Bouw SSM Bell UH1-B

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door jdejager, 7 jan 2017.

  1. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    [QUOTE="j

    Ik kom dus bij het mechaniek zelf uit. Heb de rotorkop ook verwijderd maar je ziet duidelijk dat de staart nog trilt, zie filmpje hieronder. Nu is de vraag natuurlijk in hoeverre dit normaal is. Elke heli zal trillen. Het mechaniek staat ook nog op rubbers en is tevens aan de bovenkant met rubbers gemonteerd aan de romp. Qua uitlijning naar de staart lijkt het dus allemaal wel te kloppen. Ook de staaldraad naar de 90 graden gearbox blijkt voorzien van een pasbusje die precies in de 40graden gearbox valt. Die kan dus ook niet verlopen. Kan nu 2 dingen doen, of het mechaniek eruit halen en verstevigen. Dit had ook een enorm positief effect in de bouwstrip van Blue Bird "The Snake of Saale Valley". Het mechaniek is niet heel erg stijf omdat het uit 2 lange poten bestaat. Die zitten wel vast aan de romp maar wel op rubbers.
    De andere optie is om de boel weer op te bouwen en alles nogmaals goed uitbalanceren en eerst weer vliegen. Ik neig naar de eerste methode. Is wel meer werk maar heb het sterke vermoeden dat ik het hier ook moet zoeken.

    [/QUOTE]

    De rubbers verwijderen , niet nodig in een electro mechaniek en krijg je alleen maar resonanties van .
    En kijk is naar een gearbox die ze voor Align schaal rompen maken .

    Gr,
    Arno
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's een hele mooie... Vario heeft ook iets wat daar op lijkt, maar die is prijzig en als ik me niet vergis, 50 graden tandwielhoek.
    Da's deze: http://www.vario-helicopter.biz/de/advanced_search_result.php?keywords=1055&x=0&y=0
    Maar eigenlijk bedoel ik deze:
    http://www.vario-helicopter.biz/de/...r/Getriebe/40-GRAD-Winkelgetriebe::31425.html
    en als hekrotor bestaat er de kans dat je met deze behuizing en je bestaande hekrotor al een heel eind komt, maar dat durf ik niet te garanderen:http://www.vario-helicopter.biz/de/Heckrotor/Heckrotor-Einzelteile/Heckrotorgehaeuse::35554.html
    Het voordeel van deze behuizing is dat je de tandwielspeling véél beter ingesteld krijgt. Nogmaals, ik durf niet te garanderen dat de assen en lagers die je nu hebt compatibel zijn.

    Want dit: http://www.vario-helicopter.biz/de/Heckrotor/Heckrotor/Heckrotor-GFK-Gehaeuse::31446.html is best wel een hoop geld (maar wél goed....)
     
  3. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Die had ik gisteren ook opgezocht ;) Wat is er nu dan mis met de huidige 40 graden gearbox en de hekrotor? Hekrotor heeft veel speling op de bladegrips. Mogelijk dat dit geen kwaad kan maar ik vind dat niet fijn. De 40 graden overbrenging werkt perfect. Eigenlijk loopt alles mooi soepel rond en zonder speling. Als iets aantoonbaar niet goed kan werken dan wordt het gewoon vervangen, geen probleem. Je weet dat wanneer je met deze grootte bezig bent de onderdelen ook duur zijn. Dat is niet erg, ik wil geen gevaarlijke situaties of een crash door te bezuinigen. Ben daarom benieuwd waarom je genoemde onderdelen beter kan vervangen. Die Vario 40 graden gearbox zit er mooi uit maar hoe krijg je zoiets gemonteerd in de staart. Hebben jullie daar een luik o.i.d. te zitten? Ik kan alleen vanaf de achterkant een beetje bij de staart. Voordeel van de huidige 40 graden gearbox is dat deze een flens heeft waarbij hij vanaf achteren is vast te schroeven. En dat is al een enorm gepruts.....

    Ik heb wel besloten dat ik het mechaniek ga verstevigen. Daarnaast gaan de rubbers er ook uit, zoals Arno ook al aangaf. Verwacht hier al een flinke verbetering mee. Dit gaat even de nodige tijd kosten maar goed, better safe than sorry.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die 40 graden gearbox van Vario kan hetzij met zijsteuntjes gemonteerd worden, als ook met een kunststof spantje (separaat onderdeel).

    Op zich ben ik niet zo bang dat jouw 40 graden box niet goed is, maar de as-aansluitingen bevallen me niet.
    Dat systeem met een buis met groef, en een omgehaakte as is vragen om ellende, en de starre aansluiting van de lange horizontale as is ook waardeloos.

    Als je die aansluitingen kunt vervangen door (bijvoorbeeld) die klauwkoppelingen van Vario, dan ben je het heertje en is er niks op tegen om je bestaande 40 graden box te gebruiken.

    De 90 graden box die je hebt, is van Heim, en gewoon niet optimaal. Om een voorbeeld te geven:
    -het enige wat de uitgaande as op zijn plek houd, is het tandwiel van de ingaande as. Dat houd in dat als je hekrotor "door de nul gaat" en een trekkende kracht uitoefent, dan gaan de tandwielen op elkaar leunen en lopen ze in elkaar.
    -Je kunt de tandflankspeling niet visueel waarnemen, en dus niet goed instellen
    -De uitgaande as kan een klein beetje heen en weer.
    -Je moet alles demonteren om het vet te vervangen, het is een drama om het oude vet uit het huis te krijgen.

    De Vario hekrotor heeft al die nadelen niet.
    Ook al geef ik zonder meer toe, dat hij voor een heli van jouw afmetingen aan de limiet zit, hij kan het wel aan, ik gebruik hem ook in mijn Cobra (waar hij zelfs rechts geplaatst is en dus in trekkende opstelling staat). Dat gaat al minstens 65 vlieguren goed, ondanks 35 cm hekrotordiameter en een best wel hoog toerental van 6800 toeren (aanvankelijk ontwerp spec 6000~6200 toeren met 28 cm....).

    Er is maar één écht punt van opletten bij de Vario hekrotor (buiten het normale werk van "zuiver instellen" en overige nogal wiedus dingen), en dat is dat je de vijf boutjes waarmee het huisje in elkaar geschroefd word, niet vaster zet dan strikt noodzakelijk. Dat komt wat eng over als je dat de eerste keer doet, maar het is belangrijk. Draai je die te vast dan loop je risico de boel te vernaggelen (het huis vervormt, en de lager passingen kloppen niet meer, huisje moet dan vervangen worden. Huisje kost los ongeveer een tientje of zo).
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2017
  5. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Hoi Bert, bedankt voor je reactie. Duidelijk verhaal over de Heim staartrotor. Denk dat ik de Vario staartrotor ga kopen. Heb hier eergisteren ook al naar lopen kijken omdat ik de speling op de bladegrips maar niks vind. Hij lijkt qua afmetingen aardig overeen te komen dus de ombouw valt mee. Ik wou hem eerst ook uitrusten met dezelfde aansluiting richting 40 graden gearbox. Die kun je er bij bestellen zag ik. Maar misschien dat ik beter voor een klauwkoppeling kan kiezen.

    De lange as richting het mechaniek is inderdaad start vastgemaakt aan één kant. Maar bij het mechaniek zit wel een ronde aansluiting zodat eventuele uitlijnfoutjes er wel uit worden gehaald. Dit past overigens ook erg mooi in elkaar. Een van de vorige eigenaren heeft deze constructie zelf zo gemaakt begreep ik toen ik hem kocht. Dit met de reden om de aansluiting te verbeteren. De as vanuit de de 40 graden gearbox naar de staartrotor kan inderdaad niet compenseren op uitlijnfouten. Dit omdat hij aan de kant van de 40 graden gearbox ook middels een verdikking in de bus schuift. Dit systeem voelt overigens wel erg degelijk aan. De bus zorgt voor de centrering, het omgezette deel neemt de kracht op. Maar ik ga kijken of ik dit met de nieuwe staartrotor kan aanpassen. Moet ik eerst uitvinden of en hoe de 40 graden gearbox open kan worden gemaakt.
     
  6. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Wanneer ik koppeling 49/9 pak heb ik hetzelfde systeem weer als nu. Maar dan heb je dus mogelijk geen goede centrering. Wat voor assen gebruik je wanneer je één van de andere opties zou kiezen?

    Koppeling.jpg
     
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Laatst bewerkt: 23 jun 2017
    jdejager vindt dit leuk.
  8. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Ben ik blij dat er een Vario 90 graden box er bij heb. Volgens mij zelfs een oude en een nieuwe in het zakje. Ff kijken of de koppelingen naar de 49/12 kunnen.
    Bedankt Bert.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is dus een misrekening.... de 40 graden box is star bevestigd in de staart, de as is star, en als het mechaniek een mm te hoog of laag staat, druk je de as krom. Dat kan wel "iets" hebben (de as kan flexen tijdens het draaien), maar als bijvoorbeeld de as heel lang in de zelfde positie stilstaat, raakt hij zelf iets permanent verbogen, en dat hoeft maar héél weinig te zijn en dan heb je een trilling.

    Je moet voor de horizontale as altijd kiezen voor een van beide opties: OF, een dunne flexibele as met (aan een kant) starre koppeling(en), OF een dikke starre as met aan beide kanten een flexibele koppeling.

    De Vario hekrotor is overigens op de asaansluitingen na (die je bij Vario zelf kunt kiezen) een direct-drop-in vervanger, hij past op dezelfde bevestiging.

    Het borgringetje is overbodig: ik gebruik het op géen enkele van mijn klauwkoppelingen.

    Voor de klauwkoppelingen zou ik persoonlijk kiezen voor 6 mm holle RVS as. De combinatie klauwkoppeling en 2 mm as werkt alleen goed als die 2 mm as zo kort mogelijk achter de koppeling gelagerd is: bijvoorbeeld de korte uitgaande as van een gearbox, of een door een buis gelagerde lange horizontale as.

    De klauwkoppeling Vario 49/12 is uitsluitend bruikbaar als ingaande as voor de hekrotor, of als uitgaande as voor de intermediate gearbox van een SkyFox mechaniek.
    Voor de 6 mm holle as heb je nr 49/7 nodig.
    De holle 6 mm as is nummer 17/16 (per lengte van 1 m ongeveer), en vergeet niet dat er in de uiteinden van die holle as een aluminium plug getikt moet worden, anders knijp je de as plat als je de madeschroefjes aandraait.
    Deze plugjes zijn nr 17/17

    Het komt dus neer op een hekrotor van Vario, waarvan je de ingaande as vervangt voor nr 49/12, op de uitgaande as van de 40 graden box moet, afhankelijk van wat voor as daar in zit, vermoedelijk een nr 49/6 (maar dat weet ik dus niet zeker)
    en de tussenliggende as dient te bestaan uit buis 17/16, voorzien van eindplugjes 17/17, en klauwkoppelingen 49/7, en rubber inserts 49/8
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2017
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ja, was alleen voor het plaatje voor het principe.
    Zag inderdaad geen ringetje bij deze versies, zat er bij mij wel bij, zou ook niet weten wat dat beter maakt.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het ringetje zou er voor moeten dienen om lange vrij draaiende assen wat meer in toom te houden.
    Bijvoorbeeld mijn Cobra heeft een bijna 75 cm lange horizontale as, die slechts op één punt ongeveer halverwege, maar niet precies in het midden, gelagerd is (dat lager MAG per sé niet in het midden zitten overigens, maar dat is een ander verhaal).

    Die as, die loopt op bedrijfstoerental kaarsrecht, omdat een ongesteunde as die sneller draait dan zijn eigen resonantiefrequentie, zelfrichtend is.
    Maar tijdens het optoeren, zal die as even door zijn kritische toerental moeten, en dan kan onder omstandigheden die as heel kort minstens 5, soms wel 10 mm uitslaan (ik heb het met eigen ogen gezien met de testruns zonder kappen, en ik schrok me aanvankelijk rot). Die ring dient er theoretisch voor om op dat kritische moment de klauwkoppeling wat beter bij elkaar te houden.
    Maar ik heb nog nooit verschil gemerkt....
     
  13. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Blijkbaar heb ik een oude rood zwarte vario staartrotor en een alu versie gloed nieuwe (92/51). De aandrijfassen zijn wel volledig door gaan hangen. Wordt nog puzzelen en je draadje op de voet volgen.
     
  14. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Je hebt gelijk. Ik was er even vanuit gegaan dat de flens bij de 40 graden gearbox kan scharnieren maar dat is uiteraard niet het geval. Er zijn best veel opties zo mogelijk. Wat ik me wel afvraag, hoe bevestigen jullie bijvoorbeeld een spantje ergens achter in de romp waar het steunlager komt. Mijn staart is alleen aan de achterkant open. Dat is maar een kleine opening. Verder kom je nergens bij.

    Ben vanavond nog even bezig geweest het mechaniek uit te bouwen. Is best veel werk omdat de elektronica ook los moet. Ben maar gewoon begonnen, dan zien we wel hoe snel het gaat. Zodra hij eruit is ga ik hem eerst verstevigen. Dan haal ik ook direct de rubbers eruit. Hierna kan ik de boel voor een groot deel weer opbouwen en kijken wat de invloed hier van is. Hou jullie op de hoogte.
     
  15. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Er zijn inderdaad wel erg veel mogelijkheden. Heb besloten we eerst het mechaniek te verstevigen, zodat ik punt voor punt het verschil kan constateren.
     
  16. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    belgium
    Man , man en ik dacht dat ik het even moeilijk had met een flexdrive systeem dat toen gefaald heeft . Blijkbaar is het hier ook niet simpel .
     
    jdejager vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Meestal vanuit het rompcompartiment, kun je redelijk bij het brede deel van de staartboom komen.
    Een spantje ongeveer 5 a 10 cm vanaf het begin van de staartboom is meestal een redelijke plek.
    Spant moet een "ruime opening" voor de as hebben.
    Het lager bevestig je op een tweede plankje. Je plaatst het lager om de as, monteert 40 graden box en hoofdmechaniek, met de as er tussen. Nu schuif je het lagerspantje naar achteren. Het lager komt dan precies op zijn plek te zitten om de as recht te houden.

    Er zijn meerdere manieren om die positie vervolgens vast te leggen:
    -Je kunt in het lagerplankje pennen zetten (punaises er door o,i,d,) die aftekenen op het staartboomspant. Na verwijderen van hoofdmechaniek boor je de boel door op de markeringen, en bevestigt het plankje met schroeven
    -Je kunt het plankje wat secondenlijm geven, naar achteren schuiven. Het zit dan vast, naderhand lijm je het af met 2-componenten
    -Je gebruikt gelijk 2 componenten. Maar dan moet je lang wachten, en het moet in één keer goed. Niet aan te raden.
    -Je smeert de boel in met verf of inkt en maakt een afdruk, en werkt het later af.
    -héél riskante: je meet de hoogte van de as-koppeling aan het hoofdmechaniek, en lijnt de as uit zonder het hoofdmechaniek in de romp (alleen voor de super-bouwer, maar werkt wel het makkelijkst, omdat je het beste met je handen in die staartboom kunt komen)
    -je maakt op een onopvallende plaats een opening in de staartboom, werkt via die opening en maakt dit later weer dicht (zekere mate van risico op verzwakkingen in de staart).

    Al deze methoden zijn ooit wel eens door iemand gebruikt. Kies maar.
    Zelf gebruikte ik of de "inkt" methode, of de "punaise" methode.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is niet zozeer moeilijk, alswel dat je gewoon van te voren goed na moet denken, en je de hele bouwprocedure "droog moet oefenen" tot je zeker weet dat het goed gaat.

    Ik heb van alle heli's die ik gebouwd heb, altijd bijvoorbeeld een vliegmaat gevraagd mee te denken specifiek over knelpunten zoals dit... Gewoon het "2 weten meer dan een principe". Hoeft geeneens een iemand te zijn met verstand van heli's, gewoon iemand met gezond verstand.
     
  19. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Bij mij zit het zo http://vario-rcheli.nl/viewtopic.php?f=105&t=1392&start=20

    en het lager zit dan in een houder die weer op het spant klemt
     
    jdejager vindt dit leuk.
  20. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Sorry, was niet helemaal duidelijk. De methode van Bert heb ik ook in de heli zitten. Ik bedoelde eigenlijk de 40 graden gearbox. Hebben jullie daar een luikje in de romp? Die van mij moet via de achterkant erin, en dat is niet erg ruim.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina