Bouw Titanic houtbouw schaal 1:144

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door hendrik, 26 feb 2017.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooie strakke romp geworden, ziet er mooi uit
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Als je 'm radiobestuurd wilt maken, moet je daar nu mee beginnen!
    Je zult nog moeite genoeg hebben om motoren, schroefaskokers e.d. netjes in te bouwen nu de romp al beplankt is.
    Als je ermee wacht, ben je te laat.

    Tip: zorg dat je alle motoren afzonderlijk kunt regelen. De reden? Het roer van Titanic was "niet bijzonder effectief" (lees: een enorme draaicirkel). Op schaal is dat ook zo.
    Als de motoren apart geregeld kunnen worden, kun je het roer meehelpen door te sturen met de stuur- en bakboordschroef.
    Als ik alleen met het roer de bocht om wil, heeft het model een draaicirkel van zo'n 15 meter op volle snelheid.
    Als ik de schroeven mee laat helpen, kan ik op een dubbeltje draaien.

    Investeer in goede schroeven, bijvoorbeeld van Raboesch.
    Stuur- en bakboordschroef zijn 3-blads, middelste schroef is een vierbladsschroef.
    Zorg ook voor voldoende ballast helemaal onderin. De Titanic is een behoorlijke windvanger.
    Ik heb het schip in schaal 1:150 van Graupner; vaart op zich prima, maar wel met 3 x 6V, 7Ah loodaccu's onderin, aangevuld met wat plaatjes lood, twee rookgeneratoren en de nodige electronica onderin.
     
  3. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    dank je wel voor de tip
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mijn oudste model (1962) heb ik waterdicht gemaakt door hem 7x met blanke lak te behandelen. Als ik het weer zou moeten doen zou er epoxy op gaan met 3 lagen keperdoek van 80 gr/m2. Ondanks de dikke laag lak is het onderliggende balsa toch gevoelig voor puntbelasting. Een groot schip als dat van jou loopt gauw een schram of iets dergelijks op. En dan is het fijn dat zoiets niet verder komt dan de laklaag. Het bekleden is wel wat extra werk, maar het zou zonde zijn dat zo'n mooi schip waterschade oploopt. Genoemde epoxybehandeling geeft een laagdikte van ongeveer 1 mm en maakt de romp beresterk. Ongetwijfeld zijn er andere manieren en een ieder is fan van zijn eigen manier van aanpak. Houd je aan de voorschriften bij het werken met epoxy. Voor je lijf is het in vloeibare vorm geen goed spul en schuurstof met glasvezel is ook niet je dat. Maar net als Roel al stelt, je zult in dit stadium een ei moeten leggen hoe je verder gaat. Lijkt me als het schip klaar is wel een eye-catcher. En wat de besturing betreft. Dit soort schepen waren alleen maar goed te besturen als ze vaart liepen en een hoop ruimte hadden. In de haven was er assistentie van sleepboten en roeiers om ze vast te maken. Op onze manier varend moet je gebruik maken van de meerdere schroeven onafhankelijk te bedienen. Op zich al een uitdaging om met zo'n schip te manoeuvreren. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
     
  5. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Dank je klaas.
    Het ei is gelegd: deze wordt statisch.
     
  6. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Hendrik , dat word een mooi project van een mooie maat . Het hangt een beetje af van wat je verder wilt met het model , gaat ze varen zou ik voor epoxy kiezen met keperdoek wat lichte matten 80grm2 het is een heel rank schip . G4 kan ook met keperdoek , maar ik neem altijd epoxy.
    komt ze statisch op de kast kan je ze met g4 behandelen zonder doek hoeft niet maar ze blijft zo mooier met de tijd het hout is vol verzadigd met g4 en werkt niet zo.
    Ook zou ik het roer werkend maken en motoren met assen erin ,straks krijg je er misschien spijt van als je alsnog wil varen ,op dit model zijn dat de kosten ook niet.
     
  7. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Klaas geeft het ook al aan , ik zat nog op de vorige pagina ,niet helemaal wakker.:confused:
     
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    goede keus hendrik om voor statisch te gaan, mijn 2.20 m uss Missouri is dat ook .
     
  9. Deeks125

    Deeks125

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Terneuzen
    Wow ziet er gaaf uit hendrik. Ben zelf met een Titanic van 1:250 bezig en vond dat al groot haha. Maar een sloepje vergeleken met die van jou haha. Ga je bouwverslag zeker volgen!! [​IMG]
     
    Jeroen_de vindt dit leuk.
  10. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Maar 1:250 vind ik ook een mooie schaal hoor! Maak je hem ook statisch neem ik aan?
     
  11. Deeks125

    Deeks125

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Terneuzen
    Jazeker maak ik hem ook statisch. Romp was al gebouwd toen ik hem kocht en kon er niet meer bij om hem rc te maken.
     
  12. kuifje

    kuifje

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Tielt - west.vl
    hallo
    ik wil mijn middelste schroef hebben van raboesch
    want deze die erbij zit is noppes maar weet geen diameter
    het is er één van billing boats scale 1/144
    je mag een mail sturen - kuifje71@skynet.be
     
  13. Deeks125

    Deeks125

    Lid geworden:
    7 mei 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Terneuzen
    Hoi kuifje,

    De middelste schroef had een diameter van 5.3 meter!! Gerekend naar jouw schaal zou je een schroef moeten hebben van 3.68 cm!!

    Veel succes ermee.
     
  14. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    IMG_0832.JPG IMG_0833.JPG IMG_0834.JPG
     
    MikeMohawk en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  15. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Afgelopen 2 weken met het volgende dek bezig geweest.
     
  16. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    je gaat echt als een speer ,
    ziet er allemaal heel mooi uit ,en goede indruk hoe eea van de romp is opgebouwd ,,
    heb namelijk nog een model van de Titanic 1:250 (Hachette) liggen , er was toen eens door die persoon aan begonnen ,
    maar verder de spanten en enkele dekken is hij niet gekomen , heb ook alle boekjes en materialen bij en zit te denken ipv statisch deze varend te maken
    al wordt het een flinke klus om eea om te zetten ,, spanten en kiel moet ik toch opnieuw maken deze zijn zo scheef als een banaan haha
    maar heb nog een restauratie project , dan nog twee speedbootjes voor mn dochters die af moeten en ene hoop tijdgebrek hahah
    ik blijf je volgen , succes met de verdere bouw
     
  17. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Thanks. Ja, alles op zijn tijd hè. Deze zou varend ook gaaf zijn maar is wel erg groot ivm vervoer en zo
     
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    ik heb ook de titanic van deagostini toen gebouwd en is voor 98 % klaar .

    maar deze is veel mooier en veel uitgebreider , een kunstwerk tot nu
     
  19. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Helemaal mee eens ,,, dit is een prachtschip ,,en ja dat karton wat er bij zit bij het model van Hachette , is drie keer niks ,, je hebt ook etchings ervoor maar $$$$$ als ik zover ben kijk ik nog wel wat ik ga doen
     
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    ik had het wel gebruikt dat karton , etching was toen te duur
     

Deel Deze Pagina