Bouw onderzoeksschip Le Suroit (1:50)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door muimota, 3 sep 2013.

  1. muimota

    muimota

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    62
    Beste Mede-modelbouwers,

    Ik ben een aantal maanden geleden begonnen aan de bouw van een nieuw schip, te weten een onderzoeksschip genaamd 'Le Suroit' van de Franse firma Ifremer. Dit schip is betrokken geweest bij de zoektocht naar de Titanic.

    De bouw gaat geheel gedaan worden van hout.

    Onderstaand alvast wat foto's:

    aanvang spantenbouw

    [​IMG]

    Schroefassen uitgelijnd (nu kan ik overal nog lekker bij).
    [​IMG]

    Beplanken van de romp
    [​IMG]

    Eind augustus heb ik op de Hobbybeurs in Bleiswijk gestaan met onze vaarclub, en daar trok deze boot aardig wat interesse. Vandaar dit bouwverslag.

    Even nog wat gegevens:

    Dit schip wordt 112 cm lang en 22 cm breed. Ik ga haar uitrusten met twee schroefassen (Raboesch) met messing schroeven diameter 45mm. De aandrijving zal bestaan uit twee Robbe 755/40 motoren welke individueel aangestuurd zullen worden. Tevens komt er een boegschroef in.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ziet er netjes uit, ik volg!
     
  3. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Mooi schip, volgens mij heb ik daar nog een plastic bouwdoos van liggen. (maatje kleiner)


    edit: ff gespiekt, heller, 1:200
     
  4. muimota

    muimota

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    62
    Aangezien ik natuurlijk al een aantal maanden met dit schip bezig ben, heb ik onderstaande onderdelen ook al allemaal gemaakt.

    Lieren zijkant dekhuis
    [​IMG]


    Kraan rubberboot
    [​IMG]


    Kraan achterdek
    [​IMG]


    Lier achterdek
    [​IMG]


    A-frame stuurboord
    [​IMG]


    A- frame achterdek
    [​IMG]


    En zo ziet het er uit als alles erop staat
    [​IMG]

    [​IMG]



    Nu de romp verder dicht maken en plamuren, schuren, etc ........

    Gr Nils
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nils, ik weet niet of je op de hoogte bent van de volgende vuistregel:
    Diameter schroef mag niet groter zijn dan diameter motor. (Onvertraagde borstelmotor)

    De 755/40 heeft incl statorring een diameter van 47mm.
    Jij wil Raboesch-schroeven gebruiken met een diameter van 45mm.
    Houdt er rekening mee dat de motoren het dan aardig voor hun kiezen krijgen.
    Ik zou met 40mm beginnen en dan statisch (boot in het water, vastgemaakt aan de kant met een touw) eens het opgenomen amperage meten. Tevens de motortemperatuur.
    Die gegevens noteren en dan met de 45mm schroeven hetzelfde doen.
    Tevens vaartesten met beide typen schroeven, waarin je de snelheid meet.

    Waarschijnlijk maken de twee typen schroeven qua snelheid weinig uit, maar het verbruik (en dus vaartijd) des te meer.

    Voor de rest: Mooi model, mooi gebouwd!
     
  6. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    casco

    Hoi Nils,

    Dat ziet er mooi uit!

    Ga dit volgen!

    HJ
     
  7. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    @Roel, de happy hunter heeft standaard 60mm schroeven op die motoren, direct drive.

    Voorbeeldje, de HH van etapje, ook met robbe 755/40's Happy Hunter 14-7-2012 - YouTube
     
  8. muimota

    muimota

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    62
    Weer een stukje verder, de romp is nu helemaal dicht en in de plamuur gezet en natuurlijk geschuurd (de achtertuin was gelijk helemaal wit .....). Het blijft een intensief karwei, maar om de romp mooi glad te krijgen wel nodig! Ik heb dit met mijn andere boten ook zo gedaan en de resultaten waren zeer goed. Ik heb de binnenzijde van de boot reeds behandeld met epoxy, op de buitenzijde komt nu een glasmat met diverse lagen epoxy totdat die mooi glad en waterdicht is.

    Hieronder een aantal foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Hekrol op achtersteven.
    [​IMG]


    Roel, bedankt voor de uitleg. Ik moet inderdaad nog kijken of dit de goede schoeven zijn voor deze combinatie of dat ik kleinere schroeven erop ga zetten. Ik heb echter op mijn Fairmount de combinatie van deze motoren en 60mm schroeven. Volgens mij dus dezelfde opstelling zoals Niels in zijn HH. Zodra de boot vaarklaar is zal ik wat testen uit gaan voeren.

    Morgen lekker een dag varen, we staan met onze vaarclub op het evenement Maritiem Nieuwegein.

    Groet,
    Nils
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Laatst bewerkt: 6 sep 2013
  10. muimota

    muimota

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    62
    Da's in ieder geval een begin ..........
     
  11. 279

    279

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    35
    Locatie:
    zeist


    gisteravond nog geweest. Nieuw hoorn heen gevaren en even met model gevaren. helaas geen foto
     
  12. muimota

    muimota

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    62
    Niels, inderdaad goed gezien. Origineel is dit schip uitgerust met een enkele schroefas en een hekschroef geintegreerd in het roer (had ik trouwens nog nooit eerder gezien). Mijn 'dichterlijke' vrijheid is inderdaad geweest om het schip met twee assen uit te rusten. Door deze dan individueel aan te sturen verhoog ik de wendbaarheid van het schip.

    Groet,
    Nils
     
  13. muimota

    muimota

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    62
    Al lange tijd stil rond de bouw, aangezien ik nu even druk bezig ben met een verbouwing in mijn huis. Het einde daarvan is gelukkig in zicht! Gisteren een aankoop gedaan voor het onderzoeksschip, namelijk een mini onderzeeër (radiografisch). Binnenkort weer verdere bouw verslagen.

    Groet,
    Nils

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Heel erg belangrijk, Don't leave home without your sub!

    Haha.

    Ben benieuwd naar je volgende update
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Past er mooi bij, zo'n klein subje. En het schip krijgt ook mooi vorm.
     
  16. muimota

    muimota

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    62
    Langszaam maar zeker komt er weer een beetje voortgang in de bouw. Na de aankoop van de mini onderzeeër vond ik het een uitdaging om deze ook radiografisch te water te kunnen laten. Het A frame achterop heb ik voorzien van een mini motor om de sub op te tillen. Het A Frame wordt door een andere vertragingsmotor heen en weer bewogen. De messing buis is voorzien van een veer om het frame naar achteren te duwen. Het is ongeveer dezelfde constructie als op de Paula III.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Alle moet nu nog bijwerkt en geschilderd worden zodat het er ook mooi uitziet! In de testopstelling werkt het in ieder geval!

    Ook met het achterdek bezig geweest, deze moet ik eerst verven voordat ik het bovendek erop kan plaatsen. Voor het mooie waarschijnlijk nog een laag verf erop zodat het goed dekt, dan de deuren, verlichting e.d.. eronder maken. Zodra ik daar meer foto's van heb zal ik die posten .....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groet Nils

    PS: WIE WEET WAAR IK KOPIE TEKENINGEN VAN DE SMIT LLOYD 109 VAN MODELWORK HOLLAND KAN VINDEN?? EEN VRIEND VAN MIJ HEEFT DE BOUWDOOS BEMACHTIGD ECHTER DE TEKENINGEN ZIJN NIET COMPLEET!
    HOOR GRAAG VAN IEMAND DIE KAN HELPEN :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. muimota

    muimota

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    62
    Dit weekend weer lekker aan het knutselen geweest. De kleur van het achterdek beviel me toch niet, dus op zoek gegaan naar een alternatieve kleur en de foto's van het originele schip op internet gezocht. Hierbij kwam ik dus uit op deze grijstint. Tevens alle deuren en verlichting aangebracht op het werkdek, hier kan ik straks niet meer bij als het bovendek erop gelijmd is (wat trouwens al gebeurd is gisteravond, hier heb ik alleen nog geen foto's van).

    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]

    Groet,
    Nils
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Ziet er mooi uit, leuk dat duikbootje!
     
  19. muimota

    muimota

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    62
    Afgelopen dagen bezig geweest met het waterdicht maken van de romp, dinsdag de romp voor de eerste keer in de epoxy gezet. Gisteravond de mat erop gezet. Nu een aantal keer schuren en een extra lagen epoxy erop zetten zodat er uiteindelijk een gladde en waterdichte romp ontstaat!

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,
    Nils
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    mooie romp

    hoe ga je het A frame bedienen?
     

Deel Deze Pagina