Bouw SSM Bell UH1-B

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door jdejager, 7 jan 2017.

  1. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.052
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Goh,

    Als ik je goed begrijp wil je de BEC niet voeden vanuit de vlieglipo's zoals hierboven getekend, maar met een apart ( 2 s?) lipo... ? In dat geval zou ik de 2s lipo gewoon ansluiten op je BEC en niet nog eens apart naar de ESC gaan.. deze krijgt al spanning via je ontvanger....

    Grtz,

    Didier
     
  2. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Klopt, inderdaad via een aparte 2S Lipo. Maar door de "gasaansluiting" vanuit de BEC naar de ontvanger is er wel een elektrische koppeling ontstaan tussen de ESC en de BEC. Zou dit dan niet voor problemen zorgen?
     
  3. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.052
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Denk het niet, dat is de enige weg dat de regelaar spanning krijgt om te functioneren, los vd voedings lipos voor de motor. Ze schrijven duidelijk op hun schema dat je de rode draad vd gasaansluiting moet laten zitten, bij regelaars mét een interne bec haal ik die rode draad steeds weg om geen dubbele stroom erop te zetten...

    grtz,

    Didier
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Als ik jouw methode volg Ron, dan staat er toch geen spanning meer op de regelaar? Los van de motor accu dan.

    Gisteravond weer even aan het solderen geweest. Begint nu qua bekabeling wat op te schieten. Besturing is grotendeels aangesloten. Nu de verlichting nog elektrisch aansluiten, dus kabels leggen, weerstandjes solderen etc.

    20170302_224811.jpg
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.962
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ziet er toch uit als een heel nette inbouw....
     
    jdejager vindt dit leuk.
  7. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ach ja, het oog wil ook wat he ;)
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Die rode draad mag je alleen weghalen als er sprake is van een dubbele stroomvoorziening, en dat is hier niet aan de orde.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik had snel/slordig gelezen. Kan de connector-foto's niet meer weghalen.
     
  10. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Geen probleem. Bedankt voor de reacties. Ik laat hem gewoon zitten.
     
    Remco38 vindt dit leuk.
  11. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Poosje weggeweest maar niet stilgezeten. Heb de verlichting gemonteerd en werkend gemaakt. Ik vind het taillight wel iets teveel licht geven maar dat komt ook doordat het een vrij witte LED is van CS scale. Denk dat ik het kapje met wat kleurlak iets geliger maak waardoor het meer op een gloeilamp lijkt. Gisteravond begonnen met het instellen van de besturing. Hiervoor de Helicommand HC3x aan de laptop gekoppeld. Had nog geen ervaring met dit systeem maar ben er zeer enthousiast over. Via de wizard ga je stap voor stap door de instellingen heen. Kwam er alleen achter dat de uitslagen veel te groot zijn. Hierdoor moet je in de Helicommand de uitslagen helemaal terug zetten wat niet wordt aangeraden. Ga dus de kogellinks op de servo armen naar binnen verplaatsen zodat ik toch een groot regelbereik ga overhouden. Heb nog wel een vraag, welke pitch verstellingen kan ik het beste aanhouden? Heb hem nu op +9 naar 0 met de midstick positie op ongeveer 4 graden. Wil graag rond midstick hooveren. Is dan die 4 graden een goede keus? En kom je met 0 graden pitch weer goed naar beneden?

    Volgende stap dus aansturingen op de servo armen verplaatsen en alles inregelen. Dan de motor draairichting bepalen en de boel eens laten lopen. Hieronder nog een plaatje genomen op ons veld.

    20170330_202621.jpg
     
    Heli-Uwe en renetl50 vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.962
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt inderdaad redelijk te verwachten dat die heli met rond de 4 graden (mischien 4,5 of 5) zal hooveren.
    Mijn Cobra hoovert in elk geval met iets boven de 4 graden en dat is een vergelijkbaar rotorsysteem met vergelijkbare belasting.
    Ik zou alleen iets verder doortrekken naar negatief, zeg -1 tot -2 graden. Anders moet je die knuppel helemaal tot in je pens trekken voor de heli fatsoenlijk daalt.
     
    jdejager vindt dit leuk.
  13. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Bedankt voor je reactie Bert. Dan zet ik hem iets lager. Is de +9 aan de bovenkant goed?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.962
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja hoor...+ 9 gebruik ik ook ongeveer....
    Met die electro-setup kun je vermoedelijk ook probleemloos +10 of +11 trekken, maar je heli word dan een klipgeit. Ziet er totaal niet realistisch uit.

    Ikzelf gebruik meestal een pitchcurve die ongeveer deze vorm heeft:
    min=-2 graden
    >verschil 4
    25%=+2 graden
    >verschil 3
    50%=+5 graden
    >verschil 2
    75%=+7 graden
    >verschil 1
    max=+8 graden

    (waardes zijn "ongeveer" en moet je tijdens het invliegen naar behoefte aanpassen).

    In de zender ziet dat er ongeveer uit als 0-40-70-90-100

    Dat levert over het algemeen de meest lineair en voorspelbaar aanvoelende respons op voor schaalvliegen.

    Wat ik in elk geval NOOIT doe, is een minimum en een maximum van te voren kiezen, en daar niet meer van afwijken. Want als je dat doet, en toch de hoover naar midstick verstelt, loop je het risico dat de heli onprettig op pitch reageert.

    Voorbeeld: je kiest 0 en +9 als min/max, maar na invliegen blijkt dat hoover pitch op +4 ligt.... hou je dan stug vast aan die min/max waarden, krijg je een heli die veel harder wil klimmen dan dalen. Dat vliegt niet prettig.

    Ik begin met bovengenoemde basisinstelling, en finetune dat naar behoefte. Ik leg hoover nét boven midstick, omdat in kruisvlucht de pitch een haartje terug kan en ik vind het persoonlijk prettig dat de heli neutraal vliegt met alle sticks in het midden.
    Daarna stel ik min en max, alsmede de vorm van de curve dusdanig bij dat ik zowel op kleine als grote correcties een voorspelbare respons krijg...
    Persoonlijk vind ik het van belang dat van min naar max, iedere volgende "stap" kleiner is dan de voorgaande. Doe je dat niet, dan krijg je een nare sprong in de respons.
    Je moet daar gewoon een beetje voorzichtig zoeken naar wat prettig vliegt.
    (Bovenstaand is overigens gewoon mijn persoonlijke voorkeur, het MOET niet per sé zo, hoor :D)
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik heb mijn curve lineair van -2 tot + 10 graden (Bell 47 G III)
    en die -2 heb ik wel nodig bij wind,
    onlangs bij windkracht 5 gevlogen, was wel een avontuur, dat ding weer te landen
    (avontuur voor mij, Bert)

    groetjes,
    Uwe
     
  16. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eerst mechanisch even de uitslag wat kleiner maken en dan de boel goed inregelen.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.962
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou voor mij net zo veel avontuur zijn hoor....
    Het vliegen bij 5 Bft is het probleem niet, en zelfs het naar beneden komen niet (maar inderdaad, dan zijn die -2 graden wel prettig).
    Maar de boel netjes neer zetten, dat komt er veel preciezer op aan, met die grote jongens. Want de klappen die een 450 of een 600 kan hebben, daar houden die grote schaalfietsen niet zo erg van....
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  18. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ik ben ontzettend benieuwd hoe zoiets nu vliegt vergeleken met een Trex600 (mijn referentie)
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.962
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aanvankelijk héél tam, maar je zult merken dat je all over the place bent omdat je timing er naast zit: Die heli reageert trager, en is ook zwaarder.

    Geeft niks, wen je heel vlot aan.
    Ik heb meerdere leerlingen in het verleden met de Cobra late hooveren, en niemand had er moeite mee.

    Waar je even aan moet wennen is dat je hem niet zo makkelijk precies dáár neerzet waar je hem hebben wilt, en wat écht even opletten is, is dat je de heli zachtjes neer moet zetten, en dat vergt door de grotere massa wat meer concentratie.
    Niks niet moeilijk, maar je moet het niet op routine doen, en de 3D methode van 30 cm boven de grond de throttle hold er op zetten, die werkt niet.

    Vergelijk het een beetje, zo je wilt met hoe je met je auto wegrijd en stopt, met of zonder een loeizware aanhanger er achter.... Je moet wat meer "met beleid" vliegen.

    That's all....

    Één ding is zeker: je hebt VEEL meer tijd om na te denken.... In dat opzicht vliegt het echt verukkelijk....
     
  20. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    220
    Locatie:
    VLAANDEREN
    Waar ik met mijn Jet Ranger enorm van schrok was de daalsnelheid en het opvangen van die daling.
    Dus, als je van hoog binnenkomt, wees er op tijd bij om die op te vangen, want die zakt gewoon heel erg door.
    Voor je het weet steekt die in de grond
     

Deel Deze Pagina