Bouw Tantalus (t8c)

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Arthur Costerus, 18 mei 2017.

  1. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Wie kan mij helpen?? Ik heb een jaar of drie geleden alle voorbereidingen getroffen om een tantalus te bouwen... echter door tijdgebrek nu pas mee bezig. Vleugelkernen zijn helemaal voorbereid en ik ben nu de mylars aan t spuiten. Onderkant word oranje met blauwe strepen, het oranje er inmiddels netjes opgespoten alleen heb ik slecht nagedacht hoe ik de andere kleur kan aanbrenken?? Gewoon de hele mylar nu met blauw in spuiten of de oranje stukken afplakken op de 1 of andere manier ?? [​IMG]
     
  2. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Als je van plan bent om je kernen te bekleden met carbon dan zul je achter het oranje eerst wit moeten spuiten. Misschien kun je het ongelakte deel nog afplakken en er wit achter spuiten. Daarna is het geen probleem meer om de rest blauw te spuiten. Als je er direct blauw tegen spuit zal het zich laten zien door het oranje. Als je met glas bekleed hoeft het wit niet achter het oranje maar dan kan je het blauw beter weg laten. Het oranje deel afplakken gaat niet lukken want dat komt los van de mylar als je de maskering weghaalt.
     
  3. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    ah okey, constructie word glas-disser. dus wil ik het blauw er op spuiten zal ik eerst wit moeten aanbrengen over de oranje stukken?! Had al bedacht er onafgeplakte stukken papier overheen te spannen maar daar gaat de verf denk ik onderdoor... thnx voor het advies iig!!!
     
  4. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Zou er niet teveel verf op spuiten ivm gewicht. Je kunt over het algemeen beter met de donkere kleur blauw beginnen. Oranje kun je dan gewoon over het blauw spuiten. Anderson gaat lastig.
     
  5. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Bedankt voor de antwoorden, ik doe er geen wit onder om idd gewicht te besparen! Kan iemand mij toevallig de afmetingen van de rolroeren geven ? Ik ben net nog even door t forum aan t struinen en volgens mij is mijn roer net iets minder breed...
     
  6. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Vandaag eindelijk vleugel in de zak gedaan, nu 24 uur wachten ...[​IMG]
     
    robert14 vindt dit leuk.
  7. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Vleugel uit de zak gehaald! Alles netjes losgekomen, ik verbaas mij alleen over t gewicht, kan dit zo laag zijn of heb ik iets over t hoofd gezien ???[​IMG][​IMG]
     
    Vlcjeroen vindt dit leuk.
  8. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    64g per helft? Dat is heel normaal en netjes!
     
  9. tunderman

    tunderman

    Lid geworden:
    21 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Gemert NB
    leuk draadje, en een mooi resultaat. :thumbsup:
     
  10. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ondertussen heeft de topic starter al een poos niets van zich laten horen ... De vakantie zat in de weg en ik ben samen met een vriend een CNC frees aan het bouwen waarvoor ik onderdelen moest printen maar mijn printer ging stuk... Kortom, een paar maanden verder is de printer gemaakt, de. CNC is mechanisch klaar en ik heb besloten om het bouwen van de tanalus weer op te pakken in de winter (TE veel leuke dingen te doen... En er moet ook nog een F5J zwever gebouwd worden van de winter...)
     
    crins vindt dit leuk.
  11. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    ohw sorry, hoop niet dat ik je draadje te veel vervuil.. wou voorkomen dat er te veel draadjes van de tantalus ontstaan....
     
  12. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Zeker geen vervuiling hoor! Ik kan dr weer van leren!
     
  13. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Mooi Gewicht hoor voor een eerste vleugel in glas! Gaat helemaal goed komen!

    Rolroer zit op 27% van de koorde uit mijn hoofd
     
  14. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Thnx niels, had het scharnier al gemaakt maar gelukkig bijna op 27% ...
     
    Niels1275 vindt dit leuk.
  15. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Hierbij de vorderingen van mijn tantalus, vleugels zijn klaar, roeren losgesneden gemaakt en vleugeldelen aan elkaar gelijmd. En ik heb roertjes gemaakt. Ik weet alleen niet of de gewichten nog een beetje kloppen??
    Vleugel 126,7
    hoogteroer 6,6
    richting 7,2
    +_ 60 gram aan electronica!! Scharnier richtingsroer heb ik aan de bolle kant gemaakt, klopt dit??
    [​IMG]

    Nu een paar vragen

    Aan welke kant komt het pulldraadje van t richtingroer? (Let wel ik ben linkshandig en heb t roertje zelf al in spiegelbeeld gemaakt)
    Welke dikte verenstaal gebruiken jullie voor t veertje in beide roeren??
    En hoe groot maken jullie de hevels aan beide roertjes?? Ik kan hier nergens een closeup van vinden op t forum!

    Alvast bedankt voor de hulp!
     
  16. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Pull draadje en hoorntje van richting komt aan de kant waar je werpstift niet zit.

    Idee erachter is dat je tegen wil sturen tijdens de worp. Dus als links handige werper heb je tijdens de worp een rotatie naar rechts. Die wil je opheffen door je richtingroer recht te houden. Het veertje kan de neiging hebben om mee te sturen. Door de pull draad kan het richtingroer niet meebewegen met de bocht.

    Ik gebruik 2 0.3mm verenstaal veertjes met 25-30mm torsielengte. Deze lijm ik in kleine busjes in de staartjes.

    Lengte vd ruderhoorntjes is afhankelijk van de uitslag die je wil hebben. Ik hou ong. 1:1 aan voor de lengte ruderhoorntjes op de staartjes en die op de servos.

    Jaap
     
    Huey vindt dit leuk.
  17. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Goed bezig!!!!
    Het gewicht lijkt me zeker niet gek!
    Volgens kan je straks dicht bij de 300 gram uit komen
     
  18. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Goede avond, heeft iemand toevallig een foto van het hoogteroerhoorntje voor mij. Ik kom er zelf niet uit wat de beste methode is.
    Daarnaast inmiddels alle gaten geboord en hoogte roer en vleugel gemonteerd. Tevens alle electronica tijdelijk geplaatst. Kan iemand mij vertellen waar t zwaartepunt ongeveer moet liggen ?!?
    Ik heb t gevoel dat mijn staartset te zwaar is en r dus te veel lood in de neus moet. Staartset weegt 13,8 gram

    Alvast dank voor de antwoorden!
     
    Huey vindt dit leuk.
  19. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    20170909_105046.jpg foto van een gemonteerd hoogteroerhoorntje op het hoogteroer.
     
  20. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Zwaartepunt begin je op 72mm vanaf de voorlijst!
    Dan met vliegen langzaam naar achter voor optimale resultaten!

    Lood kan kloppen!
    Heb je de romp met de lange of de korte neus?
     

Deel Deze Pagina