Bouw model Spitfire MK1

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Thieu, 9 feb 2018.

  1. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Hallo,

    Natuurlijk zijn er al ontelbare modellen gebouwd van een of andere Spitfire. Ik heb het echter altijd al een heel mooi toestel gevonden en loop al jaren met het idee rond er een te bouwen.

    Schermafdruk van 2018-02-09 17-06-47.png

    Een MK1 beschouw ik toch als "de meest originele" en mooie, waarmee de slag om Engeland grotendeels is uitgevochten. :)
    De tekening die ik gebruik is van Jerry White en heeft oorspronkelijk een spanwijdte van 72 1/4 inch (183,5 cm). Ik heb hem echter op de plotter iets vergroot tot een spanwijdte van 203 cm.
    Volgens de aantekeningen van White is de tekening geschikt voor een schaalmodel (scale contest caliber). Dat wil ik me echter zeker niet aanmatigen aangezien dit mijn eerste grote kist is. Ik beschouw het dan ook op zijn best als semi-schaal.
    Veder zal het gebruikte bouwmateriaal ook wat wenkbrauwen doen fronsen ;-) ik wil hem bouwen uit Depron, met hout waar ik dat nodig en wenselijk vind. ;-)
    Ook heb ik er helemaal geen haast mee, dus gaat het rustig aan.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2018
    Cropduster, ron van sommeren en E.hof vinden dit leuk.
  2. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Als eerste de manier waarop ik hem wil bouwen. Depron is ehhh... nogal flexibel, zéker in die afmeting. Hoe krijg je dan de nodige stijfheid in de romp.
    Daarvoor heb ik dankbaar gebruik gemaakt van een idee van Han de Bouwer, die de romp van een kist bouwde om een aluminium kokerpfofiel.
    Alleen heb ik het wat uitgebreid.
    Om het aluminium profiel heb ik een houten koker gemaakt van dun multiplex. Deze houten koker blijft ook in de romp van het model zitten, als een soort ruggengraat. Het aluminium profiel rust aan beide uiteinden in een houder. Ik kan het model dus draaien en op die manier overal goed bij. (Han, bedankt! ;-) Schermafdruk van 2018-02-09 16-45-10.png

    Natuurlijk schuift de houten koker gewoon over het aluminium heen zodat ik dat er uit kan halen. Als de romp zover is, en voldoende stijf, kan de romp gewoon in een houder voor verdere afbouw van b.v. de staartsectie.

    En, ik ben zelf waarschijnlijk even benieuwd als jullie of het allemaal wil werken zoals ik bedacht heb.
     
  3. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Hoewel de tekening is gemaakt voor een brandstofmodel wordt dit elektro. Het hart van de koker is ook precies de as van de motor/ propeller.
    Verder miste ik met name aan de voorkant toch wat spanten. De motor komt nu veel verder naar voren. Ik heb dus met behulp van de tekening spanten bijgemaakt. De hoogte en breedte zijn makkelijk op de meten van de tekening, maar de precieze vorm was voor mij een kwestie van goed naar foto's kijken en inschatten. (had ik al verteld dat het een semi-schaalmodel wordt? ;-)
     
  4. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Van de spanten is steeds maar de helft getekend. Bovendien staan ze vrij dicht op elkaar. Ik had er dus niets aan een 2e kopie te maken om de spanten te kunnen uitsnijden. Daarom heb ik ze moeten overtrekken.
    Voor elke spant een stuk papier waar hij ruim oppast.
    Dit dubbelvouwen
    De vouw precies op de hartlijn leggen en het spant overtrekken.
    Daarna weer dubbelvouwen en uitsnijden/ knippen.

    Schermafdruk van 2018-02-09 16-42-09.png
     
  5. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Alle rompspanten uitgeknipt

    Schermafdruk van 2018-02-09 16-42-56.png
     
    corvl, ISOLA2, mig 3 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Spanten afgetekend op Depron plaat (6 mm.) Daarna Uitsnijden en op maat schuren.
    Schermafdruk van 2018-02-09 16-48-22.png

    Bepalen waar het gat van de koker moet komen. De lijn op de mal in het midden is bovenkant koker
    Schermafdruk van 2018-02-09 16-50-33.png

    Maten overzetten op het spant. en gat voor de koker snijden.
    Op elke spant is de hartlijn overgenomen

    Schermafdruk van 2018-02-09 16-48-58.png
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2018
  7. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Spanten er nog los opgeschoven.
    Het voorste spant is van hout (multiplex), want motorspant.

    Schermafdruk van 2018-02-09 16-52-28.png

    Spanten uitlijnen met een laser.

    Schermafdruk van 2018-02-09 16-54-33.png
     
  8. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Een paar spanten heb ik (deels) gelamineerd met een plaatje Balsa.
    Rond de cockpit bijvoorbeeld zouden 6 mm dikke spanten geen gezicht zijn. Daar snij ik het depron ook deels weg als het teveel in het zicht zit.

    Het lamineren doe ik met een oude boekenpers. Op die manier heb ik b.v. ook wel balsa multiplex gelamineerd. Oersterk en heel licht.
    Schermafdruk van 2018-02-09 16-53-17.png

    Foto is erg onscherp, maar hier zitten de spanten op hun plek en is a.d. bovenkant een strooklatje gelijmt. Aan de zijkanten en onderkant komt ook zo'n latje, waarmee er een sterk frame ontstaat en er aan de buitenkant verband in de spanten komt.
    Verder kan ik eventuele onregelmatigheden in de lijn dan goed zien en evt. corrigeren.
    Schermafdruk van 2018-02-09 16-56-50.png
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2018
    corvl en E.hof vinden dit leuk.
  9. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Mooi verslag!

    Mooie pers ook.
    Ben een beetje jaloers.......:oops:

    Groet:Robin
     
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Waarom heb je niet vooraf openingen gemaakt is de spanten voor de stuurstangen ?
     
  11. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Cool, ben benieuwd, ga ik volgen.

    Freek
     
  12. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    @Robin, gewoon op Marktplaats kijken. Ik heb de mijne jaren geleden gekocht voor vier tientjes.
    Ik heb roots in de grafische industrie, dus toen ik ooit die tutorial over lamineren hier las moest ik meteen aan deze oplossing denken. Áls je er een wilt kopen kijk dan of hij aan beide zijden goed recht en vlak is. Een beetje roest maakt niet uit.

    @ Onno, dat betekent vooruitkijken op detailnivo, en ik heb nog niet meer dan een vaag idee waar/hoe ik de servos plaats. De tekening zegt daar niets over. Wat dat betreft heeft de tekening erg weinig details, maar dat lijkt mij nu juist wel leuk. :)
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  13. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Even geen tijd om te bouwen maar wel aan het denken over wat er allemaal op moet komen.
    Veel zoeken/ lezen over allerlei onderwerpen waarmee ik tot nu toen weinig bezig ben geweest.
    Behalve de vier standaard-kanalen (motor, hoogte, roer, rolroeren) nog het volgende verlanglijstje:
    - Flaps (split flaps, met maar twee standen, Uit en In.)
    - Retracts
    - Cockpitkap beweegbaar
    - verlichting
    - Geluidskaart met motorgeluid en mitrailleurgeluid.

    Over de verlichting, voor zover ik kan nagaan waren er bak- en stuurboordlicht (rood en groen) een toplicht (boven op, achter het antennemastje) en een staartlicht (in het roer) Behalve de twee gekleurde lichten was alles gewoon wit (?)
    Ik overweeg ook de inbouw van een geluidskaart. Het leuke daarvan is dat zo'n ding ook "mitrailleurvuur" kan laten horen, waarbij dan ook LED's moeten kunnen flitsen. Tegenwoordig wordt dat allemaal met ledjes gedaan zodat ik me daarover aan het inlezen ben.

    Hier (http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_1.html) bijvoorbeeld wat basisinformatie over LED's gevonden. Op zich goed te begrijpen allemaal, maar hoe sluit je dat nou daadwerkelijk allemaal aan. Ik bedoel, het is niet zo lastig hier bijvoorbeeld een apart accuutje voor te gebruiken en alles aan te zetten voor je gaat vliegen, maar ik wil het graag schakelbaar (via zender) hebben.
    Iemand links met info?
    Ik heb een 10 kanaals Futaba dus moet net lukken. :)
     
  14. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  15. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Thanks.
    Ik heb wel een simpele zoekactie gedaan en toen die draad niet gevonden.
    Blijkt er overigens ook in het elektronica-forum een sticky te staan over leds. Leesvoer genoeg dus. :cool:

    Edit: En helaas veel nu verouderde en algemene informatie. Ben dus meer op zoek naar info zoals Onno deze nu geleverd heeft.

    Overigens heeft de HK ook veel kant en klaar spul voor allerlei geluids- en lichteffecten. Daar is de laatste jaren veel bijgekomen. Ik krijg steeds meer een idee hoe ik dit aan kan pakken.
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2018
  16. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Ik heb de tekening van Jerry White verkleind tot een spanwijdte van 63 " en heb nu mijn tekening van Brian Taylor weer terug.
    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     

Deel Deze Pagina