Bouw Trex 500 met Fototoestel

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door DatafoxChris, 12 mei 2010.

  1. DatafoxChris

    DatafoxChris Guest

    Beste FPVers !

    Ben bezig met een project van een Trex 500 met FPV camera'tje en fototoestel met 12Mpx erop. Het beeld wordt in de heli opgenomen naar 32GB SD kaart in 2 Mbit H264 encoding. De recorder kan vier kanalen opnemen in 720x576 bij 25 FPS. Nu doet hij de FPV camera, en het beeld van het fototoestel. Later komen er nog twee PAL cam's bij.

    Er is één besturingszender voor de heli, en één besturingszender voor het fototoestel: Beweging op/neer - in/uit zoomen - focus - sluiter. De heli draait op een 2600 mAh 3s Lipo, en de motor draait op 5000 mAh 6s Lipo. De motor trekt in een hoover ongeveer 25 Ampere met een flighttime van 10 minuten.

    De heli wordt gestabiliseerd door een Helicommand Rigid.

    Heeft iemand ervaring met welk bereik je kunt halen met de volgende zender/ontvanger setup voor besturing en video linkjes:

    - 2 stuks videozenders met antenne's op de tail van 800 mW op 1.2 Ghz
    - 2 stuks Walkera 2801Pro 8ch met 750 mW 2.4Ghz wifi booster erop

    De bouw verloopt goed, iedere avond weer een stapje verder!
    Foto's en filmpjes zet ik vaak op m'n pagina: www.rcschiedam.nl

    Groet,
    Chris
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mei 2010
  2. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hallo Chris,

    ambitieus project, en erg mooi! Hoe gaat het qua temp. van je motor na 10 minuten?
    En waarom een 4 blads kop (en staart)?

    Dit ga ik volgen, succes!

    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  3. DatafoxChris

    DatafoxChris Guest

    Motor en ESC temperatuur

    Hoi Aaalie!

    De temperatuur van de motor is hand-warm na tien minuten. De ESC is een 85A type van Mystery Hobby en is ook helemaal te configureren met een programmer-card (nog niet binnengekomen). Deze ESC wordt 40 - 45 graden tijdens de vlucht, en na de landing stijgt de temp eventjes naar 60-65 graden en koelt daarna af.

    4-bladed Head en Tail komen erop omdat ik hoop met een wat lager toerental te kunnen werken ivm de trillingen, en het belangrijkste: wat meer liftvermogen te krijgen. Mooie bijkomstigheid bij een lager toerental is ook minder impact-kracht bij een onverhoopte crash. Veiligheid vind ik belangrijk, vandaar ook de keuze voor de dure helicommand rigid.

    Groet,
    Chris
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mei 2010
  4. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hallo Chris,

    leuk project, dat zeker!
    Een 4 blads kop trillingvrij krijgen is erg moeilijk. De meest ideale koppen voor AV zijn de 2 blads gedempte koppen, hiermee behaal je de beste resultaten.
    Je gebruikt een 4 blads kop, en ongedempt. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, wel word het een zware klus!
    Wil je naar een lager toerental, dan kan je beter naar een grotere disc (grotere bladen en langere staart). Tevens zijn de tandwielen van de T-rexen iets minder geschikt om trillingsvrij te krijgen, helemaal in combinatie met een klein motortandwiel.
    Nogmaals, het is zeker niet onmogelijk, en vind je project erg mooi. We blijven het zeker volgen.
    Het bereik van je heli hangt volledig af van het gebruik van goede antenne's op de ontvangers. Gezien het vermogen dat je gebruikt, lijkt me geen enkel probleem, zelfs bij gebruik van een standaard antenne.

    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  5. DatafoxChris

    DatafoxChris Guest

    Hoi Aldert,

    Thanks voor de interessante informatie van de gedempte koppen, zal daar vanavond meteen voor gaan rondkijken op internet. Deze Quad Head komt van rc-expert.com bij Trex Scale Rotorheads. Jammer is wel dat ze hem leveren met een soort messing of bronzen ball links terwijl ze op hun foto's een geheel ander product laten zien. Ook leveren ze de langere linkages niet mee, daaar moet je zelf een oplossing voor verzinnen. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij M3 draadeind.

    http://www.rc-expert.com/scale-4-bl...d-for-trex-500-helicopter-lm54002-p-1251.html

    Groet,
    Chris
     
  6. Roel-CP

    Roel-CP

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    1.127
    Locatie:
    Almelo
    Hallo Chris

    Je hebt een sterke heli uitgezocht en ik denk dat je nog redelijk wat naar boven kunt slepen.

    Ik heb ook een 500 FPV helicopter met een ap2000i stabilizer.
    De 1.2G baat mij een beetje zorgen.
    1.3G lijkt mij verstandiger.
    Als je meer hierover wil weten dan moet je maar naar mijn project kijken op het fpv community forum
    My first FPV project

    Op dit moment zit mijn 500 in de prak helaas.
    Let wel op dat je een groter landingskid moet maken van 3mm alu strip.
    Anders krijg je de antenne niet naar beneden gericht en dat moet wel.

    succes

    Roel
     
  7. DatafoxChris

    DatafoxChris Guest

    Hoi Roel,

    Je bent ook lekker bezig zie ik :) Het blijft toch wel een leuke hobby!
    Heb je de website in het eerste bericht van dit draadje bekeken ?
    M'n heli heeft een groot landingsgestel van CF, en de antenne's van beide video zenders zitten helemaal op de staart en zijn horizontaal en vertikaal gepolariseerd opgesteld. Zo zouden ze elkaar zo min mogelijk moeten storen. Volgens mij heb ik ook wel 1.3 Ghz, zal vanavond even checken voor de zekerheid.

    Heb jij ervaring met een fototoestel onder je heli ?

    Mijn heli heeft een 4-kanaals videorecorder naar SD-kaart, misschien is dat een oplossing voor de ruis in jouw video's ? Als je wilt kan ik je wel meer informatie geven over het apparaatje.

    Groet,
    Chris
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mei 2010
  8. DatafoxChris

    DatafoxChris Guest

    Helicommand Rigid Settings

    Heeft iemand misschien nog tips voor de Rigid instellingen voor een Trex 500 met quad head ?

    Waarschijnlijk staan de default settings te gevoelig, want hij ging bij het loskomen van de grond toch wel gevaarlijk veel corrigeren. Er was niet mee te vliegen.
     

Deel Deze Pagina