Bouw SSM Bell UH1-B

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door jdejager, 7 jan 2017.

  1. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Zo vanavond weer even aan het knutselen geweest. Het mechaniek staat gemonteerd op een bodemplaat in de heli. Bovenaan zijn een viertal punten waaraan het mechaniek ook aan de romp kan worden vastgemaakt. Had in eerste instantie alleen voor de voorste twee punten bevestigingen gemaakt. Maar vond dat het mechaniek toch nog iets teveel heen en weer kon draaien. Daarom vanavond ook voor de achterste punten bevestigingen gemaakt. Was best wel een gepruts maar het resultaat was het waard. Weer een stukje verder naar de maidenflight.

    20170425_220012.jpg
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  2. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Wil morgen- of donderdagavond eens met het kleurenschema gaan beginnen. Het is de bedoeling om er een "Bandits" uitvoering van de maken. Die behoorden tot de 118th Assault Helicopter Company de "Thunderbirds". En dan het derde peloton de "Bandits". Wil eerst met het geel achterop de staart beginnen. Hoe plakken jullie de rompen altijd af? Heb je daar speciale tape voor? Ook nog tips voor de letters en de decals?

    12.jpg
     
    didier n en Heli-Uwe vinden dit leuk.
  3. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Vandaag niet gebouwd aan de Huey. Wel een dag in het teken van de modelbouw. Dagje naar Prowing in Soest (DE) geweest. Erg leuk. Veel kleinspul voor de Huey ingeslagen en vervolgens nog meegevlogen met een echte Huey. Is een bijzondere ervaring. Ongelooflijk hoe makkelijk zo'n ding met 9 man wegvliegt. Het karakteristieke geluid van de rotorbladen hoor je overigens alleen in de wat steilere bochten. Verder is het de turbine die de overhand heeft in combinatie met de gearbox.

    IMG-20170428-WA0014.jpg
     
    Heli-Uwe, didier n, MDM en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Wow, best een mooie ervaring lijkt mij..
    Je zit wel met de turbine in je nek dus een beetje herrie is niet vreemd !
     
  5. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ja die turbine zit achter boven je hoofd te loeien. Maar klinkt allemaal erg soepel nog. Je hebt niet het idee dat hij heel hard moet werken.
     
  6. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Vanavond nog even iets geprutst aan de heli. Heb eerst maar eens wat bescherm "tassen" gemaakt voor de uitstekende delen. Je zwaait toch snel met die staart ergens tegenaan tijdens omdraaien of meenemen in de auto naar de modelvliegvereniging. Daarnaast wat decals aan het plakken geweest. Over de letters zit ik nog iets te twijfelen. Ik vond daar letter decals, ze zouden echter nog iets groter moeten. Heb ze aan één kant even opgeplakt. Ga er nog even een weekendje over nadenken.

    Huey 6.jpg

    Huey 5.jpg
     
    bastiaandj vindt dit leuk.
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat is blad-vortex-interactie (leuk scrabble-woord), waarbij het ene rotorblad in de turbulentie/vortex van het voorgaande blad komt. Dat geluid kun jij je heli straks ook laten maken :)
    Het geluid bij gewoon rechtuit vliegen wordt, dacht ik, veroorzaakt doordat de naar voren gaande bladtip (bijna) geluidssnelheid heeft. Dat geluid kun je je heli niet laten maken straks.
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2017
    jdejager vindt dit leuk.
  8. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Mooi!

    Bij tailormade decals in duitsland kun je alles van letters en beschriftingen laten maken. Het kan zowel in waterslide decal, rub-on decal als mallen om ze erop te spuiten ( wat ik het mooiste vindt.. )


    Groeten,

    Didier
     
  9. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Dat is inderdaad een leuke site. Wel goed aan de prijs :(
     
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
  11. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Dat zijn wat vriendelijkere prijzen Guyken
     
  12. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Vanavond begonnen met het maken van afdekkappen voor het mechaniek. Wil het mechaniek graag aan het zicht onttrekken. De bedoeling is om dit met een aantal kappen te doen. Die wil ik bekleden om een beetje het effect van geluiddempende bekleding te imiteren. Weet nog niet precies hoe ik dit ga doen. Heb al wel een netje van een net mandarijnen achtergehouden. Dat heeft mooi ruitjesgaas. Zit te denken om een dun laagje schuim te nemen, daar een doek overheen te doen en aan de achterkant vast lijmen. Dan het net erover heen trekken en dit ook onder lichte voorspanning vastlijmen. Hiermee "deukt" het schuim wat in en hoop ik de gewenste uitstraling te krijgen.
    De voorste kappen moeten heel simpel uitneembaar zijn, zodat ik altijd snel bij het mechaniek kan. De achterste kappen mogen iets meer tijd kosten.
    Zodra de kappen klaar zijn maak ik verstevigingen voor de vloer en kan de vloer erin. Op de vloer maak ik dan aan weerszijden van het mechaniek kisten waarin de accu's komen te liggen. Hiermee hoop ik ook die aan het oog te onttrekken.

    Mechaniek.jpg
     
  13. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Vanavond weer even wat tijd gevonden om verder te gaan met de bekleding van het mechaniek. Het houten omhulsel is klaar. Heb het gemaakt van 1mm berkentriplex. De achterste kappen zijn met zelftappers gemonteerd. Deze kunnen tijdens onderhoud ook blijven zitten. De voorste kappen zijn gemonteerd met boutjes. Heb hiervoor draad in de vuren latjes getapt. Zo kan ik ze makkelijk verwijderen indien nodig. Ik ga waarschijnlijk nog wat gaten in het triplex maken ivm het gewicht. Op het triplex lijm ik vervolgens klittenband waarop de bekleding gemakkelijk kan worden vastgemaakt. Zo zie je de schroeven ook niet meer en is het geheel toch gemakkelijk te verwijderen. Omdat deze heli toen ik hem kocht met een benzinemotor was uitgerust zat er een groot rond gat in de bodem voor koellucht. Heb dit dichtgemaakt met een plaat. Hierin ga ik nog wat ventilatiesleuven maken. De lucht kan dan verticaal door de afgesloten koker om het mechaniek heen circuleren en aan de bovenkant weer ontsnappen.
    Volgende stap is nu eerst de vloer erin maken en de ophanging voor de accu's. Die wou ik eerst plat leggen links en rechts naast het mechaniek. Maar met een beetje passen en meten kan ik de accu's ook verticaal plaatsen grotendeels achter de stijl tussen voor- en achterdeur. Voordeel is dan dat je alle gewicht voor de rotoras hebt, wat het zwaartepunt ten goede gaat komen.

    20170510_213612.jpg

    20170510_213606.jpg

    20170510_213253.jpg
     
  14. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Mechaniek zit mooi weg ok maar vergeet de koeling van de motor niet . In de herfst en winter geen probleem maar tijdens warme zomerdagen ? Of heb je een koelin ergens ?
     
  15. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Er zit geen fan in. Ik heb hem als brandstofheli gekocht. Er zat toen een ronde opening in de bodem. Daar heb ik een houten plaat in gemaakt. In deze plaat maak ik weer koelsleuven. Boven waar de rotoras de romp verlaat zijn genoeg openingen aanwezig. De lucht kan dus zo door de romp trekken. Ga er vanuit dat dit goed genoeg is. Ik kan overigens de regelaar uitlezen, die heeft een temperatuur sensor. Dan heb ik een beetje een idee hoe warm het daar wordt.
     
  16. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Ok , top .
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De Kontronik motor heeft een centrifugaal-fan. Het rode deel met de langwerpige sleuven, op deze foto aan rechterkant van motor.

    [​IMG]
     
  18. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    De Kontronik motors staan bekend dat ze niet rap warm worden . De esc is een andere vraag . Als er geen zware belasting is , zal het wel geen probleem zijn . Bij de mijne zat wel een fan als optie dus ik kan kiezen . Nu hebben schaalheli's meestal lage toerentallen dus t zal wel loslopen . Feit is ook dat we de laatste zomers soms snikhete dagen hebben . :cool:
     
  19. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    De motor heeft inderdaad achterop een fan. En hangt mooi boven de "oude" opening waar de sleuven inkomen. De regelaar is volgens mij 120 A. Dat gaat hij nooit halen. Verwacht dat het gemiddelde stroomverbruik rond de 30A zal zijn. Hij hoeft dus niet heel hard te werken.

    20170511_080317.jpg
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat ligt, behalve aan de fan, ook aan de conservatieve/realistische specificaties door Kontronik. Ook bij hun regelaars. Hulde.
     

Deel Deze Pagina