Bouw Titanic houtbouw schaal 1:144

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door hendrik, 26 feb 2017.

  1. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    echt goedkoop is het nog steeds niet , maar denk dat het toen ook en combinatie van aanschaf van de delen en de etchings ,, maar ok ze zijn wel heel erg mooi ,,
    zelf weet ik niet wat ik ga doen of per deel de etchings aanschaffen of gewoon hout gebruiken heb wel het karton compleet erbij maar , is echt niks
     
  2. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Aanhangertje ? :D
    hadden vroeger in de modelbouw vereniging iemand zitten die ook een leuk exemplaar had , kwam altijd met de aanhanger en ok twee man nodig om hem eruit te halen en te water laten haha was een leuke tijd
     
  3. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Haha, ja, waar een wil is is een weg
     
  4. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Weer een stapje verder. Ook even wat geprobeerd qua verlichting:
     
  5. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
  6. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    IMG_0835.JPG
     
    MikRo, Broeckx Ronny en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  7. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi effect die verlichting
     
  9. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ja gaaf hè. Bij varend model zou dit niet kunnen ivm waterdichtheid maar nu heb ik alle patrijspoorten open geboord. Er ligt nu een dimbare ledstrip in. Nog niet helemaal op de juiste plek maar was even om het effect te kunnen zien
     
  10. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    met die verlichting zie je zo de ijsberg voor je haha
    echt mooi , en je gaf ook een puntje ,, niet mogelijk met een varend model ,, nadenkpuntje dus ,,
     
  11. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
  12. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Weet iemand hoe ik de schoorstenen ovaal kan krijgen? Ik heb de mal gemaakt en als ik deze gebruik en de ronde schoorsteen met de mal en lijmtangen op spanning breng dan komt het messing van de schoorsteen wel in de juiste ovale vorm, maar na het lossen van de lijmtangen schiet de schoorsteen weer in zijn oude stand terug. Moet ik na het persen van binnenuit met gasbrandertje verwarmen bijvoorbeeld? Heeft hier iemand ervaring mee?
     
  13. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ik ga mar eens proberen warm te maken met een verbrander föhn
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hendrik, Probeer er eens een latje met afgeronde hoeken in te steken en wrijf dan voorzichtig de ronding wat weg. Wel oppassen dat het messing niet knikt. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2018
  15. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik zit ook al een tijdje te azen op deze bouwdoos. Is alleen een flinke investering en dan nog steeds zijn er veel zaken die ik aan zou moeten passen tegen extra kosten...

    Voor wat betreft je schoorstenen, probeer de buizen eens warm te stoken met een gasbrander en dan uit zichzelf af te laten koelen. Als het goed is wordt het messing dan een stuk buigzamer. Vooral niet in een bak water koelen want dan trekken de moleculen zich strakker naar elkaar toe en wordt het messing broos. Pas wel op dat je het messing niet roodgloeiend stookt want daar kan het minder goed tegen. En ik zou ze niet in de houten malletjes warmstoken want dan branden je mallen in de kortste tijd af.
     
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    ik wil hem ook wel bouwen alleen de goedkoopste die ik zag was 950 euro
     
  17. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ja klopt, is ook heel veel geld. Maar uiteindelijk vind ik het waard. Ik bedoel: mega veel uren bouwplezier en hoe de kit geleverd (qua metaalwerk ook) wordt is het uiteindelijk een zeer mooi resultaat.

    Ik ga vandaag eens proberen met de schoorsteen. Ja klopt (verbranden van de mal). Vandaar dat al dacht aan die hete lucht verfbrander. We gaan het beleven
     
  18. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Het lukt me nog niet. Heb hem echt goed heet gestookt maar hij blijft na afkoelen weer in de oude vorm komen. Ik ga het nu oplossen door ovalen te maken van dun hout en daar 2 stuks van in de schoorsteen verlijmen, dan is het goed.
     
  19. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    messing met de brander heet stoken totdat het donkerrood gloeiend is, dan aan de lucht laten koelen, daarna is het super buigzaam. probeer maar eens met een reststukje messing.
     
  20. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ik heb het niet meer verder geprobeerd. Ben bang dat ik te warm stook en kapot maak. Ik heb van hout 8 gelijke mallen gemaakt en 1 onderin en in bovenin de schoorsteen geplaatst. Heb nog geprobeerd een gat erdoor te boren aan bovenzijde zodat het een echte open schoorsteen is maar dan kreeg ik teveel verzwakking. Ik ben tevreden met hoe het is nu:
     

Deel Deze Pagina