Bouwverslag Bouw van de DJI F450 met GPS

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Marc D, 29 dec 2014.

  1. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    Ziet er goed uit.

    Ik wacht al 24 dgn op motoren voor ik verder kan
     
  2. Marc D

    Marc D

    Lid geworden:
    24 dec 2014
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Medemblik
    Toevallig had ik voor mijn F450 nog 1 reserve motor liggen, dus ik hoefde maar 1 motortje erbij te kopen. Welke motors ga je gebruiken ? Ik heb gewoon de DJI 920kv motors gebruikt.
     
  3. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    Heb 6 motoren besteld.

    Tarot 4006/620KV Multi-Achsen Bürstenlose Motor TL68P02

    Medio 2016 heb ik ze wel
     
  4. Marc D

    Marc D

    Lid geworden:
    24 dec 2014
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Medemblik
    Gister even vliegen ( prachtig weer, windstil ) en ik moet je zeggen dat de hexacopter F550 veel stabieler vliegt dan mijn vorige F450. Nu ging het helaas bijna een keer fout, aangezien hij naar beneden kwam zeilen, terwijl ik nog niet door had, dat hij dat zou gaan doen. Met welke voltage per cell is het gedaan voor de hexa, en wil hij uit eigen beweging naar de grond ? En welk voltage moet ik eigenlijk zelf aanhouden om hem veilig op de grond te krijgen ??

    Ook laad ik mijn accu's met 1C, dus een 5000Mah laad ik met 5A ( balanceer modus ) en een 4000Mah laad ik met 4a ( balanceer modus )

    1C kan als het goed is toch geen last ? ik heb zelfs wel eens wat gelezen dat moderne accu's die wij voor deze hobby gebruiken zelfs 2C aan kunnen, ook al heb ik dit zelf nog niet geprobeerd
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  5. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    1C is uitstekend om te laden.

    Ik heb hem ingesteld op 10,5 volt bij 3S lipo.
    Dan ze ik hem zelf aan de grond.

    Is volgens mij te zien aaan de rood knipperende led
     
  6. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    Ik heb zelden langer dan 10 seconden nodig om hem aan de grond te zetten.
     
  7. Marc D

    Marc D

    Lid geworden:
    24 dec 2014
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Medemblik
    Bij de beschrijving van de accu staat:
    Max Charge Rate (C) 2

    Dit houdt dus in dat ik een 5000Mah accu mag laden met 10A, en een 4000Mah met 8A, maar wat wat doet dit met de levensduur van de accu ?
     
  8. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    Dat staat er bij mij ook op.
    Je mag dan met 10 amp laden.
    En de tweede op 8'amp.

    Men zegt dat je levensduur minder wordt.
    Maar er zijn er ook die zeggen dat ze na 2 jaar intensief gebruik nog steeds goed zijn.

    Heb je alle tijd? Op 1c
    Op locatie zou ik sneller laden.
     
  9. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    Ik ben nog bezig met een hexa te bouwen maar mijn f450 is super stabiel.

    Wel met een naza lite met patch hangt hij super stabiel in de lucht
     
  10. Marc D

    Marc D

    Lid geworden:
    24 dec 2014
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Medemblik
    Maar welk voltage is voor een F550 nou echt te laag voor en cel waardoor de accu als het ware bezwijkt, en de hexa down gaat ?
     
  11. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    Volgens mij bij 3.2 volt per cel.
    Dus ik gok 9,6 volt bij 3s
    Heb begrepen dat onder deze waarde het niet bevordelijk is voor je lipo.

    Beter is om dan te kijken hoeveel er in je lipo in kan met laden.
    Bij voorkeur niet meer dan 80% van zijn capaciteit mag er bij.

    Indien hoger heb je hem eigenlijk te ver leeg getrokken.
     
  12. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Wat gebruik je om je lipo voltage in de gaten te houden Marc ? Vliegen tot hij naar beneden komt is funest voor je lipo's en eventuele omstanders :). Ik vlieg belast altijd maximaal tot 3,3-3,4 v per cell, als je dan land trekt je lipo onbelast weer naar 3,7-3,8 v. Als jij doorvliegt tot hij naar beneden komt dan zit je waarschijnlijk zelfs onder de 3v per cell....en vaak kan je lipo dan de kliko in.

    Gebruik een lipo alarm of telemetry functie zodat je een waarschuwing krijgt.

    Lees dit ook eens door :)

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/wat-is-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.123782/
     
  13. Marc D

    Marc D

    Lid geworden:
    24 dec 2014
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Medemblik
    Ik heb telemetry van Frsky, dus ik kan de voltages per cell en in zijn totaliteit in de gaten houden tijdens de vlucht. Voor op de grond heb ik nog een cell checker van hobbyking, maar dan weet ik nu in ieder geval dat hij gewoon bij 3,4v laagste cell waarde naar beneden moet komen. Dat draadje heb ik al 100x gelezen, maar accu's blijft een apart verhaal al zeg ik het zelf :p

    En ik houd ook inderdaad de 80% aan,

    Nu heb ik meerdere accu's van dezelfde waardes, heeft iemand ervaring met dit balanceer bordje ? -->KLIK<--

    Worden je accu's als je ze op deze manier tegelijk laad allemaal net zo goed gebalanceerd ? Of is dit slecht voor de accu's ?
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2015
  14. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    De lader moet genoeg vermogen hebben.
    Of de voeding vd lader.

    Ik laad ze om de beurt op
     
  15. Marc D

    Marc D

    Lid geworden:
    24 dec 2014
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Medemblik
    1 van mijn accu's blijft nu op een waarde van 4,06 hangen na het laden, terwijl de andere twee cellen keurig 4,20 hebben..... Nog een keer aan de balancer hangen ?
     
  16. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    Geen idee,

    Denk dat het weing kwaad kan.
     
  17. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zou hem nog een keer balanceren inderdaad, of voorzichtig wat leeg vliegen, maar iets minder dan normaal.
    0,2v verschil is aardig wat.
     
  18. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Excuus, dubbelpost.
     
  19. Marc D

    Marc D

    Lid geworden:
    24 dec 2014
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Medemblik
    De accu heeft nu waardes van 4,20 - 4,18 - 4,15 , dus hij is aardig bijgetrokken.

    Als ik nieuwe accu's aanschaf, is 3s dan nog steeds voldoende of kan ik beter op 4s gaan vliegen, wat zal resulteren in een langere vliegtijd neem ik aan met 14,8v ?
     
  20. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    Als je de 4s gebruikt om sneller te gaan zal het wel niet zoveel schelen.
    Volgens mij kun je om langer te vliegen beter mah waarde verhogen.

    Hoewel het gewicht ook van belang zal zijn, groot is meer gewicht.
    En dan zul je uiteindelijk wel naar 4s moeten.
     

Deel Deze Pagina