Bouw portaal cnc freesmachine......

Discussie in 'CNC' gestart door corvl, 12 apr 2008.

  1. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Freestutorial

    Hoi Cor,

    Ik ga proberen met een fotoserie te laten zien hoe ik de frees selecteer.
    Vervolgens welke waardes voor jouw interessant zijn.

    Allereerst heb jij een HSS frees geselecteerd, terwijl je een HM frees hebt, en de waardes lijken ook niet helemaal te kloppen.

    Ik heb jouw de formules uitgelegd, maar de kracht van dit programma is dat alle waardes gegeven worden. Tevens zijn het realistische waardes, en niet wat je maximaal met een frees kan weghalen en hij na 2 minuten al bot is.

    Wij gebruiken daarom de frezen van dit merk op werk, omdat de snijdata voor mij net zo belangrijk is als de frees zelf.

    Ik breek vrijwel nooit een frees, en druk na het programmeren gewoon op start en loop ook rustig weg bij de machine om bv een bak koffie te halen, zo betrouwbaar is dit programma.

    Hier de uitleg
     
  2. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    1-Tool choice Expert kiezen

    Als eerste het programma opstarten, dan krijg je het volgende scherm:

    [​IMG]

    Kies hier de Tool choice Expert, want we laten het programma een frees kiezen.
    Bij search for tool ga je de gegevens opzoeken van een frees die je al hebt.
     
  3. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    2-Materiaal selecteren

    Vervolgens gaan we een materiaal selecteren:

    [​IMG]

    Je geeft aan dat je staal met werkstonummer 1.0037 hebt.
    Dit is een staalsoort, dus als je staal aanklikt krijg je rechts de werkstofnummers te zien.
     
  4. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    3-Werkstofnummer selecteren

    Kies nu het werkstofnummer 1.0037.
    Je kan ook op andere materiaalcodes zoeken, maar dat hoeft nu niet.

    [​IMG]

    Het materiaal aanklikken en dan next klikken, dubbelklikken kan ook.
     
  5. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    4-Verspaningsstrategie selecteren

    Even opletten nu. We komen op het volgende scherm terecht waarbij de soorten van verspanen staan aangegeven. Wat grijs is kan je niet selecteren. Omdat je nog geen frees hebt geselecteerd, zijn alle opties open, dus hier kies je wat je wil gaan doen.

    [​IMG]

    Omdat je gaat voorverspanen, en daarbij met de volle diameter van de frees gaat werken, kiezen we hier Roughing.
    Het programma geeft dan de dialoog welke diameter je wil gebruiken, hier vul je 6 in.
     
  6. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    5-Aantal tanden selcteren

    Nu krijg je alle frezen waarmee je kan gaan werken.
    Omdat je misschien bepaalde eisen hebt, bijvoorbeeld snijlengte, of je moet een centrumsnijdende frees hebben, kan je dat hier selecteren en filteren.
    In principe geeft het programma de meest geschikte frezen als eerste, maar dat zegt niets, want lange frezen staan verder naar onder omdat je daarmee langzamer kan, maar als je de lengte nodig hebt vallen de andere opties zowiezo af.

    [​IMG]

    Kies hier in jouw geval 2 tanden, zodat alleen tweesnijders worden getoond.
     
  7. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    6-Freesselectie

    Nu voor jouw wat lastig, kies een frees.
    Ik heb de meest gelijkende gekozen, jij hebt immers geen Fraisa frees, dus we gebruiken dit programma nu alleen om straks een handvat voor de snelheden te hebben.

    [​IMG]

    Omdat Fraisa geen HM tweesnijders heeft met een snijlengte van 13mm, heb ik gekozen voor een frees met een snijlengte van 10 mm.

    We gaan straks toch de waardes terugschroeven voor jouw machine, dus dat is nu geen probleem.

    Kies de frees en de snijgegevens rollen er vanzelf uit.
     
  8. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    7-Snijgegevens

    En zie daar, de gegevens rollen er vanzelf uit.

    [​IMG]

    Jij gaf aan dat Ae, dat is de snijbreedte, kiezen geen zin heeft, maar bij nafrezen ga je maar met 0.2 tot 0.5 mm materiaal weghalen.

    Dit doe je nu niet, want je gaat voorfrezen, dus Ae=6mm=volle snijbreedte.

    Ap=snijdiepte, deze kun je aanpassen. Niet in het programma, maar dat doe je zelf als je gaat programmeren. Fraisa geeft hier alleen het advies wat je maximaal per keer moet halen.

    Rechtsonder zien we de snelheden.
    Toerental=N=4775 omw/min.
    Voeding=Vf=143mm/min
    Snijsnelheid=Vc=90m/min
    Voeding per tand=Fz=0.015mm

    Nu heb ik jouw de formules gegeven, dus even narekenen:

    Pi=3.14
    D=6mm=diameter frees
    Vc=90m/min=snijsnelheid

    N=Vc x 1000 / PI x D
    N=90 x 1000 / 3.14 x 6
    N=4775 omw/min

    Tot zover klopt het.

    De voeding:

    N=4775=toerental
    Fz=0.015=voeding per tand
    z=2=aantal tanden van de frees

    Vf=N x Fz x z
    Vf=4775 x 0.015 x 2
    Vf=143mm/min

    Ben ik even blij dat het klopt, heb ik in ieder geval niet gelogen.

    Nu schrijf je dat je een spindel hebt met 20000 omw/min.

    Dat is in dit geval erg snel, je gaat dan eerder naar hogesnelheidsfrezen, ik zal je de uitleg besparen.

    Wat jij in dit geval het beste kan doen is alleen de snijdiepte Ap kleiner maken, omdat jouw machine niet zo stabiel is.

    Gan naar een voorzichtige waarde van 0.25mm en kijk of de machine het doet.

    Het zal wel wat tijd gaan kosten, maar ach, de machine doet het zelf:D
     
  9. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    8-Koeling van de frees

    Nog even over de koeling, je ziet linksonder een advies voor de koeling, in dit geval koelemulsie.

    Dat heb jij niet, maar ik zou het gewoon proberen met perslucht.
    Neem 2 pijpjes van een kleine diameter, bijvoorbeeld 3x0.5mm ( 2 mm binnenmaat ) en een lengte van 30mm en richt deze goed op de punt van de frees.
    Zo blaas je met hele dunne gerichte perslucht de warmte weg van de frees, en ook de spanen uit de groef, een prettige bijkomstigheid.

    Veel succes, ik ben benieuwd of het allemaal gaat lukken.
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Triliwillie: enorm bedankt voor je goede uitleg en de tijd die je aan mij besteed. Gewoonweg super.

    Het geheel is vrijwel helemaal duidelijk en kan hiermee aan de slag. Mocht je nog zin hebben om wat dieper op de materie in te gaan, heb ik nog de volgende vragen:

    -post 143; materiaal selectie; Hoe belangrijk is deze selectie voor de uiteindelijke bewerking. Ik ga de testen doen met afvalstukken staal wat ik hier heb liggen. Het is allemaal hetzelfde "soort" (zo'n beetje) dus niet gehard e.d. maar heb dus geen flauw idee wat daadwerkelijk is. (Het is staal gehaald in lange stangen van 6 meter bij de groothandel en/of smid, als ik me goed herinnerd is ooit eens gezegd dat het "gerold" is).
    -post 145, je kan in het programma kiezen tussen cilindrical en torical. Ik heb geen idee wat torical is en ook google kon me niet helpen.
    -snijsnelheid: , wat is dat precies? , is dat de snelheid die 1 "mes" van de frees over de omtrek van de cirkel aflegt?
    -mijn spindel is een kress 800 FME, waarvan ik de snelheid handmatig kan instellen van 10.000 tot 30.000 rpm http://www.damencnc.com/tools/man/Kress_manual.pdf dus zal hem op de laagste rpm van 10.000 zetten.
    -het verschil tussen de verschillende soorten frezen (materiaal en coating) , ik heb nu dus blijkbaar HM , HSS is high speed steel heb ik begrepen. Maar wanneer gebruik je wat?


    Ik ga komende dagen nog wat "spelen " met dit programma. Tegen donderdag/vrijdag hoop ik te kunnen testen, resultaat (of niet) zal uiteraard gepost worden.

    William , nogmaals bedankt,
    Cor
     
  11. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Post 143: Materiaalselectie is behoorlijk belangrijk, want er zit groot verschil tussen de verschillende materialen wat bewerken betreft.

    Als jij wat afvalstukken van de smid heb liggen is het waarschijnlijk gewoon PB staal, oftewel pisbakkenstaal, dus dat zit wel goed.

    Post 145: Torische frezen zijn frezen met een radius, dus geen radiusfrees, diameter 10 is radius 5, maar bijvoorbeeld diameter 16 met radius 1mm.

    Hiermee kan je 3D frezen, maar ook word dit veel gebruikt bij aluminium en titaniumverpanen om scheuren te voorkomen.
    Bij Fokker, waar ik lang geleden gewerkt heb, waren scherpe punten uitgesloten.

    Snijsnelheid is heel simpel, hoeveel meter je per minuut mag snijden.

    Stel dit voor als een houtbeitel waarmee je over het hout gaat, dit kan met 1 meter afgelegde weg in een minuut of met 100 meter in een minuut doen. In de formule komt dit terug als een verhouding tussen de opgegeven snelheid, in dit geval de 90m/min en de diameter, want je rekent met Pi x diameter de omtrek van de frees uit.
    Hieruit kan je gelijk bedenken dat elk materiaal zijn eigen maximum heeft waarmee het zich wil laten snijden.

    De freesmotor draait inderdaad wel snel, ik denk wel dat je bij het snijden wat toeren terugvalt.
    Wanneer je de diepte klein houd, zal die het wel trekken.

    Je hebt nu een HM frees, oftewel Hardmetaal en je hebt ook HSS= High Speed Steel.

    HSS is een staal dat molybdeen, chroom en vanadium bevat en word gehard om slijtvast te worden. Het kan een graad of 250 á 300 hebben voordat het zijn hardheid verliest.

    HM=Hard Metaal, dit is metaalpoeder, meestal wolfraamcarbide, dat in de vorm geperst word en dan gebakken, dit word ook wel sinteren genoemd.

    Dit veel harder en slijtvaster, ook brosser helaas, en toen het net ontwikkeld was werd er gesproken van staal zo hard als diamant, in het Duits Wie Diamant,
    en hier komt ook de veelgebruikte afkorting, maar ook merknaam, Widia vandaan.

    Hardmetaal heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt en HSS word tegenwoordig bij het frezen in de industrie nauwelijks meer gebruikt.

    Ook de prijzen zijn enorm gezakt, voor het freesje uit bovenstaand voorbeeld betalen wij ongeveer €10,- ex BTW.

    Je hebt daarmee in ieder geval de goede keus gemaakt, want met die freesmotor en de 10000omw/min zou een HSS frees op de punten gelijk verbranden.
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Pisbakken staal .... tja, dat zal het idd zijn :)
    Torische frezen zijn dus van die ballnose dingen...

    Dank voor de extra info over de frezen , altijd leuk en interessant om te weten.

    10 euro voor een frees, ik vind dat eigenlijk nog wel meevallen. Zo'n 4-snijder bijvoorbeeld, ik neem aan dat die een stuk duurder zijn , maar zijn die ook beter voor "huis tuin en keukenwerk"?
    Wanneer weet je dat zo'n HM frees bot is en aan vervanging toe is?

    Thanks,
    Cor
     
  13. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Als je een klein glimmend puntje krijgt, is het wel gedaan met de frees.
    Maar ik heb frezen van de machine afgehaald die echt verder weg waren en toch nog gefreesd hadden, zal wel magie zijn denk ik.

    4-snijder kan vaak harder voeden, want met dezelfde voeding per tand heb je twee tanden meer.
    Nog een voordeel is de wat stabielere schacht, nadeel hiervan is de kleinere spaangroef. Meestal heb je hier alleen last van bij aluminium, bij staal kan je gerust ook een 4-snijder gebruiken.

    Wij hebben op werk ook veel 3-snijders, het beste van beide zou je kunnen zeggen met als extra voordeel dat je er mee kan boren, net als een 2-snijder.
    Let wel dat de fabrikant dat wel opgeeft dat het kan, want niet elke 2-of3-snijder kan boren.

    Rechtstandig naar beneden ( Z beweging ) met een frees altijd op 25% voeding van de XY beweging.

    De prijzen voor deze universeelfrezen vallen inderdaad wel mee, de speciale kosten flink meer, maar als ik daar mee frees denk je als je het ziet gelijk einde frees, maar dan blijkt die toch zijn geld waard te zijn, maar ja, wij moeten wel een beetje door frezen.

    Ik zeg bewust niet geld verdienen, want ik werk op een universiteit, en daar word alleen maar geld uitgegeven:D
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

    Begrijp ik dit goed.Als ik met 160 mm/min ga frezen , dan moet de Z-as in het materiaal zakken met 40 mm/min? (geld dit voor alle materialen , of alleen voor staal?)

    Cor
     
  15. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ja,

    Feed 160mm / min. * 0,25 = 40mm/min ;).

    moet ik wel zeggen dat feed 160mm mij vrij laag lijkt? Zelf heb ik gisteren voor het eerst mijn cnc aangeslingerd en 600mm feed getest. maar verwacht nog wel rapper te kunnen zodra de machine af is.

    [​IMG]

    toch verwacht ik hier ook geen staal mee te kunnen frezen.
     
  16. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    @Alwin, tijdje geleden dat we elkaar gesproken hebben.

    Helaas zie ik geen foto. Of staal te frezen is gaat Cor uitproberen, kost hem hooguit een frees en een gekrenkt ego.

    @Cor, ja dat heb je goed.
    Dit geld natuurlijk wel als je gaat boren, niet als je naast je materiaal zakt om voor te positioneren voor het frezen.

    Ik houd dit altijd aan, is ook voorschrift van Fraisa, XY=horizontaal=100% voeding, schuin inlopen 50%voeding en Z=vertikaal=25%voeding.

    Schuin inlopen zou ik in jouw geval niet doen, dit kost meer kracht en je moet dan echt een stabiele machine hebben.
     
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    [​IMG]

    Hmm helaas cnczone laat linken dus niet toe.
    poging 2.

    dan snap je het verschil tussen beide machines ;).
    Of de een beter is dan de ander geen idee dat moet de praktijk uitwijzen.
    Ben nu bezig met het laatste mankement op te lossen in mijn machine.

    @william,
    inderdaad tijd terug misschien een idee om weer is een keer af te spreken ;)
    ik ben erg benieuwd of het cor lukt zo ja dan moet het naar mijn idee met mijn machine ook kunnen ;)
    Het zal geen recordtijd worden met de bewerking ;) maar ben nieuwschierig.

    heb wel al gemerkt dat frezen breken geen probleem is... Maar met een 3mm 2 snijder op 18000rpm heb ik al een bevredigend resultaat kunnen behalen nu langzaam de snelheid ophogen.
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2011
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Trilliwillie: dank voor de tip , kijk zo leer je nog eens wat.

    @ Cheeta, ziet er goed uit jouw machine. Op de foto zie ik structureel toch weinig verschil tussen de jouwe en de mijne om eerlijk te zijn ;). Wellicht is het een idee om ook eens voorzichtig staal proberen te frezen, kan je hooguit een gebroken frees kosten en een gekrenkt ego :)
     
  19. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hoi cor,

    jouw resultaten zien er ook goed uit er zitten echt wel een paar technische verschillen tussen beide machines ;)

    heb voor het gemak even jouw machine op dezelfde pagina erbij gehaald:
    [​IMG]

    Ik heb namelijk veel vooronderzoek verricht voordat ik ben gaan ontwerpen.
    Ik heb onder andere de zoltar en tron-z (als ik de namen goed heb) als inspiratie genomen met daarna nog een stukje van het ontwerp dat arie kabaalstra ooit geplaatst heeft.

    De technische verschillen:
    -De geleiding. (Niet ondersteund - ondersteunde geleiding)
    -De Bewegingspindels. (Trapezium - kogelomloop)
    -het portaal. (Mijn portaal loopt over een U frame. Waardoor minder massa in beweging is en).
    -Spindel (Kress 1050? vs VFD HF 800W.)
    -Staal frame tegenover aluminium frame.

    Of het beter of slechter is kom je alleen achter door beide machines aan testen te onderwerpen maar in de modelbouw is onze bedoeling toch om gewoon een leuk werkstukje te maken. En dat lukt jouw al heel goed op jouw machine.

    Theoretisch zou mijn machine stabieler moeten zijn maar de praktijk moet dit uitwijzen en is verder ook van ondergeschikt belang voor onze hobby.

    Ik moet nog een hoop oefenen en leren alvorens ik echt kan gaan frezen.
    Daarnaast heb ik nog een probleem op de Y as. en dat is een afwijking van -0,3mm / +0,3mm. Deze ga ik er nog uithalen en dan is de machine pas officieel klaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Sarcasme Alwin sarcamse.... :)

    Jouw machine ziet er goed uit en zal ook een hoop centen meer gekost hebben als de mijne.

    Deze machine is eigenlijk uit het "niets" gebouwd , zonder al teveel voor onderzoek. Daarmee ben ik extreem tevreden met het eindresultaat.
    Staal frezen, ik weet het echt niet. De frees kostte me 10 euro, wat afval staal heb ik nog wel liggen, dus zeker de moeite waard om een poging te wagen, en geloof me , m'n hand zal een mm van de noodstop verwijderd zijn!!. Mocht ik mijn hele machine ermee omzeep helpen is het natuurlijk jammer , maar het was toch al de bedoeling om een nieuwe te bouwen .. groter, sneller nog steviger .... (ergens zwerft er denk ik een draadje op het mbf over de nieuwe bouw).


    Dinsdag of woensdag kom ik weer thuis van mn werk ... dan de eerste dagen de nodige zaken thuis regelen (op de boerderij) ...en dan is het testen........ :yes:

    Veel succes met het eruit halen van de speling , is een k*t werk wat veel tijd vergt....., als dat is gedaan, zal je heel veel plezier hebben van je machine.

    Cor
     

Deel Deze Pagina