Bouw SSM Bell UH1-B

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door jdejager, 7 jan 2017.

  1. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Wat me wel opvalt is dat Kontronik enorm veel vermogen uit relatief kleine motoren weet te halen. Laatst op Prowing keek ik even op hun stand en als je dan hun grootste motor vergelijkt met wat concurrent motoren dan zijn ze veel kleiner/lichter bij dezelfde vermogens. Vraag me af hoe dat kan. Lijkt me dat de gebruikte technieken/ materialen toch wel algemeen bekend zijn?

    Voor de Huey kon ik de standaard ombouwset met een Hacker motor kopen. Die motor had veel slechtere specificaties en een dubbel zo hoog gewicht (750 gram vs 375 gram). Dat zijn toch forse verschillen.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dikkere wikkeldraad voor lagere koperweerstand en daardoor minder verliezen (moeilijker/duurder wikkelen), sterkere magneten (minder wikkelingen nodig), beter statormateriaal (minder wervelstroom- en hysteresis verliezen in ijzer), geoptimaliseerde statorvorm voor optimaal magnetisch circuit (lagere magnetische 'weerstand'), betere lagers, gebalanceerde rotor, efficiënte koeling.

    Minder wikkelingen, voor zelfde Kv!, werkt dubbel: de wikkeldraad wordt korter, lagere weerstand :) en kan dikker, nog lagere weerstand :):)

    Hoe hoger het rendement van een motor, hoe meer stroom en vermogen je er doorheen kunt jassen zonder dat de motor in de hens gaat:
    Efficiency governs power - HFF

    En zelfs Kontronik wikkelingen kunnen verbeterd worden, meer koper in de statorsleuven:
    Scorpion, Kontronik, ... buitenlopers wikkelen - MBF
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2017
  3. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Interessante stof. Daar kun je nog heel veel tijd mee vullen
     
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Ze mogen ze niet Te goed maken ook , tegen de "commerce" LOL .
     
    jdejager vindt dit leuk.
  5. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Vanavond weer even verder gegaan met de vloer. Heb de voorste helften klaar. Gebruik hiervoor een kunststof tranenplaat die ik op 0,8mm triplex lijm. Ook de vloer aan de zijkanten gaat zo gemaakt worden. Wil ze vast gaan zetten met schroefjes of magneten. In principe hoeft ik niet direct meer onder de vloer te kunnen dus het hoeft niet heel gemakkelijk bereikbaar te zijn. Heb besloten om hierna de accu bevestigingspunten te maken. De accu's komen verticaal direct achter de stijl voor de achterdeur. Wil in het spant dat hierachter loopt een tweetal sleuven maken waardoor de accu straps gaan lopen. Voordeel is dat zo het complete gewicht van de accu voor het zwaartepunt hangt. Daarnaast zijn ze wat minder zichtbaar wat ook mooi is meegenomen. Wanneer de accu's erin kunnen ga ik het zwaartepunt goed maken en dan moet hij eerst maar eens de lucht in. Het bouwen wordt door het mooie weer steeds minder. Dan ga ik volgende winter verder bouwen met het interieur etc.

    20170523_220132.jpg
    De vloer ligt nog los en krult daardoor licht omhoog. Dit wordt nog opgelost met een veer/groef verbinding.

    20170523_220141.jpg
     
  6. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Ik heb net een Bell 205/212 van SSM gekregen. Hier zit ook het benzine mechaniek bij. Alleen is het grijs van kleur en niet messing. Ook zat er geen hek en hoofdrotor bij. Wel heb ik een vario hek en hoofdrotor bij gekregen.
    Weet iemand of je nog onderdelen van deze romp kunt aankomen. Ik mis namelijk een aantal spanten en de bouwtekening. Wel heb ik alle andere documentatie.

    PS mooie bouw van je heli. Ben erg benieuwd naar de maiden.

    Gr Rob.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2017
  7. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Heb hier ook een oude catalogus van SSM. Daar staan idd ook grijze mechanieken in. De onderdelenvoorziening is overgenomen door ALK Modellbau & Technik. www.alk.ch. Daar zou je eens kunnen informeren wat er nog verkrijgbaar is. Volgens mij zijn ook veel Vario onderdelen uitwisselbaar.
    Ben heel benieuwd naar je heli. Ga je hem op brandstof vliegen of bouw je hem om? Plaats anders eens wat foto's hier. Tekening heb ik ook niet, en spanten zitten er al in ;) Maar kan eventueel wel eens wat nameten.

    Groet Johannes
     
  8. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Heb zojuist de heli eens op de weegschaal gehad. Zit nu met alles erop en eraan (inclusief 600 gram lood) en 2 pilotenpoppen op 9,5 kg. Dat is inclusief de 2 6S 5800mAh pakketten en de ontvanger accu. Zou dan alleen nog wat schaal interieur delen bijkomen en bewapening. Denk dat hij dan rond de 10kg komt. Is dit een beetje een normaal gewicht of moet ik gaan afvallen? ;)
     
  9. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Nog even een correctie. Het gewicht van de poppen kan weer van het lood af. Dan kom ik op 9,1kg. Het interieur komt ook voor het zwaartepunt dus dat verlaagt ook weer het loodgehalte. Denk dat ik eerder rond de 9,5 kg uit ga komen dan rond de 10 kg.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    9,5 kilo is een prima gewicht voor de rotordiameter: mijn Cobra weegt voor dezelfde molen ongeveer (182 cm, ik gebruik de standaard Vario S-slag schaalbladen) 10,5 kilo en dat vliegt prima.
     
  11. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    OK, dan moet het goed komen. Mogelijk ga ik ook nog op 2x 5S vliegen ipv op 2x6S. Heb namelijk de hele overbrenging hierop berekend. Nu met 2x 6S is mijn laagste rotortoerental 1175 rpm. Lager instellen geeft een waarschuwing in de regelaarsoftware. Denk dat het toerental rond de 1200 rpm moet komen te liggen. Dan zit de regelaar aardig dicht tegen de ondergrens aan. Even kijken dus wat dit met de temperaturen doet. Wanneer het niet goed gaat ga ik terug naar 10S. Dan zal het gewicht ook weer iets dalen.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt... mijn Cobra draait met tussen de 1200 en 1250 toeren aan de kop. Als ik me goed herinner is 1250 zelfs door Vario het hoogst toegelaten toerental voor deze rotordiameter (ander merk kop/bladen resulteert wellicht in andere getallen, dat weet ik niet).
     
  13. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Vanavond weer aan de heli geklust. Heb het glas er in gemaakt, de voorste deuren opgehangen, zwaartepunt bepaald, rotorbladen gecontroleerd op balans en alle instellingen gecontroleerd. Kortom, hij is vliegklaar! Morgenavond ga ik kijken of hij de lucht in wil. Wil hem dan vliegtechnisch gaan afstellen en dan komende winter het interieur, bewapening en decals etc. gaan aanbrengen.

    Gewicht is nu 8,8 kg vliegklaar. Door het interieur en bewapening zal hij zwaarder worden maar een groot deel (pilotenpoppen) gaat ook weer van het lood af. Denk straks rond een dikke 9 kg uit te komen. Met 3,5 kW vermogen moet dat volgens mij geen probleem zijn.

    20170614_211728.jpg
     
    guyken, E.hof, MDM en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Ziet er goed uit. De Vario Bell 204 van mijn vader weegt ook ongeveer 9 kilo geloof ik en die vliegt met een 23cc benzine. Jij hebt meer vermogen met je E setup waarschijnlijk.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je zult ongeveer 900 a 1000 Watt gebruiken... :D dus dat zou inderdaad geen probleem mogen zijn.

    Verder weinig toe te voegen aan wat Tiger zegt: het ding ziet er inderdaad heel goed uit!
     
  16. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Het is een mooi voorbeeld voor wat ik wil gaan maken. Al is de romp net wat groter.
    Keep up the good work.

    Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen.

    Gr Rob
     
  17. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Gisteravond heeft hij dan eindelijk gevlogen. Het waaide wel stevig dus heb het eerst bij wat hooveren gehouden. Wil ook eerst wat "draaiuren" op het mechaniek krijgen om te zien of alles wat heel blijft. Het optoeren gaat heel mooi rustig met de softaanloop. Zit iets een resonantie in de staartrotor maar dat kan komen omdat er een kabeldoorvoer los ligt. De eerste vlucht draaide de staart geregeld weg. Daarom de gevoeligheid daarna even uitgelezen. Bleek dat de gyro nog op nul stond, tussen rate mode en heading hold in. De tweede vlucht deze waarde omhoog gezet en dat gaf een enorme verbetering. Vergeleken met de Trex vliegt het niet echt moelijker. Alleen veel logger. Gaat allemaal wat trager en de bewegingen zetten zich wat meer door.

    Bij de tweede vlucht had ik uiteindelijk nog wel een vreemd fenomeen. Ik had op het laatst volledig collective nodig om de heli nog iets te kunnen laten stijgen. Heb daarna de regelaar uitgelezen en zie daar geen vreemde dingen. Accuspanning is ruim boven de waarde waarbij het terug gaat moduleren. De headspeed blijft constant en nadien controleren gaf aan dat de maximum invalhoek van de rotorbladen ongeveer 10 graden bedraagt. De stroom was rond de 40A. Bij een accuspanning van rond de 40 Volt zit je dan dus op ongeveer 1,6kW. De motor kan 3,5kW leveren dus dat kan niet de reden zijn, temeer daar de headspeed netjes constant blijft (ongeveer 1180 rpm).

    Na de laatste vlucht heb ik de heli nog even bekeken of alles vast zat. Er bleken 2 bouten van de staartrotor te zijn losgetrild. Dit zijn M3 boutjes die in triplex zijn gedraaid. Heb de schroefdraad indertijd met secondenlijm geïmpregneerd maar dit kan de kracht toch niet aan. Denk dat ik gewoon een drup secondenlijm in het schroefdraad doe en dan direct de bouten aandraaien. Het lijkt me niet dat dit van invloed is op bovengenoemd fenomeen. Hieronder nog wat plaatjes. Kwaliteit is nog niet super, is via Whatsapp verstuurd. Tevens nog een logfile toegevoegd van de regelaar over de laatste vlucht.

    IMG-20170615-WA0006.jpg IMG-20170615-WA0011.jpg IMG-20170615-WA0005.jpg
    Alles nog even controleren.

    Huey.jpg
     
    Arnold 85, E.hof en renetl50 vinden dit leuk.
  18. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Hier nog een kort filmpje van afstand gemaakt door een clublid. Kwaliteit is niet super ivm verzending via Whattsapp

    Het is wel een geweldig mooi gezicht, een grote schaalheli. Ben nu al aan het nadenken over de volgende..... Maar eerst deze verder finetunen en komende winter meer schaal maken.

     
  19. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Mooie heli hopelijk veel vluchten daarmee
     
    jdejager vindt dit leuk.
  20. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
    Proficiat!
    Nog vele veilige vluchten!
     
    jdejager vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina