Bouw Scheibe Motorspatz L3

gait

PH-SAM
Na ca. 1 jaar verlekkert te hebben gekeken naar de afbeelding van een L3 bij modelbouw steinhardt heb ik dan toch maar de romp gekocht en ben aan het bouwen geslagen. De komende weken hoop ik regelmatig een update te geven van de bouw.

Even de specs: spanwijdte 3,3 meter, lengte 1,3 meter gewicht ca. 2500 gr.
Aandrijving met een elektromotor en 10 a 12 cellen of 4 LiPo's.

Een afbeelding van de site van modellbau steinhardt:

mspatzfm1.jpg

Het is de bedoeling om het toestel in de kleuren van de PH-971 te spuiten. Zover mij bekend is dit de enige motorspatz die met een Nederlandse registratie heeft gevlogen.

Zo een eerste update:

de romp:
normal_PICT0001.JPG

mooi groot, veel ruimte voor de inbouw van de rc en natuurlijk de detailering van de cockpit.
Van dit laatste zoek ik nog foto's! heb je iets laat dit dan even weten...
de romp weegt ca 600 gram en is van glasvezel epoxy gemaakt. Gekocht bij modellbau steinhardt in Duitsland.

normal_PICT0003%7E0.JPG

Ben begonnen met het aanbrengen van de zijraampjes, deze zijn karakteristiek voor dit model. De raampjes zelf maak ik van PET materiaal. De malletjes hiervoor zijn al klaar en de eerste resultaten zijn goed, echter nog niet bruikbaar. De houtnerf van het triplex is nog zichtbaar...

normal_PICT0004%7E0.JPG

nog even een update:

stabilo en hoogteroer zijn zover klaar om te bekleden. Richtingroer idem
Nu ziet het er zo uit:

PICT0028.JPG

Nu eerst even wat tijd besteden aan de zijruitjes..

hi jakkie takkie,

door wat projectjes tussendoor (Guppy 2x) ben ik nu weer verder gegaan. De ribben voor de vleugels worden momenteel gemaakt. Dit is een tijdrovend klusje. Verder is de wielkast klaar.
73148c192c153723.jpg

73148c192c17e2b1.jpg

73148c192c1a57d8.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
even een korte update:

De hoofdwielbak is klaar,

73148f25310871ed.jpg

Ik heb eindelijk tijd gevonden om een start met de vleugel te maken.
34 ribben van 2 mm en 4 ribben van 3 mm triplex. Alleen moeten de uitsparingen nog worden gemaakt voor de remkleppen en de vleugelbevestiging.
De liggers zijn van vurenhout 5x3 mm. Deze worden gedeeltelijk op elkaar gelijmd en verjongen op deze manier naar de tip. Het verlijmen doe ik met witte houtlijm.

73148f2530f6435a.jpg

De bevestiging van de vleugel wordt met messing en staal gedaan zoals door Arjan in zijn artikel over de Gewalt ASW 20 te lezen is. De afbeelding uit de multiplex catalogus is hier behulpzaam bij om het principe te herkennen waarmee messing en staal wordt gebruikt voor de vleugelbevestiging en het fixeren aan de romp. De foto van Arjan geeft aan hoe simpel hij het heeft kunnen oplossen. Ik moet de vleugel wel met een V-stelling monteren en zal e.e.a. nog uitwerken. Dit is nu het eerste aandachtspunt, daarna kunnen wij verder met het opbouwen van de vleugel.

20...het is een ASW20 :p

Over die vleugelbevestiging, mocht er iemand twijfelen over de sterkte: die is immens en absoluut zonder speling.

Gerhard, bij index hebben ze die messing stukken kant en klaar met diverse V-stellingen ingebouwd. Je kunt de kasten in de vleugel dan gewoon recht bouwen. Ze zijn meen ik niet eens zo heel erg duur.

-edit- op de website zijn ze niet terug te vinden maar Ko (paozee op dit forum) heeft een catalogus waar ze in staan. Misschien heeft hij zelfs nog wel zo'n verbinding.

Laatst bewerkt:
Zo vandaag verder met de bouw van de vleugels gegaan. De ene vleugelhelft ligt op de plank en de tweede zal de komende week wel volgen. Nog even wat met de constructie zitten stoeien van de rolroeren. Op de tekening staat de kopse kant van de rolroeren stomp tegen de ribben geplakt. Daartegen komt dan een 2 mm latje van 5 mm breed dat op de ribben is gelijmd. Dit verander ik in een iets bredere lijst van 2 mm die over de ribben en de kopse lat wordt gelijmd. Volgens mij krijg ik dan een betere constructie die iets beter tegen een stootje kan. Nog even een paar foto's:

731491fcdf353724.jpg

731491fcdf38dfab.jpg

De remklep al even proefgepast, deze wordt aangestuurd met een servo in de vleugel (mpx2). Voor de rolroeren worden mpx tiny-s servo's gebruikt.

Vleugel

Effe een vraag over de vleugel. Bouw je aan de hand van een tekening, zo ja zat die bij de romp? Welk profiel pas je toe en hoe heb je de vleugel gedimensioneerd v.w.b. de liggers?
Succes met de bouw!
E-Zwever.

@E-Zwever
Bij de romp is ook de originele tekening te koop van Wanitchek. Het vleugelprofiel is clarck-y. De kit die toendertijd werd gemaakt was ook leverbaar met een schuimvleugel. Deze vleugel had een E-203 profiel. Het stabilo heb ik opnieuw getekend met een naca0009 profiel met een dikte van 6 %. Achteraf gezien zou ik de vleugel ook opnieuw tekenen met een eppler profiel zoals de schuimvleugel deze had. De tekening is handgetekend en er zit toch een onnauwkeurigheid in de lengte van de ribben...

Intussen verder gegaan met de bouw van de vleugel. De remkleppen zitten op zijn plaats,

731496e50805bd4a.jpg

de webbing is aangebracht op de liggers. De rolroeren zijn opgebouwd behalve dat daarop nog de bovenbeplanking moet worden gelijmd, zoals dit op de gehele vleugel nog dient te gebeuren. Ik heb de bekabeling voor de rolroeren en de remklepservo's aangebracht.

731496e507fe1db3.jpg

Verder heb ik van roofmate nog een frame voor de romp gemaakt waarin deze stevig op de werktafel staat en er goed aan gewerkt kan worden. Dit frame wil ik later gebruiken in de transportkist.

731496e5080309c5.jpg

de volgende fase bestaat uit het aanbrengen van de neusbeplanking op de vleugel, het afschuinen van de achterbeplanking onder en daarop dan glasvezelband met epoxy en de bovenbeplanking aanbrengen. De middenbeplanking laat ik nog even weg om de stalentongen goed uit te richten bij het pas maken van de vleugel op de romp.

weer een stapje verder

afgelopen weekend de achterlijst afgeschuind zodat de bovenkant mooi doorloopt. Tussen de boven en onderzijde van de achterlijst heb ik glasvezelband aangebracht en het geheel met PU lijm verlijmt. Voordeel is dat de achterlijst mooi stevig is en het glasvezelband is goed doordrengt met lijm. Dit laatste komt omdat de PU lijm gaat bruisen en door de glasvezel heentrekt.

73149763b58853e3.jpg

vervolgens de kabels voorzien van stekkers, bij de wortelribbe is de MPX hochstrom stekker gebruikt, op de plaats waar de servo's komen te zitten heb ik printheaderpennen gebruikt met een steek van 0,1 inch. Hierop passen de servostekkers licht klemmend en voldoen prima.

73149763b59464e7.jpg

Ik kon eigenlijk niet wachten om de vleugels op de romp te passen..........

73149763b5990c4a.jpg

het begint al aardig te lijken.. Volgende stap is het aanbrengen van de bovenbeplanking en daarna het uitrichten van de vleugels op de romp als controle voor de plaats van de stalen tongen in de vleugel. Ook de instelhoek wil eerst meten om zeker te zijn dat deze goed is voordat de gaten in de romp worden vergroot om de messing profielen en buis in te lijmen waar de stalen tongen en de ronde stang in komt. Wordt vervolgt.. ;)

Mooi hoor Gerhard....
Hoe ga je het nu precies doen met de vleugelverbindingen? Wat is het uiteindelijk geworden?

Hi Arjan,

de vleugelverbinding lijkt gewoon recht te zijn, ik denk er sterk over om messingprofiel door de romp te steken en te verlijmen. Indien dit niet sterk genoeg is, dan laat ik een middenstuk uit alluminium fraisen met de klemverbinding.

gr

gerhard

Zo zit het bij mijn Salto ook. Messing vierkante buis (heel plat en dun) en een 10x1mm verenstalen strip. Verbazend sterk hoor.

Zo even weer een kleine update: de bovenbeplanking is aangebracht, behalve bij de remkleppen. Het uitrichten van de vleugels op de romp is klaar, de instelhoek is te groot (-4 graden) deze wordt teruggebracht tot 1 graad. Hiervoor moet ik in de romp de paspen bij de achterlijst iets omhoog brengen in de romp. Het vleugelprofiel sluit dan ook mooi aan op de rompwelving.

De plaats van de remklepservo is bepaald en een plaatje hout is in de vleugel aangebracht waarop deze later wordt gelijmd. Ter hoogte van de remklepservo wordt geen luikje aangebracht. Bij andere modellen heb ik dit in het verleden ook gedaan, zonder problemen.

De rolroerservo wordt wel met een luikje toegankelijk gemaakt in de vleugel.

7314980d2e132d87.jpg

7314980d2e0d66da.jpg

foto's van een echte, PH-971

@Erik
gisteren heb ik van Jan Gründeman een foto gekregen van een in Nederland geregistreerde Motorspatz de PH-971. Hiervan zijn op het internet geen foto's te vinden. Jan heeft dit toestel gerestaureerd, als lid van de zweefvlieggroep Hilversum. Daarnaast ook nog foto's gevonden in een Duits boek over motorzwevers. Wat nu nog ontbreekt zijn foto's van de cockpit, deze wil ik ook detailleren.

731498388537509c.jpg

731498389f1acc37.jpg

Mochten er lezers zijn die op het toestel hebben gevlogen en/of foto's van de cockpit hebben dan hou ik mij aanbevolen.

Momenteel druk bezig om de capstrips op de ribben aan te brengen en de bovenbeplanking ter hoogte van de remkleppen.

Back