Bouw Titanic houtbouw schaal 1:144

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door hendrik, 26 feb 2017.

  1. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hallo,

    Ik ben niet nieuw op dit forum, maar wel nieuw in de scheepsbouw. Mijn passie voor modelbouw lag altijd in auto's schaal 1:5. Heb daar wedstrijden gereden etc. de afgelopen 4 jaar heb ik gevlogen met zelfgebouwde vliegtuigen. Een voorbeeld hiervan is de Bunte Huhn, de eerste zwever die ik bouwde, voor geinteresseerden: zie bouwverslag:

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-das-bunte-huhn-filmpjes-vanaf-pagina-27.99904/

    Op dit moment rij ook ook weer met een 1:5 offroad auto maar ik wil weer een bouwproject hebben. Dit keer een schip. Mijn vader heeft vroeger een belgische sleper gebouwd waar ik veel mee gevaren heb als kind. Tóen was ik al gek van de Smit Rotterdam en dacht: als ik ooit een zelf bouw dan is het die. Mede omdat het volledig houtbouw is en geen kunststof romp. Nu is het zover dat ik er een zelf wil bouwen en was me al aan het verdiepen in de SR. Máár: toen kwam ik ook de Titanic tegen, de 1:144.....

    Nu ben ik werkelijk in twijfel. Ik hoef er niet perse mee te varen. Als het om de kosten gaat is de SR veel voordeliger (320 euro) maar de Titanic (800 euro in Duitsland, 950 euro in Nederland) vind ik echt een uitdaging vanwege zijn 1.88 meter lengte.

    Ook twijfel ik of ik van tekening zal bouwen, waarbij ik dan alleen het houtwerk los koop maar wel het beslag kant en klaar koop want ik heb niet de metaalbewerkingsmachines die nodig zijn om het beslag eventueel zelf te maken).

    Wie kan hier iets nuttigs over zeggen? Ik bedoel: wie kan iets schrijven zodat ik mijn keuze makkelijker kan maken. Dus: kit of van tekening, smit of Titanic, etc...

    De Smit Rotterdam is veel over te lezen, is veel gebouwd, maar ik heb hier op MF gezocht naar een bouwverslag van de Titanic 1:144 maar niet gevonden.....


    Alvast bedankt voor de reacties. Wat ik ook ga bouwen, ik maak er een bouwverslag van!
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2017
    Remco38 vindt dit leuk.
  2. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Hoi Hendrik ,
    een hele goede vraag ,,
    hoop alleen dat je van de titanic schaal 1:144 bedoeld :D

    Nu weet ik niet hoever je gevorderd bent met tekening lezen ,, daar hangt dus ook eea vanaf ,,,
    kan wel zeggen je hebt enkele tekeningen 1:1 en zijn vrij eenvoudig te lezen ,, en alles kan je zo overnemen
    voor een beginner zijn deze tekeningen dan ook meestal goed te lezen
    Ben je niet zo bekend dan zou ik eerst een eenvoudig bootje vanaf tekening bouwen om te zien of het je ligt om vanaf tekening te bouwen of dat je het beste eerst een bouwpakket kan aanschaffen ,,
    Heel vaak wordt aangeraden om het eerst met een bouwpakket te beginnen ,, zo krijg je de kneepjes een beetje onder de knie ,,

    je kan als je bekend bent met tekening lezen uiteraard vanaf tekening bouwen ,,
    De titanic van BB is nog niet zo heel lang uit en je vind wel wat bouw verslagen ervan op het net
    om je een indruk te geven van een bouwtekening van de titanic moet je hier maar even een kijkje nemen
    Bouw tekening Titanic
    ze hebben tevens ook een mooie kit voor de titanic 1:144
    dat is van romp tot dekken tot en met de etchings ,,
    even op die pagina op de foto's klikken en je gaat naar betreffende info
    http://www.titanic-plan.de/i_kit_main_e.html

    Tevens om je te laten besluiten neem even een kijkje op de site van BB
    Billingboats Titanic
    Je ziet dan ook twee pdf bouwhandleidingen staan ,, dan krijg je een beetje de indruk ,,

    Van de SR zijn er ook wel tekeningen in omloop ,,
    deze linkjes heb ik even niet bij de hand ,, maar wellicht een mede forum lid deze zo kan plaatsen ,,

    Hoop dat je wat aan deze info hebt
    mvg Koen
     
  3. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hoi Koen,

    Dank je voor de duidelijke reactie. Ja, schaal 1:144 bedoelde ik :)

    Tekening lezen is geen probleem. De Bunte was ook een 5 sterren project (moeilijkste bouwgraad) en dat ging prima.
    Als ik de tekeningen zo zie van de Titanic, denk ik alleen: dit wordt wel een mega mega klus um alles vanaf tekening over te nemen. (dedenk alleen al hoeveel uittsparingen er voor ramen en patrijspoorte gemaakt moeten worden. Ik denk dat dat echt té veel werk wordt.

    Ik vond net ook een website vaar heel veel tekeningen te koop zijn: http://www.modelbouwtekeningen.nl/schepen/stoom-en-motorschepen/page5.html

    hmmm, lastig. Ik moet er nog maar eens rustig over nadenken, hoewel ik toch wel voor een kit lijk te gaan zoals het er nu uitziet.
     
  4. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Hoi Hendrik ,,
    ja had al een beetje verwacht dat het schaal 1:144 moest zijn anders had je wel een hele grote dressoir in je kamer staan haha

    ik denk dat ok afhankelijk hoeveel tijd je per week kunt bouwen de titanic 2 tot 3 jaar zal duren en misschien nog wel langer
    maar is zoals ik reeds zei afhankelijk van de uurtjes

    omtrent een ander schip te bouwen van tekening bv de SR
    je kan dan op mp kijken voor een beslagset ,,
    vaak kun je daar wel een beslagsetje op de kop tikken ,,
    en als je dan zelf bouwt is het goedkoper dan een bouwpakket

    voordeel van een pakket is , je hebt er alles bij zitten van hout tot beslag enz ,,

    Wil je toch tussendoor een schip van tekening bouwen dan kan je hier eens kijken :
    Free ship plans
    op die site vind je vele gratis tekeningen , uitprinten aan elkaar plakken en beginnen maar
    denk je , arghhh is te klein dan vergroot je de tekening met uitprinten :)
    vele tekeningen zijn reeds 1:1 en staan best wel leuke schepen bij


    Enfin wens je veel succes en zie het bouwverslag wel verschijnen wanneer je zover bent
    tussen haakjes ik en nog iemand op het forum zijn toevallig bezig met een renovatie van de SR
    en een ander is deze aan het bouwen ,,,
     
    Jeroen_de vindt dit leuk.
  5. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ik heb de knoop doorgehakt. Het wordt de Titanic 1:144
    Kan noch een paar weken duren voordat ik hem heb maar hij komt :)
     
    MikeMohawk en Dennist vinden dit leuk.
  6. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Wordt nog een leuke klus :) maar ga het volgen
     
  7. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Morgen begint de bouw :)
     
  8. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    IMG_0671.JPG IMG_0672.JPG De kit is binnen. Ziet er goed uit allemaal.
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2017
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  9. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Vlakke bodemplaat, rechte lijn en er kan begonnen worden:

    image.jpg
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  10. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    image.jpg image.jpg Gelukkig heb ik goeie hulp


    image.jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2017
    Modelsmurf, Roelof_l, Wimo en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een werf, die met zijn tijd meegaat Hendrik! Bij de echte Titanic ging het allemaal niet zo soepeltjes. Knap om in die tijd zulke oceaanreuzen te bouwen. Veel bouwplezier de komende tijd. Ook luxe dat alle delen zo mooi zijn gelaserd. Scheelt een paar honderd meter figuurzagen. Houd alles goed recht gefixeerd als je begint de huid aan te brengen. Gr. Klaas.
     
    hendrik vindt dit leuk.
  12. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hoi Klaas. Ja, de kraan was even leuk voor het plaatje. Ben ook met een vlakke ondergrond, rechte potlood lijn erop en winkelhaken begonnen. Deze basis moet idd goed zijn.
     
  13. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    image.jpg image.jpg Alle spanten zijn verlijmd:

    image.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2017
  14. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Het begin is veel belovend , het is een flinke dame.
    Neem de tijd, om hier een mooi model van te maken:thumbsup:
     
    hendrik vindt dit leuk.
  15. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    IMG_0681.JPG
     
    Marco_Polo, Puntus en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    dat wordt een mooie groote titanic, ik heb er ook een gebouwd van deagostini maar die was schaal 1:250
     
    hendrik vindt dit leuk.
  17. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hoe wordt het normaal gesproken gedaan: de onderdelen van dekken/kajuit etc eerst schilderen/spuiten en dan monteren of eerst alles in blank hout monteren en dan schilderen (wel in fases omdat je anders plekken hebt waar je niet meer bij kunt)
     
  18. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2017
  19. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    ja klopt idd.
     
  20. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    De verf is binnen. De eerste dekken zijn nu gedaan. Is een soort van blanke lak (billing beats 017). 1 laag aangebracht, toen eerst met dun potlood lijnen aangebracht. Die zijn niet op schaal maar simuleren de planken op het dek). Toen nog een laag lak aangebracht. IMG_0685.JPG IMG_0684.JPG
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina