Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Jane beweegt!

    Het is op de valreep toch nog gelukt om Jane heen en weer te laten kijken. De servo staat in de romp vast tegen een stukje balsa, in de servo-as is een stuk M2 draadeind gestoken. Janes hoofd is met 2 moeren op het draadeind vastgezet.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Met een pet op haar hoofd zie je niets meer van de moer.
    [​IMG]

    Het shirt weer terug aantrekken viel overigens niet mee door obstakels onderweg.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik snap het wel hoor......;-)
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    :nooo:

    Als je vrouw dat leest, word je weer voor minstens een week de toegang tot het forum ontzegd . . .


    jan.
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Mijn vrouw weet dat het obstakels zijn, bij haar blijf ik er ook elke keer achter haken met mijn handen ;).
     
  5. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Leuk, leuk, leuk.

    Betekent nu wel dat je heel dicht bij moet komen om haar vervolgens 'nee' te zien schudden. Komt je dat ook bekend voor?

    Laat je Jane meebewegen met richting/rol of via een aparte draaiknop op je zender?

    Groet,

    Jacob Bos
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2013
  6. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Erg leuk gedaan Raymond. Doet me ergens toch denken aan die scene uit The Exorcist...



    Groeten Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Vandaag is de Ka-7 voor het eerst gesleept door de Big Lift van PH_AJH. Het ging voortreffelijk! De eerste sleep begon wat aan de langzame kant, maar toen de snelheid eenmaal goed was ging het stel steady omhoog. De sleepkoppeling aan de zijkant van de romp werkt prima.

    Tevens is bewezen dat de Ka-7 het goed doet in de thermiek (al zat ik daar niet over in). Bij een trimvlucht op de motor ging het vliegtuig al rustig omhoog, de portofoon van de vario stond nog niet eens aan. Na de eerste sleepstart was het helemaal feest, toen ging alles omhoog.

    Na 2 vluchten begon één van de remkleppen zich vreemd te gedragen. Ik moet nog wat testen, maar vermoed dat de servo niet goed meer is. Dat is balen, want dan moet de bespanning van de vleugel aan de bovenzijde open worden gemaakt. Daar wordt het model niet mooier van natuurlijk. Maar ja, zonder remkleppen heeft de landing wel een extra moeilijkheidsgraad.

    Ik zie je vraag nu pas. Janes hoofd wordt aangestuurd met een schuif op de zender. Zo kan ik het hoofd onafhankelijk van de rest van de controls laten bewegen, wat ik er leuker uit vindt zien. Het kost wat extra bits, maar als je die bits niet over hebt stuur je gewoon niet, daar vliegt het vliegtuig niet minder goed door. Ik heb tegenwoordig een 18-kanaals zender, dus mogelijkheden zat om alles onafhankelijk aan te sturen.

    Hieronder een filmpje van de eerste sleepstarts en Janes bewegende hoofd. Ik heb weinig tijd in de bewerking gestopt en kon zo snel geen geschikt muziekje vinden, dus het is een wat droog filmpje geworden. Maar tjonge, wat zijn het mooie beelden van het slepen, vooral als de camera bovenop de romp staat. En het uitzicht opzij vanuit de romp naar de vleugeltippen doet erg denken aan de tijd dat ik nog zelf in de PH-271 zat (mijmer mijmer.....).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
    M@rcel vindt dit leuk.
  8. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    +1

    Geweldig filmpje. Ik had bijna de geur in de cockpit weer in mijn neus zitten. :)
     
  9. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Leuk filmpje.!!!

    Groeten Han.
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Tijdens bovenstaande meeting 3 weken geleden is een remklep ermee opgehouden, de servo weigert dienst. Nu zijn alle servo's redelijk bereikbaar, behalve de remklepservo's.... Die waren moeilijk bereikbaar te houden zonder lelijke extra luiken, dus ik heb de gok genomen dat ze niet stuk zouden gaan. En natuurlijk gaat één van deze servo's er als eerste aan :mad:.

    De servo zit op een plankje geschroefd, en dat plankje zit ook in de vleugel geschroefd. Om dat plankje te verwijderen moet een stuk uit de onderste vleugelbespanning worden gesneden.
    [​IMG]

    Probleem: de beplanking van de remklep zit in de weg, schroef 4 is zo niet bereikbaar. Ik heb een gaatje in de beplanking geboord om de schroef eruit te kunnen draaien. Verwijderen van de beplanking kan altijd nog als dat nodig zou zijn.
    Aan de bovenzijde van de vleugel heb ik ook een insnede in de bespanning moeten maken om eerst de stuurstang van de servo los te kunnen maken.
    [​IMG]

    De servo is er met veel gewrik uitgekomen, een nieuwe is onderweg.
    [​IMG]

    Het doet best even zeer om te moeten snijden in je mooiste en zelf gemaakte model, maar ach, het hoort ook weer bij de hobby. Half juni moet de remklep weer werken voor de lastige landingen op de Gerlitzen.
     
  11. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Schrale troost: een Ka-7 zonder lappen in de bespanning is geen echte Ka-7 (of een hele nieuwe Ka-7). ;)
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Haha, je hebt gelijk. De PH-271 was ook lang een flinke lappendeken, maar anderhalf jaar terug is hij helemaal opnieuw bespannen.
    Ach, als de kist vliegt zie het toch niet meer.
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Er is inmiddels een nieuwe servo bij de remklep geplaatst, alles loopt voorlopig weer zoals het hoort. Enkele punten waarop de stuurstang mogelijk vast zou kunnen lopen zijn aangepast.

    De verf van de vleugel blijkt meteen op te lossen als je er spanlak of thinner op smeert. Ik heb dus eerst een rand om het gat vrij van verf gemaakt zodat de nieuwe lap bespanning goed zou houden.
    [​IMG]

    Daarna een nieuw lapje Koverall aangebracht over het gat.
    [​IMG]

    Gelukkig kon de deur lekker open zodat de dampen meevielen.
    [​IMG]

    En na het spuiten zie je er bijna niets meer van. Het voegt eerder nog extra schaal-waarde toe ;).
    [​IMG]

    Het gaatje aan de bovenzijde is nog even provisorisch afgeplakt met wat tape zodat ik indien nodig de afstelling nog kan aanpassen. Na komend weekend wordt ook dat gat netjes afgedicht.
    [​IMG]

    En dan is het model klaar voor de jubileum vintage glider meeting komende zondag. Ik heb d'r zin an!
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Anders wij wel :)
     
  15. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Hé, bedankt voor de tip!
    Misschien dat wij ook even met het gezin komen buurten...
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Gezellig...is voor de kinderen ook leuk. Airborne-monument is vlakbij, schaapskudde, speelwei, vliegerweide...die vermaken zich wel.
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Gisteren heb ik weer heerlijk kunnen vliegen met de Ka-7. De remklep doet het gelukkig weer prima, dus ook het bovenste gat in de vleugel kan weer dicht. De reparatie aan de onderkant is erg goed opgedroogd, iemand die er niet vanaf weet ziet het waarschijnlijk niet eens.

    Slepen heb ik niet aangedurfd vanwege de soms lastige condities, maar ik heb wel enkele vluchten op de motor gemaakt. De klimsnelheid op de motor is nu zo'n 3 m/s, en dat is prima. Starten met wat wind gaat uitstekend. Ik heb de Ka-7 nog niet zelf weggegooid, maar met de wind van gisteren zou het wellicht gekund hebben.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb ook leuk thermisch kunnen vliegen met de Ka-7. Onderstaand een log van de vario. De portofoon stond hier niet aan, dus ook op het oog lukt het aardig.
    [​IMG]

    Ik heb wat telemetrie spul in de Ka-7 zitten, waaronder een GPS sensor. De hoogteplaatjes daarvan komen goed overeen met de vario logs. Mooi spul.
    [​IMG]

    En de vlucht kan zelfs in Google Earth worden weergegeven.
    [​IMG]

    En Jane? Ook die genoot van alle aandacht.
    [​IMG]

    Het is erg leuk dat ik nog steeds zulke leuke reacties krijg op het model. Het vergroot de vreugde nog meer. Je eigen vreugde probeer je niet al te openlijk ten toon te spreiden, maar soms lekt het toch uit....
    [​IMG]
     
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Wijs besluit, man.
    De windstoten van gisteren kunnen resulteren in aanmaakhout.
    En daar zou niemand blij om zijn.

    Prachtige kist.
    Felicitaties,

    Mvg,
    Aurectar
     
  19. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ben maar zo vrij deze hier maar vast teposten.




    Gisteren in het eggie gezien mooi bak.
    En een heel mooi vliegbeeld.
    Mijn lepie komt zo af en toe ook voor bij.

    Gr Han.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Tja, de Elefant is in soortgelijke omstandigheden aan barrels gegaan. Daar heb ik gisteren niet bij stil gestaan, maar ik denk toch dat het meegespeeld heeft in mijn beslissing niet te gaan slepen. Deze vleugel is wel beter gebouwd, maar toch.... Het voelde gewoon niet goed om te gaan slepen. En dan is het lekker dat de motor erop zit, dan kan je toch vliegen (al had ik zonder motor mogelijk wel gaan slepen).

    Justus, bedankt voor het maken van die video. Vooral de ingezoomde beelden waar je mooi de zon door de vleugels ziet schijnen, wat een waanzinnig silhouet levert dat op. Schitterend!
     

Deel Deze Pagina