Bouw Nautilus sub (Jules Verne / Walt Disney)

Discussie in 'Duikboten' gestart door willemvdm, 12 dec 2007.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Willem,

    Ik zit nu al een tijdje vanaf de zijkant mee te spieken, je schiet al lekker op.
    Zo'n watermeldprint heb ik ook gebouwd, werkt eenvoudig en altijd, bij mij stuurt hij het persluchtventiel aan, en hij produceerd een oorverdovende toon.
    Je tecframe ziet er goed uit, alles bijelkaar, en gestekkerd, bewijst altijd zijn dienst wanneer je moet uitwisselen.
     
  2. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Bedankt jongens

    Het is inderdad een goede motivatie om door te werken als je je vorderingen kan delen op het forum.:D
    En ook je problemen.:(
    Zo heb ik nu een probleem met het richtingroer.:help:
    Het is een hol roer, dus eigenlijk dubbel.
    Volgens Engel is dit nodig omdat het roer eigenlijk te klein is, geloof ik graag, het origineel heeft ook nooit hoeven te varen maar hing aan 2 kabels onder een ponton voor de kamera.
    Ik heb het gemaakt van messing (Engel gebruikt messing op PVC blokjes), precies volgens de tekeningen van Engel.

    [​IMG][/IMG]

    Nu ja wel een klein foutje bij het onderste blok waardoor het roer iets scheef staat.
    Dat wordt dus een nieuw blokje maken.
    Is niet het eerste deel dat ik overnieuw moet maken en zal ook wel niet het laatste zijn.
    Gelukkig heb ik genoeg messing, Engel levert precies genoeg, en dat is dus feitelijk te weinig.
    Maar als ik naar het losse roer kijk zie ik dat het draaipunt ACHTER het midden van het roer zit.
    Op de tekeningen van Walt Disney zit het draaipunt voor het midden, zoals bij de meeste roeren.
    Dat is van nature ook veel stabieler.

    [​IMG][/IMG]

    Wat denken jullie, is het draaipunt zover naar achteren een foutje van Engel, of met opzet gedaan?:confused:
    Aanpassen is een hele klus omdat de hele roerbediening vast ingelijmd in de romp zit.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Persoonlijk zou ik het draaipunt zo laten. Daarnaast zou ik een constructie maken zodat je met een plexiglas plaatje het roer langer kan maken. dat komt ten goede voor de wendbaarheid. Wel zou ik het plaatje demontabel maken. Sub op het droge=plaatje er af. Sub in het water=plaatje er aan...

    Voordeel van het plaatje, die zie je niet zitten als ie in het water is. En je kan de sub beter sturen.

    Het wordt wel een mooie sub Willem...
     
  4. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Bedankt Douglas

    Een goed idee.
    Ik zal in de blokjes een paar gaatjes aan de achterkant tappen waar ik een plexiglas plaatje kan schroeven.
    Als tijden de testvaart (subsail in mei als het goed is) blijkt dat de sub slecht stuurt kan ik die plaatjes monteren.
    Dan los ik 2 problemen op:
    1) ik heb veel meer roeroppervlak.
    2) het draaipunt van het roer ligt gelijk voor het midden van het roer
    Heel goed idee!:worship:

    En nu weer verder bouwen!

    Groeten Willem
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo willem

    een roer as staat nooit in het midden van het roer
    het idee er achter is dat je zoveel mogelijk afdekking van de schroef moet hebben dat het schroef water optimaal wordt afgebogen
    bij een speed boot zit de roer as helemaal vooraan en wordt maar de helft afgebogen om geen snelheid te verliezen in de bochten
    bij een duikboot maakt het niet uit of hij wat snelheid verliest
    ik geloof dat het een balans roer heet
    het stukje helpt ook het roer om te gaan en bij achteruit stuur je eigenlijk meer met dat kleine stukje dan met dat grote (bij een normaal roer)
    en dus zoals douglas heeft gepost zou ik dat roer zo laten en eventueel dat plexi plaatje zo maken als je zelf hebt gezegd
    kan je dat er niet tussen schuiven eventueel en dan borgen met twee pennetjes door de messing heen???
    schroefjes die verdwijnen als je ze laat vallen (ondervinding haha)
    eigenlijk als je het nu zo bekijkt heeft de nautilus een dubbel roer met een beetje een straal buis functie
    het is en blijft een gekken constructie
    maar de nautulussen die ik heb zien varen die hadden geen probleem wat draaien betreft ze konden zelfs haast op hun eigen draaien

    groetjes raf
     
  6. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Het roer is inderdaad een dubbel roer om meer effect te hebben en aan de zijkant en betere look te hebben.
    De staart van de boot (het hek lijkt sprekend op een vissestaart) is aanzienlijk dikker als op het orgineel.
    12 mm dus 350 mm full scale.
    Een 12 mm dik roer werkt niet en een 5 mm dik roer ziet er niet uit in de staart.
    Een roer van 12 mm met een holle ruimte van 10 mm ziet er beter uit.

    Het is inderdaad een balans roer, maar de balansroeren die ik ken hebben 20 tot 30% van hun oppervlakte voor de aslijn liggen en dit roer dus 60%.
    Het roer wil dus uit zichzelf "omslaan" een onbalans roer dus in feite.
    Maar bij problemen weet ik hoe ik het op moet lossen.

    Ik heb het roer nu afgemaakt, precies volgens de Engel tekeningen.
    Ik moest de 2 blokjes overnieuw maken.
    bovenste blokje was een M2 tapje in een gat afgebroken.
    Eigen schuld, gedacht, is maar messing dus gaat wel zonder snijolie, ja in het 6e gat liep de tap vast en ging niet meer voor of achteruit, tot hij brak.
    Nieuwe tapjes gekocht (SKF Dormer was 35 euro :hammer:) en wel een drupje olie gebruikt, ging nu prima, drupje snijolie kost minder als een setje tapjes.
    In het onderste blok was het scharnier punt 2 mm verkeerd geboord, dus ook maar overnieuw gemaakt.

    [​IMG][/IMG]

    Volgens de bouwbeschrijving heeft de Nautilus bij vooruit varen de neiging met de boeg omlaag te gaan.
    Dit kan niet zoals bij de meste subs gecorrigeerd worden door de duikroeren omdat die zich niet voor en achteraan maar net voor en achter het midden bevinden.
    Engel adviseerd dus om in het midden van het richtingsroer een klein duikroertje vast te plakken met CA lijm.
    Ik ben eigenwijs en heb een gebogen plaatje gemaakt wat ik alleen aan de voorzijde vastgesoldeerd heb.
    De achterzijde kan ik makkelijk verbuigen en zo de boot trimmen zonder het soldeer los temaken (en de verf te beschadigen).
    Dit plaatje ligt op de bovenste foto los op het roer.

    [​IMG][/IMG]

    Hier is het roer gereed.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  7. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik wil de Nautilus echt vaarklaar hebben voor Subsail (eventueel in de grondverf)
    Ik krijg nu de smaak te pakken van het messingwerk (is nog veel te doen)
    Voor het bovendek heb ik Polystyreen gebruikt, maar onder de waterlijn is messing beter (scheelt lood en is sterker).
    Nu dus de beschermringen voor de panoramaruiten gemaakt.
    Op de Engel tekeningen zijn ze iets groter als op de Walt Disney tekeningen, ik vind de grote mooier dus die maak ik.
    Het bijgeleverde materiaal van Engel is minimaal qua lengte, ik gebruik maar wat uit de eigen voorraad.
    Engel heeft voor de ring 4 mm buis met 0,4 mm wanddikte, ik heb alleen op voorraad 4 mm buis met 1,5 mm wanddikte, maar dat gaat ook.
    Ik heb geen buigmachine dus draai ik een lang stuk buis om een geschikt rond voorwerp, in dit geval een bougiedop.

    [​IMG][/IMG]

    Op bovenstaande foto 3 omwentelingen voor 2 ringen
    Je hebt op die manier dus wel 2 maal zolang moedermateriaal nodig als je eindprodukt.

    [​IMG][/IMG]

    Het eindresultaat is een "veer" met een diameter die ongeveer 10% groter is als je mal.

    [​IMG][/IMG]

    Deze in losse ringen zagen, nu heb je 2 keuzes:
    1) ben je begonnen met massieve 4 mm staf dan moet je de ring met zilver solderen.
    In dat geval blijft de ring heel als je er verder aan gaat solderen met het veel koudere soldeertin.
    2) omdat ik een buis gebruik kan ik met een klein pinnetje de ring vastzetten.
    Dit betekend dat ik alle 4 soldeerverbingingen met tin doe.
    In de praktijk maak ik de verbindingen 1 voor 1 waarbij ik de eerste verbindingen koud houd met een nat sponsje.
    Dan heb je weinig last dat de eerste soldering loskomt als je verwarmd voor de tweede soldering.

    [​IMG][/IMG]

    Hier het eindprodukt, de kleine 2 mm stangen zitten in ondiepe gaatjes die ik geboord heb in de ring en zijn gesoldeerd.
    De einden die in de rompdelen gaan zijn nog wel veel te lang, maar kort ik pas in als alles op zijn plaats zit.

    [​IMG][/IMG]

    Even passen (zonder raam)

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    propjes met natte watte doen ook wonderen inplaats van die mousse
    ik doe de watte er droog rond en druppel er dan koud water op
    en begin daarna te solderen
    het blijft goed koud en komt dus ook niet los en het voordeel je hebt beide handen vrij
    groetjes raf
     
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Bedankt Raf

    De watten techniek ga ik proberen op het volgende onderdeel, de beschermring voor de schroef.
    Hier een foto van deze ring ( en het roer) van de Engel website.

    [​IMG][/IMG]

    Ik vind zelf dat er wel iets meer details mogen komen.
    Heb een hele mooie afbeelding gevonden op een Amerikaanse website.

    [​IMG][/IMG]

    Hier zie je mooie details voor het roer, de scroef en de beschermring voor de schroef.
    Ook de kleur vind ik goed geslaagd.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik zag dat nadat ik de foto op maat voor het forum gemakt had er weinig details meer te zien zijn.
    Hier dus een detail van die foto van een amerikaans model.

    [​IMG][/IMG]

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo willem

    dit is wel een enkel roer en geen dubbel zoals dat van u
    voor de rest ziet het er best geslaagd uit

    groetjes raf
     
  12. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Klopt Raf

    Dit model is een statisch model wat niet kan varen of duiken (nu ja, mischien 1 keer enkele reis :D )
    De Nautilus van Engel is sterk aangepast om hem werkend te maken.
    Als ik ook naar de duikroeren kijk:
    Disney = zeer kleine en volledig ingebouwde duikroeren
    Foto van dit statische model, achterste duikroeren.

    [​IMG][/IMG]

    En de voorste duikroeren

    [​IMG][/IMG]

    Engel = ruim 2 maal zo grote en niet ingebouwde duikroeren.
    Zie hier een foto van een Nautilus die laatst te koop was op Ebay.

    [​IMG][/IMG]

    Op deze foto zijn de roeren van Engel duidelijk te zien, ik vind ze niet mooi en te groot.
    Ik wil mijn roeren ook inbouwen in de zijvinnen, maar wel iets groter maken als die van Disney.
    Omdat ik een Tmax syteem heb hoop ik dat ik de diepte kan controleren met kleine duikroeren, praktijk zal dit moeten bewijzen.

    Op de foto's zie je een ander probleem, de kleur.
    Het beroemde 11 foot schaalmodel wat in de film gebruikt is voor de onderwater opnames is gemaakt van ongeschilderd messing.
    Daarom denken veel mensen dat messing de juiste kleur is.
    De decorstukken op true scale waren echter een mengsel van grijs en roestbruin.
    De Nautilus die in Disneyland ligt is (van beton!) roestbruin en heeft een veel te lage waterlijn.
    De trapjes hebben ook 2 treden meer als het filmmodel.
    Ik denk dat ik mijn Nautilus ook grijs/bruin ga maken, de tanden wil ik grijs/zilvergrijs maken.
    De romp weatheren met roestbruin en de tanden zwarte schaduwen geven.
    Een vrije interpretatie op Disney, maar dat is het hele probleem met dit model, gebruik je als voorbeeld:
    1) de bouwtekeningen van Disney
    2) het messing 11 ft "hero" model
    3) de decorstukken (geen mangaten als toegang maar een statietrap met grote deur)
    4) het model van Disneyland.
    5) De tekeningen van Engel
    Alle versies hebben duidelijke verschillen in details en kleurenschema!

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo willem

    ik heb een met yahoo gezocht naar een nautilus
    wel je weet niet wat je tegen komt
    er zijn er wel een paar 100 en allemaal verschillend
    ik ben opzoek naar de duikboot van de tweede film met die onder water steden in die koepels
    maar niemand schijnt deze film ooit gezien te hebben
    de boten hadden achter een soort buizen werk zoals een alouette
    en de romp was plat zoals een krab meer wel met ongeveer de zelfde tanden als de julles verne duikboot
    ik blijf zoeken maar het wordt er niet makkelijker op
    en wat de kleur betreft ik heb er zelfs al gezien in het groen????

    groetjes raf
     
  14. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Raf

    De film waar jij het over hebt ken ik niet, maar ik zal mijn ogen open houden.
    Ik ga gewoon verder met de Nautilus.
    Onderromp pasplamuren op de bovenromp.
    Nu heb ik grote spijt dat ik de zijribben vastgelijmt heb voordat de de sluitingen voor de bovenromp gemaakt had.
    Ik moet nu dus zowel onder als boven de rijribben een kier dichtplamuren.
    Had ik de ribben later gelijmd dan had ik kunnen zorgen dat er alleen onder een kier (van 10 mm :eek:) was geweest.
    De bovenste kier dicht plamuren is veel werk.
    Eerst heb ik de op dit folie besproken "huishoudfolie" methode geprobeerd, maar ik kreeg de folie niet goed strak (door de klinknagels op de bovenromp).
    Vervolgens heb ik de bovenromp ingesmeerd met lossingswax en toen geplamuurd, dit werkte prima maar het koste toch 4 (!!!) uur om alle gemorste plamuur van de bovenromp te krabben, vooral de dunne laagjes waren moeilijk, weken in warm water in de badkuip hielp nauwelijks.
    Het plamuren is nu 90% klaar, rest ga ik doen samen met de duikroeren.
    Die duikroeren maak ik anders als op de tekeningen.
    Ik ga een 4 mm RVS as gebruiken die ik op 2 plaatsen in messing ga lageren, zowel in de romp als aan het uiteinde.
    Volgens mijn mening zullen de roeren veel sterker worden en onder belasting lichter te bedienen zijn, en ook niet onbelangrijk, er beter uitzien.

    Ondertussen ook de laatste details op de bovenromp aan het plaatsen.
    Goed sterk gelijmd, en in de rugvin zelfs een paar stukjes M3 draadeind gelijmd.

    [​IMG][/IMG]

    Zo weet ik zeker dat de rugvin goed vast zit (hij wordt niet demontabel, dit is puur voor extra strekte).
    Binnenkort is de bovenromp klaar (op spuiten na natuurlijk.)

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    los lak die kan je beter oplossen met een mengeling van azijn en warm water
    los lak bestaat uit alcohol en vinil (kan ook teflon zijn)
    als je de lak opbrengt dan dampt de alcohol uit en er blijft een heel klein laagkje vinil op de mal achter
    en polyester plakt niet op vinil en vinil lost op met azijn
    probleem opgelost

    voor de rest ben je goe bezig met deze boot
    en ik wil hem ook graag in het echie zien alleen de subsail is er voor mij dit jaar niet bij op de kalender daar onze club zelf een treffen heeft op die dag

    groetjes raf
     
  16. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Bedankt voor de tip Raf, zal wat azijn kopen en proberen.
    Ik had ook problemen met het schoonmaken van de mallen voor de klinknagels.
    Zo erg dat ik de orginele mallen redelijk gesloopt heb (maar ik heb al 8000 nageltjes.
    Nu waren die mallen ook niet overal even dik door slordige pluggen.
    Ik heb nu eerst 3 nieuwe pluggen gemaakt.
    Voor klinknagels met 1,8 mm kop, 2,3 mm kop en 2,8 mm kop.
    En nu dus nieuwe rubber mallen die ik wel heel wil houden.

    Intussen ook het bovendek afgemaakt:

    [​IMG][/IMG]

    Moet natuurlijk nog gespoten worden, maar is best goed gelukt al zeg ik het zelf.

    [​IMG][/IMG]

    De toren staat er dus ook op, alleen de lampen en ramen moet ik nog plaatsen, maar dat doe ik ook na het spuiten.

    [​IMG][/IMG]

    De vloedgaten heb ik wat "dikker" gemaakt met epoxy plamuur, nu is het niet alsof je in een diep gat kijkt maar meer alsof je de drukhuid kan zien, benieuwd hoe dit er na het spuiten uitziet.

    [​IMG][/IMG]

    Nu ik de foto zo in closeup zie is het beter zichbaar als met het blote oog, en zie ik dat ik nog een beetje moet vijlen/schuren worden.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo willem
    ja mooie vloedgaten maken is niet makkelijk
    een andere oplossing inplaats van dikker maken is een U vormig stukje abs aan de binnen kant lijmen
    zo blijft het vloedgat nog wel open maar kan je de binnen kant zwart verven
    net of je zit zoals je zegt op de drukhuid

    maar weer mooi werk
    hoe krijg je nu die syliconen mallen stuk
    die giethars pakt toch niet op de syliconen ?????
    groetjes raf
     
  18. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Raf

    Mijn gietmallen maak ik niet van Siliconen rubber maar van PU rubber.
    Dit had ik nog bijna 2 kg op voorraad.
    30 Shore, iets harder als siliconen rubber maar verder goed bruikbaar.
    Siliconen rubber is erg duur (4 maal zo duur als PU rubber, 20 euro voor 500 gram), maar mischien moet ik het ook eens proberen.
    Ik heb intussen ook gebeld met Technirub in Zeewolde.
    Een plaat mosrubber kost daar ongeveer 25 euro, dus een derde van bij de Boer techniek.
    Ze hebben 5 mm en 7 mm op voorraad.
    Ik denk dat ik 7 mm neem, kan ik goed samenpersen.
    Morgen moet ik toch wat ophalen bij Airbrush Almere, combineer ik dan met het ophalen van het rubber.
    De boot moet varen met Subsail!!!

    Groeten Willem
     
  19. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Goed nieuws

    Ik ben gisteren bij airbrush Almere geweest voor verf voor de sub geweest, goed advies gekregen, alleen ze hebben geen goede blanke matte lak als eindbescherming.
    Het plan is nu:
    De boot eerst spuiten met de Badger airbrush en acrijl verf.
    De boot later aflakken met 2K blanke bootlak, omdat dit snel een airbrush vernielt gebruik ik hiervoor een goedkope airbrush met externe menging, deze kosten maar 15 euro en zijn ook makkelijk schoon te maken.
    Goed advies gekregen maar die verf is wel duur!

    Totaal plan is dus:

    1) Spuiten in primer (wit met een druppel zwart maakt het zeer lichtgrijs)

    2) Hierna egaal spuiten in een lichtgrijze kleur.
    Zal de verf zelf mengen op een digitale weegschaal (0,1 gram resolutie) op die maniier kan ik later altijd precies dezelfde verf bijmaken.
    Deze gemengde verf is jaren lang houdbaar, zolang je maar geen verdunner toevoegt, na de verdunner is de houdbaarheid maar enkele weken.

    3) Hierna een dunne laag bruin spuiten over het grijs.
    Naald van de airbrush korte slag geven en niet overal even dun spuiten voor een wisselende kleur.

    4) looproosters dikker bruin spuiten (houtkleur imiteren)

    5) Hierna roest aanbrengen, ik heb een setje gekocht waarmee je op een chemische manier echte roest kan maken (ik denk dat het een ijzerhoudende verf is met daarover een soort zuur).

    6) Hierna dus aflakken met een matte blanke lak.
    Ik heb nog 2K PU lak liggen wat voor bootdekken gemaakt is.
    Ik heb het gebruikt om de balkons van mijn huis, die ik gerepareerd heb van betonrot, kleurloos af te lakken.
    Ik kan met zekerheid zeggen dat je zonder problemen over deze lak kan lopen en met de hode drukreiniger kan afspuiten (al zal ik dat met de Nautilus niet doen).
    Nadeel is dat als je je airbrush niet direct goed schoonmaakt zelfs thinner of de ultrasoon reiniger hem niet meer schoonkrijgt.
    Deze verf is zeer chemisch bestendig.

    Vervolgens naar Technirub in Zeewolde geweest.
    Zeer goed geholpen, hebben ook kleine asafdichtingen en kunnen zelfs regelen met RVS veer dus 100% waterbestendig.
    Veel keuze ook in mosrubber, in iedere gewenste afmeting (mits zelf afgehaald).
    Omdat het toch een eind rijden is 7 mm rubber meegenomen voor 4 deksels, 0,5 m2 en de rekening was 12,50 euro.
    (bij de Boer was het 80 euro minimaal!)
    Goede service voor lage kosten!

    Groeten Willem
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo willem


    om je wat te plagen hier een filmpje dat mark met zijn rov verleden jaar heeft opgenomen in keulen
    geniet en huiver hahaha

    de qualiteit is niet zo best daar hij toen nog niet kon zien wat hij aan het filmen was
    dit is nu verbeterd met de nieuwe rov nu kan hij zien wat er voor de kamera komt

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina