Bouw SSM Bell UH1-B

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door jdejager, 7 jan 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat bedoel ik dus....
    Voor een deel komt dat, omdat de menselijke hersens een beetje "dom" zijn: je stuurt op het visuele beeld, en de heli is groter, dus je daalt sneller.

    Beetje zoals dit: met je 450 size daal je in 5 sec van 10 meter naar ooghoogte.
    Met je 600 size zit je voor je gevoel even hoog op 20 meter hoogte, en wil je OOK in 5 sec naar ooghoogte kunnen.
    Met die grote 800 schaal jongens wil je dus in 5 seconden vanaf 30 meter hoogte kunnen dalen.
    Maar dat betekent wel dat je 3 keer zoveel snelheid moet zien kwijt te raken, met een heli die véél zwaarder is, en in verhouding véél minder vermogen heeft....

    Beetje overdreven, maar het gaat om het idee er achter....
     
  2. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Kan me inderdaad wel voorstellen dat hij door zijn gewicht ook flink doorzakt met het afvangen. Mijn Trex600 schiet omhoog als je flink pitch geeft. Dit zal wel allemaal wat trager gaan. Gewoon maar netjes een circuit vliegen en dan proberen op hoover hoogte voor je terecht te komen :D
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon heel kalm aan doen, en heel voorzichtig opzoeken wat hij doet....
     
    jdejager vindt dit leuk.
  4. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Zo vanavond de kogellinks op de servo's naar binnen gezet. De staart ziet er goed uit. Helaas krijg ik nu in sommige uiterste situaties een botsing met een kogellink tegen een stuurstang van een andere servo. Hoewel de servo's verschillend in hoogte staan kan de kogellink zelf soms net de andere kogellink raken. Die dingen zijn natuurlijk dikker dan een stuurstang. Nu verwacht ik dat dit nog wel verdwijnt wanneer ik de bladhoeken goed ga instellen. Die staan nog te groot. De uitslag wordt dan vanzelf kleiner. Een groter issue is de grootte van de hoofdrotor en staartrotor. Om een pichtmeter te kunnen gebruiken heb ik de hoofdrotorbladen gemonteerd. Het blijkt dat deze erg dicht langs de staartrotor zwieren. De kleinste afstand is ongeveer 17mm. Nu is die afstand natuurlijk wel vast maar ik vind hem wel griezelig klein. Is dit normaal of moet ik iets aanpassen? Zie hieronder wat gegevens.

    Bladlengte hoofdrotor: 84cm (eind tot gat)
    Bladlengte staartrotor: 14cm (eind tot gat)

    Diameter hoofdrotor: 186,5cm
    Diameter staartrotor: 35cm

    SnipImage.JPG
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als doorbuiging van een blad, NIET leidt tot een kortere afstand, dan is er niks aan de hand en kun je er veilig mee vliegen. De kans bestaat wel dat het wat meer geluid maakt, of mogelijk tot trillingen in de bladen kan leiden.
    Maar volgens mij hoort de hoofdrotordiameter met vario schaalbladen (nr 418 zo uit mijn hoofd) 182 cm te zijn, niet 186....

    Als de kogellinks van de servo's elkaar kunnen raken, zou ik even een paar vulplaatjes onder de hoge servo's doen, om iets meer afstand te creëren.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mocht die afstand tijdens vliegen minder worden dan is contact tussen hoofd- en staartrotorbladen waarschijnlijk je minste probleem :D
     
    jdejager vindt dit leuk.
  7. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Nee dit is echt de kleinste diameter. Het blad hangt dan iets naar beneden. Tijdens het vliegen zal het waarschijnlijk iets omhoog buigen en daarmee weg draaien bij de draaicirkel van de staartrotor.

    Vulplaatjes is idd nog een idee mocht het straks nog steeds niet goed uitkomen. Morgenavond ga ik hier weer verder mee.
     
  8. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Hahaha, theoretisch kan het elkaar ook nooit raken maar ik vind het gewoon een beetje dichtbij :D
     
  9. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Mogelijk dat er iets grotere bladen op zitten Bert. Deze zaten bij de heli toen ik hem kocht. Ik heb er ook nog metalen Mblades bij. Zal die ook even nameten. Probleem is alleen dat die een te kleine boring hebben. Die kan ik er dus niet zo op zetten.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De Romp is van Vario, toch? Of komt die ergens anders vandaan?
    Want de Vario romp is ontworpen voor hun eigen bladen (ofwel 182 cm rotordiameter).
    Een andere mogelijkheid is dat de rotoras een haartje te kort is, maar daar lijkt het niet op, want de rotordisc hoort ongeveer ter hoogte van de hekrotoras te liggen, en zo ziet het er wel uit op de foto....
     
  11. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Het is een SSM bouwdoos. Geen Vario.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uitgaande van SSM bladen, is het best vreemd dat die afstand tussen de rotors zo klein is....
     
  13. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    20170406_190054.jpg Ik weet niet welk merk bladen het is. Staat niets op. Er zit alleen een Vario foudraal bij maar dat zegt weinig denk ik. Heb een set kunststof bladen (die er nu op zitten) en een set Mblades (aluminium). Ook de Mblades hebben 840mm als afmeting van hart gat tot uiteinde. Qua hoogte zit hij volgens mij hoog genoeg.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoogte lijkt inderdaad gewoon goed te zijn.

    Tsja... Ik zou er gewoon mee gaan vliegen....
     
  15. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    We gaan het gewoon rustig proberen als het zover is. Nog een andere vraag. Hoe doen jullie het met transport van de heli? Heb nu voor het eerst de rotorbladen erop. Alleen wanneer de servo's niet bekrachtigd zijn draait de bladhouder weg en "knikt" het blad. Die valt dan op de romp. Verwijderen jullie steeds de bladen of maak je een soort van houder die je om de romp "klikt" net zoals bij een Pod en boom heli?
     
  16. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.052
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Ik heb de gewoonte mijn bladen altijd te verwijderen, zo heb je het minste kans op schade aan de romp. Wel ff de bladen en bladhouder markeren zodat je steeds dezelfde blad/houder combinatie krijgt...
    Ziet er mooi uit trouwens!

    gtrz,

    Didier
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    +1.... Meestal kun je schaalbladen niet 90 graden naar achteren zwaaien, dus een bladsteun zoals met gewone trainer heli's gaat niet, en dan MOET je wel demonteren voor transport.
    Dus zoals Diedier al zegt, goed opletten dat je steeds hetzelfde blad in dezelfde houder monteert.
    Bladen zodanig vast zetten dat ze niet met het minste of geringste wegzwenken (maar nog wel voldoende beweeglijkheid hebben tijdens het vliegen), dan valt het met dat wegdraaien wel mee.
    Ik heb meestal zender en ontvanger niet eens aan, als ik de bladen monteer....
     
  18. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ok, duidelijk. Dan zal ik ze markeren en gewoon losmaken met transport.
     
  19. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ondertussen de laatste bedrading vastgemaakt. Nog even een voeding getrokken rechtstreeks naar de HC3x. Nu wordt zowel de ontvanger als de HC3x direct gevoed. Komt me qua aansluitingen op de ontvanger ook beter uit. Krijg helaas de gyro gain nog niet instelbaar via de zender. Daar moet ik nog even beter in duiken. Volgende stap is de draairichting van de motor bepalen en kijken of alles wat wil ronddraaien. Helaas kan ik mijn interface-kabel voor mijn Castle regelaar niet meer vinden. Dat wordt dus een nieuwe bestellen.
    Wil nadat de draairichting is bepaald de vloer erin maken. Dat ruimt lekker op en dan kan ik ook de montagebeugels voor de accu's erin maken. Weet iemand waar ik traanplaat een beetje in de goede schaal kan krijgen?
     
  20. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Gisteravond weer aan het hobbyen geweest. Heb een poging gedaan om roosters te maken in de cowling van de motor. Eerste plan was om de plekken waar deze roosters komen eruit te slijpen en dan vanachter er fijn gaas tegenaan maken. Nadeel is dan dat er licht door gaat schijnen en je het gaas alsnog dicht moet maken. Daarnaast is het weer een verzwakking van de romp.
    Heb dus eerst de vlakken antraciet geschilderd en daarna lichtgrijs horrengaas op maat gemaakt en dit in de vlakken gelijmd. Vervolgens het gaas ook in dezelfde kleur geschilderd en na drogen met heel fijn schuurpapier iets opgeschuurd om een beetje een "versleten" effect te krijgen. Ben tevreden met het resultaat.
    Als volgende stap zou ik toch graag eerst de motor willen laten draaien, helaas ben ik mijn programmeerkabel nog steeds kwijt. Dat wordt vanavond nog maar een keer alles nazoeken......:frustie:

    20170420_221342.jpg
     
    Heli-Uwe, MDM en PoweRotoR vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina