Bouw nieuwe DLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Peral, 7 nov 2016.

  1. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Patrick, gefeliciteerd met het welslagen van dit project!

    Ik heb het toestel van dichtbij mogen zien en was erbij toen je de eerste vluchtjes maakte. En ik ben nog steeds hevig onder de indruk van de bouwkwaliteit en hoe mooi hij vliegt.

    Het wordt een mooie zwiepzomer!

    Roger
     
    spedter en Peral vinden dit leuk.
  2. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    En dan......volgt er een klein lesje nederigheid....!

    Na de succesvolle eerste vluchten op zondagochtend ging ik later nog even terug. Even snel want ik had 45 minuten over voordat we met de familie gingen eten.
    Het ging allemaal zo voortvarend vanochtend dus hup, lekker werpen. Onder het vliegen een beetje kletsen met belangstellende clubgenoten. Zo dus.
    Het was toch wat turbulent en vlagerig, maar veel belangrijker dan dat allemaal, ik dacht dat ik de kist al kende. Tuuluk joh, na een uurtje maiden-vliegen.
    Not !!!
    Bij het aanvliegen over de pits een vlaagje, overtrek, plotse draai 90 graden naar rechts en met de linkervleugel tegen een stoel geklapt. Sukkel !!
    Maar de reparatie was succesvol en dat wil ik toch even laten zien.
    deuk.JPG
    Deuk in de linker vleugel. Ik denk dat het kevlar in de neuslijst hier de schade toch beperkt heeft.

    reparatie 1.JPG
    Eerst het beschadigde gebied met plakband ruim afgeplakt om de rest van de vleugel tegen de epoxy te beschermen.
    Vervolgens met een injectiespuit en naald onder de huid het hele gebied zoveel mogelijk vol gespoten met lamineerepoxy. Het kwam door de scheurtjes naar buiten geperst dus toen wist ik dat overal waar eerst ruimte was nu epoxy zat.
    Tussen 2 velletjes 'tafel plastic' (ik weet niet hoe het spul heet. Het wordt op rollen verkocht bij woonwinkels. Bij voorbeeld om over een tafel te leggen. Lijkt een beetje op tentruitenplastic, maar dan dunner) in z'n contramallen gelegd en flink aangedrukt zodat er niets boven het oorspronkelijke vleugeloppervlag zou uitsteken.
    Dat plastic is heel mooi spul hiervoor omdat het totaal niet aan epoxy hecht. Voor de volgende stap, 24 uur later, bleek het nog mooier te werken:
    reparatie 2.JPG
    reparatie 3.JPG
    Het plastic zit aan de vleugel vastgeplakt met tape. Gewicht er op om er voor te zorgen dat het tape op z'n plek blijft, de vleugel niet verschuift, en om epoxy dat eventueel omhoog wil kruipen tegen te houden.
    Weer om het gebied ruim plakband geplakt. Gewone cellotape omdat het heel dun is. En een beetje epoxy op het oppervlak gesmeerd.
    Daarna het plastic met plakband zo strak mogelijk naar beneden getaped. Echt zo hard als mogelijk was. Het plastic volgt de ronding van de neuslijst en de kuiltjes eronder vullen zich met epoxy.
    Na het uitharden is de neuslijst al vrijwel perfect in vorm.
    Weer 24 uur later hetzelfde voor de onderkant.
    Perfectionist als ik ben heb ik nog de plakbandrandjes weggeschuurd en het oppervlak licht geschuurd en met korrel 2000 gepolijst. Maar dat is mijn afwijking...
    gerepareede vleugel.JPG
    Totale gewichtstoename: 0,5 gram.

    Gelijk maar even gapseals gemaakt van 12mm plakband waarvan ik de helft van de plaklaag verwijderd heb met wasbenzine.
    Beschrijving hiervan door Dirk Schipper heb ik ergens hier op het forum gevonden.
    Gewoon 6mm op een aluminiumstrip oid plakken en de andere 6mm flink met een doek en wasbenzine bewerken. Het wordt een beetje een smerige lijmbende maar met wat geduld krijg je het er mooi vanaf.
    gapseal.JPG

    Na dus even flink op de vingers getikt te zijn door deze dame ben ik weer klaar voor het komende vliegseizoen.;)
    Groet! Patrick
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2017
    Erik Janssen, Berrie, bgo en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina