Bouw/Ontwerp AM-3D shock.

nando

Forum veteraan
Eerst de Setup:

TURNIGY 2204-14T 19g
TURNIGY Plush 6A
GWS EP Propeller RD-8060!
HXT500 5g
2s1p ZIPPY 400mAh 20C single cell

Het doel is een shock te bouwen die goed mijn AM programma doorkomt, daar zitten veel snaps in, snelle 1/4 en 1/2 rollen, rollende loops, maar ook een vlakke8 met 2 rollen tegengesteld geïntegreerd. Dus grote rolroeren is een must, maar een hoge romp ook.
De Yak 54 met balans tabs aan de tippen zou al voldoen maar ik heb zin om wat meer te veranderen dus doe ik dat ook;)
Maar ik neem de Yak 54 wel als basis, vooral omdat ik die heb, maar ik kijk ook goed naar de Sultimate.

Zeer licht gewicht is niet een doel, 150g gok ik, maar 10 meer is geen probleem.
Hij moet vooral stijf zijn, en redelijk wat mid-airs en onbedoelde landingen overleven.
Een 9mm voorlijst heb ik al een tijdje willen uitproberen voor betere snaps en het is ook nog eens zeer mid-air bestendig.

Ik ben met de vleugel begonnen, eerst de Yak vleugel neergelegd en toen met tape en potlood(op tape) de lijnen gaan schetsen.
Ik probeer alles een reden te geven waarom het anders is dan de yak 54, soms een goede reden, meestal niet:rolleyes:.
Helaas ben ik de Foto's van dit proces kwijtgeraakt toen het van mijn mobiel naar de pc moest.
Ik maak geen mal van dit toestel maar noteer (hier) de maten, kan ik hem altijd namaken en raak ik het nooit kwijt.

De vleugel komt onder de romp, net als een ikarus yak, makkelijk te bouwen en makkelijker recht neer te leggen vanwege de 9mm voorlijst. En stevig.

full

Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met het resultaat, nu nog zien hoe het vliegt.

Span is 90CM gemiddeld, bovenaan de tip is het 92.
De rede van de schuine tips is dat de SUltimate het ook heeft en het ziet er wel goed uit. En een grotere shock presenteert zich beter in de lucht volgens Donatas, vandaar de extra span.
Korde midden is 26, aan de tip(midden) 13, precies de helft. En de voorlijst is even schuin als de achterlijst tov de romp. Slankere tips voor het rollen en toch nog veel oppervlak
De scharnier lijn loopt recht, haaks op de romp, en precies in de helft van de vleugel (13cm). Dit leek mij wel leuk om te proberen, rolroer/vaste vleugel verhouding 50/50 op de tip na.
Volgens mij heeft geen enkele shock een haakse scharnier lijn. (Iemand een reden waarom niet?)
De aileron balans tab's zijn 5cm naar voren en 5cm breed en het loopt 2,5cm naar de binnenkant schuin. Leek wel aardig te kloppen met de SUltimate en Derk's yak.
Dat de ene kant achter wel rond is en de ander niet ging perongeluk, het was de bedoeling beide rond te doen, maar ik weet niet of ik die 1e kant er weer terug oplijm, snij denk ik de andere er wel vanaf.
Je kunt al zien dat de romp achter dunner word dan een Yak 54, het is meer als een SUltimate, rede is minder weerstand bij vol up of down, hopelijk betere snaps en krappere (rolling) loops. Hij is 6cm achter. ('k vind het trouwens wel erg lelijk, maargoed)
En 10cm naar de neus, tikkie kleiner dan een Yak54.
Er komen nog gaten in het middenstuk, waar de romp ook zit, gewicht besparing.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zal denk ik niet gebeuren.


Alle maten intypen duurt langer dan een bouwtekening digitaal maken, en de cockpit is lastig te omschrijven. Dus ik maak een mooie tekening in Catia.

full

Ontworpen op wat papier, iets te complex voor een tapeje hier en daar.

full


Romp is langer dan die van de yak, dus ik besloot de cockpit naar voren te brengen, en een stukje omhoog (zoon 2cm).

Ik wou het rudder niet verder omhoog hebben dus enkel langer gemaakt met een balans tab eraan, ongeveer als de SUltimate. Maar volgens mij wel iets kleiner.

full


Hoogteroer vooral vergroot, meer span en meer korde, minder kielvlak krappere (rolling) loops, betere snaps, enz, net als de verminderde hoeveelheid romp.
Ik heb nog met het idee lopen spelen van een koolstof staaf, geen vast depron, of een pendelroer, niet gedaan omdat het mij lastiger stevig te maken lijkt, mss volgende keer.

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aan de tippen een versteviging gemaakt voor het KE-skaten, van zoon shockflyer setje. Lekker glad en ik hoop stevig genoeg. Er komt nog een sfg aan de zijkant tegen de aileron tip aan.

full


Tot dusver:
full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je wil midairs in je AM gaan stoppen? Dat zou wel origineel zijn :P

Snap niet helemaal waarom je er HXT's inzet, juist voor een AM zoals jij wil, heb je toch snelle servo's nodig met een fijne resolutie?
 
Volgens mij heeft geen enkele shock een haakse scharnier lijn. (Iemand een reden waarom niet?)

De aansturing moet haaks op de scharnierlijn zitten, dus met een schuine scharnierlijn kan je 1 servo in het midden van de romp plaatsen.

Bij een rechte scharnierlijn moet je eigenlijk met 2 servo's werken,
maar met die grote rolroeren moest je dat toch al.
 
Snap niet helemaal waarom je er HXT's inzet, juist voor een AM zoals jij wil, heb je toch snelle servo's nodig met een fijne resolutie?

Interessant vraagstuk, ik vond namelijk deze quote nog van Nando;

Wacht eens even... mijn f3p model heeft D47's hoor.
Mijn buiten shocks hebben idd met de hxt's gevlogen, en buiten merk ik het verschil niet echt. Maar de hogere resolutie en nog net iets betere middenstelling is binnen tijdens een preciesieprogramma wel te merken.
Ik vlieg nu met de oude D47 direct op 2s.

Ik zit er wel aan te denken om mijn AM en binnen-rag shock met de JR185 / Gr c131 op 2s met diode uit te rusten, vanwege de snelheid. Een beetje sneller vierpuntsrollen starten en stoppen is wel zo leuk.
 
Dat zal ook wel met tijd en geld te maken hebben. Hij is nu natuurlijk lekker bezig, en dan is wachten op servo's niet echt fijn. Overigens zitten in de Yak die hij gaat gebruiken dit weekend gewoon d47's hoor. ;-)
 
Inderdaad, moet ik zo nog wel even mee aan de gang trouwens, hangt er een beetje slapjes bij sinds de laatste indoor....
 
Idd, geld is de main issue. Ik zou er graag 4X Ds188 indoen.

En wat betreft aansturing van de ailerons, die gaan ongeveer in het midden van de ailerons, anders buigen ze te ver door. Net als de SUltimate van Donatas.
 
Het grootste probleem tijdens de wedstrijd was dat ik de kist niet gewent was, volgend jaar gaat dat niet meer gebeuren!

Ik ben best bezig geweest, vrijdag en maandag, in het weekend waren andere dingen belangrijker.

De bedoeling was een voornamelijk blauw-gele shock, met wat zilver hier en daar. Maar binnen no-time stopte de blauwe spuitbus ermee. Niet leeg, gewoon geen druk meer ofzo :bad-words:
Dit was de bedoeling:
full

Maar ik heb halverwege het blauw met bordeaux rood vervangen, opzich niet lelijk maar omdat het nu half om half is wel...

Cockpit , ziet er nadat er met een stift langs is gegaan veel beter uit, en was tevroeg op de kop neergelegd, daardoor die vlek. (een van de vele stomme fouten door mijn onervarenheid.)
full


Totaal overzicht:
full

full

Neusje komt nog verdubbeling over, zie je de overspray niet:mrgreen:

Hier de onderkant, met de staart was ik bezig toen hij stopte.
full

Het koolstof is erg nagekeken van Derk's AM yak(vleugel) en donatas z'n SUltimate (staart). Mijn stijfste shock ooit!
Echt moeite doen om de staart een 1/2 mm te verdraaien. (zal wel met het platte koolstof te maken hebben.) En die vleugel kan volgens mij de meest idiote bewegingen hebben.


Aileron aansturing zit erin maar nog niet vast, eerst solderen. De reden dat ik voor koolstof staafjes met krimpkous is omdat het makkelijker te vergroten is, op enig moment wat cfk hevels maken, nu ff geen zin in.
full



Straks met de aansturing en solderen beginnen, De servo's komen direct aan 2s lipo. Maar hopen dat dit niet direct doorbrand.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben met solderen begonnen, alleen mijn lakdraad is op.
Alles werkt al wel, maar ik vind het nu veel te zwaar dus morgen even lang de locale elektronica boer.

De HXT500 servos zijn SNEL! Op 2s direct. Oke, als de accu helemaal vol is bibbert hij wat, maar dat stopt snel genoeg. En hij lijkt niet warm te worden.
Ik zal een videootje maken als hij wat verder af is.

En de HXT500 servos zijn licht, 3,85g! na wat spul weg te hebben gesneden, en de draden intern te hebben ingekort. Lipjes eraan gelaten voor bevestiging.

Hezik, had jij de draden aan de potmeter helemaal weggehaald? Bij mij brak het eilandje van de print af, lijkt niet de stevigste print, nu 2 keer gebeurt. :(

full


Dit word nog verandert, veel meer lakdraad. 2X 3draadjes 40cm telt aan!
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Effe voor de liefhebbers, ik heb nog een rolletje lakdraad 0,02 (ongeveer 2 kilo) en een iets kleiner rolletje 0,38 rondslingeren. Als er behoefte aan is kan ik wel een stukje ervan afrollen en opsturen. PB voor verdere instructies.
 
Sorry, zou ook kunnen, ik heb de rol niet hier naast me liggen en ben nu te lui om naar de garage te wandelen.
 
Back
Top