Bouw Ultimate DASH 300 - deel 2

Deel 1



De romp.

Kijkje in het inwendige, met het Honeycomb spant.

Motor met Hyde-mount.

Motorschot met luchtgaten.

Inwendige met antennekabel en servokabelgoot van PVC.

Motorspant gevulcaniseerd, epoxy met microballoons.

Detail landinsgestel-bevestiging.

Driewee luchtfilter op de DA100.

Uitlaatbevestiging van koolstof.

Uitlaatbevestiging van koolstof.

Luchtuitlaten als bij heli-motor.

Luchtstelsel - 84 gram.

Onderzijde vleugel.

Bovenzijde vleugel.

Speciaal voor Hezik één servowiel voor F3A, kleiner verkrijgbaar.

Bevestiging servowiel aan standaard horn.
 
mooie bak. ik zelf ben nu bezig aan een kleiner broertje van deze. eentje van emhw. ik zie dat je een servowiel voor het richtingsroer gaat gebruiken. hou je dan wel rekening met het feit dat je uitslag op je servo geen sinus verloop meer heeft en je dat normaal gesproken op je hoorn op je roer wel volgens een sinus beweegt?
 
De servo is de HSR5995 TG (Titanium gear van hitec ) de servo is programmeerbaar en kan precies afgesteld worden . Bedankt voor het meedenken .
 
Maakt niet uit dat je de servo kan programeren. Als de hevel achteraan niet juist op het roer zit komen de kabels nog los te hangen.

Bij het gebruik van een wiel op de servo zo je op het roer ook zulk wiel moeten plaatsen. Dan heb je de ideale aansturing, en hangen beide kabels altijd en overal even strak. Dit is echter moelijk om te maken en maar weinig mensen heb ik het zien toepassen.

Probeer in ieder geval de aanstuurpunten op je rudderhevel mooi op de scharnierlijn te krijgen. Eventueel kan je ze nog wat naar achter verschuiven.
 
Alex, geen bouwverslag idd. had ik niet zo'n zin in.

Ed, idd net wat Paul zegt. let dan bij het afstellen en programmeren wel de spanning in de kabels. Als je namelijk bijvoorbeeld naar links stuurt (gezien van achter het toestel) dan maakt de linker hevel op het roer op het laatst een minder grote uitslag in de richting van de stuurkabel dan (ronde)hevel op de servo. Hierdoor zal de kabel in het laatste stuk van de beweging straker komen te staan en kan de boel dus gemold worden.

Dit geldt overigens ook voor situaties waarin er bv een veel grotere hevel op de servo wordt gebruikt dan op het roer. De hevels bewegen dan volgens een 'andere' sinus (verschillende amplitude).

het achter de scharnierlijn plaatsen van het aanstuurpunt kun je doen, maar is niet de mooiste oplossing. je (fase)verschuift de sinus iets waardoor de verkorte beweging in de richting van de stuurkabel op een ander moment intreedt.

het mooiste blijft als beide hevels (eigenlijk bedoel ik hier de aanstuurpunten) dezelfde sinus aflopen of helemaal niet volgens een sinus bewegen.

Bij een f3a toestel of zeg maar een niet-3D apparaat zal dit hele verhaal niet zo belangrijk zijn omdat de roeren daar veel kleinere uitslagen hebben en dus de aanstuurpunten maar een deel van de sinus volgen (rond de nul-lijn) en niet erg dichtbij de top en dal komen.

maarrr...het belangrijkste is: check de boel dat je het niet kapot trekt door te strak afgestelde kabels.
 
Laatst bewerkt:
Bij het afstellen zal ik er rekening mee houden , de robotservo heeft ook een veel grotere uitslag dan de gewone servo s , Ik denk dat ik eerst een testopstelling ga maken . De resultaten zal ik delen .
 
ultimate Dash 300 S

Voor de bevestiging van de vleugels aan de romp gebruik ik nu nylon ,bij de kit is staal geleverd .
Voor de bevestiging van de vleugels aan de struts is ook staal geleverd , dit is inmiddels vervangen door nylon bouten M5 X 40
De boutkop is voorzien van een sleufkop. Voor de F3 A modellen gebruik ik M6 nylon met een zeskantige inbus kop .
Ik ben op zoek naar M5 nylon met zeskantige inbuskop .
 
Inmiddels ben ik erachter M5 zeskant inbus bestaat niet in nylon .
Nu op zoek naar aluminium , of titanium .
Ik vraag mij af of nylon wel sterk genoeg is
 
Vorige week ben ik begonnen met het spuitwerk .
Na lang zoeken is het gelukt de oracover folie na te maken in een spuitkleur .
De antrarciet ,en het geel van oracover zijn parelmoer kleuren . oracover kan ook de verf leveren op kleur maar nog niet in de parelmoer kleuren .
Het zilver niet maar is wel voorzien van veel pixels .
Voor het eerst spuiten met watergedragen base in parelmoerkleuren .
De verf is hoog gepigmenteerd en moet 10 % verdund worden met gedeminiraliseerd water . De spuit kan met water worden schoongemaakt . Morgen de eerste spuitcessie met het zilver
 
Hans bedankt voor de link ,
Zeskant inbus aluminium ben ik al lang naar op zoek .
In de struts zit al M5 ingemaakt . Voor M6 is geen plaats vanwege de omvang van de huls .
Op de draaibank kan er mogelijk van M6 M 5 worden gemaakt ,en de kop ook een beetje afdraaien zodat deze door het gat van de vleugel past .ik ga wat bestellen .
 
Kun je van M6 draad RVS direct M5 snijden? (dus zonder eerst af te draaien)

Grt.
 
Interessant , met aluminium gaat het wel , rvs nog niet gedaan.
Is het voor een model of een andere toepassing , RVS is wel volop te koop in vele M5 lengtes . Als het lukt moet het wel nagezuurd worden om de corrosiebestendigheid te behouden
 
Interessant , met aluminium gaat het wel , rvs nog niet gedaan.
Is het voor een model of een andere toepassing , RVS is wel volop te koop in vele M5 lengtes . Als het lukt moet het wel nagezuurd worden om de corrosiebestendigheid te behouden

Nou, ik zou graag een verloopje willen hebben uit 1 stuk draad; 2cm M5 en 2cm M6, aan 1 stuk stuk dus. Ik heb geen draaibank en vroeg me af of ik dat dan direct zou kunnen snijden van M6 draad af, dat is dan wel zo makkelijk:)

Grt.
 
Hallo Ed,

hééle mooie bak,
hoe staat het met de bouw?

Ik kende Delro helemaal nog niet, zij hebben een aantal hele mooie modelletjes:o.

ben benieuwd naar meer foto's

Grtz.
 
Aanstaande zaterdag ga ik de blanke lak op de romp spuiten en kan ik gaan afmonteren .
Ik zal nog wel wat foto s van het spuiten op het forum zetten .
Vanwege milieuaspecten is de baseverf watergedragen .
De 2 componenten blanke lak is wel de synthetische lak .
Het spuiten van de watergedragen base verf vereist een nieuwe spuittechniek . eenieder die met baseverf heeft gewerkt weet hoe fijn dit werkte met de synthetische verf . Met de waterlak moet eerst een nevel worden aangebracht die moet half zijn opgedroogd voor de volgende laag kan worden aangebracht .
Dit proces moet worden herhaald .
Bij synt. lak kan na de eerste laag de laaag worden dichtgespoten .
Dit kan met waterlak niet . Blijven nevelen is het devies .
De lak droogt wat langzamer en ziet en na een aantal lagen korrelig uit , Zodra de laag droog is is de lak strak en glad .
De lak is hoog gepigmenteerd en dekt zeer goed , zelfs het geel .
Na met scepsis te zijn gestart is dit in enthousiastme omgeslagen ,
de watergedragen autolakken zijn volwassen geworden en geschikt voor de amateurspuiters en modelbouwers .
 
Foto's van het spuiten van de Ultimate, met waterverf.


Parelmoer-geel


Struts, parelmoer-zwart


Drogen in de huiskamer.


Richtingsroer
 
Back
Top