Vandaag het zadeltje voor het stabilo passend gemaakt. Plastic glad gespannen over de onderkant van het stabilo, nylon boutjes er doorheen geprikt en ingesmeerd met vaseline. Hierna epoxy met een beetje microballoons op het zadeltje gesmeerd en het stabilo vast geschroefd. Een paar keer gecontroleerd of de boutjes niet vast kwamen te zitten door ze even een kwartslag heen en weer te draaien. Verder hardpoint in de vleugels gemaakt, in de juiste hoek geschuurd en verlijmd. Hiervoor had ik nog een mooie helling van mijn vorige project. De volgende stap is een zadeltje op de hoofdvleugel maken zodat deze past op het zadel van de Tweagle romp. Dat vraagt nog wel wat denk werk. Ik denk dat ik eerst met blokjes zorg voor de juiste instelhoek. Hierna moeten er 2 carbonpennen van 5 en 3 mm in de vleugel gelijmd worden die in het zadeltje van de romp passen. Als deze precies op maat gemaakt zijn kan ik de vleugel op de romp schroeven waarna ik de ruimte tussen de onderkant van de vleugel en de bovenkant zadel opvul met microballoons. Als deze daarna in vorm geschuurd is leg ik er nog een carbon matje overheen. Dit is hoe ik het nu denk te gaan doen..... Wat is eigenlijk de instelhoek die ik moet aanhouden bij een Zone V2 vleugel?
https://www.rcgroups.com/forums/sho...459a1dde6b570051475634&p=19252036&postcount=5 Ik heb er iets over kunnen vinden. Gerald Taylor heeft het over 2,3 graden, maar dat lijkt me toch erg veel voor een DLG....
Altijd lastig , de instelhoek. Zelf experimenteer ik altijd daarmee, ook met modellen die niet zelfgebouwd zijn. ik kan je alleen als tip geven om het zo te maken dat je het achteraf kan afstellen. Liefst op de vleugel, maar de instelhoek van het stabilo kan je natuurlijk ook nog doen. Zone v2 profiel vergt bij mijn weten een wat vlottere vliegstijl, daarom zou ik beginnen met een kleine instelhoek van 0,7 tot 1 graad. Succes met je bouw, knap werk
Dank Merlijn! Gevoelsmatig zat ik zelf ook al in die richting te denken maar deze bevestiging had ik nodig. 1 graad gaat het worden. De instelhoek van zowel het stabilo als de vleugel zijn later nog wel iets aan te passen.
Gerald spreekt hier over de hoek tussen vleugel en romp. Over het instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo spreekt hij hier niet. Je zal ergens rond de 0.6-0.8° instelhoekverschil uitkomen. Dat is wat ik mij herinner van mijn Zone V2. (maar die heb ik al een paar jaar nauwelijks aangeraakt..)
Ah, dat verduidelijkt het! Overigens zou ik niet aan Gerald durven te twijfelen.... Ik heb nu 1 graad aangehouden dus daarmee zit ik aardig in de richting. Tenminste voor zover dat precies meetbaar is want ik heb niet de illusie dat ik de instelhoek op 1/10e graad nauwkeurig kan inbouwen. De Tweagle heeft carbon pennen in de vleugel waarmee die op de romp gefixeerd wordt. De boutjes houden het vervolgens op z'n plek. Toen ik eenmaal bedacht had hoe ik die onder alle hoeken precies in de vleugel moest lijmen waren juist die pennen heel gemakkelijk. De bovenkant van het zadel lijkt precies in lijn te zijn met de staartboom dus daarop heb ik gemeten. Vervolgens 2 houten blokjes op maat geschuurd die de vleugel een hoek van 1 graad ten opzichte van het zadel geven: Toen de 2 pennen van 3 en 5 mm diameter op ruime lengte afgezaagd. Zodanig dat ze op de bodem van de romp rusten en door de vleugel bovenkant heen steken. De gaten in de vleugel zijn net iets te ruim zodat de vleugel nog alle kanten op kon bewegen. Hierna heb ik de alles precies uitgemeten op mijn werkbank. Ik ben er wel een uur mee bezig geweest maar toen kon ik ook geen afwijking meer ontdekken. Vervolgens de pennen, met aerosil ingedikte 24 uurs epoxy in de vleugel gestoken en in de romp laten zakken. Goed oppassen dat de romp niet mee verlijmd werd. De eerste keer ging dat natuurlijk mis dus alles opnieuw gedaan. Zojuist bleek dat alles goed gegaan was. De vleugel pennen kwamen moeiteloos los uit de gaatjes. Nu deze cruciale stap goed is gegaan vind ik dat systeem met die pennen eigenlijk heel mooi. De vleugel zit compleet spelingsvrij op de romp, zonder dat er een boutje is aangedraaid. De houtblokjes haal ik er weer vanaf en omdat de pennen op de bodem staan houdt de vleugel z'n juiste hoek. De volgende stap is dan om een mooi zadeltje van microballoons op de vleugel te klodderen en feitelijk zit ik dan op ARF niveau Later is evt de instelhoek nog wel iets aan te passen door op dezelfde manier een dun laagje epoxy toe te voegen. Op dezelfde manier kan ik het zadel van het stabilo nog iets aanpassen.
Het zadeltje op de vleugel is gemaakt. Eerst de verbinding van vleugelhelften is verstevigd met 2 laagjes 2,5 cm breed.carboline Als eerste heb ik de gaten in de romp wat ingevet met vaseline. Over de romp heb ik vervolgens plastic gespannen en hier doorheen de vleugelpennen geprikt. Ik heb er op vertrouwd dat de tot pasta ingedikte epoxy/microballoons niet tussen het plastic door zou kruipen. En als dit al zou gebeuren zal het niet hechten door de vaseline. Vervolgens een uurtje vijlen en schuren. Als laatste heb ik de zijkanten met lamineerhars ingekwast om ze een glimmend en harder oppervlak gegeven. Ik was van plan de zijkanten met een reepje carboline te bekleden, maar dat ik zo dun dat ik daar vanaf heb gezien. Straks zal ik ik het gewoon zwart verven, of nog makkelijker, zwart kleuren met een markeerstift. Al allerlaatste moet ik nog een werpstift maken. Ik vind zo'n gekromde wel mooi en ik denk ook dat het comfortabeler is voor je vingers. Ik heb een malletje gemaakt om die vorm te krijgen: Op dit malletje heb ik 20 lagen unidirectionaal carbon, wat ik nog had liggen, gelamineerd. Dit geeft een dikte van ongeveer 2 mm en dat moet genoeg zijn denk ik. Dit ligt nu onder maximaal vacuum te harden. Om daar straks een net werpstiftje van te vijlen wordt nog wel een dingetje... Servo's zijn binnen!! 4 gloednieuwe KST X08's kunnen overnemen van een clubgenoot die ze toch niet ging gebruiken in zijn nieuwe DLG. Verder heb ik net 3 1200mAh ronde single cel lipo's van hobby king ontvangen. Alleen op de ontvanger is het nog wachten maar volgende week kan ik de RC componenten gaan inbouwen.
Lees ajb het volgende draadje en vooral Posting nummer 22. Men is niet te spreken over de ronde lipo''s http://www.rc-network.de/forum/show...este-Akku-für-DLG-s-oder-eure-Favoriten/page2
Mmmmm Ik heb deze besteld omdat er verschillende clubleden mee vliegen... Waar vlieg jij mee Loet? En anderen?
Ik vlieg al jaren met ronde lipo's en heb er nog nooit een probleem mee gehad. Zowel de 1200 als de 650. Ik vlieg er ook een hele wedstrijd mee zonder tussendoor te laden. P.S. ik laad altijd met 1C
Afgelopen week bezig geweest de servo's in de vleugel te bouwen. Ik had nooit eerder een topdrive aansturing gemaakt en zeker niet met zulke minimale hevel-afstanden. Best een lastige klus zeg!! Ik heb wel 6x nieuwe stuurstangetjes gebogen. In de vleugel en tegen de servo zitten stukjes 0,5 mm triplex gelijmd. De servo's hadden nog ongeveer 1,5 mm speling en daarmee kon ik de laatste afstelling doen. Met stukjes balsa is het klemgezet en tenslotte een rups 5 minuten epoxy aan beide kanten. Dit is, als het ooit nodig is, makkelijk weg te dremelen en dan komt de servo weer los. De werppen heb ik 3x gemaakt. Met 10, 20 en uiteindelijk 30 lagen unidirectioneel carbon. De derde was 3 mm dik en eindelijk sterk genoeg. Ook de vorm van het malletje heb ik iets veranderd. Er moet nog wel wat geschuurd worden. Ik hoop m dit weekend nog in te bouwen en dan is de vleugel klaar!
proefondervindelijk vastgesteld: Metalen servo haal je er heel makkelijk weer uit door ze te verwarmen met de soldeerbout. De lijm laat los van de servo voor de huid van de vleugel warm wordt. En de nieuwe past precies op de voorgevormde plek van de oude...
Idd... Geen dunne lamineer epoxy maar de 5min 2componenten lijm Eventueel een versteviging met dunne triplex eronder. Het was een 2dehands waar ik het bij moest doen met een holle vleugel, daar is de huid iets 'meer' dan bij een volle kern waar je het schuim weghaalt...
ik heb ontdekt dat met een soldeerbout met scherpe punt je de epoxy kan verpulveren , als het goed heet is en je duwt met de punt schuin over een rups (5min) epoxy dan kan je zo een groef trekken , het verbrande materiaal ligt er in poedervorm naast dan , wel goed ventileren!
Maiden!!! En het ging goed! Vlieggewicht ligt nu op 247 gram en daar ben ik heel tevreden mee! Er zit nu zo'n 13 gram lood in de neus en ik hoop dat daar nog wel wat af kan. Inbouw van de RC. Na de geslaagde eerste speerworpen op een speelveldje in de buurt. Later op de dag ben ik naar het modelvliegveld gegaan om m flink omhoog te slingeren. Het verschil in werphoogte met mijn vorige kist werd gelijk duidelijk!! Zeker 10 meter hoger. En daar gaat zeker nog wat bij komen. Bedankt iedereen die in de afgelopen maanden heeft meegedacht, meegeleefd en tips heeft gegeven voor de bouw van deze dlg! Het heeft zeker bijgedragen aan het succes van dit project. Patrick