bruikbaar zouden zijn is hij meteen aan de slag gegaan. Zo zijn er meteen wat proefribbetjes gefreesd.
In de tekening blijken de nodige fouten te zitten. Een andere vliegmaat gaat nu alle ribben opnieuw uittekenen in autocad. Hier heb ik helemaal niet om gevraagd, het gebeurt gewoon. Zal wel uit liefde voor het vak zijn. Zo wordt ik dus aan alle kanten geholpen en gestimuleerd in deze vroege fase van dit project.
Vanavond hebben we de tekening van de vleugels geplot. Ergens in een hoek van ons clubgebouw op de basis van Valkenburg staat een stoffige plotter die nog prima werk doet voor dit soort klussen. De romp lukte nog even niet, maar die komt er ook nog wel een keer uitrollen.
Zo'n plotter is echt een geweldig fascinerende machine. Prachtig hoe je stukje bij beetje een mooie tekening ziet ontstaan. Hier kan je mij gerust een tijdje voor zetten, dan heb je geen kind aan me. Ik zie nu al uit naar het frezen van de ribben, moet volgens mij hetzelfde effect op me hebben.
Zoals ik hierboven al zei: voorlopig zal er nog niet gebouwd worden. Eerst moeten er nog wat andere projectjes worden afgerond, en mogelijk staat er promotie te wachten begin volgend jaar waar wat studie bij komt kijken.
Ik wens iedereen veel leesplezier, ik hoop dat jullie er lol aan beleven.
Ik heb een tijdje zitten twijfelen of ik weer een bouwverslag zou starten, maar ik heb de indruk dat bij de zweefvliegers toch wel een redelijk aantal mensen het leuk vinden zo'n draad te volgen. Ik zit bij zo'n bouwverslag niet direct te wachten op allemaal complimenten, maar het is wel leuk als ik mensen ermee kan inspireren. Toch maar doen dus.
In dit verslag begin ik niet bij de bouw, maar neem ook de voorbereidingen mee. Wat gaat er allemaal vooraf aan de bouw? De start van het echte bouwen kan nog wel een tijdje op zich laten wachten. Soms zal er een tijd niets gebeuren in deze draad, dan gebeurt er ook echt niets. Maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat er een vliegende Ka-7 komt.
Ik wil dus een Ka-7 gaan bouwen. Waarom een Ka-7? Omdat ik zelf mede-eigenaar ben geweest. Ik heb een aandeel gehad in de PH-271. Op mijn harde schijf vond ik een tekening van een model met een spanwijdte van 250 cm (1:6,4), een lekkere handzame maat. Meteen gingen mijn gedachten uit naar 'mijn' goede oude PH-271. Die moest dus maar gebouwd gaan worden.
De Ka-7 is een tweezitter die in produktie kwam in het begin van de jaren 60. Hij is veel gebruikt voor het opleiden van nieuwe zweefvliegers. De spanwijdte is 16 meter, beste glijgetal 26. Er zijn ca 550 Ka-7's gebouwd.
Vliegen doet de Ka-7 prettig. Het is geen moeilijk vliegtuig, het enige waar je mee moet oppassen zijn de remkleppen. Deze zijn zo enorm effectief dat je beter niet kunt landen met de kleppen vol uit, dan zakt het vliegtuig snel door. Het zicht vanuit de voorste zitplaats is prima, vanuit de achterste zitplaats een stuk minder. Je zit daar met je hoofd tussen de voorkant van de vleugels wat het uitzicht erg beperkt. De Ka-7 heeft een erg herkenbaar silhouet door de hoog geplaatste vleugel met flinke negatieve pijlstelling en positieve V-stelling.
Enkele foto's van het grote voorbeeld:



De tekening bestaat uit 2 dwg files met de vleugels en de romp en enkele dxf files met alle ribben en rompspanten.


Een maat van me (woont op nog geen km afstand) heeft in zijn schuur een CNC-frees staan waarmee hij prachtige ribben en spanten voor me zou kunnen frezen. Na een voorzichtige mail zijn kant op of deze files voor hem bruikbaar zouden zijn is hij meteen aan de slag gegaan. Zo zijn er meteen wat proefribbetjes gefreesd.

In de tekening blijken de nodige fouten te zitten. Een andere vliegmaat gaat nu alle ribben opnieuw uittekenen in autocad. Hier heb ik helemaal niet om gevraagd, het gebeurt gewoon. Zal wel uit liefde voor het vak zijn. Zo wordt ik dus aan alle kanten geholpen en gestimuleerd in deze vroege fase van dit project.
Vanavond hebben we de tekening van de vleugels geplot. Ergens in een hoek van ons clubgebouw op de basis van Valkenburg staat een stoffige plotter die nog prima werk doet voor dit soort klussen. De romp lukte nog even niet, maar die komt er ook nog wel een keer uitrollen.


Zoals ik hierboven al zei: voorlopig zal er nog niet gebouwd worden. Eerst moeten er nog wat andere projectjes worden afgerond, en mogelijk staat er promotie te wachten begin volgend jaar waar wat studie bij komt kijken.
Ik wens iedereen veel leesplezier, ik hoop dat jullie er lol aan beleven.
Laatst bewerkt door een moderator: