Bouw portaal cnc freesmachine......

Discussie in 'CNC' gestart door corvl, 12 apr 2008.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    En wat zeggen we dan :" Ervaring rijker , illusie armer" :(

    Nou ja , het gaat ongeveer voor de helft.

    De testen waren eerst bedoeld voor donderdag of vrijdag, maar kreeg wat andere opdrachten voor m'n cnc machien die ik eerst wilde afwerken , voordat ik me op onbekend terrein zou begeven en wellicht de machine helemaal omzeep zou helpen.

    Snel eventjes een perslucht slangetje gemaakt en provisorisch vastgemaakt:
    [​IMG]


    En dan kwam de grote test , eerst 150mm/min , 0,2mm per pas . dat ging redelijk alleen de plunge rate was wat hoog (rechter cirkel). Na 1 mm gedaan te hebben de machine gestopt en een nieuwe G-code gemaakt met 150mm/min maar nu met 0,1mm per pas (linker cirkel). Dat ging vrij goed. Maar zoals gezegd... de helft gaat maar goed. Ik heb als eerste een cirkel geprobeerd met diameter 40 mm, er wordt tegen de klok in gefreesd. Op de foto is duidelijk te zien dat van 6 uur tot 1 uur vrij goed gaat , maar als de frees boven is bij 1 uur, dan begint hij eventjes te daveren voordat hij weer in zn spoor gaat, tot 8 uur blijft hij wat daveren , en vanaf 6 uur gaat tie weer lekker (2 mm diep gegaan).
    [​IMG]

    Ik denk dat het komt omdat de kress spindel maar op 1 punt wordt vastgehouden, en dat de frees zo een klein beetje achterloopt. Het zou verbeteren als ik de Kress frees ook aan de bovenkant nog eens vastzet.
    Ook de draairichting zal veel uitmaken denk ik , als ik de cirkel opdeel in 2 en het gedeelte wat nu niet zo lekker loopt hem omhoog laat frezen (van 6 uur tot 1 uur, zal dat ook beter gaan.

    Maar ik weet nog niet of ik de moeite gaat nemen, ik ga er nog een nachtje over slapen..... het was een interessante test , maar denk dat ik idd tegen de limieten van m'n CNC-machine ben aangelopen.
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ik kan het niet goed zien maar het lijkt wel of de vrees niet recht staat.
    het kan ook komen door het flexen van het frame.
     
  3. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Als ik naar het snijpatroon kijk dan lijkt het er op dat de machine inderdaad niet stabiel genoeg is, want het ziet er niet glad genoeg uit.
    Maar daarvoor is de foto niet duidelijk genoeg.

    Toch denk ik dat je een leuke test heb gedaan, en de frees is heel gebleven, ondanks het klapperen, dus die freesjes zijn wel goed.

    Niet proberen is altijd falen, je weet in ieder geval wat wel en niet kan.
    Als je er maar lol in hebt, het blijft hobby per slot van rekening.
     
  4. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    tegenlopend frezen i.p.v. meelopend bij cirkelvorm

    Ik zou toch zeker ook nog 1 keer "met de klok mee" de cirkel frezen.
    Licht gebouwde machines kunnen vaak niet tegen meelopend frezen en geven vaak betere resultaten met tegenlopend frezen :
    -bij cirkel-frezen met flinke freesdiam. bepaalt de buitenste omtrek de grootste kracht van materiaal op de frees, hier dus met de klok mee bij rechtsdraaiende frees.
    Is het proberen waard, mogelijk krijg je veel mooiere/scherpere snijvlakkken en minder "happen" en springen van de frees.
     
  5. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Je haalt hier twee dingen door elkaar, de snelheid waarmee de frees loopt en de kracht die op de frees word uitgeoefend.

    Je zal waarschijnlijk de diameter van de kamer bedoelen. En de invloed van het "meelopend" word dan kleiner als de diameter groter word, omdat het verschil verhoudingsgewijs kleiner word tussen de binnen- en buitencirkel.

    De kracht op de frees blijft bij gelijke snedediepte en volle breedte altijd gelijk, of je nou rond draait of rechtdoor gaat, hij haalt altijd net zoveel materiaal weg.

    En het zal niet veel uitmaken, want de frees snijdt met volle diameter, dus het rammelen doet die bij met de klok meedraaien net zoveel.

    Het is dan ook nog zaak om uit te zoeken of het freesprogramma bij cirkelbewegingen de voeding vast houd op het hart van de frees of op de buitencirkel die beschreven word, want dit kan ook nog invloed hebben bij grote snelheden, maar meer bij grotere freesdiameters.

    Maar de stabiliteit zal hier toch echt de meeste invloed hebben, de richting of kracht van de frees maakt dan niet zo veel meer uit.
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    *dubbel*
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2011
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Michel: Dat zal zijn door hoe ik de foto heb genomen, heb zojuist nog eventjes gemeten en de frees staat loodrecht op de werkplaat.

    @ Helimax en Trilliewillie; Ik denk dat de freesrichting idd iets uit gaat maken , want als ik naar de cirkel kijk is de rechterhelft vrij goed , en de linkerhelft verre van (daar daverde hij). Maar het resultaat zal niet zo worden als ik dat zou willen. Als hij het in ene keer had gedaan met de kwaliteit van de rechterhelft van de cirkel was het aanvaardbaar geweest.

    Ik laat het voor wat het is , het grootste probleem is dat de frees (bit) iets achterblijft omdat de Kress spindel maar op 1 punt vast zit, en dat fungeert dus als een draaipunt. Beter zou zijn als hij dus van onder EN boven vast zit.

    Maar ik ga de moeite er niet voor doen . Het plan is zowiezo om een nieuwe cnc-machine te maken die groter, beter en nog stabieler is... alhoewel dit nog wel een tijdje gaat duren, ga ik geen tijd meer steken aan het verbeteren van deze machine.

    Goed punt; ik neem aan dat het programma de voeding vast houdt op het hart van de frees. Het is NL niet een erg duur programma (500 euro) , ik heb al begrepen dat de professionele programma's die je kan kopen , duizenden euro's kosten.

    Het was een interessante test , zeker ook voor het "ontwerpen" van m'n nieuwe cnc_machine.

    Cor
     
  8. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    verduidelijking, niet door elkaar

    Ter verduidelijking dit plaatje. Bij bijna elke commercieel verkrijgbare lichte(re) freesmachine is dit in de gebruiksaanwijzing als advies te vinden bij langsfrezen en kamerfrezen.

    [​IMG]

    Tevens worden de resulterende krachten ook nog bepaald door de snijgeometrie, met daarbij behorende hoeken, van de frees zelf.

    E.e.a. is vooral bedoeld om te voorkomen dat de machine mechanisch te zwaar wordt belast, dit ter voorkoming van bovenmatige slijtage, beschadiging, (onherstelbare) vervorming van de geometrie, breuk van snijgereedschap , verwondingsgevaar door afbrekende delen enz.
    Daarnaast krijg je altijd de kritische momenten bij omkeren van de draairichting te maken. Bij een portaalfrees kunnen de ongewenste effecten door de grote "overhang", momenten en torsiekrachten op de vaak ver uitstekende onderdelen door de aanwezige speling ook nog worden versterkt.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2011
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    heb je een 2 snijder gebruikt?
     
  10. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    @Helimax

    Volgens dit plaatje klopt mijn uitleg inderdaad. Je ziet dat de invloed hier wel kleiner word als de freesdiameter kleiner word of de diameter van de kamer groter.

    Dat dit als advies word meegegeven klopt ook nog steeds met de theorie dat met tegenlopend frezen de spelingen allemaal een kant op worden gedrukt en met meelopend frezen er een "happende" situatie ontstaat.
    Alleen doordat je met volle diameter snijd is de invloed niet zo erg groot.

    Dit heeft allemaal alleen maar te maken met gebrek aan stabiliteit. Op de professionele machines waar ik zelf op werk heb je hier helemaal geen last van en frees ik altijd meelopend, want dit geeft een veel beter oppervlak.
    Bij de machine van Cor kan dit verschil uitmaken, maar met een klein freesje van 6mm zal dit in deze situatie denk ik niet echt de verbetering geven die hij wil.

    De machine word toch vervangen voor een nieuwe, dus het heeft weinig zin om nog verder te testen, maar het was wel leerzaam.

    Je zal alleen bij het ontwerp van de nieuwe machine goed moeten nadenken wat er mee verspaand gaat worden. Voor staal heb je namelijk meer aan een lage toeren spindel tot pak em beet 5000 toeren, terwijl voor aluminium, maar ook hout en kunststof veel hogere toeren gewenst zijn.

    Misschien een vertraging met twee gangen, een met verhouding 1:1 en een met verhouding van bv 1:5, om meer vermogen en lagere toerentallen te krijgen.

    Ik zou ook de portaal vast zetten en de tafel er onderdoor laten lopen, maar dan word je machine wel twee maal zo lang.

    Allemaal overwegingen die gedaan kunnen worden voor de nieuwe machine.
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    denk dat een VFD HF spindel daar oplossing kan bieden.

    Ik kan van 3000 tot 24000 RPM met 800W. als je een grotere machine bouwt zou je naar 2.2Kw kunnen gaan.
     
  12. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    alles klopt dus

    @Trilliwilli: zoals ik aangaf is dit ook van toepassing op minder zwaar gebouwde machines, daar kan het het verschil maken tussen een nog acceptabel afwerkingsniveau van het werkstuk of afkeur, ook al is het voor ons "hobbywerk".
    @Cheeta: wie weet, hoop alleen niet dat de spindelbevestiging door het wellicht grotere gewicht van de hf-spindel gaat doorhangen of in resonantie komt met verschrikkelijke gevolgen van dien, daar wil je dan niet bij staan...

    Maar misschien gaat Cor alles heroverwegen en verwerken in een nieuw meer stabiel ontwerp? Wellicht is het iets om meteen te kijken naar een plaat graniet als grondvlak/bodem? Moet in Oostenrijk toch redelijk makkelijk verkrijgbaar zijn.
     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    is een goede beugel voor te verkrijgen ;).

    gebruik ik zelf ook namelijk. is ca 12x12x12cm. voor de 800watt motor.
     
  14. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    en zo lekker stil de machine maakt nu meer lawaai als de vrees motor.
     
  15. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hmm nou zowel machine als spindel zijn stil alleen het frees geluid nog xD!
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Toch heb ik het vandaag nog een keer geprobeerd, ik vond de argumenten van Helimax erg aanneembaar klinken.

    Duidelijk zag ik nu dat de frees achterbleef. De beugel die de Kress frees vasthoud is niet voldoende voor staal. Hoogst waarschijnlijk komt dit omdat de Kress motor alleen wordt vastgehouden aan de "houder" aan de onderkant van het apparaat en nergens boven.

    Testen zijn voorbij, ik ga met deze machine geen staal meer proberen te frezen , het zal voor mijn volgende machine zijn.

    groeten,
    Cor
     
  17. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Cor, op ebay worden mooie motoren aangeboden met ER20 aansluiting, ik heb er zelf ook een gekocht voor die CNC tafel (die ooit nog afkomt :p)

    de frequentieregelaar zit er bij, alleen nog voor de waterkoeling zorgen.
    [​IMG]

    klik

    Het lijkt mij een mooie investering;) (wel even zoeken naar de goedkoopste, en er zijn ook lichtere meen ik ;))

    wat je nog even kan proberen, is een meetklok op je lineaire geleider zetten, met de voet op je bed. Kijk dan even of je speling hebt, en hoeveel.

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2011
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Oh .. dat ziet er idd mooi uit, en dat voor die prijs.... Maar het zal voor de volgende machine zijn. Het staat op het lijstje.

    Cor
     
  19. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    als je staal wilt frezen zou ik naar 2.2kw nijgen bij een grote machine.
     
  20. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ik heb de 2,2 er op staan en bevalt me prima.
    de vfd werkt via rs485 met mach3 en je kan de motor starten en stoppen en het toerental regelen.
     

Deel Deze Pagina