Bouw SSM Bell UH1-B

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door jdejager, 7 jan 2017.

  1. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ja het is eerst wel zonde om er in te gaan zagen. De "psychologische" stap van een vliegklare heli weer terug naar niet vliegbaar brengen is een beetje lastig :D
     
  2. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Gisteravond was het weer clubavond dus weer aan het knutselen. Was een beetje laat dus niet erg veel vorderingen gemaakt maar toch weer een stapje gezet.
    Zoals ik al had aangegeven wil ik de ontvangeraccu eenvoudig uit de heli kunnen halen tijdens laden. Het idee was om de accu met tywraps te bevestigen op een triplex plaatje die aan weerszijden in een sleuf loopt. De accu moet dan onder de middentunnel komen.

    Ik wou eerst een tweetal vuren latjes voorzien van sleuven en deze aan weerszijden van de middentunnel lijmen. Tijdens wat rondstruinen in het clubgebouw kom ik ineens een stukje horprofiel tegen. Dit heeft al de goede vorm, het deel waar normaal de pees in wordt gerold kan nu als geleiding worden gebruikt. Het gewicht is geen probleem, het materiaal is aluminium en ik kan het 1 op 1 van het lood weer aftrekken. Dus 2 stukjes profiel op lengte gemaakt en met epoxy onder een neerwaartse hoek in de middentunnel gelijmd. Voordeel is dat je dan direct aan de achterkant een aanslag hebt in de vorm van een spant onder in de romp. Stukjes balsa ertussen om de boel even goed aan te drukken en dat was het weer. Nu eerst een plaat maken voor de accu. Daarbij ook direct de "killswitch" van de regelaar naar voren brengen (hieronder losliggend te zien)

    Ik maak daarna ook direct de middentunnel erin omdat ik er nu goed bij kan. Wanneer dit klaar is komen de grote spanten aan weerszijden van het luik weer terug en maak ik onder en boven ook nog een verticaal spant om de opening in de neus stevig te krijgen.

    Huey2.jpg
     
  3. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Gisteravond weer wat gedaan. De accuslede is nu gereed. Heb aan de achterkant van het plankje een piefje uit laten steken die in een houder valt wanneer je de accu in de heli drukt. Hierdoor is er geen speling in gemonteerde positie zodat de accu niet kan gaan rammelen. Daarnaast de safety switch van de regelaar weer ingebouwd en een sponning van vliegtuigtriplex gemaakt waar straks de klep weer tegenaan moet vallen.
    Als laatste begonnen met het uitvogelen hoe de scharnieren gemaakt gaan worden. De echte Huey heeft scharnieren die een parabool vorm hebben. Heb de neus even overgetrokken op een plaatje triplex en een concept scharnier getekend en deels uitgezaagd. Met een boortje het scharnierpunt gemaakt en dan kijken of dit goed gaat. Dit ziet er goed uit. Volgende stap is dus de scharnieren definitief maken. Moet nog even kijken waar ik ze uit ga maken. Bij de echte Huey zijn ze rond, mogelijk dat ik ze van staaldraad ga maken.

    Huey1.png
     
    E.hof vindt dit leuk.
  4. Kn@pestaart

    Kn@pestaart

    Lid geworden:
    21 dec 2017
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Krommenie
    Gaaf apparaat! :worship:
     
    jdejager vindt dit leuk.
  5. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    De afgelopen clubavonden was ik pas laat aanwezig aangezien ik thuis een nieuwe badkamer en toilet aan het bouwen ben. Hier zit enige druk op zodat de hobby even op een lager pitje is komen te staan. Heb daarom die tijd maar gebruikt om een model te maken van de stoelen van de vliegers. Er is een zeer gedetailleerd model beschikbaar op internet maar de kosten hiervan zijn zo hoog dat ik toch zelf maar aan het tekenen ben gegaan. Heb helaas geen tekeningen van de stoelen, daarom alles van foto's geprobeerd te halen. De stoel zal worden geprint en daarna nog worden voorzien van extra details. Hieronder de huidige status.

    Huey2.png
     
    E.hof vindt dit leuk.
  6. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Zo weer tijd voor een update. De stoel moet ik nog iets verschalen zodat deze mooi past in de romp. Omdat ik graag de voorkant weer klaar wou hebben ben ik verder gegaan met het maken van de scharnieren voor de klep. Hele avond aan het prutsen geweest, toen had ik twee scharnieren van verenstaal. Ze waren min of meer gelijk maar kreeg ze niet uitgelijnd. Uiteindelijk was ik het zo zat dat ik het hele idee overboord heb gezet en besloten om ze in 3D te tekenen. Helaas is er iets misgegaan bij het overzetten van het vaste deel van het scharnier. Die is dus niet compleet geprint. Dat wordt dus weer wachten :mad:
    Daarom maar verder gegaan met de middenconsole. Deze maak ik van wat latjes balsa en wat dunne triplex plaatjes. Gewicht doet er niet toe aangezien dit één op één van het lood af gaat. Voor het dashboard heb ik een vacuform deel. liggen. Ga kijken of die een beetje passend gemaakt kan worden. Moet me dan gaan verdiepen in hoe de instrumenten moeten worden gemaakt. Heeft iemand daar nog tips voor?

    upload_2018-2-9_21-21-44.png

    upload_2018-2-9_21-22-32.png
     
  7. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ondertussen is het nieuw geprinte deel van het scharnier weer binnengekomen en ben ik weer verder gegaan met het maken van het luik. In de praktijk blijkt het toch wat lastiger te zijn om het een beetje uitgelijnd te monteren. Je kunt er ook niet lekker bij om de boel even tijdelijk te fixeren. Huidige status is dat het scharnier nu aan het luik en in de heli is gelijmd. Ga nu de contour van het luik overnemen op een strookje triplex waarvan ik dan 2 exemplaren ga zagen. Die lijm ik aan de binnenkant van het luik net binnen de sponning van de romp. Zo wordt het luik ook in zijwaartse richting gefixeerd.

    20180308_203357.jpg 20180308_214850.jpg
     
    Helikapoter, verbeke, renetl50 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mooi gedaan!
     
    jdejager vindt dit leuk.
  9. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    De afgelopen winter was het doel om de heli verder schaal af te maken. Helaas ben ik veel te weinig aan bouwen toe gekomen door verbouwingen thuis. Heb daarom besloten dat ik het luik afmaak en de heli terug vliegklaar maak zodat ik er weer lekker mee kan vliegen. Zien we volgende winter wel verder. Daarom gisteravond verder gegaan met het luik. Heb er een tweetal kleine ronde power magneetjes in gemaakt waarmee hij nu mooi dicht klikt. De bedrading van de killswitch van de regelaar verlengd en weer goed aangesloten. Nu nog wat plamuren en spuiten en dan mag hij weer lekker mee naar het veld.
    De accu kan ik nu wel mooi uit het model halen met laden, dat was toch wel een belangrijke wens van me.

    20180405_222018.jpg
     
    MDM en guyken vinden dit leuk.
  10. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ondertussen zit de zomer er al weer op. De Huey heeft het prima gedaan tot gistermiddag aan toe. Tijdens het vliegen begon de staart iets een vreemd geluid te maken. Ook begon hij wat te waggelen in rechte lijn. Snel geland en daar bleek dat wederom de staartrotor weer los is geraakt. Dit is een zwak punt en al eerder gebeurd. Ik check dit dan ook voor elke vlucht. Ben nu zover dat ik een definitieve oplossing wil, anders kost het me mogelijk de heli in de toekomst. Huidige situatie is dat bovenop de staart een plaatje triplex van een 6 tot 8mm dik gelijmd is. Hier zit de vario hekrotor op gemonteerd. Had in het triplex schroefdraad getapt en deze meerdere keren met secondenlijm geïmpregneerd. Uiteindelijk loopt de schroefdraad er toch weer uit. Daarna de boutjes met epoxy vastgezet maar ook dat is niet de oplossing. Probleem is dat het plaatje te dun is om langere schroeven te bergen. De linker en rechter schroef zitten namelijk net buiten de staart en kunnen dus niet langer worden gemaakt zonder dat ze uit de staart tevoorschijn komen. Ik moet dus iets anders bedenken.
    Zit zelf als oplossing een beetje te denken aan een aluminium plaatje ipv triplex waarin je M3 schroefdraad kan monteren. Eventueel iets dikker en zoveel mogelijk uithollen ivm het gewicht. Maar mogelijk zijn er betere ideeën?
     
  11. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Wat je ook zou kunnen gebruiken zijn rampamoeren.
    [​IMG]
    Deze hebben een grove draad om in hout te schroeven. En een metaal draad binnen in.
     
  12. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Dat zou ik ook kunnen proberen. Maar het moet niet te breed worden, omdat het plaatje ook maar iets breder is dan de staart. Zal eens kijken op internet naar afmetingen etc.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik gebruik daar meestal inslagmoeren waarvan de flens gedeeltelijk weggeslepen is. Alternatief, maar dat hangt van de exacte uitvoering van je hekrotor af, heeft Vario ook aluminium inlijm stukken.

    Want inderdaad je wilt je hekrotor niet verliezen...
     
  14. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ondertussen heb ik dit probleem opgelost. Heb het stuk triplex weggehaald en een nieuw stuk gemaakt. Daar inslagmoeren ingemaakt en ook nog iets verzonken. De nieuwe plaat weer op de staart gelijmd. In de staart zat nog een triplex blok, daar is het nieuwe deel op gelijmd. Voor alle zekerheid nog een tweetal gaten doorgeboord vanuit het nieuwe deel in het houten deel in de staart. Hierin 2 houten pennen verlijmd zodat het nieuwe deel goed vast zit. Alles weer geschuurd en gespoten en daarna de hekroter met M2 boutjes en locktite vastgezet. Dit gaat niet weer los denk ik. Nu wachten op warmer weer om het in de praktijk te proberen.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik duim met je mee dat het probleem nu opgelost is!
     
  16. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Dat kan niet anders. Heb nu gewoon metalen schroefdraad waar de boutjes ingedraaid worden. Ik heb er vertrouwen in ;)
     
  17. kuifje

    kuifje

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Tielt - west.vl
    heb ook tail gearbox nodig één van 40graden
    deze van vario ziet miij niet goed uit
     
  18. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Voor mijn heli was deze modificatie de oplossing. Blijft nu perfect zitten
     

Deel Deze Pagina