Bouw nieuwe DLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Peral, 7 nov 2016.

  1. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Helaas zijn de stukjes dan nog niet goed verbonden tenzij je overlap houd. Wat je ook kunt doen is een langer stukje pakken en dat vanaf de wortel tot 3/4 er tussen plakken dan heb je
    iig een geheel en blijft het laatste stuk van de vleugel goed aan elkaar zitten.

    Het deel wat je hebt los gesneden kun je op de stukken die je over hebt van het snijden weer aan elkaar plakken zo zitten ze zeker weer goed.
     
  2. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Verdorie, wat jammer nou.... Je was zo goed begonnen. Nu ga je aan je nieuwe vleugel al repareren, wat zwaarder wordt en de verlijming zal niet optimaal uitgevoerd kunnen worden omdat je de lijmvlakken niet meer goed kan schuren.
    Met alle respect, ik zou opnieuw beginnen nu het nog kan, ( relatief weinig werk).
     
  3. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ik las laatst ergens een draadje waarin de topicstarter zich afvroeg of het wel gevolgd werd.
    Het antwoord van iemand was dat ie dan eens iets moest posten wat een minder goed idee is, dan springt iedereen er op....:D

    Ik heb er nog een nachtje over geslapen. Maar er is nog niets verlijmd, de stukjes zitten los.
    Komend weekend snij ik de tussenliggende stukjes schuim ook door en maak ik er een doorlopende webbing van.
    Er is dus nog helemaal niets definitief 'mis 'gegaan.
    Mooi toch zo'n forum...:thumbsup:
     
    bobt, Btje, specialpainter.nl en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Lekker bezig!!!!!
     
  5. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Pffffff..... Pak van m'n hart !!:)
     
  6. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Hahaha, mooie test om te kijken of de adviesgevers capabel zijn;) toch heel cool om te lezen dat de adviezen echt goed zijn en men meeleeft. mooie hobby hebben we, alleen dat bouwen he...;)
     
  7. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Haha, maar bouwen is mijn hobby!
    Maar ik wil nu ook wel een echt leren gooien en vliegen met een DLG....
    Maar wat je zegt, hoe gaaf dat er zo wordt meegedacht!!
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2017
    RJA en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  8. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Te grazen genomen door de griep heeft het werk even stil gelegen.
    Maar inmiddels vol goede moed weer begonnen.
    Zoals gezegd heb ik de stukjes webbing er weer uit getrokken, de kern verder doorgesneden en er een nieuwe webbing over de gehele lengte in gedaan.
    De 3x0,8 strips zijn met -0,3 bar verlijmd. Hierdoor zijn ze wel wat dieper in het zijn schuim gedrukt.
    Dit heb ik met microballoons opgevuld en later geschuurd.
    De webbing voor de ailerons zitten er ook in.

    Ook is de neuslijst aangebracht.
    61 grams carbon/kevlar wat ik nog had liggen en 50 grams glas om straks een gladde LE te kunnen schuren.
    Hier had ik wat gewicht kunnen besparen door geen 19 maar 12mm breed transfertape te gebruiken. Maar dan ook hoogstens 1,5 gram per vleugel deel.

    In de rechter vleugeltip zit een hardpoint va microballoons op de plek waar de peg straks komt.
    De kernen zijn klaar om de zak in te gaan!

    Vraagje:
    Hoeveel versterking moet ik aanbrengen rond de peg?
    Ik ben nu van plan om 1 laag 61 grams carbon/kevlar boven en onder aan te brengen.
    Een druppelvormig stukje zodat de peg in goede verbinding komt met de carbonstrips.
    Maar is dat voldoende bij een 39 grams carboline huid?

    vleugel 2.JPG
     
    Berrie vindt dit leuk.
  9. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Ik breng 1 stukje kevlar en 2 laagjes carbon aan per kant naast de normale huid. Ik knip cirkeltjes van 3-4cm diameter. Liever wat meer materiaal richting wortel dan in de tip.

    Dat is misschien wat overkill maar sinds ik dat doe heb ik geen gebroken tippen meer (kan ook zijn dat ik fatsoenlijk heb leren gooien ;-)).
     
    Peral, BastiaanD en dwarswind vinden dit leuk.
  10. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    En niet vergeten het schuim ter plekken weg te prutsen en te vervangen doo epoxy met micro balloons of cabon-snippers.
    Zo'n 'hard point' geeft mij altijd meer vertrouwen....
     
    Peral vindt dit leuk.
  11. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    De linker vleugel zit in de zak!!
    Op de tip zitten 2 lagen 66grams carbon kevlar en een extra rondje carboline aan beide zijden. Dat moet toch voldoende zijn om de krachten op te vangen.
    Bij de wortel heb ik nog een 5cm brede strook 50 grams glas onder het carboline gelegd.

    Ik heb het mezelf een beetje moeilijk gemaakt met de kleuren. Die wilde ik van oranje naar geel laten overlopen maar het is toch niet zo makkelijk om dat zo even met de spuitbus te doen
    De eerste keer zag het er niet uit en heb ik alles over gedaan. Het huidige weer helpt ook niet mee want buiten spuiten zat er niet in.
    Om niet m'n hele hok in de oranje en gele dampen te zetten heb ik een tent van afdekplastic op mn tafel gefreubeld en daar in gespoten.
    Maar vanochtend lag alles klaar!
    IMG_2368.JPG IMG_2369.JPG
    Ik blijf het moeilijk vinden om zo weinig mogelijk epoxy te gebruiken. Ik ben altijd bang dat het te weinig is.
    Bij het narollen met toiletpapier kwam er echter nauwelijks wat vanaf maar ik heb de epoxy beker, roller etc gewogen nadat ik klaar was en er is zo'n 18 gram epoxy weg.
    Als dat allemaal in mn vleugel zit is het wel veel. Overigens kom ik dan op 56 gram uit, wat nog best acceptabel is.
    We gaan het zien morgenochtend....
     
  12. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ja!!:yes:
    Paar kleine oneffenheden in de verf maar verder heel tevreden.

    Gewicht is 53,9 gram. Dit had nog een paar gram lichter gekund maar het valt me zeker niet tegen!
    Vraag:
    Met de ervaring van deze vleugel zou ik de rechtervleugel iets lichter kunnen maken. Dat wordt ie sowieso wel omdat de versterkingen van de werptip daar niet nodig zijn.
    Maar wat is wijsheid? Zo licht mogelijk, met een gewichtsverschil van 4-5 gram tussen de linker en de rechter vleugel, of de rechter vleugel toch zo veel mogelijk op dezelfde manier doen en een vergelijkbaar gewicht nastreven?

    vleugel 3.JPG vleugel 4.JPG vleugel 5.JPG
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2017
    spedter en Berrie vinden dit leuk.
  13. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Mooi Gelukt hoor!!!!!!
    Ik heb de laatste paar keer steeds dat wat stukjes verf aan de mylar blijven!

    Ik zou me niet heel druk maken over 3 gram!
    Liever een mooi vleugeltje en dat ze even zwaar zijn dan 3 gram besparen met de kans op niet iets te droog weefsel!
     
    Peral vindt dit leuk.
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gaaf hoor! Vast ook veel torsiestijver dan een 54grams glashuidje met 1k disser.
     
  15. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ja! Echt een loeistijve vleugel.
    Niels zei het al in post 3, 'als je eenmaal met dit spul gewerkt heb wil je niet anders meer'
    En ik kan het alleen maar beamen!
    Het laat zich super makkelijk verwerken door de binder die er in zit.
    M'n vorige vleugel (voor een F5J-400) heb ik met 36 grams kevlar gedaan. Met de drager van bakbapier etc., je kent het wel...;-)
    Wat een gedoe in vergelijking tot dit materiaal!!
    En het wordt veel lichter omdat kevlar veel meer epoxy opneemt.

    Morgen de rechterhelft in de zak...
     
    Berrie vindt dit leuk.
  16. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Is bij mij ook gebeurd bij de gele verf.
    Maar ik denk dat ik die onvoldoende heb laten uitharden voor ik de witte grondverf er over deed.
    De oranje verf liet op plekjes al spontaan los van de mylar voordat ik met lamineren begon.

    De mylars staan al weer in de verf. Ik heb nu eerst een transparante lak gebruikt. Hierdoor lijkt het probleem met de oranje verf opgelost.
    De gele verf laat ik 24 uur drogen voor ik vanavond de witte verf gebruik. Hopelijk gaat het nu beter, maar dat zal ik pas woensdag avond weten...
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  17. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    50,5 gram en hij moet nog verder afgewerkt worden. Deze gaat dus net onder de 50 gram komen. En ik heb niet eens heel zuinig gedaan met de epoxy. Oppervlak ziet er ook goed verzadigd uit.
    Ongeloofelijk spul dat carboline!!!
    Verf is nu ook goed gegaan
    IMG_2378.JPG
     
    spedter, Loet Wakkerman, dwarswind en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    carboline of carboweave?
     
  19. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ik heb carboline 39 grams gebruikt.
    Is er een wezenlijk verschil met carboweave (40gr)?
     
  20. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    ziet er mooi uit , ik dacht dat het carboweave was omdat deze over het algemeen strakker is (rechte vezels) mss is dit verbeterd met de meer recente carboline .
     

Deel Deze Pagina