Bouw Tantalus (t8c)

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Arthur Costerus, 18 mei 2017.

  1. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Die puntige LE wordt ook veroorzaakt door de verkeerde volgorde van snijden.
    Als je de 0,4 mm draad hebt gebruikt gaat er zeker 0,5mm van je profiel af. Een korte radius wordt dan al snel een punt.
     
    Arthur Costerus vindt dit leuk.
  2. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
     
  3. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ik probeer te PMen, maar het mag niet...
    upload_2017-6-1_9-10-16.png
     
  4. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Dat het niet mag ,snap ik niks van,

    Als ik geen adres heb kan ik het niet opsturen. Kan je dan niet op een ander manier je adres bekend maken?
     
  5. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Mijn mail adres is;
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2017
  6. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Top! Ik stuur je zo een mail (zit nu even in de kruipruimte de riolering te repareren...)
    Delete even je mailadres hier Ivm spam! Ik heb m opgeschreven!
     
  7. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Vandaag een stukje vleugel gesneden met de @Niels1275 - methode (Onderste profiel eerst...) en inderdaad, de LE is beter en het profiel is meer dan een halve cm langer!
    [​IMG]
     
    Niels1275 vindt dit leuk.
  8. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    OK, dank Student!

    Arthur, HPL plaatje is naar je onderweg ,blijft gratis. Beschouw het ''as a small contribution" voor je leuke bijdrage hier op het forum. De verzendkosten waren 3,10 euro.
     
  9. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    @Knikvleugel Plaatjes zijn binnen! Thanks man! Is HPL het zelfde als trespa? Ben wel nieuwsgierig naar de functie voor het blauwe schuim?

    Nu ben ik lekker aan het oefenen, maar ik ben nieuwsgierig naar de beste vorm van de profiel mallen voor gebruik met de Gravity cutter. Zouden jullie foto's of tekeningen kunnen delen van jullie malletjes (beter goed gejat dan slecht verzonnen, toch)?
     
  10. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Laatst bewerkt: 3 jun 2017
    Apfpv en Arthur Costerus vinden dit leuk.
  11. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
     
  12. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Het harde blauwe schuim gebruik ik voor het afwerken van de schuimkernen.
    De schoenborstel (nieuw) voor het verwijderen van het ,,haar".
    Het schuurpapier korrel 220 voor het schuren als laatste gang.

    Het afwerken , zoals ik het doe, van de schuimkernen voor optimale hechting, van het laminaat.

    Afbeelding 1= Pas gesneden schuim onafgewerkt.
    '' 2= Haar verwijderd met borstel . In verschillende richtingen borstelen.
    '' 3= Harde korrels die zijn vast gesmolten op het schuim, verwijderen met het blauwe schuim onder lichte druk van LE. naar TE. Probeer dit niet te doen met schuurpapier ,korrels geven anders krassen in het schuim.
    '' 4= Licht schuren met schuurpapier korrel 220 om het dicht gesmoorde schuim enigsins te openen.

    PICT0213.JPG PICT0203.JPG PICT0205.JPG PICT0208.JPG PICT0209.JPG PICT0211.JPG
     
    DeltaMike en Arthur Costerus vinden dit leuk.
  13. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Wow! Super tips! Bedankt! Hoe bewerk je dat HPL het beste? Ik herinner me van vroeger dat Trespa chipt als je het met een decoupeerzaag zaagt. Gaat het beter met een figuurzaag?
    Hoe krijg je het best de profiel tekening op het hpl (printen en uitknippen en opplakken neem ik aan?)
     
  14. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    PICT0214.JPG

    Nu ben ik lekker aan het oefenen, maar ik ben nieuwsgierig naar de beste vorm van de profiel mallen voor gebruik met de Gravity cutter. Zouden jullie foto's of tekeningen kunnen delen van jullie malletjes (beter goed gejat dan slecht verzonnen, toch)?[/QUOTE]

    Dit zijn de snijmallen die ik van Loet Wakkerman heb gekregen. De witte heb ik zelf bijgemaakt omdat dat beter uitkwam voor mijn project. De ondermallen hebben een hoge schuine kant wat ik bijzonder prettig vind ,omdat ik in het begin van het snijden de draad altijd met de hand in het schuim leid. Maar als ik de snijmalletjes zelf zou maken zou ik de aanwijzingen van Peral volgen.
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2017
  15. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Zo doe ik het inderdaad. Profiel 3x printen, 2x voor de mallen en 1x voor de controle. Daarna teken ik met potlood de extra lijnen die ik nodig heb zoals de schuine kantjes aan de voorkant etc. Ik knip de profielen ruim uit.
    Daarna lijm ze met lijmspray omdat dit het papier het minst aantast. Geklodder met alleslijm of houtlijm doorweekt het papier en daarmee veranderd mogelijk het profiel. Vastplakken op het HPL.
    Ik gebruik wel een decoupeerzaag met een fijn ijzerzaagje voor de grote lijn, ongeveer 1-2mm buiten de lijnen. Daarna met een dremel tot vlak bij de lijntjes, ongeveer 0,5 mm. De rest met de hand met een schuurlatje. Daarna gladschuren , uiteindelijk met korrel 1200 of 2000 om het echt spiegelglad te maken.
    Het is een tijdrovend en nauwkeurig klusje!
    Je kunt het misschien ook ergens CNC laten doen, dan weet je zeker dat het nauwkeurig gesneden wordt en hoef je alleen nog maar glad te schuren. Ik heb daar geen ervaring mee.
     
  16. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Je kan hpl het mooiste zagen met een figuurzaag. Gebruik wel een goede kwaliteit zaagje (metaalzaagje).
    Verder laat het zich goed vijlen en schuren en super glad afwerken.
    En inderdaad, printen , uitknippen,opplakken. bv.met prit. Geen watergedragen lijm, het zou de maatvoering niet ten goede komen.
     
  17. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Ik probeer zelf zo min mogelijk te schuren aan de kernen ( te veel kans op schade, of een rolletje onder je schuurpapier die een markering achter laat)

    De haren haal ik weg met schilders tape van de action
    Opplakken en weer wegtrekken, gaat top
     
    ijtsma.j vindt dit leuk.
  18. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ondanks dat ik me heilig heb voorgenomen om de instructies van Loet 1 op 1 over te nemen ben ik toch aan het tekenen geslagen om de snijmalletjes opnieuw te maken met de handleiding van @Peral als leiddraad. Één verschil met de mallen van Loet is dat Peral het schuim op de LE laat beginnen en Loet een "aanloopje" neemt van 15mm. Als ik puur naar de mechanica van de gravity cutter kijk dan lijkt me Peral's methode accurate omdat dat echt parallel start bij de LE, dus dat ga ik ook doen.

    Het bewerken van de HPL gaat erg mooi met het figuurzaagje!
    Grappig om te zien dat @Knikvleugel en @Niels1275 totaal verschillende benaderingen hebben om het schuim te bewerken. Hoe critisch is het schuim? Ze je iedere (snij)ribbel terug in je eindproduct?
     
  19. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Je kan met hele lichte plamuur alles wel bijwerken hoor! Maar dat is voor het gevoel niet fijn!

    Ik zou je adviceren om toch nog eens na te denken over de aanloop!

    Probleem is dat als je een halve seconde stil staat je meteen een stukje extra materiaal weg brand, dus een klein aanloopje voordat je aan je profiel begint is niet gek, dan heb je even de tijd om je snelheid constant te maken

    Maar ook hier zullen vast meerdere wegen naar rome gaan ;-)
     
  20. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ik schuur de haren heel voorzichtig weg met een schuurspons. Niet zo'n groene maar zo'n zwarte met echt schuurpapier. Schuin op de haren richting de TE.
    Tape werkt ook, maar schuren vond ik toch makkelijker. Bovendien denk ik ook dat het goed is om het dichtgebrande schuim weer wat open te schuren om de epoxy beter te laten hechten. Heel voorzichtig schuren met nauwelijks druk en alleen richting de TE. Ander scheur je zo een heel stuk TE er af.

    Als het goed is heb je na het snijden je een iets hoekige neuslijst. De boven- en ondersnede liggen een paar mm van elkaar. Hier is met een schuurplankje makkelijk een mooie neuslijst van te schuren.
     
    arno888 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina