Bouw SSM Bell UH1-B

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door jdejager, 7 jan 2017.

  1. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.052
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Ok, duidelijk...

    Wat ik niet zo tof vind is het koolstof buisje rond de 2 mm as... dit zou wel eens voor onbalans kunnen zorgen, idd eens weghalen en zo weer proberen zou ik zeggen...

    Succes !
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoop toch dat dit een typefout is.... dat moet "ruim binnen de 0,01 gram" zijn....
    Het zijn weliswaar kleine lichte blaadjes, maar ze draaien wel tegen de 6000 toeren, en ze zitten op een lange hefboom, aan een stukje mechaniek wat niet berekend is op al te grove onbalans..
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is die 40 graden gearbox het ding van Vario?

    Zo ja, dan zijn de in en uitgaande assen 2 mm.
    Daar verkoopt Vario klauwkoppelingen (met rubber insert) voor, die zonder uitlijnfouten of trillingen lopen. Je kunt dan kiezen of je de schuin omhoogstaande as in 2 mm staaldraad, of 6 mm hol RVS uitvoert (ik heb het laatste in mijn Cobra).
    Aan de top bij de hekrotor kun je dan ook naar keuze deze klauwkoppelingen plaatsen.

    Bij mijn cobra zit die schuin omhoogstaande as dus gewoon "los" zonder ondersteunende lagers of wat dan ook, tussen 40 graden box en hekrotor gestoken, slechts op zijn plek en in lijn gehouden door die klauwkoppelingen en dat functioneert al sinds 2005 probleemloos!
     
  4. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Je maakt me aan het twijfelen. Vanavond ga ik het direct checken.
     
  5. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Dan moet ik hem er even uithalen om dat te bekijken. Ik dacht dat er niets op stond, net als op de staartrotor. Daar staat ook helemaal niks op. Maar ga wel even kijken. Bij mij "zweeft" de 2mm draad ook in de staart. Hij is wel verstevigd met een carbon buisje maar zit alleen onderaan ingehaakt in de 40graden gearbox. Bovenin zit hij star in de 90 graden gearbox geklemd. Dan is jouw systeem idd veel beter. Je hebt dan aan beide kanten een uitlijning.
     
  6. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Ik zou nog wat foto's plaatsen over de kist die ik heb gekregen. Gisteren maar ff in elkaar geschoven. Ik kan twee versies bouwen, de Bell 205 UH-1D of de Bell 212 Twin Jet. Ik zelf neig naar de 205. Deze heeft toch net wat mooiere lijnen en het is een icoon.

    [​IMG]
    De 205 UH-1D.

    [​IMG]
    Cockpit view.

    [​IMG]
    De 212 Twin Jet, hmm toch net wat minder.

    Je kun zien dat alles nog schoon gemaakt moet worden. Het spanten frame zit nog niet vast en ik mis een aantal spanten. Als iemand hier een tekening van heeft zou ik heel blij zijn. Dat kan ik de spanten zelf uitfrezen.

    Gr. Rob.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mooi ding, Rob!:thumbsup:
     
  8. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Dank je wel Brutus
     
  9. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Schitterende heli Rob! Ik zou zelf ook voor de 205 gaan. Een echte Huey heeft 1 motor ;)
    Heb je er ook al een mechaniek bij?
     
  10. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Zelfs het mechaniek , een kop, staartrotor, staart aandrijving, 2x 43 graden gearbox, de motor G23, en heel wat extra onderdelen.
    Het was een hele doos vol met onderdelen.
    Ik wil wel de aandrijving elektrisch maken.
     
  11. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Klinkt goed. Ik heb hem indertijd ook met een G23 gekocht. Die er ook uitgehaald. Bij ons mogen we niet met brandstofheli's vliegen.
     
  12. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Zojuist de staartrotor verwijderd. Nog steeds wel een trilling erin. Daarna de rotorkop verwijderd om ook die trillingen te elimineren. Dit maakt weinig verschil. Dan blijven inderdaad toch de aandrijfassen over. Wat vinden jullie, is dit een normale trilling? Kijk met name naar het uiteinde van de staart.

     
  13. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Ik weet nu dat de aandrijfassen in een holle buis loopt met drie lagers. Aan elk eind één en één in het midden. Misschien is de as wel krom.
    Of slechte uitlijning is de oorzaak.
    Ik zou van trap naar trap los halen en weer testen. Beginnen bij de staartrotor er af.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo te zien beweegt je staart.... Zonder bladen, mag dat eigenlijk niet, en het lijkt te duiden op een koppelvariatie, of een kromme as.
    Ik zou het star ingeklemde deel (van hekrotor naar beneden richting de 40 graden box) als eerste verdenken.

    MAAR.... het kan ook een zwaar punt zijn in die 40 graden box, OF in de 90 graden box: vaak lopen die tandwielen nét niet helemaal zuiver, en bijna altijd zijn het 1:1 overbrengingen. Niks wat problemen veroorzaakt, maar als beide tandwielen een hoog punt hebben, en dat hoge punt staat "tegenover elkaar" dan kun je ook zoiets krijgen. Wat er dan gebeurt is dat er een pulserend koppel ontstaat (ook wel "tosietrilling") en torsietrillingen kun je je helemaal wezenloos naar zoeken....

    Als het niet de as is, zou ik eens de 40 graden en 90 gradenboxen checken of die geen "zwaar punt" hebben.
    De oplossing is simpel: één van beide tandwielen er uit halen, 90 graden draaien, terug plaatsen en opnieuw proberen.
    Goed onthouden welk tandwiel, en welke kan je uit verdraaid hebt.
    Op die manier zoeken naar de oriëntatie waarbij de boel het mooist loopt.
    Het kan ook in beide boxen zitten en elkaar versterken, dus niet te snel tevreden zijn.

    Bovenstaand is een bekend probleem bij beide 90 graden overbrengingen in de SkyFox serie, en hier zou het ook best eens het geval kunnen zijn.
     
  15. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Mannen, bedankt weer voor jullie reacties. De kinderen liggen weer in bed, de vrouw is van huis dus ik kan weer aan de slag. Ga gewoon eerst het deel van de hekrotor naar beneden weghalen. Dan weer proefdraaien. Uiteindelijk moet ik dan toch ergens uitkomen lijkt me.
     
  16. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Lijkt mij ook
     
  17. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Zo weer even een poosje geknutseld. Heb vanaf de achterkant alle aandrijfassen en overbrengingen een voor een losgemaakt. Hieronder de bevindingen.

    1 Staartrotorbladen eraf -> geen resultaat
    2 Bladegrips staart eraf -> geen resultaat
    3 90graden gearbox en "verticale" aandrijfas eraf -> leek eerst beter maar na er weer op monteren kon ik het verschil niet merken
    4 Aandrijfas vanuit mechaniek met 40 graden gearbox eruit -> geen resultaat

    Ik kom dus bij het mechaniek zelf uit. Heb de rotorkop ook verwijderd maar je ziet duidelijk dat de staart nog trilt, zie filmpje hieronder. Nu is de vraag natuurlijk in hoeverre dit normaal is. Elke heli zal trillen. Het mechaniek staat ook nog op rubbers en is tevens aan de bovenkant met rubbers gemonteerd aan de romp. Qua uitlijning naar de staart lijkt het dus allemaal wel te kloppen. Ook de staaldraad naar de 90 graden gearbox blijkt voorzien van een pasbusje die precies in de 40graden gearbox valt. Die kan dus ook niet verlopen. Kan nu 2 dingen doen, of het mechaniek eruit halen en verstevigen. Dit had ook een enorm positief effect in de bouwstrip van Blue Bird "The Snake of Saale Valley". Het mechaniek is niet heel erg stijf omdat het uit 2 lange poten bestaat. Die zitten wel vast aan de romp maar wel op rubbers.
    De andere optie is om de boel weer op te bouwen en alles nogmaals goed uitbalanceren en eerst weer vliegen. Ik neig naar de eerste methode. Is wel meer werk maar heb het sterke vermoeden dat ik het hier ook moet zoeken.

     
  18. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Hierbij ook nog wat plaatjes van de staart aandrijving.

    20170622_210212.jpg 20170622_210231.jpg 20170622_210242.jpg 20170622_210315.jpg
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OMG.... dat zijn (in elk geval die 90 graden box) Heim onderdelen....

    Die hekrotorbox, moet je (nou ja, "moeten"... ik raad het sterk aan) vervangen voor minimaal de nieuwere skyfox versie, liever nog de aluminium behuizing. Maar die alu behuizing vergt een modificatie van je staart. Beter dus de "gewone" skyfox variant.

    De 40 graden kast, daar kan ik weinig van zeggen, maar ik vind het maar een fragiel ding....

    Dat 90 graden omgebogen stukje staaldraad.... met alle respect, ik zou (als ik keurmeester was op jouw club) de heli er om afkeuren. Dat werkte 40 jaar geleden al niet goed, en zal nu ook niet goed werken.

    Sorry, het zal geen leuk nieuws zijn.... maar voor de veiligheid van jezelf en de heli zou ik deze spullen vervangen, ook al is dat best een kostenpost....
     
  20. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss

Deel Deze Pagina