Bouw SSM Bell UH1-B

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door jdejager, 7 jan 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In mijn Cobra zit een spantje, met een kunststof houder voor het 40 graden boxje. Dit spantje zit achter een luikje aan de linker zijkant.
    In mijn kleine huey moest de box net als bij jou door de achterkant gemonteerd worden, en zat het ding met schroefjes en afstandhoudertjes in de zijkanten van de staartboom bevestigd. De Vario 40 graden box heeft vier zijsteuntjes waar je afstandbusjes overheen kunt schuiven, en M2 schroefjes in kunt draaien. Als je het kunststof houdertje gebruikt, valt dit ook over deze zijsteuntjes.

    Ik kan alleen met de beste wil van de wereld het bestelnummer van dat kunststof bevestigingsbeugeltje vinden...
     
  2. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Als je een luikje hebt wordt het inderdaad wel veel gemakkelijker. Mocht ik de 40 graden gearbox ook gaan vervangen dan denk ik er ook aan om een luikje in de romp te maken. Het monteren van de huidige gearbox is ook een enorm gepruts. Ik snap alleen niet hoe je hem dan monteerde in je kleine Huey. Hij moet toch aan de zijkant worden geschroefd? Dat lukt dan toch niet?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je moest van te voren vier gaatjes in de staart boren, waar de schroefjes in moeten komen. De plaatsing van deze schroefjes was kritiek want die bepaalden de uitlijning.
    Daarna schoof je van achter de gearbox in de staart tot hij voor de gaatjes zat en dan zette je hem met schroefjes van buiten, van de zijkant vast....
     
  4. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ah zo. Dat is een manier. Mocht ik de gearbox gaan vervangen dan maak ik wel een luikje. Dan kun je er normaal bij. Lijkt me iets gemakkelijker ;)
     
  5. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Even een korte update. Gisteravond de heli weer af kunnen bouwen. Heb het mechaniek er weer uit gehaald en verstevigd. Er is nu een doorgaande verbinding tussen beide "poten" van de omgekeerde "V" van het mechaniek. Dit was eerst niet zo. Daarnaast stond het mechaniek op soepele rubbers zodat er ook geen stevigheid uit het frame van de heli kon worden gehaald. De rubbers zijn vervangen door aluminium bussen. Heb de boel even zonder staartaandrijving laten lopen en vergeleken met dezelfde situatie voordien. Had dit gelukkig gefilmd zodat het verschil duidelijk is te zien. De staart trilt wel iets maar echt veel minder dan eerst. Echt een significant verschil. Heb hem nu verder weer helemaal opgebouwd omdat ik nu eerst wil kijken hoe het in de lucht gaat. Hou jullie op de hoogte.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben heel benieuwd!

    Het kan soms een ontzettende zoektocht zijn voor je de oorzaak (en/of de remedie) van een trilling gevonden hebt.
    En het helpt soms geen donder, of je nu 2, 5 of 50 jaar ervaring hebt.....
     
    guyken vindt dit leuk.
  7. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Nou gisteravond nog net voor het onweer een test kunnen doen. Tijdens het opspoolen probeer ik altijd de staart recht te houden. Kreeg hem dit keer niet van de plek dus eerst de uitslag maar groter gemaakt. Wel merk je dat hij echt veel mooier loopt. Er zat eerst een zware resonantiebrom in, die hoor je nu alleen nog wat wanneer je met volledige negatieve pitch op de grond staat te draaien. Zodra je naar positieve pitch gaat is hij weg. Dus alle moeite om de boel weer om te bouwen lijkt zijn vruchten af te werpen. Nadat hij op toeren was gekomen langzaam meer collective geven totdat ik de stick tegen het einde had en de heli nog steeds op de grond stond. Hij was wel wat lichter geworden maar kwam niet los. De boel dus weer uitgezet en terug naar de sleuteltafel. Pitchmeter erop, blijkt de maximale pitch 8,5 graden te zijn. Minimale waarde was -4. Het vreemde was dat ik hem die avond ervoor op +10 en -2,5 had gezet. Heb de ballinks iets verdraaid zodat ik mijn oude instellingen terug had. Direct daarna de volgende poging gedaan.Dit keer kwam hij mooi rustig los, echter schoot de staart steeds van links naar rechts. Echt een zwiepende beweging die dan hard werd afgestopt door de gyro. Dus weer geland en toen begonnen de eerste druppels ook te vallen dus snel de heli naar binnen gebracht.

    Resumé is dat er nu dus nog 2 issues zijn, namelijk het zwiepen van de staart en het gedrag m.b.t. de collective.

    De staart lijkt me een gyro instelling. Ik verwacht dat de gain hoger moet komen te staan. Heb dit nu op een draaischakelaar geprogrammeerd zodat ik hier de volgende keer mee kan spelen.

    Het slechte loskomen ben ik nog niet helemaal uit. Een clubgenoot heeft aan de zijkant gekeken en zegt dat de swashplate zeer duidelijk naar boven wordt gedrukt. Ik begin toch meer te denken aan dat de gemeten bladhoek niet klopt. Ik doe dit als volgt. De heli plaats ik op een plaat op 2 schragen. Ik leg de pitch meter overdwars voor de heli langs op de plaat en zet hem op nul. (Heb al eens gecontroleerd dat het mechaniek haaks staat en dat klopt). Dan blad 1 naar voren draaien en de meter erop. Daarna blad 2 en zorgen dat ze gelijk aan elkaar worden. Nu heb ik een digitale pitchmeter waar het blad net in past. Hij centreert op de achterkant van het blad en op de voorkant d.m.v. een V-vormig verend bekje. Door de bladdikte centreert hij aan de voorkant minder goed, het blad is eigenlijk net iets te dik voor de meter. Ik druk daarom zelf de verende bekken even aan nadat de meter erop geschoven is. Mogelijk dat hier een afwijking in zit maar dit zou niet meerdere graden kunnen zijn lijkt me.
    Daarnaast ben ik gaan kijken naar de vorm van de rotorbladen. Hieronder een paar plaatjes, zou het kunnen zijn dat dit blad een bepaalde offset in de bladhoek nodig heeft? M.a.w. wat is de neutrale lijn? Nu is het zo dat bij een op het oog vlak afgesteld blad de pitchmeter al een 2 graden aangeeft.

    Rotorblad.jpg 20170707_080714.jpg
     
  8. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Zojuist nog even wat aan het meten geweest. Wanneer ik het blad op een vlakke ondergrond leg en ik zet de pitchmeter op de plaats waar ik altijd meet dan heb ik al 3 graden positieve pitch. Deze afwijking is ook nauwkeurig reproduceerbaar. De opening in de pitchmeter blijkt niet hoog genoeg te zijn voor de dikte van het rotorblad. Hierdoor centreert hij aan de voorkant van het blad niet op de neuslijst maar iets erboven. M.a.w. de pitchmeter zit verdraaid op het blad :hammer:

    Dit moet de reden zijn van het moeilijke loskomen. Zonet mat ik een maximale positieve pitch van 9 graden. Minus die 3 graden kom je dan op 6 graden werkelijk uit. Hij kwam daarmee wel los maar had weinig over. Nu alles ingesteld op +10 tot -2 echte graden :D. Verwacht dat dit een hele verbetering gaat opleveren. Kijken of ik morgenmiddag nog even een gaatje kan vinden om te proberen.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik gebruik zelden of nooit een gradenboog.
    Ik gebruik een strak passend boortje o.i.d. in de bladhouder door het boutgat. Parallel met de hoofd-as vertelt me dat dit nul graden is.
    Je kunt gaan pielen met een gradenboog op de top van de rotoras, maar dat doe ik nooit. Vanaf nul graden stel ik tegenwoordig de max/min hoek in op het oog en dat heeft me nog nooit een probleem opgeleverd.
    Als je de effectieve lengte van de bladarm weet (afstand hart hoofd-as tot hart kogel op de arm) kun je de hoek ook supersimpel bepalen met het aantal mm verschuiving van de tuimelschijf (beetje rekenwerk vereist).

    Overigens, voor dat blad wat je op de foto laat zien gebruik ik de vlakke onderkant meestal als "neutrale lijn". Dat klopt niet 100%, want met de onderkant vlak levert het blad al een haartje lift (vergelijkbaar met ongeveer 2 graden voor een symetrisch blad)
     
    jdejager vindt dit leuk.
  10. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Op ± 6+ graden zou dat blad toch lift genoeg moeten produceren , wat is je kop toerental ?
    Combinatie te laag kop toerental kan ook het pendelen van je staart veroorzaken .
    Gr,
    Arno
     
  11. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Hoi Arno,

    Deze helikopters mogen maar max 1200 toeren op de kop hebben. Hier kun je dus niet veel mee spelen.

    Het lijkt er meer op dat de meeting niet correct wordt gedaan. Zoals Bert al aan gaf, moet je vanuit de blade grip meten met S-slag bladen. De koorden van een S-slag is totaal anders als de skeletlijn, ofwel chord en chamber line.

    Gr Rob.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Deze rotor (of beter: de bladen die gebruikt worden) mag (mogen) 1250 toeren draaien. Bij dat toerental zal een heli van rond de 10 kilo ongeveer bij 5 a 5,5 graad pitch hooveren.
    Gek genoeg, heb ik tot nog toe maar weinig verschil gemerkt in de invloed van het toerental, bij 1150 toeren hoovert hij bij vrijwel dezelfde bladhoek, het stuurgedrag word wat anders (niet echt minder, daarvoor moet je richting de 1000 toeren gaan, dan word ie wat zompig). Tenminste, dat is met Flybar. Met FBL zul je niet veel verschil merken, denk ik.

    Voor een Vario kop met 3 of 4 punts aansturing geld in heel ruwe lijnen: zet de servo uitslag (End Point) op 100%, zet de swashmixer op 50% voor zowel pitch, roll en elevator, en gebruik servohevels met 17 mm afstand van servo-as tot kogel.
    Met bovenstaande instellingen zet je de pitch stick eerst op midstick, en stelt de servohevels horizontaal, daarna gaat de stick op 1/5e van de totale slag, en dan sluit je de stuurstangen aan en stel je de bladen op nul graden.
    Dan heb je qua stuurgedrag en pitch normaliter een goed sturende heli die iets boven midstick loskomt, en de rest is een kwestie van finetunen middels pitchcurve.

    Hoe zich dat vertaalt naar het gebruik van FBL weet ik niet (maar ik zou dan ook de kop die J de Jager heeft, gewoon met de hand vliegen....:D, gewoon, omdat dat best leuk is.... )
     
  13. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Het toerental stond op 1200 rpm. Weet haast zeker dat de oorzaak in de onjuiste meting lag. Heb de hoeken nu aangepast en zodra ik volgende week op een avond even tijd heb en het weer werkt mee dan gaan we weer proberen.
     
  14. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Wie weet ooit nog eens Bert. Ben eerst al blij wanneer ik er lekker mee rond kan vliegen.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niks moet... als je je er niet prettig bij voelt moet je het niet doen.
     
    jdejager vindt dit leuk.
  16. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    En we hebben weer gevlogen. Met de nieuwe bladhoeken is loskomen geen enkel probleem meer. Dus dit is nu opgelost. Het zwiepen van de staart bleek te liggen aan een te hoge gain instelling van de gyro. Die heb ik naar beneden gedraaid waardoor dit ook een stuk is verbeterd. Moet nog iets verlaagd worden maar dat kan ik niet helemaal via de zender voor elkaar krijgen. Binnenkort even de log van de regelaar uitlezen zodat ik een idee heb van stromen en temperatuur. Heb een minuut of 8 gehooverd. Wil eerst wat meer uren maken met het mechaniek om te kijken of alles wat heel blijft maar het is nu al aantrekkelijk om rond te gaan vliegen. Kon me gelukkig beheersen ;)
    Ga nog wel even wat expo in de zender programmeren. Hij is erg fel op elke as, met name de staart. Daarnaast zie je dat wanneer je richting geeft en weer stopt, de staart na het stoppen wat schommelt. Heb al gezien dat dit ook een parameter is in de HC3X, daar ga ik me ook nog even in verdiepen. Al met al nu al zeer tevreden met de vorderingen. Hieronder nog een kort filmpje gemaakt door clublid. Door het wandelen niet een heel stabiel filmpje maar dat komt ook deels door de grote uitslagen van het heli ;)

     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ziet er toch helemaal niet verkeerd uit....
     
  18. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Nee het kon veel slechter. Moest alleen wennen aan de uitslagen. Hij reageert best fel.
     
  19. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Vanmiddag de derde vlucht gemaakt. De staart had nog last van terug zwiepen na stuurcorrecties. Heb hiervoor een parameter in de HC3x gevonden die ik heb verhoogd. Dit lijkt hiermee ook verholpen te zijn. De gain van de staartgyro kon vervolgens ook weer omhoog zodat ik eigenlijk best wel tevreden ben. Het mechaniek loopt mooi en die zware resonantiebrom is eruit na het verstevigen van het mechaniek. Zal proberen binnenkort wat mooie foto's te maken en een betere kwaliteit film.
     
  20. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Gisteravond weer even gevlogen met de Huey. Was mooi windstil weer. Begon al iets schemerig t worden. Je ziet de verlichting hierdoor erg goed. Hij vliegt fantastisch. Veel vermogen en een mooi geluid. Hoge bochten etc. geen enkel probleem. Helaas nog steeds geen mooie vliegfoto's maar die houden jullie nog te goed. Wel een foto van op de grond als goedmakertje.

    Huey op veld.jpg
     
    MDM en Helikapoter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina